Už se ví, proč autonomní Volvo společnosti Uber ignorovalo chodkyni, i když ji vidělo

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Před tragickou nehodou autonomního vozu společnosti Uber systém chodkyni skutečně zaznamenal 

  • Auto ale nezareagovalo, protože překážku považovalo za nepodstatnou 

  • Jde o předběžné zprávy, oficiální vyšetřování stále probíhá 

Před časem obletěla svět zpráva o smrtelné nehodě, kdy autonomní vůz společnosti Uber srazil chodkyni. Ta na následky zranění zemřela. Celá událost vzbudila velkou pozornost, protože to byl první podobný případ. Dosud šlo u testovacích autonomních vozů pouze o drobné nehody, za které dost často mohl někdo jiný. Samozřejmě se okamžitě objevila otázka, co bylo příčinou nehody. Vše se totiž událo za takových podmínek, které jsou schopné vyřešit i dnešní běžná auta. Teď se objevila odpověď.

S teorií, proč vůz před chodkyní nezastavil, přišel web The Information s odkazem na zdroje dobře obeznámené s celou situací. Podle nich Volvo XC90 vybavené systémem společnosti Uber chodkyni skutečně zaznamenalo, jenže nezareagovalo, protože vyhodnotilo „překážku“ jako falešný poplach.

Doporučujeme: Radary, laser nebo kamery — Čím vším sleduje svět (nejen) Uber a jeho Volvo?

I tohle je totiž velká výzva při ladění podobných systémů. Na jednu stranu se sice řeší (a nejvíce se o tom mluví), co všechno musí vůz rozpoznat, na druhou stranu ale není žádoucí, aby auto začalo brzdit před kdejakou maličkostí. Přesně to dělaly některé starší verze přednárazových systémů. Třeba Volvo dokázalo spustit alarm tehdy, kdy jste přijížděli k většímu retardéru, a jiné modely jiných značek zase aktivovaly podobné systémy ve chvíli, pokud jste pouze rychle přijeli do ostré zatáčky. Podle The Information Uber nastavil „spodní hranici“ rozpoznávacích schopností auta až příliš necitlivě, takže to zjednodušeně řečeno považovalo chodkyni za objekt typu poletující igelitové tašky (kterou dotyčná žena opravdu měla). Proto nebrzdilo.

Na oficiální závěry je ale ještě brzy a Uber nechce nic z těchto neoficiálních zpráv komentovat. Každopádně se už také ukázalo, že Uber dříve zredukoval počet operátorů sedících v testovacích autech (původně tam byli dva) a že došlo také ke snížení počtu využívaných senzorů.

Můj kamarád má autonomní automobil, ve kterém mě jednou svezl. Byl to sice zážitek, jako ze sci-fi filmu, ale necítila jsem se při jízdě vůbec bezpečně. Nedávno jsem spěchala na školní akci, a tak jsem si objednala uber, abych vše stihla. Při jízdě jsem se cítila bezpečně, jelikož řidič byl člověk, ale při vystupování jsem v autě zapomněla maracas, které jsem měla na školní besídku.

  • Našli jste v článku chybu?