Po experimentech s prototypem elektrického Phantomu s označením 102EX v roce 2011 se nyní britská značka Rolls-Royce již plně vydává elektrickou cestou, když se oproti některým jiným rozhodla vynechat různé verze hybridizace a soustředit se plně elektrický pohon. Velké kupé Spectre, které je duchovním nástupcem modelu Phantom Coupé, tak pro tuto značku z portfolia BMW Group odstartovalo elektrickou epochu. Od roku 2030 již budou mít všechny vozy Rolls-Royce výhradně čistě elektrický pohon, což je reakce na legislativu Velké Británie, která jiné vozy nedovolí prodávat.
Tuzemský importér Rolls-Royce Motor Cars Praha již vůz nabízí, přičemž jeho základní cena včetně daně se pohybuje na částce přibližně 9,5 milionu Kč. Je tedy o trochu dražší než Cullinan, ale výrazně levnější než Phantom. První zákaznické vozy mají být dodány koncem příštího roku.
Vyzobané hrozinky
Základem 5453 mm metru dlouhého, 2080 mm širokého a 1559 mm vysokého vozu je celohliníková platforma „Architektura luxusu“, známá již z modelů Phantom a Cullinan. Britská značka těží z know-how mateřského mnichovského koncernu a její konstruktéři si „vyzobali hrozinky“ a využívají to nejlepší, co je k dispozici. Trakční baterie o hmotnosti téměř 700 kg je, jak je u moderních elektromobilů obvyklé, umístěna mezi nápravami a kromě snížení těžiště přispívá i k tlumení hluku. Její kapacita nebyla zveřejněna, ale předpokládá se, že má minimálně 108 kWh, neboť takovou disponuje elektrické BMW i7.
Elektromotory u obou náprav dávají k dispozici výkon 430 kW (585 k) a točivý moment 900 Nm. Mohutnému kupé s pohotovostní hmotností 2975 kg udělují zrychlení z 0-100 km/h za 4,5 s. Nejvyšší rychlost nebyla oznámena, ale určitě bude „dostatečná“.
Model Spectre je se součinitelem čelního odporu vzduchu 0,25 nejaerodynamičtější vozem značky Rolls-Royce v historii. Úpravami proto prošla i soška Létající dámy na obří masce chladiče antického chrámu, který má rekordní šířku a pro umocnění celkového výrazu vozu jsou po setmění její lamely decentně osvětlené 22 LED diodami. Gril má již jen ozdobnou funkci, neboť po technické stránce ho elektromobil vůbec nepotřebuje. Impozantnost tomuto kupé dodávají i standardní 23“ kola. Spectre má rozvor plných 3210 mm, zásluhou natáčení zadních kol je ale průměr jeho otáčení solidních 12,7 metru.
Kabina v tradičním duchu vozů Rolls-Royce nabízí palubní desku s digitálním přístrojovým štítem. Kromě „hvězdné oblohy“ na stropě je zákazníkům k dispozici i provedení s několika tisíci světelných diod na palubní desce a ve výplních dveří, které se podobně jako u Phantomu Coupé otevírají proti směru jízdy. Zcela rovná podlaha přispívá k příjemně nízké poloze sezení.
Spectre je nejvíce digitálně propojeným vozem v historii značky Rolls-Royce, která u něj použila tzv. systém decentralizované inteligence. Vysokorychlostní zpracování dat využívá i systém odpružení Planar, který omezuje naklánění v zatáčkách. Spectre dostal chytrý hardware a software k odpojení stabilizátorů tak, aby jednotlivá kola mohla fungovat zcela nezávisle a zamezilo se nežádoucím pohybům karoserie při přejezdu nerovností. Těsně před zatáčkou se ale znovu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče, aby vůz za spolupráce se systémem řízení všech čtyř kol zajistil její bezproblémový průjezd.