Elektromobily a vodíková auta zatím známe zejména coby osobní vozy. V budoucnu by se ale tato technologie mohla dostat i do jiných kategorií. Dočkat bychom se nakonec mohli třeba i vodíkových obytných automobilů. Jeden takový nedávno představil Mercedes na veletrhu Caravan Salon v Düsseldorfu.
Základem přestavby je nový Sprinter, který dostal techniku původem z modelu GLC F-Cell. Obytný koncept vodíkového auta kombinuje jak palivové články, tak běžné baterie. Celý výkon systému je 147 kW (200 k) a točivý moment dosahuje hodnoty 350 Nm.
Doporučujeme: Vodíkový Hyundai Nexo je ekonomický nesmysl, který čistí vzduch (první jízdní dojmy)
Automobilka uvádí, že v základní verzi by vodíkový obytňák používal tři nádrže schopné dohromady pojmout 4,5 kg vodíku. Ty by zajistily dojezd zhruba 300 km, což na dlouhé cestování není zrovna ideální. V případě potřeby by ovšem bylo možné přidat ještě jednu nádrž do zadní části vozu. Dojezd by pak stoupl na 500 km. Vodíkový Sprinter může jet také pouze s využitím klasických akumulátorů. Dojezd v čistě elektrickém režimu je ale pouze 30 km.
Princip fungování palivových článků zůstává stále stejný. Sprinter F-Cell je v podstatě elektromobil, který si za pomoci vodíku vyrábí elektrickou energii. Svým způsobem je to pojízdná elektrárna, což se při kempování někde v přírodě velmi hodí. Palivové články totiž obstarají elektrickou energii pro všechny systémy od topení přes klimatizaci až po napájení ledničky. Navíc pracují neslyšně a na rozdíl od nezávislého topení neprodukují v místě kempování žádné emise.
Mercedes v blízké budoucnosti obytný vodíkový Spritner prodávat nebude. Vzhledem k dojezdu a velmi omezené síti plnicích stanic byste mohli s podobným autem zatím jezdit leda tak v Norsku.