Spalovací motor ještě není mrtvý. Automobilky stále pracují na zlepšení termální účinnosti, zvýšení výkonu a snížení spotřeby i emisí. Pístový spalovací motor prošel během více než sta let existence několika zásadními inovacemi, které zlepšily jeho účinnost. Mezi nejdůležitější inovace historie patří příchod benzinu s vyšším oktanovým číslem, který dovolil zvýšit kompresi. Pak se dlouhá léta nic nedělo, než dorazilo vstřikování paliva, komplexní řízení motoru pomocí elektroniky a proměnné časování a zdvih ventilů.
Poslední zásadní inovací, která se z kapitoly sci-fi dostává do reality, je proměnná komprese zážehového motoru. Před časem s podobnými systémy experimentovali američtí výrobci a Mercedese-Benz, ale první, kdo funkční motor s proměnnou kompresí uvedl do sériové výroby, je značka Infiniti.
Doporučjeme: Co byste měli vědět o motoru 1.0 TSI, než začnete nadávat na litrovou Octavii
Nyní se přidává Toyota, zveřejněn byl totiž její patent podaný v únoru 2016. Jedná se o zcela nové řešení úpravy délky pístu pomocí jakéhosi kyvadla přímo v ojnici pístu. Neptejte se nás, jak dokáže Toyota vyrobit tak složitou ojnici, která vydrží takové zatížení. Technologie na poli metalurgie ale opravdu hodně pokročily. Výhodou motoru s proměnnou kompresí od Toyoty mají být relativně nízké náklady na výrobu.
Náklady mají být z dostupných systémů nejnižší, zároveň má mít motor nižší třecí a mechanické ztráty než konkurenční systém od Inifiniti, což by mohlo přinést ještě vyšší účinnost. Změna kompresního poměru u motoru Toyoty se děje pomocí potřebného tlaku oleje. Pokud vás to zajímá do detailu, můžete si prostudovat dostupnou patentovou přihlášku v angličtině.