Brzy přijde čas přezouvání na zimní pneumatiky. Německý autoklub ADAC tak vydává pravidelný předsezónní test nových zimních pneumatik. Tentokrát si ADAC posvítil na jeden z nejpoužívanějších rozměrů 195/65 R15, který najdeme na spoustě aut segmentu C, tedy například na Octaviích, Golfech a spol.
ADAC používá vlastní metodiku hodnocení pneumatik. Jednotlivým produktům přiděluje známku. Známka „velmi dobrá“ odpovídá hodnocení 0,5 až 1,5 bodu, „dobrá“ pak hodnocení 1,6 až 2,5 bodu. Čím vyšší číslo, tím horší výsledek. Od 2,6 do 3,5 se uděluje známka „uspokojivá“ a od 3,6 do 4,5 známka „dostatečná“. Od 4,6 do 5,5 dostane pneumatika známku „nevyhovující“. Pokud při hodnocení ovladatelnosti na suchu, vodě, sněhu nebo ledu získá pneumatika v určité kategorii známku horší než 2,5, nemůže být celková známka lepší než výsledek v dané kategorii. Podobně může pokazit celkové hodnocení i známka ze spotřeby paliva, pokud je stejná nebo horší než 3,0.
Doporučujeme: Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Můžete mít proti metodice připomínky, ale ADAC uvádí, že se snaží při testech vytvořit podmínky nejpodobnější průměrné evropské zimě. Jízdě na suchu přikládá 15% váhu, jízdě na mokru naopak 30% váhu. Schopnosti pneumatik na sněhu mají 20% důležitost, na ledu pak 10%. 5 % bodů se uděluje za komfort a hluk, 10 % za spotřebu a 10 % za opotřebení. Podrobnější rozpis metodiky hodnocení najdete na stránkách ADACu. Navíc každý se může nakonec rozhodnout například podle výsledků v jednotlivých podkategoriích.
V letošním testu zimních pneumatik se nekonal žádný propadák, i když poslední pneumatika Semperit Master-Grip 2 nepředvedla zrovna dobrý výsledek na suchu. To třeba ale někoho u zimních pneumatik vůbec nezajímá. Vítězem testu se stala pneumatika Continental WinterContact TS860, dobře si vedly také pneumatiky Esa+Tecar Super Grip 9 a Kleber Krisalp HP 3.
Celkové hodnocení zimních pneumatik 195/65 R15 T najdete v přiložené tabulce:
pneumatika | známka | sucho | mokro | sníh | led | hluk | spotřeba | opotřebení |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental WinterContact TS860 | 2,1 | 2,2 | 1,8 | 1,9 | 2,5 | 3,4 | 1,9 | 2,5 |
Esa+Tecar Super Grip 9 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,1 | 3,3 | 1,7 | 2,5 |
Kleber Krisalp HP 3 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,0 | 2,0 |
Dunlop Winter Response 2 | 2,6 | 2,6 | 2,0 | 2,1 | 2,4 | 3,2 | 1,8 | 2,5 |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,7 | 2,4 | 1,9 | 2,7 | 2,4 | 3,1 | 2,1 | 2,0 |
Hankook i*cept RS 2 W452 | 2,7 | 2,2 | 2,6 | 2,7 | 2,5 | 3,7 | 2,2 | 2,5 |
Vredestein Snowtrac 5 | 3,0 | 2,0 | 2,7 | 2,9 | 2,5 | 3,8 | 2,0 | 3,0 |
Yokohama W.drive V905 | 3,0 | 1,7 | 2,6 | 2,2 | 2,5 | 3,7 | 2,0 | 3,0 |
Falken Eurowinter HS01 | 3,1 | 2,6 | 2,6 | 3,1 | 2,9 | 3,6 | 2,3 | 2,5 |
Firestone Winterhawk 3 | 3,1 | 2,1 | 3,1 | 2,9 | 2,5 | 3,4 | 1,8 | 2,5 |
Nokian WR D4 | 3,1 | 2,3 | 3,1 | 1,7 | 2,4 | 3,6 | 1,9 | 3,0 |
Michelin Alpin 5 | 3,2 | 2,1 | 2,5 | 3,2 | 2,6 | 3,5 | 2,6 | 1,5 |
Aeolus SnowAce 2 AW08 | 3,3 | 2,4 | 2,7 | 3,3 | 2,4 | 3,4 | 2,0 | 3,0 |
Kumho WinterCraft WP51 | 3,3 | 2,4 | 3,3 | 2,6 | 2,4 | 3,6 | 2,3 | 2,5 |
Sava Eskimo S3+ | 3,3 | 3,3 | 2,9 | 1,9 | 2,4 | 3,5 | 2,2 | 2,5 |
Semperit Master-Grip 2 | 3,6 | 3,6 | 2,5 | 2,1 | 2,7 | 3,0 | 1,9 | 3,0 |
Pokud jde někomu o ovladatelnost na suchu, je nejlepší pneumatika Yokohama W.drive V905. Následují značky Vredestein, Firestone a Michelin. Nejhorší jsou na suchu pláště Semperit a Sava. Na mokru jsou nejlepší Continental a Goodyear, nejhorší pak Kumho, Firestone a Nokian.
Doporučujeme: Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky
Kdo se rozhoduje jen podle ovladatelnosti na sněhu, toho budou zajímat pneumatiky Nokian, Sava a Continental. Naopak by se měl vyhnout pneumatikám Aeolus, Michelin a Falken. Na ledu jsou výsledky vyrovnané, nejlépe si vedla budgetová pneumatika Esa+Tecar, nejhůř Falken.
Vysoká hlučnost pak trápí pneumatiky Vredestein a Yokohama, nejkomfortnější jsou pak pneumatiky Goodyear a Semperit. V otázce opotřebení jsou pneumatiky poměrně vyrovnané, nejlepší známku v této kategorii dostal Michelin. Nejnižší spotřeby (a valivého odporu) v testu dosáhla pneumatika Esa+Tecar, nejhorší byl Michelin.