Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit

18.08.2017
6 nových názorů
Autor: Redakce
  • Continental představuje speciální kolo s brzdami pro elektromobily

  • Má řešit problém koroze brzdových kotoučů a poklesu brzdného účinku

  • Sami jsme si neplánovaně vyzkoušeli, že brzdy zasažené povrchovou korozí jsou nebezpečné

Společnost Continental představila koncept kola určeného speciálně pro elektromobily. Continental nyní systém intenzivně testuje a brzy jej nabídne automobilkám k prodeji. Cílem je především zlepšit brzdný účinek u elektromobilů.

Že současné elektromobily nebrzdí? Brzdí, ale objevil se problém. Protože elektrická auta používají ke zpomalování především rekuperaci, stává se, že tradiční ocelové kotouče zareznou a pokud řidič potřebuje šlápnout na brzdu pořádně (na bezpečné zpomalení při krizové situaci rekuperace elektromotorem/generátorem nestačí), nemá k dispozici dostatečný účinek brzd.

Že je to nesmysl? Sami jsme si takovou situaci vyzkoušeli u hybridního crossoveru Kia Niro:

Doporučujeme: Když se výhoda hybridů změní v nevýhodu — Hybrid nemusí zabrzdit tak, jak čekáte

Jak se můžete dočíst v článku, brzdové kotouče zasažené povrchovou korozí by mohly být při nouzovém brzdění veliký problém. A právě to má vyřešit speciální velký hliníkový kotouč od Continentalu, který na problém zarezání při nepoužívání netrpí. Zajímavé je, že brzdový kotouč Continentalu je uchycen k dvoudílnému ráfku vnějším okrajem.

Další výhodou nového ráfku a brzd od Continentalu je velké snížení hmotnosti proti tradičnímu kolu a brzdám. Tím se sníží rovněž neodpružená hmotnost a zlepší ovladatelnost. Hliníkový brzdový kotouč od Continentalu je také navržen tak, aby se neopotřebovával a pokud nebude poškozen třeba nehodou, vydrží na autě celou jeho životnost. Spotřebovávají se jen brzdové destičky, které lze pravidelně a snadno měnit.

krtek (neregistrovaný)
Samozdrejmne, prumerny garazovy bastlir pak bude resit co s hlinikovym sroubem od hydraulicke spojky na kterem zmizel zavit , protoze odbornici se zkusenostmi nadavajice konstrukterum souseda vyhodili, protoze nevedi co s tim, je jasne ze to musi byt super material, co chteji nasadit, protoze vydrzi celou zivotnost vozidla. To mi pripomnelo, ptal jsem se soudruhu ze Skodovky , po kolika km se meni olejova napln ve Fabii, tvrdili ze je dozivotni, po mem opakovanem dotazu z nich vypadlo ze dozivotni znamena 160.ooo km
František Král (neregistrovaný)
Jsem přesvědčen o tom, že konstruktéři určitě brali v potaz i "nevýhody" hliníku, na které zde upozorňují pisatelé přede mnou. Nemusí jít (a taky zřejmě nejde) o čistý hliník, ale bude mít nejspíš karbidovou vrchní vrstvu. Oproti nerezu má krom nižší hmotnosti určitě i lepší odvod tepla. Je dobré věřit konstruktérům, kteří mají pravděpodobně v oboru vyšší vzdělání i zkušenosti než průměrný garážoví "bastlíři", kteří ze sebe rádi dělají "odborníky" na všechny technické otázky.
sundialer (neregistrovaný)
Jedná se spíše o chlazení; odvodu tepla do vlastního kola naopak brání tenké můstky vzniklé dlouhými prořezy pod připojovacími otvory. Jako povrch by se nabízel spíše oxid (Al2O3 – korund), který je na rozdíl od karbidu stabilní. Hodnocení vzdělání je bezpředmětné.
Jan (neregistrovaný)
Hm. A co třeba podívat se k motorkám. Tam jsou kotouče nerezové (asi i proto, že kotouč je podstatným viditelným prvkem a zrezlý by vypadal nehezky). Kotouče na motorkách tedy nereznou a materiály destiček k nim jsou již také vyvinuté.
krtek (neregistrovaný)
hlinik ? jednak se bude urcite opotrebovavat vic nez zelezo a jednak co sul v zime ? nebude reznout ale rovnou shnije
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?