Test Yamaha Tracer 900 GT: Světoběžník

přidejte názor
Autor: Redakce

 +

  • Bezkonkurenčně zábavný motor
  • Výrazně klidnější, ale stále dost hravý podvozek
  • Široké možnosti využití

  • Dlouhodobý komfort mírně omezuje výška stupaček
  • Rychlořazení funguje jen směrem nahoru
  • Špatný přístup k zámku zapalování

Pod pojmem univerzální motorka si většina z nás představí cestovní enduro. Pokud však z podmínek všestrannosti vypustíme putování po rumunském venkově, může stejně dobře posloužit i sportovní naked, obdařený pohodlným podvozkem, účinnou kapotáží a pohodlnou jízdní pozicí.

Když Yamaha před časem sebrala Triumphu monopol na řadové tříválce, rovnou se nechala slyšet, že motor CP3 nevyvíjela pro jediný model. A skutečně netrvalo dlouho, než se MT-09 oblékla do cestovního pláště a Tracer 900 se – alespoň v očích některých fanoušků – stal nástupcem legendární TDM. To však nebyl jediný důvod, proč se hned od začátku své existence prodával jako housky na krámě. Motor s nekonečným zátahem učaroval snad každému, kdo ochutnal jeho unikátní charakter, a marketingová hesla v duchu „kolem komína i na konec světa“ také nebyla daleko od pravdy.

DMB2018_YamahaTracer900GT-7455 Reakce motoru na plyn je bezednou studnicí emocí

Jenže s přibývajícím počtem majitelů se začaly množit také náměty na vylepšení. Matkou pokroku v tomto případě nebyla ani tak lenost, jako spíš její sestra pohodlnost, a tak se velký Tracer od modelového roku 2018 může pochlubit řadou novinek zpříjemňujících dlouhé přesuny ve sportovním tempu. V nabídce navíc přibyla prémiová verze GT, kterou vidíte na okolních obrázcích. Ta má rozmazlování posádky přímo v popisu práce.

Test Yamaha MT-09 SP: Využitý potenciál
Přečtěte si také:

Test Yamaha MT-09 SP: Využitý potenciál

60 mm Neurolu

U motoru nebylo co řešit – tříválec s přesazenými čepy se konstruktérům povedl hned na první dobrou a počáteční problematické reakce na plyn v nejostřejším jízdním režimu už jsou také minulostí –, ale na podvozku se prostoru ke zlepšení našlo celkem dost. Přesně šest centimetrů, o které je delší zadní kyvka nového modelu. Na adresu nervózního chování motorky ve vysokých rychlostech totiž chodilo do Hamamacu hodně připomínek a prodloužení kyvné vidlice se ukázalo jako pádná odpověď. Neklid a kmitající řídítka jsou ty tam, i když to s nasazenými bočními kufry a paní domácí za zády pálíte dvoustovkou po dálnici na Mnichov.

DMB2018_YamahaTracer900GT-7228 Změnit výšku plexi je otázkou vteřin. Zasunout klíček do utopeného zapalování však chce cvik
DMB2018_YamahaTracer900GT-7251 Bez vyhřívaných rukojetí a tempomatu nemůže být řeč o pohodlném cestování

Za novou přední kapotáží a větším plexi, které se teď dá posouvat nahoru a dolů jednou rukou i za jízdy, si to tempo ani neuvědomíte. Pokud jste tedy právě nekoukli na fešácký TFT displej (vítejte v 21. století) nebo nenastavili tempomat. Ten by měl být na cestovních motorkách povinnou výbavou, a ne jen jako bonus u příplatkových verzí jako v případě Traceru.

DMB2018_YamahaTracer900GT-7226 Verzi GT poznáte od základního modelu mimo jiné podle barvy přední vidlice a ráfků
DMB2018_YamahaTracer900GT-7247 Ani v nejvyšší poloze štít nevytváří znatelné turbulence. Modernizací prošly také kryty rukojetí

Když se tak dívám na seznam nadstandardních prvků u GT, ani se nedivím, že se i přes čtyřicetitisícový rozdíl prodává víc než základní model. Spočítat si cenu originálních lakovaných bočních kufrů, vyhřívaných rukojetí, plně nastavitelné přední vidlice, kolečka na seřízení předpětí zadního tlumiče, rychlořazení, barevného displeje a tempomatu zvládne i analfabet.

Maraton i sprint

Přestože veškeré úsilí vývojářů směřovalo k dosažení většího pohodlí a zklidnění podvozku, Tracer ani po jejich zásahu neztratil nic ze svého sportovního apetitu. Hlad po svižném svezení mu ostatně kouká z očí, respektive nových LED světlometů. Sedlo je sice o něco měkčí než u prvního modelu, ale hned tak se neprosedí, řídítka jsou pořád úzká jako na superbiku, stupačky daleko vzadu a hodně váhy na rukou – posez tedy rozhodně není pro páprdy.

DMB2018_YamahaTracer900GT-7425 Na podvozku se prostoru ke zlepšení našlo celkem dost

Motor svým lineárním zátahem a pohotovou reakcí na plyn připomíná bezednou studnu emocí a rychlořazení – byť pouze jednosměrné – dokáže rohlík na tváři ještě o kus roztáhnout. Stejná hravost zůstala i podvozku, úroveň komfortu se však zvedla i v tomto ohledu. Prodloužená geometrie naštěstí neubrala biku na obratnosti, zato kvalitnější podvozkové komponenty jsou na jízdních vlastnostech znát. Zlatá vidlice hladí vlnky na asfaltu, jako by před přední kolo pokládala červený koberec, v náklonu z ní ale sálá taková jistota, že ne zrovna pohodlnou výšku stupaček oceníte.

Yamaha Tracer 900 GT: Verdikt

Velký Tracer s přibývajícími léty vyrostl do krásy, jeho podvozek zmoudřel a výbava zbohatla, ale jinak je to pořád ten správný týpek, který nezkazí žádnou legraci. Odveze vás každé ráno do práce, odpoledne na chatu a v létě na dovolenou. Cestou do Dolomit na něm budete jako v bavlnce, ale když v hotelu shodíte kufry a drahou polovičku pošlete do wellnessu, můžete v kopcích potrápit nejeden supersport. Před odjezdem ale nezapomeňte odšroubovat hlásiče ze stupaček.

Technické údaje Yamaha Tracer 900 GT
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1500
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 850/865
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 137/142
Závlek (mm): 100
Úhel krku řízení (°): 66
Pneumatika vpředu 120/70 ZR 17
Pneumatika vzadu 180/55 ZR 17
Hmotnost s plnou nádrží (kg): 215
Objem nádrže (l): 18
PODVOZEK
Rám: mostový z hliníku
Zavěšení vpředu: převrácená teleskopická vidlice, ø 41 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumící jednotka
Brzdy vpředu: čtyřpístkový třmen, Ø 298 mm
Brzdy vzadu: jednopístkový třmen, Ø 245 mm
MOTOR
Konstrukce: kapalinou chlazený řadový tříválec
Vrtání x zdvih (mm): 78 × 59,1
Zdvihový objem válců (cm3) 847
Kompresní poměr: 11,5:1
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 84,6/10 000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 87,5/8500
Cena testovaného modelu: 319 990 Kč

Foto: David M. Bodlák
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?