- Úsporný motor
- Vynikající podvozek a jízdní vlastnosti
- Bohatá výbava
- Všední design, který nestárne
–
- Prostornost je stále stejná a tedy podprůměrná
- Ovládání většiny funkcí přes displej
- Odbyté detaily, třeba kryt zavazadelníku
Volkswagen Golf lze považovat za krále hatchbacků. Nejen proto, že když řeknete slovo „hatchback“, pravděpodobně se vám vybaví tento vůz. Držel se navíc dlouhou dobu na místě nejprodávanějšího auta v Evropě. Vyrábí se od roku 1974 a nyní na trh zamířila už jeho osmá generace. Být rozšířený a známý ale přináší i problémy. Golf se musí vymanit ze všednosti. Jeho nejnovějšímu ztvárnění se to daří, ale jen částečně.
To nám došlo ve chvíli, kdy jsme přebrali klíčky od testovaného kusu ve výbavovém provedení 1st Edition a v bílém laku. Jakkoliv banánově žlutý kus z reklam vypadal zajímavě a neotřele, typicky „obchoďácké“ provedení zkoušeného kusu nás vrací na zem. Jistě, kdo se trochu vyzná v autech, mezigenerační rozdíl pozná. Otáčející se hlavy a zdvižené palce ale nečekejte.
To neberte jako výtku. Jisté „držení se při zdi“ se od Golfu očekává, což je patrné na každém jeho mezigeneračním přechodu. Posun designu je mírný, i když tvůrci tvrdí, že změnili velkou část karoserie. Nápadné jsou hlavně nové světlomety, které byly v testovaném modelu v provedení IQ.Light LED z příplatkové výbavy. V noci svítí jasně a daleko, dokážou prosvětlit prostor kolem jiných aut před vámi, aniž by je oslnily. Mají integrované mlhovky, takže je na černým a lesklým plastem zdobeném předním nárazníku nenajdete.
Není náhodou, že je právě Golf nositelem nového loga automobilky, které je decentnější. Vybranou výbavu auto na boku značí štítkem, což už jsme u některých jiných modelů značky viděli. Vzadu pak najdete diodová brzdová světla. Logo tam poslouží k otevírání pátých dveří. Vše doplňuje jednoduchý nápis Golf a mírně dozdobený zadní nárazník. Autu sluší 17“ kola, méně pak černá žraločí ploutev antény, která je v přílišném kontrastu s bílým lakem.
Uvnitř v novém
U Volkswagenů bylo dobrým zvykem, že když už jste jeden řídili, neztratili jste se v ovládání, pokud jste přesedli do jiného. Teď ale v takových případech nastane přechodová fáze, protože palubní deska osmého Golfu je naprosto jiná. Podobnost rozvržení ovládání lze vysledovat s novou Octavií, Golf také dostal multimediální systém MIB3. U něj se většina prvků přesunula na dotykovou obrazovku uprostřed, čímž se přiblížil třeba vozům koncernu PSA.
Na rozdíl od nich se ale zdá, že je uspořádání menu promyšlenější. Na domovské obrazovce si můžete podle sebe nastavit jednotlivé funkce tak, abyste je měli neustále na očích a po ruce. To umí třeba zábavní systém od Renaultu. Posun mezi obrazovkami je hladký. Systém se tak trochu tváří, jako by byl iPhonem položeným na boku, včetně domovského tlačítka vlevo uprostřed. Chce to trochu zvyku, ale za pár dní už budete hravě nacházet své oblíbené funkce. I trochu zašantročené vypínání systému start-stop. Nápověda: ukrývá se nečekaně v menu nazvaném Stav vozidla.
Ovládání klimatizace je přijatelné, protože odezva na dotyk je blesková a virtuální tlačítka jsou dostatečně velká. Je ale dobré si uvědomit, že budete chtít přepínat funkce také za jízdy, a to už bude méně pohodové než otáčet fyzickým voličem. Podobně jako Octavia ale i Golf nabízí funkce chytré klimatizace s volbami na zahřátí rukou nebo čerstvý vzduch a tak je ovládání v závěru snazší. Všechny často používané položky včetně jízdních režimů si můžete vyvolat stisknutím dotykové plochy uprostřed pod obrazovkou. Na dotykovém panelu zase můžete měnit posouváním prstu teplotu nebo zapnout vyhřívání sedadel. Octavia má na tomto místě jen nastavení zvuku.
Druhá obrazovka patří virtuálnímu kokpitu a nahrazuje klasické ručičkové ukazatele rychlosti a otáček. Má několik módů zobrazení, které se přepínají tlačítkem view na novém volantu. Tady je ovládání poměrně intuitivní. Můžete si nechat ukázat více informací z palubního počítače nebo navigaci. V závěru ale stejně budete asi nejčastěji používat ztvárnění klasických budíků. Golf v tomto směru plní očekávání a přesně dle své filozofie ničím dech nevyráží.
Vnitřní prostor? Prostě Golf
Osmý Golf stojí na platformě MQB Evo a mezigeneračně mírně povyrostl. Na délku mu nyní naměříme o 36 mm víc, v rozvoru pak o 16 mm plus. V kabině se to ale prakticky neprojevuje, čistě pocitově je nový Golf totožný se starým. Ten nepodstoupil naše měření a tak jsme novinku srovnali s českým hatchbackem Škoda Scala, konkurenční Kiou Ceed a odcházejícím Seatem Leon.
Třeba šířkou v loktech je Golf víceméně průměrný, prostorem pro hlavu vpředu a hlavně vzadu ale zklamal. Pokud se posadíte do druhé řady, dostanete o 11 cm méně místa než ve Scale. To už je cítit. Je tu také méně prostoru na nohy než v českém modelu a také než v Ceedu. Alespoň, že vpředu to zase Golf zachraňuje mechanicky posuvnou oporou pro stehna, čímž vyhrává v kategorii nejdelšího sedáku. Více už prozradí následujcí srovnávací tabulka:
Tabulka: Vnitřní prostor Volkswagenu Golf a srovnání s konkurenty
Prostor pro cestující (cm) | Volkswagen Golf | Škoda Scala | Kia Ceed | Seat Leon (starý) |
---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 149 | 146 | 150 | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 145 | 143 | 147 | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 92/101 | 95/104 | 95/101 | 94/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 85 | 96 | 97 | 93 |
Délka sedáku vpředu | 49/54 | 51 | 49 | 48 |
Výška opěradla vpředu | - | 64 | 62 | 65 |
Délka sedáku vzadu | 47 | 49 | 47 | 43 |
Výška opěradla vzadu | 66 | 66 | 66 | 68 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 6 | 17 | 11 | 11 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 17 | 23 | 18 | 16 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 30 | 41 | 37 | 37 |
Z hlediska prostornosti nevyčnívá ani kufrem. Základní objem 380 litrů je totožný s minulou generací, Scala nabídne 467 litrů, Ceed 395 litrů. Kufr Golfu je však vybaven mezipodlahou, kterou lze snadno přesunout na dno zavazadelníku, nebo ji jen zvednou a zajistit západkami. Kromě 12V zásuvky nečekejte vzadu nic speciálního. Zadní asymetricky dělená sedadla se nesklopí do úplné roviny a lze je položit jen táhly na vrchu jejich opěradel.
Golf trošku zklamal levným řešením krytu kufru. Jde jen o plastový dekl zavěšený na dvou šňůrkách s očkem. Připomíná to levné asijské vozy. Pokud prahnete po více podrobných údajích z kufru, pak je tu tabulka s naším měřením a opět i porovnáním s konkurencí:
Tabulka: Velikost zavazadelníku Volkswagenu Golf a srovnání s konkurenty
Prostor pro zavazadla (cm) | Volkswagen Golf | Škoda Scala | Kia Ceed | Seat Leon |
---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 103 | 109 | 98/105 | 104 |
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) | 54/44 | 54 | 41/49 | 51 |
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) | 80/75 | 85 | 76/77 | 98 |
Výška vstupního otvoru | 84 | 88 | 80 | 48 |
Šířka vstupního otvoru | 105 | 106 | 111 | 110 |
Výška nakládací hrany | 60 | 68 | 66 | 69 |
Výška otevření 5. dveří | 186 | 188 | 187 | - |
Maximální délka nákladu | 169 | 184 | 187 | 207 |
Z údajů je patrné, že Golf zase vychází spíš jako průměr. Má příjemně nízko položenou nákladou hranu, což oceníte při nakládce těžších předmětů. Zase by ale neměly být moc dlouhé. Na Scalu Golfu chybí 15 centimetrů. Kdo má stěhovavé pudy, ten si počká na Variant.
TSI poprvé jako mild-hybrid
Benzinový čtyřválec 1.5 TSI se bude do nového Golfu montovat hned ve třech variantách: 96 kW/200 Nm, 110 kW/250 Nm s vypínáním válců a 1.5 eTSI se stejnými parametry, ale doplněný o 48V mild-hybridní soustavu, což je případ testovaného auta. Motor je spojen s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. V ceníku ho najdete jako 1.5 TSI EVO mHEV a vůz dostane na záď označení eTSI. Hlavní částí mild-hybridní soustavy je řemenem poháněný startér-generátor, který umí rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji jako elektřinu do akumulátoru, což poté pomůže při rozjezdu nebo naopak dojezdu a zapojení systému start-stop o něco dříve. To vše má – třeba i s vylepšenou aerodynamikou – za cíl co nejvíc snížit spotřebu.
Tabulka jde tak daleko, že u tohoto mild-hybirdu slibuje průměr 4,6 litru benzinu na 100 kilometrů. To je spíš pohádková hodnota. I tak jsme ale byli s výsledkem poměrně spokojení. S autem jsme ujeli zhruba 600 kilometrů po městě, okreskách a vydali se i na delší cestu po dálnici. Výsledek: 6,8 litru benzinu na 100 km, což je obzvlášť u málo zajetého vozu (měl jen něco přes 1000 km) vynikající výsledek. Čistě na okreskách a s lehkou nohou pak šlo dokonce jezdit i pod 6 litrů, na dálnici při svižnějším přesunu si vůz řekl o 7,4 litru.
Automatická převodovka dostala pulzní volič, tedy malý joystick, který posílá informace do řídící jednotky. Totožný najdete i v nové Octavii. Řazení je bez problémů, parkovací poloha má samostatné tlačítko. Kdy by si chtěl řadit sám, tomu pomohou páčky na volantu. Během týdenního testu jsme je ale ani moc nepoužívali. Automat řadí chytře, v pomalých rychlostech neškube (možná je to právě zásluha hybridního systému). Nemile nás ale překvapil při zkoušce akcelerace. Tam i ve sportovním režimu nechával poměrně dlouhé prodlevy, což dokládá následující tabulka a hlavně graf při srovnání s Hyundai i30 Fastback s motorem 1.4 T-GDI.
Tabulka: Akcelerace Volkswagen Golf 1.5 eTSI a srovnání s konkurentem Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI
Naměřené hodnoty | Volkswagen Golf 1.5 eTSI | Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI |
---|---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | ||
0-50 km/h (s) | 3,53 | 3,55 |
0-100 km/h (s) | 9,16 | 9,23 |
0-130 km/h (s) | 14,65 | 14,78 |
0-150 km/h (s) | 19,36 | 19,78 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | ||
30-50 km/h (s) | 1,71 | 1,54 |
50-70 km/h (s) | 1,93 | 1,80 |
80-120 km/h (s) | 5,97 | 6,03 |
130-150 km/h (s) | 4,69 | 4,99 |
Jak velí naše tradice, měřili jsme i chybu tachometru. Ta u Golfu není rozhodně velká, třeba na padesátce je rozdíl jen 1,7 km/h, na devadesátce 3,1 km/h. Virtuální přístroje jsou tedy poměrně přesné.
Naměřené hodnoty | Volkswagen Golf 1.5 eTSI |
---|---|
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU | |
Rychlost | Rychlost dle GPS |
50 km/h | 48,3 km/h |
90 km/h | 86,9 km/h |
130 km/h | 125,7 km/h |
I tak ale není Golf z hlediska dynamiky nikterak oslnivý a dokonce i výrazně pomalejší než udávají tabulky. Ve dvou jsme zrychlili z nuly na 100 km/h za 9,16 sekundy, což je o téměř 8 desetin pomaleji, než udává výrobce. Sportovní pocit z Golfu nečekejte, jako auto na běžné ježdění ale plně dostačuje. Navíc je zvukově příjemný v nízkých otáčkách, ve kterých automat drží vůz i při dálničním limitu. To spolu s rozumnou spotřebou hraje do karet názoru, že diesel nemusí být vždy nejlepší volbou.
Podvozek na výbornou
Z hlediska podvozku má ale Golf navíc. Chytře postavená platforma dostala znovu dva druhy zadní nápravy, podobně jako Octavia tak Golf nabídne buď jednoduchá vlečená ramena s torzní příčkou, nebo sofistikovanější multi-link. Ten je k dostání u vozů od 110 kW výš a zajišťuje solidní jízdní vlastnosti. Auto dobře filtruje i větší nerovnosti, kterých rozhodně na českých silnicích není poskrovnu a zadní kola si nedovolí odskakovat jen tak. Jízda je navíc stabilní i ve vysokých rychlostech a vůz se v zatáčkách jen minimálně naklání.
Testovaný kousek byl opatřen příplatkovými tlumiči DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Ta se mění nejen volbou jízdních režimů, tedy komfortního, normálního nebo sportovního, ale lze ji řešit i samostatně posuvníkem - poloh je mnoho. Rozdíl mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším módem je pořádně cítit. V tom prvním se auto mile pohupuje, v tom druhém přituhne až řidič dostane chuť „za to vzít“ a zkrotit svou oblíbenou okresku. Z toho ho ale vyvede řízení, které není vrcholem komunikativnosti, na druhou stranu alespoň nepůsobí tak virtuálně jako u nové Octavie. Je prostě takové neutrální, jako celý Golf.
S autem se ale i tak dá najít trochu zábavy. Vůz má vpředu elektronický systém XDS, který se snaží simulovat diferenciál alespoň tím, že přibrzďuje v zatáčce vnitřní kolo. Hatchback tak nakonec v kombinaci sportovního režimu, manuálního řazení a nějaké té zatočené silnice vykouzlí radost z jízdy. Nesmíte ale předtím zapomenout vypnout některého ze sady elektronických asistentů, jinak se s vámi bude prát o volant.
Bohatá výbava a sebevědomá cena
Pokud byste si chtěli objednat totožné auto s testovaným, bude to už složitější. Model 1st Edition totiž v ceníku od poloviny dubna chybí a prodávají se standardní výbavy. Zajímavé je, že zkoušený vůz vychází z verze Style a tak dostal třeba 17“ kola v základu. Na palubě jsou adaptivní tempomat, automatickou klimatizace Climatronic nebo LED světlomety v ceně - připlácí se za jejich adaptivní provedení IQ (23 100 Kč nebo v paketu). V testovaném voze se pak ještě platilo navíc třeba za zmiňované tlumiče DCC (24 800 Kč), ale i hlavové a boční airbagy (8 900 Kč) nebo zimní paket obsahující vyhřívání sedadel, volantu i ostřikovačů (17 200 Kč). Celkem to dělá 819 700 korun.
Pokud byste si nyní chtěli koupit Golf s mild-hybridním motorem, musíte sáhnout po méně vybavené verzi Life, kde se za něj platí 653 900 korun, nebo naopak po dražší sportovní R-Line s cenovkou začínající na 731 900 korunách. Ve výbavě Style k mání není. R-Line ovšem obsahuje totéž co Style, jen přidává sportovní sedadla v kabině, karbonový dekor či design Valencia 17palcových kol. Verzi 1st Edition bude ale zřejmě možné ještě sehnat ze skladových zásoby dealerů.
Jaký je tedy závěr po týdenním ježdění s Golfem? Co jsme od něj čekali, splnil. Co jsme od něj nečekali, nepředvedl. Golf je Golf a Golfem zůstane, rovnováha ve vesmíru nebyla narušena.
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 819 700 Kč
Technické údaje | Volkswagen Golf 1.5 eTSI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový zážehový čtyřválec EA211, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 85,9 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110 / 5000 - 6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250 / 1500 - 3500 |
Převodovka: | sedmistupňová automatická dvouspojková |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 224 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 4,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4284 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1789 |
Výška (mm): | 1456 |
Rozvor náprav (mm): | 2636 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1549 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1549 |
Provozní hmotnost (kg): | 1305 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1880 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 380/1237 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | multi-link |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotoučové brzdy s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | kotoučové brzdy |
Rozměr pneumatik vpředu | 255/45 R17 |
Rozměr pneumatik vzadu | 255/45 R17 |