Test Toyota Yaris GRMN: Malá velká radost

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Hravý podvozek 
  • Výborný motor 
  • Jet s Toyotou Yaris až 230 km/h má své kouzlo 
  • Skvělé brzdy 
  • Exkluzivita daná limitovaným počtem vyrobených kusů

  • Hodně kompromisní pozice za volantem 
  • Spotřeba umí být celkem vysoká 
  • Nehezký tlumič výfuku trčící pod autem 
  • Celá série už byla vyprodána 

Vypadá to, že automobilky našly cestu, jak si stále zachovat přízeň fanoušků toužících po autě starého formátu, tedy s výkonným spalovacím motorem, a zároveň učinit zadost všem emisním limitům. Jednoduše se nabídne místo sériového modelu limitovaná edice. Tenhle přístup už dříve aplikovalo třeba Porsche u modelu 911 R, Jaguar u modelů F-Type Project 7 a XE SV Project 8, nakonec i Škoda s Fabií dočasně osazenou reinkarnovaným motorem 1.4 TSI. Stranou nezůstala stát ani Toyota. Ta minulý rok představila ostrý Yaris GRMN.

Teoretické předpoklady má tohle auto přímo ideální. Je to odkaz na závodní speciál WRC, pohání ho kompresorem přeplňovaný čtyřválec, na přední nápravě najdeme diferenciál Torsen, vůz je hodně lehký a dostal také řádně vyladěný podvozek. Ten se připravoval na Nürburgringu, což ostatně prozrazuje také zkratka GRMN. Údajně znamená Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring. Na tyhle složité zkratky jsme ale u japonských značek zvyklí. Třeba takový Levorg prý znamená LEgacy reVOlution touRinG. Tak vidíte, GRMN je ještě celkem logické označení.

Doporučujeme: Ženeva 2017 — Toyota Yaris GRMN má všechno. Kompresor, samosvor i manuál

Příběh zdivočelé Toyoty Yaris začal v roce 2015, kdy byl postaven první prototyp. Ten následně fofrem zamířil na Nürburgring. Tam se hledalo ideální nastavení podvozku. Jenže to nebyla jediná věc, která se řešila delší dobu. Automobilka musela vyřešit ještě další dva podstatné problémy. Tím jedním byl motor. Čtyřválec Yaris sice nabízí, ale použitá osmnáctistovka je přece jen větší. Navíc další prostor zabere kompresor, mezichladič stlačeného vzduchu a chladič oleje. Motor se tak nějak pod kapotu údajně vešel, ale přesto bylo několik míst, kde už se dotýkal karoserie. Proto bylo nutné některé jeho části pozměnit. V této fázi se do hry dostala také technologie 3D tisku, pomocí které se upravené díly na zkoušku vyráběly.

Toyota Yaris GRMN-4 Nacpat poměrně velkou osmnáctistovku s veškerým dalším příslušenstvím pod malou kapotu modelu Yaris byla pro inženýry docela výzva. Stejně jako bylo výzvou zařadit pouze šest stovek poměrně výrazně pozměněných exemplářů na běžnou výrobní linku

Další nemalou výzvou byla samotná výroba. Toyota totiž chtěla zařadit GRMN mezi ostatní Yarisy na běžnou linku. Produkce je umístěna do továrny ve francouzském Valenciennes, protože právě tento závod jako jediný produkuje Yaris s třídveřovou karoserií. Nakonec se i to podařilo, přestože třeba už i základní karoserie sportovního provedení dostala další výztuhy a tudíž se liší od ostatních Yarisů. Ve francouzském závodu musel být navíc proškolen tým zhruba dvaceti specialistů. Veškeré tohle úsilí stojí za pozornost hlavně proto, že vznikne pouze šest stovek exemplářů (400 jich šlo do Evropy, 200 kusů byl japonský Vitz GRMN). Přesto to stálo Toyotě za zásahy do výroby celkem důležitého modelu.

Každopádně vše dobře dopadlo a Yaris GRMN se mohl stát jedním z překvapení loňského ženevského autosalonu. Téměř přesně do roka a do dne po premiéře zaparkovala tahle specialita také v naší redakci. Ano, na test jsme se těšili.

GRMN vypadá pěkně. Až na ten výfuk 

Do vyzvednutí testovacího auta jsem Yaris GRMN na vlastní oči neviděl, takže mě překvapilo, o jak nenápadné auto vlastně jde. Ještě že jsou na něm barevné nálepky odkazující na speciály WRC. Designéři svou fantazii drželi na uzdě, takže všechny hlavní změny jsou ryze funkční. GRMN má upravený nárazník (aby šlo ke všem těm chladičům dostatečné množství vzduchu), lehká sedmnáctipalcová kola BBS, černý spoiler vzadu, výrazný difuzor a uprostřed umístěnou velkou koncovku výfuku.

Toyota Yaris GRMN-6 Velká technika v malém autě si vybrala daň v podobě obrovského tlumiče výfuku trčícího na podvozku u pravého zadního kola. Toyota nemohla použít nižší a delší tlumič umístěný napříč, protože chtěla koncovku uprostřed, jak to mají závodní speciály WRC

Na pohled jde o pěkné auto, je tu ale jeden nepěkný detail. Když se podíváte na zadní část z odstupu, uvidíte, že na pravé straně pod nárazníkem něco trčí. Je to obrovský plechový hrnec. Tedy tlumič výfuku, jsem chtěl říci. Velký motor potřebuje velký výfuk, a tedy i velký tlumič. Yaris je ale malý hatchback. Navíc Toyota chtěla uprostřed umístěnou koncovku výfuku, protože tak to mají speciály WRC. Tím padla možnost uložit dlouhý tlumič napříč. A tak má i Yaris GRMN svou pihu na kráse.

Hlavní nevýhoda: Pozice za volantem 

V interiéru došlo pouze na nejnutnější změny. Takže tu jsou výborné sportovní sedačky a malý volant převzatý z GT86. Sem tam se objevují písmenka GR a zmínit můžeme také třeba kovové pedály. Všechno fajn, tedy až na pozici za volantem.

Doporučujeme: Nejdelší drift na světě nově měří více než 165 km. Na oficiální potvrzení ale ještě čeká

Už první usednutí do auta ukázalo, kde bude největší problém jinak velmi sympatického hatchbacku. Sedí se výše, což by se ještě dalo akceptovat, ale rozsah nastavení volantu v podélném směru je příliš malý. Respektive je v pořádku třeba pro drobné japonské postavy. Já se svými 190 cm jsem si musel vybrat, jestli budu sedět s nohama v přirozené pozici a volantem v klíně, nebo s pokrčenými koleny a volantem tak nějak akorát. Trvalo několik dnů, než jsem našel přijatelný kompromis (který mi pak kolega Dalibor během focení zcela bezcitně zničil tím, jak se snažil najít pozici za volantem pro svou postavu, což se mu stejně nepodařilo a to ho rozpálilo doběla, protože je na tyhle věci extrémně citlivý).

Toyota Yaris GRMN-42 Toyota Yaris GRMN-44 Toyota Yaris GRMN-20 Toyota Yaris GRMN-19

Jinak je ale po stránce ergonomie vše v pořádku. Protože GRMN nemá žádné speciality týkající se třeba rozšířených možností nastavení vozu, je zde z pohledu ovládání vše stejné jako u běžných Yarisů. A to včetně zadních sedadel, která nedostala ani špetku bočního vedení navíc. Z pochopitelných důvodů se zřejmě předpokládá používání Yarisu GRMN v maximálně dvoumístném obsazení.

Motor s podpisem Lotusu je skvělý 

Zážehová osmnáctistovka je jednou z nejzajímavějších částí Toyoty Yaris GRMN. Už pouze fakt, že jde o čtyřválec přeplňovaný kompresorem, dělá (tedy přesněji řečeno dělal) na trhu z tohoto modelu hotový unikát. Navíc čtyřválec s označením 2ZR-FE nese podpis Lotusu. Toyota tento motor vyrábí v anglické továrně Deeside, úpravy na něm ale prováděli právě technici automobilky Lotus. Finální instalace do auta pak samozřejmě probíhá ve Francii.

Doporučujeme: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line — Proč měnit něco, co funguje?

Čtyřválec pracuje s duálním časováním ventilů, systémem vstřiku paliva původně určeným pro šestiválec a s mechanickým kompresorem Magnusson-Eaton. Ve výsledku jde o podobnou jednotku, jakou najdeme v Lotusu Elise S. Podobné jsou také základní parametry. Yaris GRMN nabízí 156 kW (212 k) dostupných při 6800 ot./min a vrchol točivého momentu 250 Nm / 4500 ot./min. U Lotus je to 162 kW (220 k) a taktéž 250 Nm.

Toyota Yaris GRMN-15 Kompresorem přeplňované motory obecně na trhu moc často nepotkáte, v autech velikosti Toyoty Yaris je to opravdová rarita. Jenže právě díky použité osmnáctistovce je tohle auto tak zajímavé. Motor je totiž výborný

Dopředu se dá očekávat, že takový výkon s hatchbackem o hmotnosti 1135 kg dokáže pěkně zacvičit. Oficiálně zvládne Yaris GRMN sprint z nuly na 100 km/h za 6,4 s a v rozletu ho utne až omezovač nastavený na 230 km/h. Jaká je realita, to prozradí naše tradiční tabulka s údaji z vlastního měření. Než ji začnete zkoumat, mějte na paměti, že v autě opět seděly dvě osoby nemalých rozměrů a hlavně že v době testu bylo mokro a velmi chladno.

Akcelerace Toyota Yaris GRMN
0-50 km/h (s) 3,33
0-100 km/h (s) 7,46
0-130 km/h (s) 10,98
0-150 km/h (s) 14,5
30-50 km/h (s) 1,54
50-70 km/h (s) 1,38
80-120 km/h (s) 4,19
130-150 km/h (s) 6,52
80-120 km/h / 3° (s) 4,24
80-140 km/h / 4° (s) 9,44

V tomto kontextu je naměřený výsledek horší zhruba o jednu sekundu oproti oficiálním údajům nejen pochopitelný, ale vlastně velmi slušný. Tím spíš, když si z našeho archivu pro porovnání vytáhneme třeba Octavii RS 245, kterou jsme měřili za krásného slunečného počasí. I na mokru byl Yaris nepatrně rychlejší. Jak je vidět z grafu, bylo to kromě jiného také díky kratším převodům standardně dodávané (a velmi přesné) šestistupňové manuální převodovky.

Toyota Yaris GRMN vs Octavia RS 245 Po stránce dynamiky si nelze na nic stěžovat. Pro představu, i na mokru byl Yaris GRMN (červená křivka) rychlejší než Octavia RS245 (modrá), kterou jsme měřili za krásného slunečného počasí. Kromě jiného na tom mají svůj podíl také relativně krátké převody

Čísla jsou jedna věc, reálný pocit z motoru věc další. A v tomto směru si Yaris GRMN získal nejen moje sympatie, ale dokonce i sympatie (kvůli špatně nastavitelnému volantu stále naštvaného) Dalibora. Motor je přesně tak ostrý, jak lze od podobné jednotky s kompresorem očekávat. Reakce na plyn jsou bezprostřední, gradace výkonu ukázková a také zvukový projev stojí za to. Kombinace sportovního výfuku využívajícího aktivní klapku a typického svištění kompresoru vytváří krásně charakterní a přirozený zvuk. I zvenku zní Yaris GRMN zajímavě. Je to docela vtipné, protože podle zvuku byste tipovali nějaký velký sportovní automobil a on ze zatáčky vylétne miniaturní Yaris. A vylétne velmi rychle, protože mu to jeho podvozek dovoluje.

Malé auto, velká radost 

Podvozek je další skvělá vlastnost Yarisu GRMN, která navíc výborně ladí s výkonným motorem. Tohle svezení mi připomnělo Clio RS předchozí generace. Prostě sportovní hatchback, kde na každém metru od podvozku cítíte, že se na tlumičích (a jiných dílech) rozhodně nešetřilo. U malého GRMN byly použity tlumiče Sachs Performance a kratší pružiny, což v konečném důsledku přineslo také snížení světlé výšky o 24 mm. Stabilizátor zde má průměr 26 mm.

Doporučujeme: Test Abarth 595 Competizione

Pokud jde o další systémy, jako například tlumiče nebo jízdní režimy, řidič si nemůže nastavit vůbec nic, ale to nevadí. Yaris je sice tužší, ale s nerovnostmi si umí poradit ukázkově, takže se těch opravdu tvrdých rázů nedočkáte ani na jarní české okresce. Třešničkou na dortu je nápravový diferenciál Torsen.

Na vaše počínání nakonec dohlíží stabilizace naladěná tak, aby odpovídala sportovnímu charakteru auta. Můžete ji zcela vypnout, zároveň je zde ještě režim s posunutými zásahy, který toho dovolí poměrně dost.

Toyota Yaris GRMN-24 Výborně naladěný podvozek krásně doplňuje povedený motor. Na okreskách je Yaris GRMN velmi rychlý a umí být velmi zábavný. Stačí jen drobný impulz a zadní náprava začne vůz přetáčet

Yaris GRMN je zábavný malý hatchback. Překvapí jak jeho dynamika, tak přesné řízení nebo trakce. Za celý týden zápůjčky jsme chytli pouze jeden jediný den, kdy bylo sucho, nicméně i na mokru se drží auto zvolené stopy až překvapivě dobře. V zatáčce si pod plynem toho nechá Yaris líbit vážně dost. Abyste se dostali do nedotáčivosti, musíte rychlost v oblouku hodně přehnat. Sympatické je také to, že samosvor příliš netahá za řízení, a velmi povedené je nastavení brzd. Kotouče o velikosti 275 mm vpředu a 278 mm si rozhodně dokážou s lehkou Toyotou poradit, nejsou to ale jedovaté brzdy, které vás natlačí do pásů, jakmile se na brzdový pedál pouze podíváte. Zde se brzdy dávkují výborně.

Ostrý Yaris nabízí ještě jednu příjemnou vlastnost. Říkáme tomu utahování stopy, kdy má v zatáčce zadní náprava po odlehčení plynu, čímž se přenese více hmotnosti dopředu, tendenci přejít do přetáčivého smyku. Už dlouho jsem neřídil hatchback, který by k tomu byl tak ochotný jako GRMN. Stačí jen trochu Yaris pobídnout a už se začíná stáčet bokem. Tohle nastavení je v praxi opravdu zábavné. Škoda, že zábavu trochu kazí ona několikrát zmíněná kompromisní pozice za volantem.

Je to Yaris, může do města? 

I speciality podobné Yarisu GRMN budou muset občas absolvovat normální jízdu z jednoho místa na druhé. Normální cestování je v tomto případě trochu méně komfortní. Třeba kvůli tuhému podvozku, krátkým převodům nebo hlučnějšímu výfuku. Kompromisní je i dojezd, protože čtyřválcová osmnáctistovka si dokáže vzít i více než dvacet litrů, přičemž nádrž má objem 42 litrů. Nakonec oficiální udávaná spotřeba pro jízdu po městě bezmála 11 litrů také leccos naznačuje.

Toyota Yaris GRMN-28 O co je Yaris GRMN zábavnější než třeba Volkswagen Polo GTI, o to méně je pohodlný při normálních cestách. Je to zkrátka jednostranně zaměřený automobil

Během testu jsem na palubním počítači zahlédl v nejlepším případě osm litrů, jinak to bylo spíše deset a víc. I když je samozřejmě pravda, že jsem se o ekonomické cestování příliš nesnažil. Na každý pád i Yaris GRMN zvládne roli městského automobilu, zas tak nekompromisní náčiní to není. Jen se budete muset smířit s trochu horším komfortem.

Doporučujeme: Z nového VW Polo GTI se definitivně stal základní Golf GTI (první jízdní dojmy)

Všechny tyhle „nevýhody“ jsou ale pouze logickým důsledkem zaměření auta. Volkswagen Polo GTI zvládne roli normálního cestovního auta podstatně lépe, ale oč je pohodlnější při běžných jízdách, o to méně je zábavný při dovádění na klikatých okreskách kdesi za městem.

Zájemci už mají smůlu 

Pokud se vám Yaris GRMN líbí, je už pozdě. Všech 400 exemplářů určených pro evropský trh si našlo své majitele, takže jako zcela nový vůz si ho už neobjednáte. Proto můžeme pouze připomenout, že zájemci, kteří stihli podat objednávku včas, museli za sportovní Yaris zaplatit 850 000 Kč. To je podstatně víc, než co si naúčtuje Renault za Clio RS, Peugeot za 208 GTi nebo Volkswagen za Polo GTI. Jenže ve všech případech jde o masově vyráběné modely. A je také pravda, že třeba Abarth 595 Competizione dokáže „vyšponovat“ cenu přes 900 tisíc a ve srovnání s ním je Yaris GRMN asi tak o dvě třídy lepší sportovní hatchback.

Oproti aktuální konkurenci je Yaris GRMN daleko sportovnější a zábavnější. Osobně bych si za tyto peníze asi nakonec přece jen koupil třeba větší Seat Leon Cupra, ale pokud zrovna vám GRMN parkuje v garáži, mohu s klidným svědomím prohlásit, že jste chybu neudělali. Závěrem ještě jeden „tajný“ tip. Všechny exempláře už sice znají svého majitele, nicméně tenhle novinářský zatím vlastní Toyota, a ta ho později nabídne k prodeji. Pokud se dokážete smířit s novinářskou historií, pak si ho budete moci zhruba za rok koupit.


Základní cena modelu: 850 000 Kč
Základní cena testované verze: 850 000 Kč

Technické údaje Toyota Yaris GRMN
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný čtyřválec 2ZR-FE, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování mechanickým kompresorem Magnusson Eaton
Zdvihový objem válců (cm3): 1798
Vrtání x zdvih (mm): 80,5 x 88,3
Kompresní poměr: 10 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 156 / 6800
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250 / 4800
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 230 (elektronicky omezená)
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 10,6 / 5,7 / 7,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 3945
Šířka (mm): 1695
Výška (mm): 1510
Rozvor náprav (mm): 2510
Rozchod kol vpředu (mm): 1465
Rozchod kol vzadu (mm): 1455
Poloměr otáčení (m): 5,1
Provozní hmotnost DIN (kg): 1135
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1545
Objem zavazadlového prostoru (l): 286
Objem palivové nádrže (l): 42
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson, tlumiče Sachs Performance
Podvozek vzadu: torzní příčka, tlumiče Sachs Performance
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotouče 275 x 25 mm s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: kotouče 278 x 9 mm
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 205/45 R17
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 205/45 R17

Foto: Lukáš Dittrich

[su_hello-bank-calculator]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?