Donedávna byla vrcholem nabídky řady Enyaq verze Sportline iV 80× s pohonem všech kol, baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh (celková je 82 kWh) a výkonem 265 koní. U verze RS ale dostanete ještě „nášup“ dalších 34 koní. Plný výkon je ovšem k dispozici jen po dobu 30 sekund v jakési funkci overboost, a jen pokud máte dostatečně nabitou baterii.
Oproti Sportlinu si za to, ale i lepší výbavu a punc „něčeho speciálního“, připlatíte 100 000 Kč. Tedy pokud nelitujete přihodit k tučným 1 644 900 Kč dalších 60 000 Kč za verzi Coupé se splývavou zádí, což je nejdražší sériově vyráběná Škoda současnosti. Dráž vyjde s logem okřídleného šípu jen soutěžní speciál Fabia RS Rally2 za zhruba 5 milionů korun.
„Diskotéka“ na kolech
Speciálně pro verzi RS vyhrazená světle zelená barva Mamba Green (je v nabídce i u Octavie RS) svítí na silnici jako neon. A navíc tento model „cení zuby“ – standardně totiž má takzvanou Crystal Face, mřížku mezi světlomety tvořenou průhlednými a osvětlenými vertikálními lamelami. Efektní věc, ale pro leckoho to už může být až moc velká „diskotéka“.
Geny RS se projevují i v interiéru. Nejsportovnější elektrické SUV značky Škoda má mimo jiné černý semiš na palubní desce a lišty se vzhledem uhlíkových vláken, stejně jako sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, černý strop a tříramenný sportovní volant. To vše vytváří pocit prémiového auta.
Interiér i díky tomu působí opravdu špičkově. Kabina Enyaqu je navíc prostorná a i zadní sedadla dobře podpírají tělo. Před volantem je jen miniaturní kaplička s 5,3palcovým displejem s jen základními údaji. U verze RS ale dostanete standardně head-up displej, který kromě obvyklých údajů zobrazuje i výrazné naváděcí šipky navigace.
Velký třináctipalcový středový displej, který je hlavní informační platformou auta, je příjemně vysoko. Zorientovat se v bohatém menu s celou škálou možností chvíli trvá. Naštěstí pod displejem zbylo i pár tlačítek pro rychlý přístup ke klimatizaci či volbě jízdních módů. Enyaq sice má klasické startovací tlačítko, k oživení vozu ale stačí pouze sešlápnout brzdový pedál a zvolit malým přepínačem na středové konzole příslušný jízdní režim. Stejně rychlé je i opuštění vozu po dojetí do cíle, kdy stačí jen zatáhnout za tlačítko ruční brzdy.
Mamba, která nekouše
Verze RS je více „přilepená“ k silnici. Vpředu je ve srovnání se standardním Enyaqem o 15 mm nižší a vzadu o 10 mm. Zvláště s příplatkovými 21“ koly působí elektrická Škoda opravdu impozantně. Velká kola jsou ale znát z pohybů karoserie, rázy však spíš slyšíte, než je cítíte, a to přesto, že pneumatiky mají velmi nízký profil. Je to z velké části i zásluhou příplatkových adaptivních tlumičů, které eliminují nevýhody tužšího odpružení.
RS je vlastně verze 80× převlečená do sportovního overalu. Z klidu na 100 km/h vystřelí za 6,5 s, což je mimochodem o 0,8 s lepší hodnota, než za jakou tuto disciplínu zvládne plug-in hybridní Octavia iV RS. A je to stejná hodnota jako u Kodiaqu RS, který vyjde o čtvrt milionu levněji a umí jet až 234 km/h. To Enyaq iV RS má povolenou nejvyšší rychlost 180 km/h, což je ale o 20 km/h více než u slabších motorizací.
Semiš na palubní desce a lišty se vzhledem uhlíkových vláken spolu se sportovní sedadly s integrovanými hlavovými opěrkami dodává Enyaqu prémiový nádech
Při jízdě působí Enyaq iV RS těžkopádně. U prázdného auta máte pocit, že řídíte naloženou dodávku. Tento pocit ještě jakoby umocňovaly obří vnější zpětná zrcátka. S provozní hmotností téměř 2,3 tuny je to opravdový pořízek. Díky bateriím v podlaze je ale těžiště velmi nízko a karoserie se téměř nenaklání. Stabilizační systém je nastavený dobře. Řízení je ale umělé, jen ve sportovním režimu trochu ztuhne, ale odezva je stále slabá.
V režimu D tato elektrická Škoda dokáže velmi účinně plachtit. Mód jízdy B pro silnou rekuperaci umožňuje v podstatě jízdu za použití jednoho pedálu, ve třech krocích se k ní dostanete i prostřednictvím pádel pod volantem. Enyaq si ale může nastavovat rekuperaci sám ve spolupráci s adaptivním radarem a navigací. Brzdy přichází ke slovu jen při razantním brzdění. Není bez zajímavosti, že si i tato verze v pohodě vystačí s bubnovými brzdami na zadních kolech, stejně jako staré škodovky.
Kombinovaná spotřeba v rozmezí 17 až 18 kWh/100 km, to je hodnota, které se přiblížíte s lehkou nohou při slabém provozu ve městě za mírných jarních teplot. Běžná jízda v kombinovaném provozu znamená „odběr“ 22 kWh/100 km. Dojezd se podle teploty, podmínek a stylu jízdy pohybuje od zhruba 300 do 500 km. V našem případě to bylo 360 km. V zimě to bude mnohem horší. A tehdy může pomoci tepelné čerpadlo, za které si ale i u této top verze musíte připlatit nijak nízkých 30 500 Kč.
Zavazadelník pojme 585 l zavazadel, po sklopení opěradel zadních sedadel do roviny je k dispozici solidních 1710 l
Jen verze výbavy
Nabíjení stejnosměrným proudem je možné maximálním výkonem 135 kW, takže akumulátor lze v ideálním případě dobít výkonem z 10 na 80 procent své kapacity za 36 minut. Na tuzemských nejrozšířenějších stanicích s výkonem 50 kW to trvá přibližně hodinu a čtvrt. Palubní nabíječka s výkonem 11 kW zvládne dobít z třífázové 16A zásuvky z nuly do plna za 8 a čtvrt hodiny. Z obyčejné zásuvky by doplňování energie trvalo 39 a půl hodiny.
Pod kapotou Enyaq, stejně jako koncernoví sourozenci, postrádá frunk, kam by se daly uložit alespoň kabely. Pro ty je ale rezervované místo pod podlahou zavazadlového prostoru. Kufrům a taškám tedy nepřekáží. Nabízených 585 litrů potěší, stejně jako 1710 l po sklopení opěradel zadních sedadel do roviny. Více než o sportovní model se v případě verze RS jedná jen o verzi výbavy, která má vzbuzovat sportovní pocit. Ten si trochu užijete jen zásluhou zrychlení v přímce. A to je možná trochu zklamání.
V zatáčkách si s tímto autem příliš zábavy neužijete. Spíše než řidičské auto je verze RS v podstatě jen rychlejší a vizuálně atraktivnější variantou pro odlišení od běžnějších služebních Enyaqů různých bank a energetických firem. S ohledem na svoji prostornost je Enyaq ideálním rodinným vozem s kvalitně provedeným interiérem, který mu mohou mnozí konkurenti závidět.
U dobře vybavené verze RS se ovšem blížíte ceně mnohem sportovněji nadané, ale méně praktické Kie EV6 GT (necelých 1,8 mil Kč) s téměř dvojnásobným výkonem (585 koní). Za podobné peníze jako mladoboleslavský model lze pořídit také sportovněji založený Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya nebo technicky identický Volkswagen ID.4 GTX. Rychlý Enyaq ale něco do sebe má, obzvlášť v té jedovaté zelené.
+ Design, prostorná a luxusně provedená kabina, pohodlná sedadla, objem zavazadlového prostoru, několik možností rekuperace |
---|
- Cena, tepelné čerpadlo až za příplatek, vysoká hmotnost a z toho plynoucí těžkopádný jízdní projev, uměle působící řízení |
Technické údaje | Škoda Enyaq iV RS |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | 2× elektromotor, uložený vpředu a vzadu napříč |
Nejvyšší výkon (kW) | 220 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 460 |
Převodovka: | jednostupňová |
Poháněná kola: | pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0–100 km/h (s): | 6,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 |
Spotřeba paliva kombinovaná (kWh/100 km) | 16,9–17,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4653 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1879 |
Výška (mm): | 1605 |
Rozvor náprav (mm): | 2768 |
Provozní hmotnost (kg): | 2258 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 585/1710 |
CENY | |
Cena modelu od (Kč): | 1 644 900,– |
To je jenom pro bohaté a i těm se to prodráží!!!!!!!Zvláště když odejde baterka jak se to děje u slavných Tesel Elona Muska!!!!!!