Test Seat Leon ST 1.5 TSI: Španělská varianta

5 nových názorů
Autor: Redakce

+

  • Povedený design
  • Velmi úsporný motor
  • Prostorný interiér

  • Chování na nerovnostech
  • Ergonomie
  • Hluk od kol

Koncernová generační výměna v kategorii nižší střední třídy se kromě modelů GolfOctavia samozřejmě týká také Seatu Leon. Ten jsme již dříve vyzkoušeli v provedení hatchback, teď přišla na řadu varianta kombi osazená zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW/150 k) a manuální převodovkou. V aktuální nepříliš bohaté nabídce je to druhý nejdostupnější motor. Levnější je jen provedení o stejném objemu naladěné na 96 kW (130 k).

Nová Octavia Combi v testech sklidila překvapivě hodně kritiky, takže se nabízí otázka, zda Seat nepřipravil na stejném základu lépe fungující automobil. Tím spíš, když hatchback testovaný dříve byl velmi sympatickým společníkem pro každodenní cestování.

Seat ve srovnání se Škodou uvnitř nabízí více místa pro hlavu, zato o centimetr méně v úrovni loktů
Zadní sedáky jsou kratší, přední sedačky si zaslouží speciální pochvalu za skvělý tvar

Fakta hovoří pro Škodu, která je trochu delší (+47 mm) a nabízí trochu větší zavazadlový prostor (+20 l). Více místa je také v interiéru, přestože rozdíl rozhodně není nijak dramatický. Leon kontruje hezčím designem a řadou efektních detailů, jako je kupříkladu světelná lišta spojující zadní svítilny. Když za tmy vůz odemknete, tato lišta se postupně rozsvítí od středu směrem ke krajům, čímž vzniká velice efektní uvítací ceremoniál.

Problémy nové ergonomie

Interiér už je ale do značné míry identický. Také tady najdete dva velké displeje, tlačítek je zde naprosté minimum. Opět se sází na dotykové ovládání a posouvání prstem v místech pod středovou obrazovkou. Z toho logicky vyplývají stejné potíže jako u Octavie. Nastavovat dotykově hlasitost je za jízdy dost komplikované, ale k tomu tu je naštěstí tlačítko na volantu. Ideální není ani nastavování klimatizace. Třeba proto, že nejrychlejší cesta, tedy opět dotýkání se plošek pod displejem, není za tmy moc použitelná. Tyto plošky totiž nejsou podsvětlené, takže je z pozice řidiče nevidíte. Musíte jít přes displej. Nebo využít hlasové ovládání, ale to je zdlouhavé. Mimochodem, hlasová asistentka reaguje na slovo „volala“. Takže když vám přítelkyně sdělí něco ve smyslu „Ale vždyť jsem ti přece volala“, auto za vás odpoví „Jak vám mohu pomoci“. Skoro jako kdyby se vás chtěl Leon zastat.

Základní menu s velkými nastavitelnými dlaždicemi je asi nejlepší ze všech značek koncernu VW
Dotyková lišta pod obrazovkou určená pro nastavení teploty není podsvícená

Seat oproti Škodě lépe vyřešil menu svého multimediálního systému. Základní dlaždice si můžete uspořádat dle svého, takže se nejrychleji přes displej dostanete k tomu, co vám vyhovuje nejvíce. Pár pevných tlačítek, třeba pro nastavování jízdních režimů, by ale výsledku rozhodně neuškodilo. Nastavovat si můžete také režim zobrazení na přístrojovém štítu. I zde se najde drobná nedokonalost. Pokud budete chtít vypnout například Lane Assist, lze to udělat také přes tlačítko na volantu, přes které se dostanete do menu asistenčních systémů, zobrazeného právě na přístrojovém štítu. Když se ale následně vrátíte zpět do základního zobrazení, pokaždé to bude verze ukazující činnost asistentů bez ohledu na to, co jste tam měli dříve. Jestli tedy dáváte přednost tradičním dvěma budíkům, budete muset následně jiným tlačítkem znovu klikat, abyste si tam toto zobrazení opět nastavili.

Seat na krátké vzdálenosti style=soft box_color=#000000

Leon ST coby poměrně velké kombi je vhodný stroj na překonávání dlouhých vzdáleností. Seat ale dnes nabízí v rámci originálního příslušenství také pravý opak, a sice elektrické koloběžky. Starší a lehčí provedení MÓ eKickScooter 25 letos doplnila větší varianta 65. Ta je celkově robustnější, působí kvalitněji, poháněné má zadní kolečko (verze 25 je „předokolka“) a hlavně je výkonnější. Namísto 300W elektromotoru má 350 W a větší baterie s kapacitou 551 Wh zajišťuje dojezd až 65 km. Logicky je ale novinka také těžší. O co hůře se ale přenáší, o to lépe se na ní jezdí. Zájemci si musí připravit 21 499 Kč. Ve srovnání s provedením 25 je eKickScooter 65 dražší o zhruba deset tisíc.

Nové ergonomické řešení koncernových vozů je zkrátka problematické. Časem si asi zvykneme, zajímavé ale je, že s rostoucím počtem usednutí za volant nových generací Octavie, Golfu a Leonu se spíše objevují další a další nedokonalosti. Výsledný dojem to kazí a to je škoda. Tím spíš, když zrovna tento konkrétní testovací Seat měl opravdu skvělé sedačky. Pozice za volantem je také výborná, stejně jako praktická stránka věci. Ostatně 620 l v zavazadelníku znamená mezigenerační nárůst o 20 litrů.

Jekyll a Hyde

Stejně jako Octavia Combi z předchozích stránek přijel i náš Leon ST do testu s adaptivními tlumiči, které jsou spolu s progresivním řízením součástí paketu Dynamic (22 500 Kč k výbavě Xcellence). V krátkém hatchbacku bylo vše v pořádku, ale u kombi jsou výsledné jízdní vlastnosti poněkud rozporuplné. Na hladkém asfaltu totiž jezdí Leon ST výborně. Bezprostředně reaguje na změnu směru a v rychle projížděných zatáčkách působí naprosto suverénně. Motor 1.5 TSI má kvůli současným emisním předpisům nepříliš výbušný charakter, ale rychle se s ním jet dá. Když potkáte hladké klikaté okresky, za volantem se docela hezky pobavíte. Problém nastává ve chvílích, kdy potkáte silnice s horším povrchem.

Crossover Cupra Formentor nadchne jízdními vlastnostmi, dynamikou i designem
Přečtěte si také:

Crossover Cupra Formentor nadchne jízdními vlastnostmi, dynamikou i designem

Kombinace adaptivních tlumičů a příplatkových osmnáctipalcových disků znamená nepříjemné rázy od kol. Je v podstatě jedno, jaký zrovna režim jízdy zvolíte. Leon ST najednou úplně ztratí jistotu, zadní náprava má v zatáčkách tendenci odskakovat a celé to doprovází výrazný hluk ozývající se z podběhů. Třeba jen trochu rychlejší přejezd retardéru znamená opravdu velkou ránu. Zlepšení by mohly přinést standardní sedmnáctipalcové disky, případně i standardní podvozek. V takové konfiguraci jsme ale nový Leon zatím neměli možnost vyzkoušet. Španělský kombík se jednoduše potýká se stejnými problémy, jaké jsme vytýkali Octavii Combi. Uvidíme, zda časem nepřijdou nějaké změny týkající se naladění podvozku. Určitě by byly vhodné. A možná by se hodilo také zlepšit odhlučnění kol. Na hrubším asfaltu jsou pneumatiky dost slyšet.

Zážehový čtyřválec vyniká nízkou spotřebou. Během testu se i na dálnicích držel pod hranicí 7 l/100 km
Oproti Octavii Combi je zavazadelník Leonu ST trochu menší, ale pořád obrovský

Zážehový čtyřválec si naproti tomu zaslouží chválu, a to zejména za spotřebu. Během celého testu probíhajícího víceméně pouze na dálnicích se držel kolem 6,6 l/100 km. Reální zákazníci uvidí na přístrojovém štítu ještě nižší hodnoty. Péči by si ovšem zasloužil také systém Lane Assist, dodávaný v rámci výbavy Xcellence bez příplatku. Nevidí totiž žluté čáry, takže vás při jízdě po D1 neustále tlačí někam, kam nechcete, případně na vás pípá, abyste jeli uprostřed standardního jízdního pruhu. Někdy toto udělá i na běžné okresce, kdy vyhodnotí jako vodorovné značení nějakou dlouhou spáru. Pokud Lane Assist vypnete, před další jízdou se opět automaticky zapne.

Detailní srovnání: Nový Seat Leon vs. Volkswagen Golf, Hyundai i30 a další konkurence
Přečtěte si také:

Detailní srovnání: Nový Seat Leon vs. Volkswagen Golf, Hyundai i30 a další konkurence

Překvapení se nekoná. Seat Leon ST nové generace díky sdílené technice nabízí do značné míry stejné silné stránky (rozuměj zejména nízkou spotřebu a prostorný interiér) jako Octavia Combi, ale naopak také velmi podobná negativa, z nichž chování adaptivního podvozku na nerovné silnici je tím nejpodstatnějším. Je ale dost možné, že auta z pozdějších fází výroby projdou menšími úpravami a ve finále budou jezdit lépe, jak už se to v minulosti párkrát stalo. Každopádně argumentem pro Seat může být ve srovnání se Škodou kromě hezčí vizáže o zhruba 50 tisíc nižší cena.

Foto: autor


Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 803 100 Kč
Technické údaje Seat Leon ST 1.5 TSI
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec,
přeplňovaný
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 110/-
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 250/1500-3500
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 221
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4642
Šířka bez zrcátek (mm): 1799
Výška (mm): 1488
Rozvor náprav (mm): 2686
CENY A VÝBAVY
Cena (Kč): 639 900
VN (neregistrovaný)
Hm... zajímavý článek. Já nejsem žádný redaktor a ani profík, ale s dovolením napíši svůj poznatek jako vlastník tohoto auta. Bydlím v Rakousku a jelikož Covid19 mi ještě neumožnil navštívit rodinu v CZ tím pádem poznatky co sem budu psát jsou z Rakouska. Vlastním novou generaci Seat FR ST 1.5Tsi 96KW (130PS). A teď k věci. Začnu kolami, k autu jsme dostali 18'' a byl jsem celkem skepticky, neměl jsem moc časů je vyzkoušet protože auto jsme koupili v zimě a tak jsme jezdili na 16'' a upřímně hm.. no bylo to pohodlné, ale čekal jsem asi větší komfort, ale FR má o něco nižší podvozek jako Xcellence. Potom přišlo jaro a já byl celkem nervózní jaké bude svezení na 18'' a upřímně byl jsem velice potěšen. Opravdu nevím jaké auto na recenzi měl pán redaktor, ale já žádný adaptivní podvozek nemám a možná to je dobře, žádné rány od kol jsem za celou dobu nezaznamenal a to jak u 16'' tak u 18''. Další věc Lane Assist, když jsem jel já po dálnice která byla zúžená z 3 pruhů na 2, žluté čáry nebyly vůbec žádný problém. Hlasového ovládání tak funguje na 1* (myslím tím v německé jazyce) funguje daleko lépe jako u Octavie. Pár záporů. Bohužel co se týče nepodsvíceného infotainmentu je to opravdu děs běs. Co mě celkem mrzí je, že auto při rozjezdu působí tak nějak jako by se mu nechtělo, ale asi za to můžou ty emisní normy od dvou tisíc otáček se auto chytne a je živější. Závěr: Auto je super vyladěné a radost se v něm svést. Nějaké mouchy to samozřejmě má ale to i auta prémiových značek. Co se týče ceny, cena vozu byla 34 000€ což je strašně moc peněz, ale měli jsme štěstí, že vůz byl výstavní a měl najeto 7Km. Cena tohoto vozu byla komplet s nějakými bonusy cca 24 000€ což je mnohem přijatelnější cena/výbava.
OrinHopcraft (neregistrovaný)
Nápad jezdit s nízkoprofilovými 18' (výška pneu pouhých 3,5 cm) rychle přes retardery a divit se, že to bouchá bych čekal od blondýny a ne od motoristického novináře odborně recenzujícího auto. Myslet si, že to zachrání adaptabilní tlumiče je naivita. Nesmysl 1 "Fakta hovoří pro Škodu, která je trochu delší (+47 mm) a nabízí trochu větší zavazadlový prostor (+20 l)" Fakt je jezevčí délka Škodovek výhoda? A v čem jako? To snad ne! Vylhaných 20 l zavazadlového prostoru je výhoda? Kdo potřebuje vozit hangár větší než zbytek auta za zadní nápravou. To myslíte vážně? Nesmysl 2 "Ostatně 620 l v zavazadelníku znamená mezigenerační nárůst o 20 litrů." Leon ST III, kterého mám já má 587 l, mezigenerační nárůst je tedy 33 litrů. To si fakt nemůžete po sobě přečíst co píšete. Což o to, rozdíl to není zásadní. Co ale zmíněno nebylo a je zásadní je delší rozvor náprav a to o podstatných 5 cm proti min. generaci a to je vzadu sakra znát. Nesmysl 3 "Leon ST najednou úplně ztratí jistotu, zadní náprava má v zatáčkách tendenci odskakovat a celé to doprovází výrazný hluk ozývající se z podběhů. Třeba jen trochu rychlejší přejezd retardéru znamená opravdu velkou ránu." Kdybyste neomílali neustále stejná klišé a navíc nepravdivá. Na podvozku nové generace Leonu se hodně pracovalo, jeho vývoj stál nemalý peníz. Xcellence je proti verzi FR laděná do komfortu a mohu opět potvrdit, že je pohodlnější než jakákoli Octavia. Z vlastní zkušenosti vím, že Leon III generace je proti Octavii III lepší. Těžko lze očekávat, že bude jízdně horší než minulá generace. Navíc stačí obout 17' 225/45 a auto je na nerovnostech mnohem klidnější. Jestli někdo neumí odhlučnit auta a natahuje podvozky do nesmyslných rozměrů, není to v koncernu Seat. Asi se shodneme, že 1.5 TSI (s manuálem) je pro Leon dobrá volba, rozhodně však ne za 800 tis. To je u nás prakticky neprodejné. Osobně si myslím, že pro kombík je ideální volba 2.0 TSI 140 kW nebo TDI 110 kW, bohužel tam bude cena astronomická.
Jarda M (neregistrovaný)
No, je vidět že jste znalec, máte vše vyzkoušené. Ale myslím, že nevíte o čem mluvíte. Seat není špatné auto, ale nová Octavia je na tom opravdu lépe, ať jde o zpracování, plasty,... 4 letý Seat vrže, VW NIKDY nedovolí stejnou kvalitu jako u VW, nepočítám AUDI. Myslím, že jste zahořklý, podívejte se na to i z druhé stránky, za kolik Seata prodám za 4 roky a za kolik Octavii? Máme ve firmě 4 Seaty a 11 Octavií a opravdu Octavie je prostornější a cenově levnější.
petr (neregistrovaný)
no tak za 800 tis. a podvozek nefunguje, palubní systém nefunguje,... hlavně že to má zase o kousek větší kufr to čecháčky uspokojí nejvíc a všechny srovnávací testy již nyní vyhraje...
bodean (neregistrovaný)
Tak předně 18 kola na takový auto je stupidita. I 17 jsou na naše silnice poměrně nepohodlné a hlučné, jenže pak přijedete do Rakouska a zjistíte, že problém není v autě ani v kolech. Já preferuji raději to skákání kol na nízkoprofilovkách, než houpání na vyšších kolech. Auto mi přijde daleko jistější a předvýdatelnější. Jinak nevím k čemu Seat, tohle je sice o trochu levnější varianta A3, ale kdo si nemůže dovolit Audi, tak proč si pořizovat tohle, když VW nebo Škoda je levnější.
  • Našli jste v článku chybu?