- Povedený design
- Velmi úsporný motor
- Prostorný interiér
–
- Chování na nerovnostech
- Ergonomie
- Hluk od kol
Koncernová generační výměna v kategorii nižší střední třídy se kromě modelů Golf a Octavia samozřejmě týká také Seatu Leon. Ten jsme již dříve vyzkoušeli v provedení hatchback, teď přišla na řadu varianta kombi osazená zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW/150 k) a manuální převodovkou. V aktuální nepříliš bohaté nabídce je to druhý nejdostupnější motor. Levnější je jen provedení o stejném objemu naladěné na 96 kW (130 k).
Nová Octavia Combi v testech sklidila překvapivě hodně kritiky, takže se nabízí otázka, zda Seat nepřipravil na stejném základu lépe fungující automobil. Tím spíš, když hatchback testovaný dříve byl velmi sympatickým společníkem pro každodenní cestování.
Fakta hovoří pro Škodu, která je trochu delší (+47 mm) a nabízí trochu větší zavazadlový prostor (+20 l). Více místa je také v interiéru, přestože rozdíl rozhodně není nijak dramatický. Leon kontruje hezčím designem a řadou efektních detailů, jako je kupříkladu světelná lišta spojující zadní svítilny. Když za tmy vůz odemknete, tato lišta se postupně rozsvítí od středu směrem ke krajům, čímž vzniká velice efektní uvítací ceremoniál.
Problémy nové ergonomie
Interiér už je ale do značné míry identický. Také tady najdete dva velké displeje, tlačítek je zde naprosté minimum. Opět se sází na dotykové ovládání a posouvání prstem v místech pod středovou obrazovkou. Z toho logicky vyplývají stejné potíže jako u Octavie. Nastavovat dotykově hlasitost je za jízdy dost komplikované, ale k tomu tu je naštěstí tlačítko na volantu. Ideální není ani nastavování klimatizace. Třeba proto, že nejrychlejší cesta, tedy opět dotýkání se plošek pod displejem, není za tmy moc použitelná. Tyto plošky totiž nejsou podsvětlené, takže je z pozice řidiče nevidíte. Musíte jít přes displej. Nebo využít hlasové ovládání, ale to je zdlouhavé. Mimochodem, hlasová asistentka reaguje na slovo „volala“. Takže když vám přítelkyně sdělí něco ve smyslu „Ale vždyť jsem ti přece volala“, auto za vás odpoví „Jak vám mohu pomoci“. Skoro jako kdyby se vás chtěl Leon zastat.
Seat oproti Škodě lépe vyřešil menu svého multimediálního systému. Základní dlaždice si můžete uspořádat dle svého, takže se nejrychleji přes displej dostanete k tomu, co vám vyhovuje nejvíce. Pár pevných tlačítek, třeba pro nastavování jízdních režimů, by ale výsledku rozhodně neuškodilo. Nastavovat si můžete také režim zobrazení na přístrojovém štítu. I zde se najde drobná nedokonalost. Pokud budete chtít vypnout například Lane Assist, lze to udělat také přes tlačítko na volantu, přes které se dostanete do menu asistenčních systémů, zobrazeného právě na přístrojovém štítu. Když se ale následně vrátíte zpět do základního zobrazení, pokaždé to bude verze ukazující činnost asistentů bez ohledu na to, co jste tam měli dříve. Jestli tedy dáváte přednost tradičním dvěma budíkům, budete muset následně jiným tlačítkem znovu klikat, abyste si tam toto zobrazení opět nastavili.
Leon ST coby poměrně velké kombi je vhodný stroj na překonávání dlouhých vzdáleností. Seat ale dnes nabízí v rámci originálního příslušenství také pravý opak, a sice elektrické koloběžky. Starší a lehčí provedení MÓ eKickScooter 25 letos doplnila větší varianta 65. Ta je celkově robustnější, působí kvalitněji, poháněné má zadní kolečko (verze 25 je „předokolka“) a hlavně je výkonnější. Namísto 300W elektromotoru má 350 W a větší baterie s kapacitou 551 Wh zajišťuje dojezd až 65 km. Logicky je ale novinka také těžší. O co hůře se ale přenáší, o to lépe se na ní jezdí. Zájemci si musí připravit 21 499 Kč. Ve srovnání s provedením 25 je eKickScooter 65 dražší o zhruba deset tisíc.
Nové ergonomické řešení koncernových vozů je zkrátka problematické. Časem si asi zvykneme, zajímavé ale je, že s rostoucím počtem usednutí za volant nových generací Octavie, Golfu a Leonu se spíše objevují další a další nedokonalosti. Výsledný dojem to kazí a to je škoda. Tím spíš, když zrovna tento konkrétní testovací Seat měl opravdu skvělé sedačky. Pozice za volantem je také výborná, stejně jako praktická stránka věci. Ostatně 620 l v zavazadelníku znamená mezigenerační nárůst o 20 litrů.
Jekyll a Hyde
Stejně jako Octavia Combi z předchozích stránek přijel i náš Leon ST do testu s adaptivními tlumiči, které jsou spolu s progresivním řízením součástí paketu Dynamic (22 500 Kč k výbavě Xcellence). V krátkém hatchbacku bylo vše v pořádku, ale u kombi jsou výsledné jízdní vlastnosti poněkud rozporuplné. Na hladkém asfaltu totiž jezdí Leon ST výborně. Bezprostředně reaguje na změnu směru a v rychle projížděných zatáčkách působí naprosto suverénně. Motor 1.5 TSI má kvůli současným emisním předpisům nepříliš výbušný charakter, ale rychle se s ním jet dá. Když potkáte hladké klikaté okresky, za volantem se docela hezky pobavíte. Problém nastává ve chvílích, kdy potkáte silnice s horším povrchem.
Kombinace adaptivních tlumičů a příplatkových osmnáctipalcových disků znamená nepříjemné rázy od kol. Je v podstatě jedno, jaký zrovna režim jízdy zvolíte. Leon ST najednou úplně ztratí jistotu, zadní náprava má v zatáčkách tendenci odskakovat a celé to doprovází výrazný hluk ozývající se z podběhů. Třeba jen trochu rychlejší přejezd retardéru znamená opravdu velkou ránu. Zlepšení by mohly přinést standardní sedmnáctipalcové disky, případně i standardní podvozek. V takové konfiguraci jsme ale nový Leon zatím neměli možnost vyzkoušet. Španělský kombík se jednoduše potýká se stejnými problémy, jaké jsme vytýkali Octavii Combi. Uvidíme, zda časem nepřijdou nějaké změny týkající se naladění podvozku. Určitě by byly vhodné. A možná by se hodilo také zlepšit odhlučnění kol. Na hrubším asfaltu jsou pneumatiky dost slyšet.
Zážehový čtyřválec si naproti tomu zaslouží chválu, a to zejména za spotřebu. Během celého testu probíhajícího víceméně pouze na dálnicích se držel kolem 6,6 l/100 km. Reální zákazníci uvidí na přístrojovém štítu ještě nižší hodnoty. Péči by si ovšem zasloužil také systém Lane Assist, dodávaný v rámci výbavy Xcellence bez příplatku. Nevidí totiž žluté čáry, takže vás při jízdě po D1 neustále tlačí někam, kam nechcete, případně na vás pípá, abyste jeli uprostřed standardního jízdního pruhu. Někdy toto udělá i na běžné okresce, kdy vyhodnotí jako vodorovné značení nějakou dlouhou spáru. Pokud Lane Assist vypnete, před další jízdou se opět automaticky zapne.
Překvapení se nekoná. Seat Leon ST nové generace díky sdílené technice nabízí do značné míry stejné silné stránky (rozuměj zejména nízkou spotřebu a prostorný interiér) jako Octavia Combi, ale naopak také velmi podobná negativa, z nichž chování adaptivního podvozku na nerovné silnici je tím nejpodstatnějším. Je ale dost možné, že auta z pozdějších fází výroby projdou menšími úpravami a ve finále budou jezdit lépe, jak už se to v minulosti párkrát stalo. Každopádně argumentem pro Seat může být ve srovnání se Škodou kromě hezčí vizáže o zhruba 50 tisíc nižší cena.
Foto: autor
Technické údaje | Seat Leon ST 1.5 TSI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový čtyřválec, přeplňovaný |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 110/- |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 250/1500-3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 221 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4642 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1799 |
Výška (mm): | 1488 |
Rozvor náprav (mm): | 2686 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena (Kč): | 639 900 |