- Relativně malé, ale pořád dost prostorné SUV
- Téměř bezchybná ergonomie
- Nadprůměrně jistý podvozek
- Mnoho spolehlivě fungujících asistentů
–
- Vyšší spotřeba
- Spíše laxní dynamika
- Dvouválcový režim se v praxi do hry moc často nedostane
- Qashqai je o něco prostornější
Aktuální vlna neutuchajícího zájmu o automobily kategorie SUV nám postupně přinesla hned několik „poprvé“. Se svým historicky vůbec prvním SUV přišel Jaguar, Bentley, ale také Seat. Ten dlouhou dobu sázel (nebo z koncernových důvodů sázet musel) na náhražky v podobě Leonu X-Perience nebo Altey Freetrack. Jenže to se s příchodem Atecy změnilo. A tak už i Seat má v nabídce plnohodnotné SUV.
Doporučujeme: Změřili jsme Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive na brzdě. Budoucí Škoda Yeti nezklamala
Jak už asi víte, Ateca je dalším dítětem koncernové techniky MQB. Takže to je samozřejmě sourozenec Volkswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Jako svůj základ ovšem využívá menší variantu A1-MQB, zatímco třeba Tiguan stojí na větší verzi této dnes už velmi dobře známé platformy. Stejný základ jako Ateca dříve dostal také Leon. Už teď vám asi začíná být jasné, o co vlastně jde.
Seat Ateca je z trojice Kodiaq/Tiguan/Ateca nejmenší. Možná už také víte, že z něj vzejde nová Škoda Yeti. Ostatně Ateca se vyrábí v českých Kvasinách. Není pochyb o tom, že tahle španělská novinka zaplaví české silnice. Ale asi ne jako Seat, nýbrž právě jako Yeti. Uvidíme. Ateca dostala zhruba roční náskok. Nastupující Yeti se představí na podzimním autosalonu ve Frankfurtu.
Seat Ateca | Nissan Qashqai | Volkswagen Tiguan | |
---|---|---|---|
Délka (mm): | 4363 | 4380 | 4486 |
Šířka (mm): | 1841 | 1806 | 1839 |
Výška (mm): | 1611 | 1590 | 1673 |
Rozvor náprav (mm): | 2630 | 2646 | 2677 |
Protože je Ateca spíše kompaktní SUV, o přízeň zákazníků bude kromě Škody Yeti bojovat zejména s Nissanem Qashqai. Výše v tabulce najdete základní rozměry španělské novinky i japonského crossoveru, který se na evropském trhu těší mimořádné přízni ze strany zákazníků.
Design ostrý jako u jiných Seatů
Seat má být v koncernovém společenství automobilkou zaměřenou na emoce. Dokazuje to už design. Ateca vlastně není ani moc velké překvapení, protože přesně navázala na Leon. Výsledek má ostře řezané hrany a prvky známé z ostatních modelů. Komu by standardní provedení nestačilo, ten si může vzhled svého vozu dále vylepšit. V rámci příslušenství dostanete třeba takzvaný styling kit. Ten přidá stříbrné lišty na přední nárazník a stříbrné kryty zpětných zrcátek.
Testovaného exempláře se ale tato věc netýkala a je to dobře, protože Ateca pak vypadá už trochu přeplácaně. Pro pořádek dodejme, že testujeme nejvyšší výbavu Xcellence, postavenou na osmnáctipalcových kolech.
Interiér všichni dobře známe
Ano, bylo trochu otázkou, jak se designéři popasují s implementací stylu známého ze Seatu Leon na poměrně vysoký vůz, ale rozhodně bylo jisté, že v interiéru se už nějakého dalšího překvapení nedočkáme. A tak se také stalo. V podstatě se totiž můžeme bavit pouze o rozměrech kabiny. Uspořádání základních prvků (rozuměj celé palubní desky) je naprosto stejné jako v Leonu.
Doporučujeme: Seat připravuje rychlé SUV Ateca Cupra. Bude i Škoda Kodiaq RS?
To je ale svým způsobem dobře, protože ergonomie je vynikající. Jednoduché ovladače, přehledný přístrojový štít, „uklizený“ panel klimatizace… Chyba tu je pouze jedna, a sice nesmyslné ovládání podsvětlení přístrojů přes menu multimediálního systému. To je tak složité, že je snad vůbec nejlepší někde zastavit. Posouvání lišty po dotykovém přístroji a vyhledávání políček vyžaduje nezdravě mnoho pozornosti.
Máte pocit, že už jste tohle někde četli? Není to náhoda, to samé jsem psal o novém Volkswagenu Tiguan. V některých oblastech se zkrátka koncernové sourozenectví nezapře. Bohužel stejně „šikovné“ nastavování podsvětlení přístrojů používá i Škoda. Přitom by stačilo jen jedno malé tlačítko pod volantem navíc…
Jinak je v Seatu Ateca vše v nejlepším pořádku. Zpracování na úrovni, použité materiály zrovna tak, pozice za volantem vynikající. Zkrátka je to velmi příjemné místo, kde trávit každodenní cesty.
Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní
Interiér se dá ale zhodnotit podstatně jednodušeji. Dokážete si představit Seat Leon, ve kterém se sedí trochu výše? Výborně, tak teď přesně víte, jaké je cestování v Seatu Ateca.
Vnitřní prostor: Menší než Tiguan, ale pořád prostorný
Ačkoliv je Ateca spíše malé SUV, uvnitř nabídne docela hodně místa. Samozřejmě ne tolik jako Tiguan, který navíc standardně používá posuvná zadní sedadla, ani jako Kodiaq, který zamířil na opačný konec nabídky kompaktních SUV. Ale dost na to, aby se i dozadu vešli vyšší cestující.
Více než slovní popis ovšem prozradí přiložená tabulka, kde najdete také porovnání s VW Tiguan a Nissanem Qashqai:
Prostor pro cestující (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | Volkswagen Tiguan |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 | 147 | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 146 | 147 | 151 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/100 | 94/101 | 91/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 98 | 100 | 92 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 48 | 50 |
Výška opěradla vpředu | 63 | 65 | 65 |
Minimální šířka sedáku vpředu | 34 | --- | 33 |
Délka sedáku vzadu | 46 | 48 | 50 |
Výška opěradla vzadu | 65 | 67 | 62 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 22 | --- | 26 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 16 | 20 | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 41 | 43 | 41 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 27 | 26 | 27 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 21 | 21 | 20 |
Jak je vidět, pokud upřednostníte Tiguan před Atecou, dostanete výrazně širší interiér (vpředu +3 cm, vzadu +5 cm) a zároveň více místa pro kolena ve druhé řadě. Od sedáku k přednímu opěradlu jsme sice naměřili v obou případech dost podobná čísla, ale Tiguan má zadní sedák delší o plné čtyři centimetry. Ateca ovšem disponuje větším prostorem pro hlavu cestujících.
Ve srovnání s Nissanem vítězí Ateca šířkou v první řadě. Qashqai ale lehce předčí svého španělského konkurenta nabídkou prostoru pro kolena zadních cestujících. V tabulce můžete také vidět, že japonský crossover disponuje větším prostorem pro hlavu. To je však dáno tím, že vůz, který jsme měřili, neměl střešní okno, zatímco testovaná Ateca tento prvek výbavy dostala.
Protože jsme z nějakého důvodu národ stěhovavý, určitě vás v nemalé míře zajímá i zavazadelník. Podle tabulek nabízí testovaná Ateca základních 485 litrů (verze bez pohonu 4Drive disponují objemem 510 l), což běžně postačí. Pokud tedy nepotřebujete pravidelně stěhovat lednice, pračky a podobné spotřebiče. Tiguan vám dopřeje 615 litrů a zmiňovaný Qashqai se může pochlubit hodnotou 401 l. Průkaznější opět budou námi naměřená čísla:
Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | Volkswagen Tiguan |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 101 | 111 | 101 |
Výška po plato (s podlahou v dolní poloze) | 54 | 38 (51) | 53 (47) |
Délka ložné plochy (s podlahou v dolní poloze) | 82 | 82 (70) | 85 |
Výška otevření pátých dveří | 189 | 191 | 191 |
Šířka vstupního otvoru | 113 | 116 | 108 |
Výška vstupního otvoru | 85 | 86 | 88 |
Výška nakládací hrany | 70 | 76 | 74 |
Max. délka nákladu | 190 | 173 | 256 |
Navzdory oficiálním údajům je zřejmé, že Qashqai za Atecou co do místa v zavazadelníku příliš nezaostává. Ateca má prostor pro zavazadla hluboký a pravidelně tvarovaný. Qashqai je ale širší a má větší vstupní otvor.
Dynamika příliš neohromí
Zájemci o Seat Ateca budou vybírat v případě zážehových motorů mezi přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI a čtyřválcem 1.4 TSI. U vznětových jednotek jsou k dispozici objemy 1,6 a 2,0 litru. My jsme testovali zážehovou čtrnáctistovku s parametry 110 kW (150 k) a 250 Nm. Tento motor je k dispozici jako předokolka s manuálem, předokolka s DSG, čtyřkolka s DSG a čtyřkolka s manuální převodovkou. Testované auto dostalo poslední možnost.
Kombinace pěkného výkonu 110 kW/150 k (více koní pod kapotu Atecy v současnosti nedostanete, ale možná přijde Cupra), pohonu všech kol a faktu, že jde o trochu větší Leon, slibovala zajímavé svezení. Ale to se tak docela nedostavilo. Tedy alespoň pokud se budeme bavit o nabízené dynamice. Viz naměřené údaje:
Naměřené hodnoty | Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 3,4 |
0-100 km/h (s) | 10,3 |
0-130 km/h (s) | 17,1 |
0-150 km/h (s) | 25,0 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,7 |
50-70 km/h (s) | 2,2 |
80-120 km/h (s) | 7,6 |
130-150 km/h (s) | 7,9 |
BRZDY | |
50-0 km/h (s) | 1,6 |
50-0 km/h (m) | 11,2 |
100-0 km/h (s) | 3,2 |
100-0 km/h (m) | 44,5 |
130-0 km/h (s) | 4,2 |
130-0 km/h (m) | 74,3 |
150-0 km/h (s) | 4,8 |
150-0 km/h (m) | 97,9 |
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU | |
50 km/h | 48,5 |
90 km/h | 87,6 |
130 km/h | 127,2 |
Testovaná varianta by měla zvládnout sprint z nuly na 100 km/h za rovných devět sekund. Nám se podařilo v průměru zajet čas 10,3 s. Možná bychom dokázali ubrat nějakou tu desetinku rychlejším řazením, ale popravdě si tím nejsme úplně jisti, protože při snaze o co nejrychlejší uvolnění spojky zůstává levý pedál chvíli „viset“. To jsme naposledy zažili u VW Golf R s manuální převodovkou.
Dalším faktem ubírajícím dynamiku jsou poměrně dlouhé převody. Na trojku zvládne Ateca bezmála 130 km/h, čtyřka už stačí k pokoření maximální udávané rychlosti (192 km/h). Níže v grafu si můžete prohlédnout porovnání nejlepšího pokusu benzinové Atecy s provedením 2.0 TDI 4Drive o výkonu 110 kW (150 k). Ačkoliv jsme s diselem řadili dříve, výsledek je prakticky totožný.
Popravdě řečeno, dynamika testovaného Seatu nakonec příliš neohromí. Rozhodně nejde o pomalé auto, ale nejsilnější motorizace by si zasloužila zajímavější akceleraci. Pocitově na dynamice ubírá i trochu „dieselový“ charakter přeplňovaného motoru. Ani ve sportovním režimu nejsou reakce na plyn nějak extra rychlé. Zvyknout se na to ovšem dá.
Tužší podvozek nevadí, spotřeba nepotěšila
Seat naladil své historicky první SUV sportovněji, takže je výsledek tužší. Na testovaných osmnáctipalcových kolech takové nastavení ale ničemu příliš nevadí. Pořád platí, že Ateca zvládá tlumit nerovnosti velmi obstojně. Pokud ovšem sáhnete po větších kolech, bude realita o poznání horší.
Doporučujeme: 9 důvodů, proč se bude Škoda Kodiaq prodávat víc než dobře [první jízdní dojmy]
Přední náprava pracuje se vzpěrami McPherson, vzadu najdeme víceprvkové zavěšení. To se ale týká pouze testované čtyřkolky, předokolky si musí vystačit s jednoduchou nápravou. Adaptivní tlumiče Ateca zatím nedostala. Opět lze ale říci, že vám chybět nebudou. V zatáčkách si totiž španělské SUV vede nadprůměrně dobře. Pokud na základě tohoto modelu někdy vyroste Ateca Cupra, máme se docela na co těšit.
Co naopak nepotěší, to je spotřeba. Přeplňovaná čtrnáctistovka by měla být velmi úsporná. Kromě jiného také díky přítomnosti systému vypínajícího dva válce při ustálené jízdě. Dobrou zprávou je skutečnost, že dvouválcový režim podle sluchu ani zvýšených vibrací nepoznáte. Tou špatnou je fakt, že v běžné praxi se tento režim (upozorní vás na něj hlášení na přístrojovém štítu) do hry moc často nedostane.
S Atecou jsem například absolvoval trasu dlouhou přibližně 300 km. Z poloviny dálnice, kde rychlost nepřekročila 120 km/h, z druhé poloviny okresní komunikace, kde jsem jel podle tachometru lehce přes 90 km/h. Minimální zatížení a průměrná spotřeba něco málo přes 8 l/100 km. Nakonec ale ani dieselové alternativě, kterou jsme dříve měřili na brzdě, se příliš úsporně jezdit nechtělo. Při běžném cestování se stejně výkonný diesel pohyboval kolem 7,5 l/100 km. Vyšší stavba karoserie a hmotnost přibližně 1,5 tuny jsou prostě znát.
Nabídka dalších systémů chudá vážně není
Bohatá nabídka asistenčních systémů je dnes už běžným standardem, takže ani Ateca nemohla zůstat pozadu. Náš testovací exemplář toho byl jasným důkazem. Začít můžeme od diodových světlometů, pokračujeme přes čtení značek, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, až po aktivní parkovací asistent nebo sledování mrtvého úhlu.
Z jiných koncernových modelů víme, že tyto systémy fungují velmi dobře a spolehlivě, což Ateca potvrdila. Třeba asistent dálkových světel skutečně dokáže světla včas zhasnout, aby neoslňovala protijedoucí řidiče a s jejich opětovným rozsvícením následně nijak neotálí.
Doporučujeme: BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6
Podle seznamu asistenčních prvků vám je asi jasné, že naše varianta vybavená kromě zmíněného ještě velmi povedeným multimediálním systémem, střešním oknem nebo nezávislým topením s dálkovým ovládáním nebude patřit mezi nejdostupnější verze. Testované zážehové provedení s pohonem všech kol vás v nejvyšší výbavě vyjde na 664 900 Kč, když k tomu připočteme veškeré další příplatky, dostaneme se přes 800 000 Kč.
Po svezení s Atecou nemohu říci, že by mě nějak zásadně ohromila, ale na druhou stranu jí lze jen těžko něco vytýkat. Klidnější řidiči určitě zvládnou jezdit s nižší spotřebou a laxnější dynamika jim také zajisté vadit nebude. A stavět veškerou kritiku na jednom chybějícím tlačítku pro nastavení podsvícení by vážně nebylo fér.
Ateca je prostě typické koncernové SUV udělané podle excelové tabulky. Jako kdyby tamní specialisté vzali hodnoty ze sloupce Tiguanu, připravili si vedle toho sloupec označený jako Ateca a do jednotlivých buněk vepsali vzorec „=Tiguan/Leon“. Jen je to celé zabalené do atraktivněji tvarované a o něco menší karoserie.
Tento Seat (respektive budoucí Yeti) je objektivně dobré auto, které dělá většinu věcí přesně tak, jak má. Nakonec důvodem, proč mi Ateca nepřinesla žádné vyložené nadšení, je asi jednoduše prosté množství modelů vycházejících z platformy MQB. Jistě, vzájemně se trochu liší, ale svou příbuznost zamaskují jen těžko. Ať chceme, nebo ne, Ateca je sice pro Seat historickým momentem, ale fakticky jde o další z mnoha variací na jedno téma.
Na každý pád je po tomto testu jisté, že Nissan Qashqai a jemu podobní dostali těžkého soupeře. A další takový jim koncem příštího roku přibude.
Cena testovaného vozu: 664 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 843 700 Kč
Technické údaje | Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1395 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 80 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 110/5000-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250/1500-3500 |
Kompresní poměr: | 10,0:1 |
Převodovka: | manuální šestistupňová |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 192 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 6,2 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4363 |
Šířka (mm): | 1841 |
Výška (mm): | 1611 |
Rozvor náprav (mm): | 2630 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1572/1544 |
Provozní hmotnost (kg): | 1460 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2000 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 485/1579 |
Objem palivové nádrže (l): | 55 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | McPherson |
Zavěšení vzadu: | víceprvková náprava |
Pneumatiky vpředu: | 225/50 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 225/50 R18 |
[su_hello-bank-calculator]