- Atraktivní motorizace
- Zcela dostatečná dynamika
- Prostor na nohy vzadu
- Většinou bohatá výbava
- Solidní kvalita a spolehlivost
–
- Nižší kultivovanost
- Omezený komfort
- Ještě omezenější ovladatelnost
- Opotřebení podvozku
- Malá nádrž a dojezd
Škoda Superb není úplně typický model střední třídy, ale automobilce se podařilo do potřeb zákazníků trefit a auto se prodává a prodávalo dobře. Už první Superb překvapoval místem vzadu v podélném směru a ani druhá či aktuální třetí generace v tomto ohledu nezaostávají. Prostoru vzadu se podřídil i design. Prodloužená platforma dělá ze Superbu takového trochu nevzhledného jezevčíka. Není divu, že si mnozí zákazníci dali přednost variantě kombi. Byla praktičtější, ale také vzhledově vyváženější.
Ale my tu dnes nechceme hodnotit design. Do testu jsme si tentokrát v Auto ESA půjčili druhou generaci Škody Superb s velice zajímavým benzinovým šestiválcem 3.6 V6. Aby toho nebylo málo, jedná se o vůz, který původně sloužil přímo na Pražském hradě. Má dokonce v blatníku držák na oficiální vlaječku. A když máme ty prezidentské volby, je test takové ojetiny skutečně na místě. Více si o autech českých a československých prezidentů můžete přečíst v článku Tatry, ZILy, BMW, Mercedesy i Škodovky. Čeští prezidenti jezdili snad vším
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Superb po Klausovi? Dost možná
Testovaný Superb je z roku 2008, ujel necelých 160 000 km a prodejce za něj chce 265 000 korun. Jelikož se jedná o bývalý vůz Pražského hradu, má prakticky plnou výbavu a nechybí ani vyhřívání sedaček vzadu. Pohon všech kol řešený mezinápravovou spojkou Haldex a šestistupňové DSG měl šestiválcový Superb II standardně vždy, bez ohledu na výbavu.
Nevíme, kdo přesně tento Superb používal, ale kancelář prezidenta republiky měla k dispozici několik takových aut. V době úřadování prezidenta Václava Klause se Superby používaly spíše jako doprovod, protože Klaus dával přednost Audi A8. Jeho legendární hláška, že „Superb přeci jen trochu drncá“, se ale týkala ještě první generace. Klaus ji pronesl, když přijel v roce 2007 na prohlídku továrny (to ještě nebyl druhý Superb na světě). Mnoho patriotů tehdy svým příjezdem v Audi naštval.
Doporučujeme: Test ojetiny Audi A8 – je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete
Klaus později Superbem druhé generace, který rovněž obdržel hned po jeho uvedení na trh, už ale jezdil častěji. Byl s ním několikrát k vidění třeba v Lánech. Uváděl, že český prezident má přeci jen jezdit českým autem. Nedokážeme ale dohledat, jestli tohle konkrétní auto sloužilo i prezidentovi, Hrad stejně vozy střídal. Nicméně je dost dobře možné, že se i v tomto konkrétním Superbu Klaus někdy svezl. Ale dost bylo politického zákulisí. Pojďme se podívat na to, jak je na tom Superb V6 se spolehlivostí a jestli dává smysl jako ojetina.
Spíše líný pohodář než vysportovaný sprinter
Dnes se zaměříme výhradně na vrcholný benzinový šestiválec, celému Superbu a ostatním motorizacím pro plebs se budeme věnovat jindy. Šestiválec 3.6 V6 se v Superbu II prodával od září 2008 do června 2015, tedy až do konce životního cyklu tohoto modelu. Můžete ho mít i pod kapotou kombi. Na rozdíl o Passatu ale nemá motor v Superbu 300 koní, nýbrž jen 260. Točivý moment dosahuje hodnoty 350 Nm. Jakmile ale prvně vezmete Superb 3.6 V6 na dálnici a sešlápnete plyn, budete vědět, proč má motor omezený výkon.
Podvozek převzatý z Octavie velmi brzy narazí na své limity. Příď vozu nepříjemně plave a nadlehčuje se. To nebyl specifický problém testovaného kusu, dělala to i nová novinářská auta před lety. Tohle prostě není sportovní auto. Sedí mu spíše vyrovnané a klidné tempo. Bohužel ani ten komfort odpružení není zrovna ukázkový, ale dá se to samozřejmě přežít a více než charakteristika tlumičů vám budou vadit krátké podsedáky, hlavně ty vzadu. Nedá se říci, že by byl Superb nějak zvlášť komfortní na dlouhých cestách. A označit ho za důstojné prezidentské auto? No, pokud bychom si mohli vybrat, jako nejvyšší ústavní činitelé bychom asi přeci jen raději seděli vzadu v něčem jiném.
Doporučujeme: Test ojetiny Škoda Rapid – má před sebou skvělou bazarovou kariéru
Nejpříjemnější je nastavit na tempomatu 125 km/h, usadit se v pravém pruhu a nechat cestu plynout. Převodovka DSG drží motor v nižších otáčkách a benzín z malé nádrže v něm pak nemizí tak rychle. Klidné tempo přinese spotřebu okolo 9 litrů na 100 km, reálně se ale se Superbem 3.6 V6 budete pohybovat kolem deseti až jedenácti litrů. Zejména pokud popojíždíte a rádi na to občas šlápnete. Na osm litrů stlačí spotřebu jen ti, kteří jezdí mimo město a dálnice předpisovou devadesátkou. Na reálný akční rádius přes 500 km zapomeňte. Důvodem je vedle vysoké spotřeby také relativně malá nádrž na 50 litrů benzinu.
Trochu frustrujícím zážitkem je to, že vy si jedete v klidu těch 120 km/h, zezadu přiletí nějaký spěchající řidič a jakmile spatří černý Superb se čtyřmi koncovkami výfuku, dupne na brzdu a přilepí se vám za zadní sloupek. Chtělo by to nalepit na auto velký nápis „Nejsem policajt, můžeš jet v klidu dál“.
Šestiválec drží, ale jeho minulost je otázkou
Z hlediska provozu ojetiny toho vlastně není moc, čeho byste se měli u tohoto šestiválcového Superbu obávat. Motor sám o sobě vůbec není špatný. Aspoň co se mechaniky týká, představuje z celé nabídky motorizací pro dvojkový Superb nejbezpečnější volbu. Nemá přeplňování, nebude za sebou mít brutální nájezd půl milionu km a i přes specifickou konstrukci není servisně zas tak extrémně náročný.
Díky automatu zde netrpí rozvodový řetěz na torzní kmity vlivem podtáčení, takže o něm většina lidí vědět nikdy nebude (a vyměnit se dá, aniž by to stálo celé jmění). To spíše odejde napínák a vodící lišta. Ani na zakarbonování tenhle motor moc netrpí a mechanicky je odolný, takže se vše bude odvíjet od servisní pečlivosti a přístupu majitele. Pravidelné výměny oleje nejpozději po 15 000 km nebo po roce berte jako povinnost. A nebojte se tankovat doporučený Natural 98 s aditivy. Motoru to dělá dobře. Když už jsme u paliva, na LPG zapomeňte, s ním si tenhle motor nerozumí. I se přestavěným autům raději vyhněte.
Doporučujeme: Test ojetiny Škoda Fabia RS 1.4 TSI – zajímavá, ale velmi riziková
Vzácně se může objevit prasklé těsnění pod hlavou nebo zvýšená spotřeba oleje. Mnohdy za ni může zanesený systém odvětrání klikové skříně kvůli opožděným výměnám oleje. U takového auta se připravte na výměnu rozvodů a preventivní dekarbonizaci. Písty tomuto motoru nepraskají. My bychom ale rovnou hledali raději bezproblémový kus, který má za sebou jasnou servisní historii. Přesto se s vyšším nájezdem budete muset připravit na některé investice.
Zkontrolujte podvozek, automat a Haldex
Předně dvojkový Superb doslova „žere“ podvozek. Zavěšení z Octavie trpí, ale výhodou je, že postupem let se podařilo identifikovat choulostivá místa. Specialisté už vědí, na co se zaměřit a které díly vyměnit za odolnější. Možná by nebylo od věci prostě ihned po koupi nechat provést generálku podvozku, koupit nové pneumatiky a seřídit geometrii. Bude to celková investice za nějakých 35 tisíc, ale pak máte na dalších 100 000 km klid. Nicméně geometrii bychom doporučovali seřídit každé dva až tři roky podle nájezdu, ať se vám Superb při vyšší rychlosti nemele jako nudle v bandasce.
Trochu obavy bychom měli také z šestistupňového DSG a pohonu všech kol Haldex. Samo o sobě je šestirychlostní DSG spolehlivé, ale jen za předpokladu, že mu dal bývalý majitel každých 60 000 km nový olej. Dunění od převodovky, škubání při rozjezdu a kolísání otáček značí veliký problém a investici minimálně 30 000 korun. Nechte raději převodovku prověřit u specialisty a rovnou vyměnit olej. Bude to stát tři až čtyři tisíce.
A to samé udělejte i s Haldexem, ve kterém by se měl také po 60 000 km nebo třech letech olej měnit. Nejsou to zas tak závratné investice a značně tím prodloužíte životnost celé hnací soustavy. Mnoho Superbů ale trpí na podivné vibrace a dunění při určité rychlosti a s tím se mnohdy nic moc udělat nedá. Je to zvláštní konstruční vlastnost. Podobně to mají i Octavie 4x4, které také ve specifických otáčkách a rychlosti duní. Lidé si pak hrají s vyvažováním kol, novými kotouči, vyvážením kardanu, ale dunění stejně nikdy úplně nezmizí.
Spíše auto pro fanouška než levný Mercedes třídy S
Škoda Superb 3.6 V6 je velice specifické auto a asi úplně neosloví toho, kdo chce luxusní sedan s pořádným motorem a vytříbenými způsoby. Audi A8, BMW řady 7 nebo Mercedes třídy S s osmiválci jsou přeci jen vychovanější auta. I menší řada 5 či třída E jezdí lépe (tehdejší Audi A6 ale ne, to je tvrdé jako prkno). Superb 3.6 V6 je spíše pro fanouška značky a patriota, kterému je luxusní pohon v lidovém autě sympatický, ale chce domácí značku. Můžete nad tím kroutit hlavou, ale my pro takové lidi máme pochopení. Je to jejich volba. Pokud místo vytříbeného luxusního vozu zahraniční výroby chtějí trochu rozevlátou škodovku, na kterou je velký motor trochu moc, nebudeme jim v tom bránit.
Superb se šestiválcem možná nenabízí kultivovanost a důstojnost německé prémie, ale výkonu má dost a především neskrývá nějaké nebezpečné servisní úskalí. Stačí mu dopřávat pravidelnou a pečlivou údržbu. Pak bude fungovat a vy se můžete těšit z velice atraktivního pohonu, který při každém rozjezdu nedělá „dyg dyg dyg“, jako když kovář bije kladivem o kovadlinu, ale naopak se za velice charakterního zavrčení odpíchne z místa a nechá rachtající tédéíčka v prachu.
[su_hello-bank-calculator]