- Rapid je nenáročné a upřímné auto
- Snadno a levně se servisuje
- Ergonomie je příjemná a jednoduchá
- Je spolehlivý a motory vydrží
- Člověk vlastně nic víc nepotřebuje
–
- Není to nástroj ke zvýšení společenského postavení
- Podvozek je zbytečně tuhý
- Nabídka vozů s automatem je nedostatečná
- Servis dieselu se může zle prodražit
- Vysvětlování, proč jste si raději nekoupili Octavii
Na první pohled se nedá říci, že by veřejnost přijala Škodu Rapid nějak zvlášť nadšeně. Jenže z reakcí z internetových diskusí a komentářů pod recenzemi nelze usuzovat, jak je nebo není které auto populární. Stačí se podívat na prodejní čísla. Škoda Rapid zákazníky láka. V loňském roce se v Evropě prodalo přes 67 000 Rapidů, z toho více než 11 000 na našem trhu.
Nejedná se jen o oblíbený fleetový vůz. Rapid si kupují také soukromníci za vlastní peníze. A kdo si nemusí nutně zvyšovat společenský status Octavií nebo Superbem v kůži, ten bude jistě s Rapidem spokojený. Je to totiž upřímné auto, které si na nic nehraje.
Z pohledu ojetiny je Škoda Rapid překvapivě zajímavá volba. A ne snad proto, že by časem uzrály jízdní vlastnosti, výkony motorů nebo použité materiály v interiéru. Rapid se totiž prodává levněji než Octavia a zatím to vypadá, že mu štěstí přeje. Nekazí se a všechny drobnosti se dají řešit velmi levně.
Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS — 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Jako příklad ojetého Rapidu nám dnes poslouží výjimečně dva trochu odlišné kusy. Chtěli jsme totiž ukončit věčné hospodské diskuse specialistů na ojetiny, jestli je lepší benzín nebo diesel, a sehnali jsme si obě verze.
V Auto ESA jsme si nejprve půjčili benzinový Rapid 1.2 TSI. Auto bylo z roku 2013, v době testu mělo najeto 112 000 km a prodejce za něj chtěl 238 000 korun. Následně jsme si půjčili ještě světle modrého Rapida 1.6 TDI z roku 2012, který ujel 161 000 km a prodejce si ho cenil na 229 000 korun.
Doporučujeme: Ojetiny? Velký přehled všech vozů
Jednoduchý, ale upřímný a kvalitní
Představovat Rapid snad sáhodlouze nemusíme. Ihned si všimnete jednoduššího řešení některých detailů, jako je třeba otevírání oken bez automatických dojezdů nebo trochu levnějších plastů v interiéru. Ale upřímně, kdybychom vám neřekli, že naftový Rapid má najeto 161 000 km, tipovali byste mu určitě méně.
Schválně jsme se zeptali pár lidí, kolik by tak Rapidu od pohledu řekli a nejnižší odhad byl 40 000 km, nejvyšší 90 000 km. I taková „laciná“ škodovka jako Rapid je zkrátka udělaná pořádně, interiér je vzhledem ke své kategorii kvalitní a ergonomicky docela příjemný. A krátké sedáky máte i v Octavii, takže na dlouhé cestě budete trpět tak jako tak. Benzinový Rapid měl příplatkové sportovní sedačky, ty jsou o poznání lepší. V bazarovkách jsou ale vzácnost, stejně jako navigace a automatická klimatizace.
Rapid také možná až zbytečně moc drncá, což ještě umocnily příplatkové sedmnáctky na benzinovém autě. Motor 1.2 TSI ve slabším provedení o výkonu 63 kW (86 k) samozřejmě stačí, ale na dálnici mu brzy dojde dech. Diesel 1.6 TDI o výkonu 77 kW (105 k) je při přímém srování samozřejmě dynamicky nadanější a zejména na dálnici je s ním jízda méně stresující.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Slabší benzín je ale uspokojivý a co ztrácí na dynamice za dálničním limitem, to dohání kulturou chodu, nízkou spotřebou a celkově neobtěžujícím projevem. Popojíždění s dieselem je přeci jen větší „otrava“. Vás ale asi nejvíc zajímá, co se na Rapidu kazí a na co si před koupí dát pozor. Tak se do toho dejme. A vezmeme to postupně.
Rozvody u 1.2 TSI nezlobí
Motorizace 1.2 MPI, tedy atmosférický tříválec o výkonu 55 kW (75 k), není příliš obvyklá. Když už se v bazaru objeví, bude to poměrně málo jetý kus po někom, komu úřady ze zdravotních důvodů sebraly řidičák. Nedá se říci, že by to byl nespolehlivý motor, ale v servisech se vyskytuje vzácně a údržbu většina majitelů řeší svépomocí. Není toho moc, co by se mohlo pokazit, takže spíše bude záležet na minulosti a stavu konkrétního kusu. Ovšem jinam než na přesuny mezi vesnicemi po silnicích nižšího řádu bychom takové auto asi nebrali. Dynamika je značně omezená.
Motor 1.2 TSI je výrazně rozšířenější. Do dubna 2015 se jednalo o motor řady EA111 s řetězovými rozvody, ale v Rapidu se jich už nebojte. Rapid totiž přišel na trh až po posledním stádiu modernizace rozvodů a dostal již nejodolnější provedení řetězu i rozvodových rozet. Po počátečních problémech ve vozech koncernu VW se naopak jedná o velmi odolný a povedený motor. I po velkých kilometrových nájezdech vykazuje ještě dobrou kondici.
Vybírat můžete z verzí o výkonu 63 kW (86 k) a 77 kW (105 k). Liší se jen naprogramováním řídící jednotky a samozřejmě použitou převodovkou. Silnější má šest rychlostí a z hlediska dynamiky představuje lepší volbu. Spotřeba obou verzí je v reálném provozu prakticky stejná.
Ačkoli rozvody nezlobí, je tu pár věcí, na které je potřeba myslet. Motoru nevyhovuje krátké popojíždění, dochází pak u něj k ředění oleje benzinem. A na dálnici musí kvůli ochraně katalyzátoru spalovat zbytečně bohatou směs, takže kdo honí Rapida rychlostí 150 km/h, tomu „žere jako prokopnutý“.
Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou
Pamatujte na včasné výměny oleje nejpozději po 15 000 km a neuděláte špatně, pokud budete tankovat kvalitní palivo. Na problémy se zakarbonováním tenhle motor nijak závratně netrpí, přesto mu udělá dobře, když jednou za čas natankujete aditivovaný stooktanový benzín.
Závady turbodmychadel jsou poměrně vzácné, stejně tak výskyt nějakých poruch na základní mechanice motoru. Z dlouhodobého hlediska se může jednat o překvapivě perspektivní motor s vidinou poměrně nízkých servisních a provozních nákladů.
Motor 1.2 TSI dostal v rámci modernizace v dubnu 2015 řemenové rozvody, pod kapotu se tak nastěhovala novější generace EA211. Motor také dostal odlišné mapování řídící jednotky a mírně zvýšil výkon. U pumpy pocítí modernizaci ti, kteří Rapidu 1.2 TSI dávají na dálnici za uši. Už totiž neochlazuje katalyzátor prudkým obohacením směsi.
Motor 1.4 TSI byl svého času v Rapidu dost neobvyklý. Dodával se jen s automatem DSG a jednalo se o vrcholnou a také nejdražší motorizaci. Dlouho byl jedinou možností automatického řazení v Rapidu a z hlediska ojetiny to je, to si řekněme otevřeně, nezdařilá volba.
Motor 1.4 TSI je znám svými choulostivými rozvody. Na rozdíl od dvanáctistovky se problémů nikdy úplně nezbavil, dokud nepřišla v dubnu 2015 řemenová verze EA211. Jenže zatímco rozvody se dají pořešit za zhruba 10 000 korun, sedmistupňové DSG je větší problém. Suché spojky nemají zrovna dlouhou životnost a i když v relativně lehkém Rapidu nemají tolik práce jako třeba v Octavii Combi, raději bychom se tomuto autu vyhnuli.
Diesel je dobrý, ale pozor na DPF
A teď nafta. Škoda Rapid se nejprve prodávala se dvěma verzemi motoru 1.6 TDI. Obě mají pětistupňový manuál. Liší se vlastně jen naprogramováním řídící jednotky. Mechanicky je šestnáctistovka solidní a velké kilometrové nájezdy jí v lehkém Rapidu nečiní problémy. Majitel ale musí jezdit včas pro nový olej, překračování intervalu nedělá dobrotu.
Standardně má Rapid proměnlivý servisní interval (s maximem 30 000 km), ale doporučujeme ho nechat v servisu nastavit na pevný s intervalem 15 000 km. Pozor na řemenové rozvody. Interval 180 000 km může být už hraniční a pokud kupujete Rapida 1.6 TDI s nájezdem okolo 160 000 km, raději je rovnou nechte vyměnit, pokud prodávající nedoloží, že tak již učinil.
Šestnáctistovka je citlivá na kvalitu nafty, takže není úplně vhodné dojit traktor nebo autobus. Používejte pravidelně aditiva a tankujte jen u prověřených čerpacích stanic. Vstřikovače jsou většinou to, co zlobí. Někdy to odnese i palivové čerpadlo.
Z hlediska servisních nákladů je určitě dobrou zprávou, že s mechanickou převodovkou má motor 1.6 TDI pevný setrvačník. Při rozjezdu sice duní jako stará lokomotiva, ale celé auto přežije. A tím se dostáváme k filtru pevných částic, asi největší potenciální bolesti budoucího majitele ojetiny.
Filtr je standardně bezúdržbový. Pokud jezdíte delší trasy a systém se stačí včas regenerovat, vědět o něm nebudete. V servisním plánu je předepsaná kontrola po 180 000 km a pak každých 30 000 km.
Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda
Problém nastává, když se filtr nenávratně poškodí. Ať už vlivem neřešených problémů s regenerací, nebo mechanicky. Celý díl stojí skoro 40 000 korun, což je pro kupujícího „levné“ ojetiny opravdu brutální výdaj. Známe horší případy (třeba do Hondy CR-V stojí filtr 180 000 korun), ale spíše chceme varovat před pochybnými ojetinami, které mohou mít filtr lidově řečeno „vykuchaný“.
Nový litrový tříválec 1.0 TSI a tříválec 1.4 TDI, který přišel v dubnu 2015, jsou ještě příliš nové motory na to, abychom o nich mohli vyvozovat nějaké velké závěry.
Většinou se řeší jen levné drobnosti
Z drobností je nutné počítat s opotřebováním jednotlivých dílů podvozku, ale na Rapid všechno stojí pár korun a dá se to řešit snadno a levně. Proti Octavii je Rapid výrazně jednodušší, vždyť je to vlastně taková Fabia s batohem. Opotřebení brzd, spojky a převodovky se liší kus od kusu, ale je pravda, že s nájezdem blízkým 200 000 km už toho budou mít mechanické převodovky, především u nejsilnějšího dieselu, za sebou dost.
Z týdenního testu jsme si odnesli poznatek, že Škoda Rapid je vlastně skvělá ojetina. Na nic si nehraje a je to upřímné a vlastně dobré auto. Jistě, trávit v něm denně několik stovek kilometrů by se nám asi nechtělo, ale na takové to běžné denní dojíždění, cesty „kolem komína“ a občasný výlet někam dál si ho dovedeme představit jako naprosto akceptovatelnou volbu.
Spočítejte si, jestli se vám vyplatí diesel. Týdenní test vykázal spotřebu dieselu podle palubního počítače 5,1 litru na 100 km, benzín dokončil týdenní test s průměrem 6,2 litru na 100 km. Je zajímavé, že mimo město při klidném tempu se i motor 1.2 TSI umí celkem snadno dostat na dieselových 4,5 litru. S dieselem jsme se dostali nejlépe na 3,7 litru na 100 km. Bereme údaje podle počítače, ale víme o tom, že měřiče spotřeby ve škodovkách obvykle „lžou“ o pár deci.
Doporučujeme: Test ojetiny — Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích
Bude hodně záležet na tom, od koho Rapid kupujete a jakou má za sebou minulost. Prozatím se zdá, že i těžkou práci snáší dobře. Pokud nenarazíte na kus, kterému se někdo vyloženě mstil za to, že nenafasoval raději Octavii nebo Superb, vlastně se nemáte čeho bát. Škoda Rapid je na svou kategorii překvapivě kvalitní, jednoduchý a spolehlivý produkt.
Dokonce se nebojíme tvrdit, že oproti prodávanější Octavii představuje Rapid jistější a méně rizikovou volbu, ať už jde o minulost auta, potenciální problémy a nutné investice do údržby. Škodu Rapid čeká určitě velmi úspěšná bazarová kariéra. Čechům bude chvíli trvat, než ocení kvality Rapidu z dlouhodobého hlediska, ale po tomle jednoduchém, upřímném a nenáročném autě bude jednou na trhu ojetin velký hlad. To nám věřte.
[su_hello-bank-calculator]