Test Honda CB 1100 EX: „Cruiser“ pro nás ostatní

4 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Autentický retro design s poctivě zpracovanými detaily
  • Vybrané chování a pružnost vzduchem chlazeného motoru
  • Komfortní jízda díky jezdecké pozici i vlastnostem odpružení

  • Poměrně vysoká hmotnost
  • Poklidný charakter může vadit, když dostanete chuť na dynamické svezení

Česko je země cruiserů. (Pro zcela nezasvěcené, to jsou „harleye“ nebo motorky, co se snaží jako harley vypadat). Enormní množství hlavně starších motorkářů křižuje v letním odpoledni venkov na dlouhých, nízkých strojích s větším či menším množstvím chromu a ergonomicky závadnou jezdeckou pozicí. Od cruiserů si slibují relax a příjemný zážitek z poklidného projíždění krajinou. V praxi se ale dočkají spíš kompromisních jízdních vlastností a značného nepohodlí, zapříčiněného zoufalou ergonomií i pérováním. Nemluvě o překvapivé fyzické náročnosti delší jízdy na takovém motocyklu. (To není „hejt“. Autor kouzlo cruiserů chápe, a dokonce jeden vlastnil. Pouze necítí potřebu zavírat oči před jejich funkčními nedostatky).

Honda CB 1100 EX_ Velký motor, kapkovitá nádrž, vyplétaná kola, polstrované sedlo a všude spousta chromu – Honda CB 1100 EX ve variantě EX je klasický motocykl jako z učebnice. Tedy na pohled, funguje naštěstí docela moderně

Pokud opravdu hledáte pohodovou motorku na pohodové toulky krajinou, potřebujete něco trochu jiného než cruiser. Něco jako Hondu CB 1100 EX. Dokonalý generátor pohody, který dokáže zpomalit čas, odplavit kortizol a nastartovat produkci endorfinů jako relaxační masáž v dobrém salonu.

Honda CB 1100 EX_-18 Nádrž je vyrobená tak, aby na ní nebyly zvenku vidět žádné svarové spoje
Honda CB 1100 EX_-8 Světlomet působí tradičně, ale využívá technologii LED (stejně jako zadní svítilna)

Honda CB 1100 EX je klasický naháč, nekapotovaný motocykl, jehož designové a ideové kořeny sahají až k převratnému modelu CB 750 Four z roku 1969. S klasickou siluetou dokonale korespondují krásně zpracované retro detaily od vyplétaných kol pod chromovanými blatníky přes dvojici analogových přístrojů a kapkovitou nádrž bez viditelných svarů až k samotnému srdci stroje, vzduchem a olejem chlazenému čtyřválcovému motoru s poctivým žebrováním. Tohle je jedna z těch motorek, za kterou se po každé jízdě rádi ohlédnete; na které vaše oko pokaždé najde nový působivý detail, u nějž se můžete zastavit a pokochat; a na kterou se budete v zimě chodit dívat do garáže a mít z toho skoro stejnou radost jako ze samotné projížďky.

Doporučujeme: FGR Midalu je luxusní česká motorka se šestiválcem. Stojí přes tři miliony

FGR Midalu V6 5 copy

Honda nedávno rozdělila CB 1100 na dvě verze. Vedle nostalgicky stylizované EX nabízí ještě variantu RS s modernějším vzhledem a sportovnějším podvozkem. Když vám ale doporučujeme CB jako emocionálně stejně působivou, ale funkčně dokonalejší alternativu ke cruiseru, je model EX samozřejmě lepší.

Honda CB 1100 EX_-4 Bohaté žebrování válců a přítomnost olejového chladiče nad svody prozrazují, že čtyřválec 1,1 L DOHC je chlazený pěkně postaru vzduchem a olejem; drátěná kola pod chromovanými blatníky jsou 18palcová a tenčí, než je dnes zvykem

Klasický styl je vedle designových detailů zdůrazněn i „retro“ geometrií krku řízení se sklonem 27° a závlekem 114 mm, stejně jako velikostí kol. Jsou osmnáctipalcová a obutá do tenoučkých pneumatik, 110/80 vpředu a 140/70 vzadu. Provozní hmotnost 255 kg naznačuje, že poctivým kovem se při výrobě nešetřilo. Další věc, která by mohla fanouškům cruiserů konvenovat.

Čtyřválce se v motocyklovém světě staly prakticky synonymem pro vysokootáčkové uječené pily supersportovních strojů, ale na příkladu Hondy CB 1100 je krásně vidět, že to jde i jinak. Výkon pouhých 66 kW v 7500 min-1 a točivý moment 91 Nm v 5500 min-1 vypadají na papíře jako vyložené zklamání, ale počkejte, až se svezete. Tak krémový chod, precizní reakci na malé změny polohy plynové rukojeti a lineární nástup síly od nejnižších otáček aby člověk v jednostopém světě pohledal. Vlastně to trochu připomíná jízdu s elektromobilem – od nejnižších otáček táhne velký vzducháč takovou silou, že výlety do druhé poloviny otáčkoměru jsou vysloveně volitelnou disciplínou. A řazení jakbysmet. Za městem můžete nacvakat dle osobních preferencí trojku, čtyřku nebo pětku a nechat ji tam v podstatě až do dalšího zastavení. Ale můžete jet i razantněji, točit motor do oblasti nejvyššího výkonu a užívat si charakteristickou „turbínovou“ akceleraci čtyřválce, danou vzorně lineárním průběhem výkonové křivky. I s tak vybranými mravy přitom motor plní Euro 4 a ukazuje, že když se chce, jde to i bez vodního chlazení.

Honda CB 1100 EX_-28 Silný, ale sametově jemný zátah z jakýchkoliv otáček připomíná elektrickou turbínu. Řazení se za městem stává zcela volitelnou disciplínou. Uvolněná jezdecká pozice nezatěžuje zápěstí ani páteř

Pravda, zvuk z dvojice dlouhých koncovek výfuku (4-2) není nijak výrazný, ale kultivovaný zvukový projev se k charakteru celého stroje skvěle hodí a vlastně jen zdůrazňuje atmosféru nevzrušené pohody, kterou za řídítky zažíváte.

Dlouhý rozvor i závlek dávají Hondě vzornou stabilitu, ale díky vzpřímené jezdecké pozici, širokým řídítkům a tenkým pneumatikám ji nemusíte řídit vyloženě silově, překlápění z oblouku do oblouku jde docela snadno. Přední vidlice Showa s průměrem trubek 41 mm i zadní jednotky od stejného výrobce jsou naladěné na komfort a při ostré jízdě snadno objevíte hranice jejich možností, ale pro divočáky je tu přece model RS. My klidnější oceníme příkladné filtrování nerovností, které u motocyklů opravdu není samozřejmostí. Majitelé cruiserů by žasli, jak může být jízda po zaplátovaných českých okreskách pohodlná.

Doporučujeme Test Hondy Africa Twin: Ke kořenům

Honda CRF1000L Africa Twin_-43 copy

Vyšší hmotnost poznáte v podstatě jen při manévrování na místě. Inženýři Hondy jsou experty na centralizaci hmot a také CB 1100 EX po rozjezdu zázračně zlehkne. Perfektně se ovládá už v rychlosti chůze, což z ní v kombinaci s progresivní, přesně dávkovatelnou spojkou dělá i stroj vhodný do města.

Honda CB 1100 EX_-21 Mrštnost při změnách směru ani stabilitu ve velkých náklonech jako u moderního „naháče“ nečekejte, ale díky dobrému rozložení hmot a předvídatelným reakcím podvozku se CB 1100 EX v zatáčkách řídí moc příjemně

Také brzdy Nissin perfektně zapadají do celkového obrázku – nijak kousavé, ale lineární, předvídatelné a dost účinné na to, abyste se nedostávali do ožehavých situací. Protože Honda CB 1100 EX je dlouhý a relativně těžký motocykl s vysokým podílem hmotnosti připadajícím na zadní kolo, výhodu budou mít ti, kdo jsou zvyklí používat ke zpomalování i zadní brzdu (opět, jako na cruiserech).

Honda CB 1100 EX_-16Honda CB 1100 EX_-12Honda CB 1100 EX_-9Honda CB 1100 EX_-13

Máte-li pocit, že jsme k této Hondě podezřele nekritičtí, vězte, že se nám jednoduše opravdu líbila. Pochopitelně, hledáte-li v motorce vzrušení, rychlost a drama, jste tady úplně špatně. Ale to ještě nedělá z Hondy CB 1100 EX nudnou společnici. Je jako pojízdné masážní křeslo, jako podvečerní procházka lesem nebo listování starým albem se zažloutlými černobílými fotografiemi. Má stejnou schopnost zpomalit čas a generovat pocit nevzrušené pohody jako cruisery, ale bez jejich tragikomických nedostatků v ergonomii, jízdních vlastnostech a pohodlí. Pohodovější snad už čas strávený za řídítky motocyklu ani být nemůže.


Cena testovaného motocyklu ve standardní výbavě: 329 900 Kč

Technické údaje Honda CB 1100 EX
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 2200
Šířka (mm): 830
Výška (mm): 1130
Rozvor (mm): 1490
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 790
Světlá výška (mm): 135
Kolo vpředu 18 x 2,50MT
Kolo vzadu: 18 x 4,00MT
Pneumatika vpředu 110/80 R18
Pneumatika vzadu 140/70 R18
Provozní hmotnost (kg): 255
Objem nádrže (l): 16,8
PODVOZEK
Rám: dvojitý kolébkový z ocelových trubek
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice 41 mm, nastavitelné předpětí
Zavěšení vzadu: dvě pružící a tlumicí jednotky, nastavitelné předpětí
Brzdy vpředu: dva 296mm plovoucí kotouče, čtyřpístkové brzdiče Nissin
Brzdy vzadu: 256mm kotouč, jednopístkový brzdič
MOTOR
Konstrukce: vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 73,5 x 67,2
Zdvihový objem válců (cm3) 1140
Kompresní poměr: 9,5:1
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 66/7500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 91/5500
Spotřeba paliva (l/100 km): 5,47

[su_hello-bank-calculator]

Zdeněk Klouček (neregistrovaný)
Také já jsem od července 2017 majitelem této motorky, a to ve stejné barvě. Udělala mne šťastným.
Petr Bahelka (neregistrovaný)
CB 1100 jsem si koupil pred mesicem .Jsem stastnej ze ji mam.Je to nejlepsi a nejhezci motorka jakou jsem kdy mel
Mirlos (neregistrovaný)
CB znám velice dobře, ale zatracovat cruisery je holý nesmysl. Je to vždy o výběru stroje pro příslušnou figuru jezdce. Po 500-700km přestává být CB pohodlným strojem, ale cruiser je v pohodě. Prostě zkušenost na dlouhých tratích. Mluvím o opravdových cruiserech ( křižnících křižující Evropu )
Pavel70 (neregistrovaný)
Jako majitel této krasavice mohu tento článek klidně podepsat. Jen bych chtěl mít víc času na projížďky, nějak mi ty km nepřibývají:-)
  • Našli jste v článku chybu?