Test letních pneumatik v rozměru 205/55 R16: Plášťům s nízkým valivým odporem se raději vyhněte

05.04.2022
přidejte názor
Autor: EVO/Newspress
  • Pneumatiky s nízkým valivým odporem bývají u výrobců oblíbenou cestou, jak o pár gramů snížit emise, případně jak prodloužit dojezd 

  • Daní za nižší spotřebu ale obvykle bývá horší přilnavost, což potvrdil také aktuální test magazínu Motor

  • Test letních pneumatik porovnával trojici ekologických plášťů s těmi klasickými. Výsledky hovoří jasně ve prospěch klasických pneumatik

Pneumatiky s nízkým valivým odporem se na trhu vyskytují už dlouho. V souvislosti s přísnějšími emisními normami a s nástupem elektromobilů se ale dostávají více do popředí. Výrobci takové pláště někdy nasazují na své modely už z výroby, protože to je asi nejjednodušší cesta, jak uspořit nějaký ten gram produkovaných emisí. Současně je to také snadný způsob, jak u elektromobilů prodloužit dojezd. Jenže u pneumatik platí, že když vylepšíte jednu vlastnost, jiná se zhorší. Jak ukázal test norského magazínu Motor, ani dnešní pláště s nízkým valivým odporem nejsou výjimkou.

Norští kolegové v rámci testu letních pneumatik pro rok 2022 vyzkoušeli celkem deset plášťů. Zvláštní důraz ale dali právě na porovnání ekologických pneumatik s klasickými alternativami od stejného výrobce. Do testu proto vzali pneumatiky Continental PremiumContact 6 a Continental EcoContact6. Druhou podobnou dvojici tvoří pláště Nokian Hakka Blue 3 a Nokian Hakka Green 3. Třetím případem jsou pláště Michelin Primacy 4 a e.Primacy.

Test letních pneumatik o rozměru 205/55 R16. Která je nejlepší?
Přečtěte si také:

Test letních pneumatik o rozměru 205/55 R16. Která je nejlepší?

Zbylou čtyřku pak tvořily pneumatiky Bridgestone Turanza T005, Toyo Proxes Comfort, Goodyear EfficientGrip Performance 2 a levná pneumatika Petlas Imperium PT515, která v testu absolutně propadla.

Vše v rozměru 205/55 R16

Aby měl test co největší váhu, zvolil norský magazín Motor pro srovnání populární rozměr 205/55 R16. V případě ekologických automobilů takové pneumatiky používá například elektrický Volkswagen Golf, Nissan Leaf nebo Hyundai Ioniq. Automobilem použitým pro test byl Volkswagen Golf 1.4 TSI minulé generace s manuální převodovkou.

Podle zkušeností norských kolegů vykázala trojice testovaných pneumatik s nízkým valivým odporem špatné výsledky zejména na mokré vozovce, ať už jde o brzdění, přilnavost nebo o aquaplaning. Například při brzdění na mokru byla brzdná dráha u pneumatik Michelin e.Primacy o dvě délky automobilu delší než nejlepší pláště v testu.

Pokud nebudeme počítat značku Petlas, pak všechny tři ekologické pláště neuspěly, když obsadily sedmou, osmou a devátou příčku. Norský magazín hovoří v jejich případě o překvapivě brzké ztrátě přilnavosti, o problematických průjezdech v místech testovací tratě, kde nikdy dříve žádné pneumatiky problémy neměly a hlavně o tom, že kompromisy v oblasti bezpečnosti jsou u těchto plášťů až příliš velké.

Aquaplaning minulostí? Vědci chystají systém, který doslova odfoukne vodu před pneumatikou
Přečtěte si také:

Aquaplaning minulostí? Vědci chystají systém, který doslova odfoukne vodu před pneumatikou

V souvislosti s ekologicky zaměřenými automobily je určitě dobré si uvědomit, že elektromobily a hybridy jsou obecně mnohem těžší než auta se spalovacím motorem. Například Golf 1.4 TSI použitý v tomto konkrétním testu váží zhruba 1,3 tuny, zatímco jeho elektrická alternativa v podobě modelu e-Golf je přibližně o 300 kg těžší. Realita v kontextu pneumatik s nízkým valivým odporem by tak byla u elektrického Golfu ještě mnohem horší.

Vítězem se stává...

Za vítěze testu letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 byla označena pneumatika Continental PremiumContact 6, zatímco její ekologická alternativa skončila na osmém místě z deseti. Nejlepší z pneumatik s nízkým valivým odporem je Nokian Hakka Green 3.

Výsledné hodnocení najdete níže v tabulce. Bohužel přesné naměřené hodnoty z tohoto testu nejsou veřejně dostupné. Tabulka ukazuje pouze bodové hodnocení z jednotlivých disciplín, takže dobře poslouží především pro vzájemné porovnání pneumatik zahrnutých v testu. Mimořádně zajímavé je právě porovnání s ekologickými pneumatikami.

Stejně tak je dobře vidět, co v praxi znamená nízká cena. Pneumatika Petlas stojí v testovaném rozměru na českém trhu něco málo přes tisíc korun, zatímco vítězný plášť je o necelý tisíc dražší. Jestli se ale opravdu někde rozhodně nevyplatí šetřit, pak to jsou právě pneumatiky. Ty tvoří jediné pojítko mezi automobilem a vozovkou.

Výsledky testu letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 norského magazínu Motor. Pláště s nízkým valivým odporem neuspěly, levná pneumatika Petlas pak vyloženě propadla (zdroj: motor.no)

Letní pneumatiky zařazené do testu, podle umístění: 

  1. Continental PremiumContact 6
  2. Nokian Hakka Blue 3
  3. Bridgestone Turanza T005
  4. Toyo Proxes Comfort
  5. Michelin Primacy 4
  6. Goodyear EfficientGrip Performance 2
  7. Nokian Hakka Green 3
  8. Continental EcoContact6
  9. Michelin e.Primacy
  10. Petlas Imperium PT515
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?