Pneumatiky s nízkým valivým odporem se na trhu vyskytují už dlouho. V souvislosti s přísnějšími emisními normami a s nástupem elektromobilů se ale dostávají více do popředí. Výrobci takové pláště někdy nasazují na své modely už z výroby, protože to je asi nejjednodušší cesta, jak uspořit nějaký ten gram produkovaných emisí. Současně je to také snadný způsob, jak u elektromobilů prodloužit dojezd. Jenže u pneumatik platí, že když vylepšíte jednu vlastnost, jiná se zhorší. Jak ukázal test norského magazínu Motor, ani dnešní pláště s nízkým valivým odporem nejsou výjimkou.
Norští kolegové v rámci testu letních pneumatik pro rok 2022 vyzkoušeli celkem deset plášťů. Zvláštní důraz ale dali právě na porovnání ekologických pneumatik s klasickými alternativami od stejného výrobce. Do testu proto vzali pneumatiky Continental PremiumContact 6 a Continental EcoContact6. Druhou podobnou dvojici tvoří pláště Nokian Hakka Blue 3 a Nokian Hakka Green 3. Třetím případem jsou pláště Michelin Primacy 4 a e.Primacy.
Zbylou čtyřku pak tvořily pneumatiky Bridgestone Turanza T005, Toyo Proxes Comfort, Goodyear EfficientGrip Performance 2 a levná pneumatika Petlas Imperium PT515, která v testu absolutně propadla.
Vše v rozměru 205/55 R16
Aby měl test co největší váhu, zvolil norský magazín Motor pro srovnání populární rozměr 205/55 R16. V případě ekologických automobilů takové pneumatiky používá například elektrický Volkswagen Golf, Nissan Leaf nebo Hyundai Ioniq. Automobilem použitým pro test byl Volkswagen Golf 1.4 TSI minulé generace s manuální převodovkou.
Podle zkušeností norských kolegů vykázala trojice testovaných pneumatik s nízkým valivým odporem špatné výsledky zejména na mokré vozovce, ať už jde o brzdění, přilnavost nebo o aquaplaning. Například při brzdění na mokru byla brzdná dráha u pneumatik Michelin e.Primacy o dvě délky automobilu delší než nejlepší pláště v testu.
Pokud nebudeme počítat značku Petlas, pak všechny tři ekologické pláště neuspěly, když obsadily sedmou, osmou a devátou příčku. Norský magazín hovoří v jejich případě o překvapivě brzké ztrátě přilnavosti, o problematických průjezdech v místech testovací tratě, kde nikdy dříve žádné pneumatiky problémy neměly a hlavně o tom, že kompromisy v oblasti bezpečnosti jsou u těchto plášťů až příliš velké.
V souvislosti s ekologicky zaměřenými automobily je určitě dobré si uvědomit, že elektromobily a hybridy jsou obecně mnohem těžší než auta se spalovacím motorem. Například Golf 1.4 TSI použitý v tomto konkrétním testu váží zhruba 1,3 tuny, zatímco jeho elektrická alternativa v podobě modelu e-Golf je přibližně o 300 kg těžší. Realita v kontextu pneumatik s nízkým valivým odporem by tak byla u elektrického Golfu ještě mnohem horší.
Vítězem se stává...
Za vítěze testu letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 byla označena pneumatika Continental PremiumContact 6, zatímco její ekologická alternativa skončila na osmém místě z deseti. Nejlepší z pneumatik s nízkým valivým odporem je Nokian Hakka Green 3.
Výsledné hodnocení najdete níže v tabulce. Bohužel přesné naměřené hodnoty z tohoto testu nejsou veřejně dostupné. Tabulka ukazuje pouze bodové hodnocení z jednotlivých disciplín, takže dobře poslouží především pro vzájemné porovnání pneumatik zahrnutých v testu. Mimořádně zajímavé je právě porovnání s ekologickými pneumatikami.
Stejně tak je dobře vidět, co v praxi znamená nízká cena. Pneumatika Petlas stojí v testovaném rozměru na českém trhu něco málo přes tisíc korun, zatímco vítězný plášť je o necelý tisíc dražší. Jestli se ale opravdu někde rozhodně nevyplatí šetřit, pak to jsou právě pneumatiky. Ty tvoří jediné pojítko mezi automobilem a vozovkou.
Letní pneumatiky zařazené do testu, podle umístění:
- Continental PremiumContact 6
- Nokian Hakka Blue 3
- Bridgestone Turanza T005
- Toyo Proxes Comfort
- Michelin Primacy 4
- Goodyear EfficientGrip Performance 2
- Nokian Hakka Green 3
- Continental EcoContact6
- Michelin e.Primacy
- Petlas Imperium PT515