Test Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI: Stylový liftback, který rozhodně nejde proti Octavii

21 nových názorů
Autor: Redakce

+

  • Vypadá opravdu dobře 
  • Velmi tichý interiér 
  • Ergonomie bez slabšího místa 
  • Překvapivě dobré jízdní vlastnosti
  • Výklopná záď usnadňuje nakládání zavazadel 

  • Silueta kupé přináší málo prostoru pro hlavu vzadu 
  • Atraktivní zadní část znamená horší výhled vzad 
  • Sportovněji laděný podvozek ztratil na komfortu 
  • Ne, tenhle Hyundai vážně není prostorný jako Octavia 

Na úvod si pojďme vyjasnit jednu věc. Hyundai i30 Fastback je liftback (i když české zastoupení jako liftback označuje základní i30 hatchback) spadající do nižší střední třídy, což je zejména na českém trhu věc vysoce zajímavá. Dává to předpoklad přímé konkurence u nás tolik populární Škody Octavia.

I samotný Hyundai je jistě rád, že může českým zákazníkům nabídnout podobně koncipovaný model, který vlastně není v tomto segmentu vůbec obvyklý. Jenže co by se hodilo do karet české pobočce této automobilky, to nemusí platit v obecném měřítku. Hyundai i30 Fastback se Octavii přibližuje pouze výklopnou zadní částí, jinak ale míří úplně jinam. Proč?

Fastback není ani příliš prostorný, ani praktický

Odpověď je velmi snadná. Škoda Octavia svými rozměry přerůstá prakticky vše, co se v kategorii nižší střední třídy nabízí. Výjimkou je snad jen Opel Astra s karoserií kombi, který ale své obří vnější rozměry nedokáže přetavit v nadprůměrný vnitřní prostor. Ve srovnání s i30 Fastback je mladoboleslavský bestseller delší o více než 20 cm a zároveň má o necelé dva centimetry větší rozvor náprav. Tyhle základní rozdíly se samozřejmě nemohou nepromítnout do velikosti interiéru, což se také víceméně děje.

Prostor pro cestující (cm) Hyundai i30 Fastback Škoda Octavia
Šířka v úrovni loktů vpředu 147 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 145 146
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 92/99 89/99
Prostor pro hlavu vzadu 87 89
Délka sedáku vpředu 49 - 53 49
Výška opěradla vpředu 62 66
Délka sedáku vzadu 45 45
Výška opěradla vzadu 64 65
Minimální prostor pro nohy vzadu 12 17
Maximální prostor pro nohy vzadu 35 41
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 15 17

Hyundai drží krok se Škodou co do vnitřní šířky a prostoru pro hlavu vpředu. Je to dáno nižším posazem v nošovickém liftbacku, protože pokud jde o oficiální čísla, Octavia je celkově vyšší (+36 mm). Ještě markantnější rozdíly ovšem panují v zavazadelníku, jak se můžete sami přesvědčit v další přiložené tabulce:

Prostor pro zavazadla (cm) Hyundai i30 Fastback Škoda Octavia
Šířka mezi bočnicemi 105 102
Maximální šířka 137 151
Výška po plato 53 56
Délka ložné plochy 86 108
Výška nakládací hrany 75 68
Šířka vstupního otvoru 100 102
Výška vstupního otvoru 92 113
Maximální délka nákladu 202 220

Mezi podběhy jsme sice u Hyundai naměřili o tři centimetry víc, jinak je ale Octavia ve všech směrech lepší. Například délka ložné plochy je v případě Škody větší o podstatných 22 cm. Za pozornost stojí také menší vstupní otvor v případě nošovické novinky a o sedm centimetrů vyšší nakládací hrana. Základní objem zavazadelníku je v i30 Fastback 450 litrů, základní Octavia nabídne 590 l.

Hyundai i30 Fastaback-1 Po stránce designu se i30 Fastback jednoznačně povedla. Vůz má hodně blízko ke kupé
Hyundai i30 Fastaback-5 Stinnou stránkou efektní zádě je menší zavazadelník a také jeho menší vstupní otvor

Hyundai i30 Fastback sice zvládne vcelku obstojně odvézt čtveřici cestujících a jejich zavazadla, variabilita ani velikost vnitřního prostoru ale nejsou jeho nejsilnější stránky. Právě tohle je moment, kde se třetí verze i30 s Octavií naprosto míjí. Zatímco Škoda je takové designově nijaké auto, které je ale na druhou stranu mimořádně prostorné a praktické, u Fastbacku je tomu zcela opačně.

Designově se vážně povedl 

Hyundai i30 Fastback je mnohem více zaměřen na styl a design a z toho také pramení většina jeho nevýhod, pokud se na něj budeme dívat jako stěhovaví zákazníci toužící primárně po Octavii. Menší vstupní otvor? Menší objem zavazadelníku? Méně prostoru pro hlavu ve druhé řadě sedadel? Všechno tohle jde na vrub velice efektně tvarované zádi, která dělá z tohoto modelu skoro čtyřdveřové kupé. K dokonalosti chybí už jen bezrámové dveře.

Hyundai i30 Fastaback-17 Oficiálně je to fastback, reálně jde spíše o liftback a na pohled vypadá jako čtyřdveřové kupé. Je to trochu zamotané, každopádně tahle verze současné i30 je po stránce designu asi nejpovedenější. A navíc výborně jezdí

Výsledek se ale mimořádně povedl. Obzvlášť v kombinaci s osmnáctipalcovými disky a výraznou modrou barvou karoserie. Designéři v čele s Thomasem Bürklem trochu popustili uzdu fantazii, takže i30 dostala výrazné zadní blatníky, decentní spoiler v provedení „kachní ocas“ a koncové svítilny tak trochu připomínající BMW. Oproti hatchbacku nabral Fastback prodloužením zadního převisu na délce 115 mm, zároveň je ale o 30 mm nižší. Nejde zde ovšem pouze o nižší karoserii, pět milimetrů z tohoto čísla podle oficiálních informací připadá na nižší podvozek. Nicméně tabulky uvádějí v případě hatchbacku i Fastbacku shodnou světlou výšku 140 mm.

Interiér už na rozdíl od exteriéru žádné zásadní překvapení nepřináší. Zde se opakuje vše, co známe od ostatních variant současné i30. To je ale spíše dobrá zpráva, protože po stránce ergonomie není moc co vytýkat a použité materiály jsou také zcela v pořádku.

Podvozek překvapil 

Hyundai i30 Fastback je v základu stejný jako hatchback, ale protože má být stylovější a sportovnější, trochu se liší podvozek. I zde bylo použito zavěšení McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu, kromě snížené světlé výšky byl ale podvozek také o 15 % přitvrzen. To v kombinaci s vyváženější karoserií přineslo příjemné překvapení. Testovaný Fastback jezdil více než dobře.

Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem—  Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia

Auto v zatáčkách krásně sedí, nedotáčivosti vzdoruje velice dlouho a pozice řidiče zhruba uprostřed vozu přináší výborné vnímání veškerých pohybů karoserie. Ta je navíc hodně tuhá a celé to dává dohromady mix podobný tomu, co je všeobecně chváleno třeba na Subaru Levorg. Hyudai i30 Fastback je na ovládání velmi přesný a tedy i zábavný. Opakovaně jsem se přistihl při tom, jak z dálnice sjíždím ve vyšší rychlosti, protože Fastback přilepený k zemi zatáčku vykrouží velmi jistě. Až tohle auto dostane dvoulitr z vrcholného hatchbacku N, mohlo by to být dost zajímavé.

Hyundai i30 Fastaback-10 Hyundai i30 Fastaback-11 Hyundai i30 Fastaback-12 Hyundai i30 Fastaback-15

Ruku v ruce se sportovnějším podvozkem jde horší komfort při jízdě přes nerovnosti, takže se občas nějakého toho tvrdého rázu dočkáte, pořád to ale není nic hrozného. Více si budete muset zvykat na výhled vzad přes velmi malé okno a obrovské zadní sloupky. I to je ovšem daň za vzhled připomínající kupé.

Svižný motor, tichý interiér 

Hyundai i30 Fastback u nás koupíte výhradně v kombinaci se zážehovými přeplňovanými jednotkami. Volit můžete mezi litrovým tříválcem (88 kW/120 k) a čtrnáctistovkou řady Kappa, naladěnou na 103 kW (140 k). Oba motory jsou standardně dodávány s manuální převodovkou, k většímu čtyřválci lze za příplatek 50 tisíc získat sedmistupňový dvouspojkový automat. Právě tato vrcholná verze byla naším případem.

Doporučujeme: Srovnávací test — Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra

Přeplňovaný čtyřválec není tak rychlý jako podvozek auta, ale dynamika mu neschází. Jen nečekejte schopnosti dvoulitrové i30 N. Jde o typický benzinový turbomotor dnešní doby s lehce dieselovým charakterem, silným středním pásmem otáček a uvadajícím vrcholem. V rozletu vás vždy na šesti tisících utne automat, který zde bez ohledu na zvolený režim řadí další rychlostní stupeň. Při jízdě můžete řadit také pádly pod volantem.

Že je Hyundai i30 Fastback v této konfiguraci svižným vozem, to opět potvrdí tabulka naměřených údajů:

Akcelerace Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI
0-50 km/h (s) 3,55
0-100 km/h (s) 9,23
0-130 km/h (s) 14,78
0-150 km/h (s) 19,78
30-50 km/h (s) 1,54
50-70 km/h (s) 1,80
80-120 km/h (s) 6,03
130-150 km/h (s) 4,99

Z té kromě jiného vyplývá, že se nám podařilo naměřit zrychlení z nuly na 100 km/h o 0,3 s lepší oproti oficiálně udávané hodnotě. V akceleraci tohle provedení dokáže pokračovat až na 203 km/h, což je nejvyšší rychlost. Musím podotknout, že s tachometrovými 200 km/h nemá Fastback příliš velké problémy.

Hyundai i30 Fastaback-36 Zážehová přeplňovaná čtrnáctistovka sice není moc sportovní, ale svižný motor to je a navíc nabízí rozumnou spotřebu
Hyundai i30 Fastaback-34 Po stránce ergonomie tu je vše v naprostém pořádku. Interiér navíc překvapí příkladným odhlučněním. Testovaný vůz dostal plnou výbavu

Navíc tu je ještě jedna příjemná vlastnost. Interiér je výborně odhlučněn. Během sedmidenního testu se dokonce stalo, že jsem přehlédl nastartovaný motor. Při jízdě o motoru téměř nevíte mimo jiné i díky sedmistupňové převodovce, kdy ve 130 km/h točí na sedmičku zhruba 2500 ot./min. Také aerodynamický hluk je minimální. Jen hluk od kol by mohl být lépe utlumen. Jako celek je tahle specifikace na cestování velmi příjemná.

O spotřebu se také bát nemusíte. Při ostrém tempu se sice dostanete k devíti litrům, plynulá jízda podle předpisů ale znamená hodnoty kolem šesti litrů. Průměr celého testu skončil na 7,8 l/100 km.

Doporučujeme: Srovnávací test Hyundai Ioniq Plug-in vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid — Jasný vítěz

Samozřejmostí jsou také asistenční systémy. Fastback nabídne adaptivní tempomat, systém udržující vůz v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo hlídání jízdních pruhů. K tomu přidejme navigaci, kožené čalounění nebo vyhřívání volantu i sedadel a bezklíčkový přístup. Ano, testovaná i30 Fastback ztělesňovala to, čemu se lidově říká „plná palba“. A to se projeví na ceně.

Levný liftback? 

Základní Hyundai i30 Fastback koupíte od 439 990 Kč, ovšem pouze s tříválcem. Kdo chce objektivně lepší čtyřválec, ten musí sáhnout po druhé (a zároveň nejvyšší) výbavě Style, kdy se cena přehoupne přes půl milionu (509 990 Kč). Výbava pak ale obsahuje v podstatě vše. Pokud se obejdete bez navigace a asistenčních systémů, nemáte za co připlácet. Naše auto ovšem dostalo paket Ultimate (+90 tisíc) zahrnující veškeré dostupné vymoženosti od bezdrátového dobíjení telefonů přes navigaci až po adaptivní tempomat.

Hyundai i30 Fastaback-3 Hyundai i30 Fastaback-8 Hyundai i30 Fastaback-33 Hyundai i30 Fastaback-29

K tomu přidejme ještě 50 tisíc za automat a 17 tisíc za příplatkovou modrou, a dostáváme se na necelých 670 tisíc. Pro představu, za 610 900 Kč lze pořídit Octavii 1.4 TSI (110 kW/150 k) se sedmistupňovým automatem a výbavou Style. S dalšími příplatky ale snadno překonáte 700 tisíc korun. Jinak řečeno, Fastback je přece jen levnější, přestože Octavii dostanete už za 417 900 Kč, ovšem s horší výbavou.

Hyundai i30 Fastback opravdu není nová přímá konkurence Škody Octavia. Daleko více sází na vnější vzhled, čemuž byla obětována praktická stránka věci. V tomhle je Octavia naprostým opakem. Více než o nového soupeře tak jde o zajímavou alternativu. Nejen pro mladoboleslavský bestseller, ale pro hatchbacky nižší střední třídy obecně. Pokud se necháte zlákat, dostanete vzhledově povedené auto nabízející mix sportovních dovedností, slušný cestovní komfort a bohatou výbavu. Abych byl upřímný, rozhodně jsem nečekal, že si Fastback získá tolik mých sympatií. Jenže to auto je vážně dobré.


Cena testovaného vozu: 509 990 Kč
Celková cena s příplatky: 666 890 Kč


Technické údaje Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný zážehový čtyřválec Hyundai Kappa, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1353
Vrtání x zdvih (mm): 71,6 x 84,0
Kompresní poměr: 10,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 103 / 6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 242 / 1500 - 3200
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 203
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,4/5,1/5,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4455
Šířka (mm): 1795
Výška (mm): 1425
Rozvor náprav (mm): 2650
Rozchod kol vpředu (mm): 1555
Rozchod kol vzadu (mm): 1563
Provozní hmotnost DIN (kg): 1362
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1860
Objem zavazadlového prostoru (l): 450/1351
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotouče s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: plné kotouče
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 225/45 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 225/45 R18

Foto: Lukáš Dittrich

[su_hello-bank-calculator]

Ludan (neregistrovaný)
Nekdo mi chce namluvit, ze tato recenze neni psana na objednavku Hyundai a ze ty komentare jsou real a nejsou fake? Predpokladam, ze po odeslani padnu k moderatorum a ani muj komentar nebude zverejnen. Hold, dnesni doba.. Jak by totiz nekdo mohl o motoru co da za 0-100 za 9 sekund, ze je svizny? Svizne by to bylo mozna za 6.. Nebo v tom pripade je dnes svizne temer vse. Trash tahle recenze
Deuce (neregistrovaný)
Krásný auto vzhledově, co odveze z bodu A do B, toť tak vše. Hraje si na co není. Pro otce od rodiny asi dobrý. Dokud to nebude mít slušný motor a nebude nedotáčivé v zatáčkách, tak mě osobně nezaujme.
Radek (neregistrovaný)
Ahoj. Dostal jsem tento vůz v nové práci jako náhradu než mi bude koupený nový. Z recenzí souhlasím se vším šudy až na uvedenou spotřebu. Jezdím s motorem 88 kw a spotřeba při jízdě na spotřebu se nevejde pod 6.5 litrů. Při sportovní jízdě 7.4 litrů viz včerejší výlet s rodinnou. To jen z vlastních postřehů. Jinak je to opravdu dobré svezení.
Lukáš F. (neregistrovaný)
Už ho mam objednany. Jeden z posledních kousků bez GPF.:-) Být vama na podzim nečekám.
Irena Filipová (neregistrovaný)
Už rok tímhle autem jezdím v práci a musím říct, že je to parádní parťák. Už jsem začla otravovat manžela, že ho musíme pořídit, prootže jiným už snad ani jezdit nechci. Pro ženy jako stvořený.
Jířa Šustr (neregistrovaný)
Ten se povedl a taky ho na podzim máme v plánu pořídit, jen ještě nevíme v jaké barvě. Mě osobně sedí tahle modrá,ale manželka chce překvapivě raději červenou..i tak se těším ať bude v jákekoli barvě.
Vítek (neregistrovaný)
fastback se jim povedl, poslední dobou přemýšlím nad koupí novýho auta, objdnám si asi testovací jízdu, protože to je třeba nejdřív projet, ale zatím to je vítěz ke koupi
Tarbicek (neregistrovaný)
pekny, no jestli zacnou delat takovehle auta tak to vypada ze si za par let i tu hyundai koupim
Šimon Kolomý (neregistrovaný)
Tak tohle autíčko se mě hodně líbí a ta modrá barva tomu dává naprstou korunu. Hynudai mě překvapuje čím dál tím víc.
Danek (neregistrovaný)
Úplně ideální vůz pro manželku, pořád by chtěla nové auto, tak už mám alespoň typ na vůz. Vypadá fakt pěkně i mě se moc líbí a co vím,tak Hyundai ani nemají ty vozy, tak drahé což je paráda a velké plus.
Vikin Vondra (neregistrovaný)
V téhle modré barvě je naprosto luxusní. Jejich auta se mě sakra líbí a veliká chvála za vůz na vodík to je teprve kára na ten se vůbec těším snad bude možnost vyzkoušení.
Jiří Podlipný (neregistrovaný)
Za mě fajnová kára, designově vypadá dravě, i ten interiér je fakt luxus, motorizace se jim povedla, to musí lítat jak blázen
Jindřich Poláček (neregistrovaný)
Parádní vozítko, za tu cenu, kam se hrabou škodovky. Myslím, že tohle octávku předčí.
Jirka (neregistrovaný)
Tak to já si myslím, že proti ochcávce jde určitě, protože se vsadím, že za tu cenu, za kteoru se i30 bude prodávat, tak bych měl sotva půlku oktávky. Je vidět ten progres automobilky kupředu.
Paul (neregistrovaný)
Kdyby Hyundai pořád těch reklamách nezesměšňoval sám sebe, myslím že by těch aut prodal dvakrát tolik :-)
Petr Zedník (neregistrovaný)
Tak to se oktávka může začít obávat, protože tohle je fakt raketa auto, už vidím ty tuningy, už se na ně těším.
Vilda (neregistrovaný)
přestaňte všechno srovnávat se Škodovkou, už na ni není nikdo zvědavý, česká a levná už dávno není a TOP v segmentu taky ne.
danken (neregistrovaný)
pěkný za 600 taková raketa, to si najde své kupce je vidět že snažej se korejci :) to je dobře alespoň bude konkurence a je z čeho vybírat
  • Našli jste v článku chybu?