- Vypadá opravdu dobře
- Velmi tichý interiér
- Ergonomie bez slabšího místa
- Překvapivě dobré jízdní vlastnosti
- Výklopná záď usnadňuje nakládání zavazadel
–
- Silueta kupé přináší málo prostoru pro hlavu vzadu
- Atraktivní zadní část znamená horší výhled vzad
- Sportovněji laděný podvozek ztratil na komfortu
- Ne, tenhle Hyundai vážně není prostorný jako Octavia
Na úvod si pojďme vyjasnit jednu věc. Hyundai i30 Fastback je liftback (i když české zastoupení jako liftback označuje základní i30 hatchback) spadající do nižší střední třídy, což je zejména na českém trhu věc vysoce zajímavá. Dává to předpoklad přímé konkurence u nás tolik populární Škody Octavia.
I samotný Hyundai je jistě rád, že může českým zákazníkům nabídnout podobně koncipovaný model, který vlastně není v tomto segmentu vůbec obvyklý. Jenže co by se hodilo do karet české pobočce této automobilky, to nemusí platit v obecném měřítku. Hyundai i30 Fastback se Octavii přibližuje pouze výklopnou zadní částí, jinak ale míří úplně jinam. Proč?
Fastback není ani příliš prostorný, ani praktický
Odpověď je velmi snadná. Škoda Octavia svými rozměry přerůstá prakticky vše, co se v kategorii nižší střední třídy nabízí. Výjimkou je snad jen Opel Astra s karoserií kombi, který ale své obří vnější rozměry nedokáže přetavit v nadprůměrný vnitřní prostor. Ve srovnání s i30 Fastback je mladoboleslavský bestseller delší o více než 20 cm a zároveň má o necelé dva centimetry větší rozvor náprav. Tyhle základní rozdíly se samozřejmě nemohou nepromítnout do velikosti interiéru, což se také víceméně děje.
Prostor pro cestující (cm) | Hyundai i30 Fastback | Škoda Octavia |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 147 | 147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 145 | 146 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 92/99 | 89/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 87 | 89 |
Délka sedáku vpředu | 49 - 53 | 49 |
Výška opěradla vpředu | 62 | 66 |
Délka sedáku vzadu | 45 | 45 |
Výška opěradla vzadu | 64 | 65 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 12 | 17 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 35 | 41 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 15 | 17 |
Hyundai drží krok se Škodou co do vnitřní šířky a prostoru pro hlavu vpředu. Je to dáno nižším posazem v nošovickém liftbacku, protože pokud jde o oficiální čísla, Octavia je celkově vyšší (+36 mm). Ještě markantnější rozdíly ovšem panují v zavazadelníku, jak se můžete sami přesvědčit v další přiložené tabulce:
Prostor pro zavazadla (cm) | Hyundai i30 Fastback | Škoda Octavia |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 105 | 102 |
Maximální šířka | 137 | 151 |
Výška po plato | 53 | 56 |
Délka ložné plochy | 86 | 108 |
Výška nakládací hrany | 75 | 68 |
Šířka vstupního otvoru | 100 | 102 |
Výška vstupního otvoru | 92 | 113 |
Maximální délka nákladu | 202 | 220 |
Mezi podběhy jsme sice u Hyundai naměřili o tři centimetry víc, jinak je ale Octavia ve všech směrech lepší. Například délka ložné plochy je v případě Škody větší o podstatných 22 cm. Za pozornost stojí také menší vstupní otvor v případě nošovické novinky a o sedm centimetrů vyšší nakládací hrana. Základní objem zavazadelníku je v i30 Fastback 450 litrů, základní Octavia nabídne 590 l.
Hyundai i30 Fastback sice zvládne vcelku obstojně odvézt čtveřici cestujících a jejich zavazadla, variabilita ani velikost vnitřního prostoru ale nejsou jeho nejsilnější stránky. Právě tohle je moment, kde se třetí verze i30 s Octavií naprosto míjí. Zatímco Škoda je takové designově nijaké auto, které je ale na druhou stranu mimořádně prostorné a praktické, u Fastbacku je tomu zcela opačně.
Designově se vážně povedl
Hyundai i30 Fastback je mnohem více zaměřen na styl a design a z toho také pramení většina jeho nevýhod, pokud se na něj budeme dívat jako stěhovaví zákazníci toužící primárně po Octavii. Menší vstupní otvor? Menší objem zavazadelníku? Méně prostoru pro hlavu ve druhé řadě sedadel? Všechno tohle jde na vrub velice efektně tvarované zádi, která dělá z tohoto modelu skoro čtyřdveřové kupé. K dokonalosti chybí už jen bezrámové dveře.
Výsledek se ale mimořádně povedl. Obzvlášť v kombinaci s osmnáctipalcovými disky a výraznou modrou barvou karoserie. Designéři v čele s Thomasem Bürklem trochu popustili uzdu fantazii, takže i30 dostala výrazné zadní blatníky, decentní spoiler v provedení „kachní ocas“ a koncové svítilny tak trochu připomínající BMW. Oproti hatchbacku nabral Fastback prodloužením zadního převisu na délce 115 mm, zároveň je ale o 30 mm nižší. Nejde zde ovšem pouze o nižší karoserii, pět milimetrů z tohoto čísla podle oficiálních informací připadá na nižší podvozek. Nicméně tabulky uvádějí v případě hatchbacku i Fastbacku shodnou světlou výšku 140 mm.
Interiér už na rozdíl od exteriéru žádné zásadní překvapení nepřináší. Zde se opakuje vše, co známe od ostatních variant současné i30. To je ale spíše dobrá zpráva, protože po stránce ergonomie není moc co vytýkat a použité materiály jsou také zcela v pořádku.
Podvozek překvapil
Hyundai i30 Fastback je v základu stejný jako hatchback, ale protože má být stylovější a sportovnější, trochu se liší podvozek. I zde bylo použito zavěšení McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu, kromě snížené světlé výšky byl ale podvozek také o 15 % přitvrzen. To v kombinaci s vyváženější karoserií přineslo příjemné překvapení. Testovaný Fastback jezdil více než dobře.
Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem— Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia
Auto v zatáčkách krásně sedí, nedotáčivosti vzdoruje velice dlouho a pozice řidiče zhruba uprostřed vozu přináší výborné vnímání veškerých pohybů karoserie. Ta je navíc hodně tuhá a celé to dává dohromady mix podobný tomu, co je všeobecně chváleno třeba na Subaru Levorg. Hyudai i30 Fastback je na ovládání velmi přesný a tedy i zábavný. Opakovaně jsem se přistihl při tom, jak z dálnice sjíždím ve vyšší rychlosti, protože Fastback přilepený k zemi zatáčku vykrouží velmi jistě. Až tohle auto dostane dvoulitr z vrcholného hatchbacku N, mohlo by to být dost zajímavé.
Ruku v ruce se sportovnějším podvozkem jde horší komfort při jízdě přes nerovnosti, takže se občas nějakého toho tvrdého rázu dočkáte, pořád to ale není nic hrozného. Více si budete muset zvykat na výhled vzad přes velmi malé okno a obrovské zadní sloupky. I to je ovšem daň za vzhled připomínající kupé.
Svižný motor, tichý interiér
Hyundai i30 Fastback u nás koupíte výhradně v kombinaci se zážehovými přeplňovanými jednotkami. Volit můžete mezi litrovým tříválcem (88 kW/120 k) a čtrnáctistovkou řady Kappa, naladěnou na 103 kW (140 k). Oba motory jsou standardně dodávány s manuální převodovkou, k většímu čtyřválci lze za příplatek 50 tisíc získat sedmistupňový dvouspojkový automat. Právě tato vrcholná verze byla naším případem.
Doporučujeme: Srovnávací test — Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra
Přeplňovaný čtyřválec není tak rychlý jako podvozek auta, ale dynamika mu neschází. Jen nečekejte schopnosti dvoulitrové i30 N. Jde o typický benzinový turbomotor dnešní doby s lehce dieselovým charakterem, silným středním pásmem otáček a uvadajícím vrcholem. V rozletu vás vždy na šesti tisících utne automat, který zde bez ohledu na zvolený režim řadí další rychlostní stupeň. Při jízdě můžete řadit také pádly pod volantem.
Že je Hyundai i30 Fastback v této konfiguraci svižným vozem, to opět potvrdí tabulka naměřených údajů:
Akcelerace | Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,55 |
0-100 km/h (s) | 9,23 |
0-130 km/h (s) | 14,78 |
0-150 km/h (s) | 19,78 |
30-50 km/h (s) | 1,54 |
50-70 km/h (s) | 1,80 |
80-120 km/h (s) | 6,03 |
130-150 km/h (s) | 4,99 |
Z té kromě jiného vyplývá, že se nám podařilo naměřit zrychlení z nuly na 100 km/h o 0,3 s lepší oproti oficiálně udávané hodnotě. V akceleraci tohle provedení dokáže pokračovat až na 203 km/h, což je nejvyšší rychlost. Musím podotknout, že s tachometrovými 200 km/h nemá Fastback příliš velké problémy.
Navíc tu je ještě jedna příjemná vlastnost. Interiér je výborně odhlučněn. Během sedmidenního testu se dokonce stalo, že jsem přehlédl nastartovaný motor. Při jízdě o motoru téměř nevíte mimo jiné i díky sedmistupňové převodovce, kdy ve 130 km/h točí na sedmičku zhruba 2500 ot./min. Také aerodynamický hluk je minimální. Jen hluk od kol by mohl být lépe utlumen. Jako celek je tahle specifikace na cestování velmi příjemná.
O spotřebu se také bát nemusíte. Při ostrém tempu se sice dostanete k devíti litrům, plynulá jízda podle předpisů ale znamená hodnoty kolem šesti litrů. Průměr celého testu skončil na 7,8 l/100 km.
Doporučujeme: Srovnávací test Hyundai Ioniq Plug-in vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid — Jasný vítěz
Samozřejmostí jsou také asistenční systémy. Fastback nabídne adaptivní tempomat, systém udržující vůz v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo hlídání jízdních pruhů. K tomu přidejme navigaci, kožené čalounění nebo vyhřívání volantu i sedadel a bezklíčkový přístup. Ano, testovaná i30 Fastback ztělesňovala to, čemu se lidově říká „plná palba“. A to se projeví na ceně.
Levný liftback?
Základní Hyundai i30 Fastback koupíte od 439 990 Kč, ovšem pouze s tříválcem. Kdo chce objektivně lepší čtyřválec, ten musí sáhnout po druhé (a zároveň nejvyšší) výbavě Style, kdy se cena přehoupne přes půl milionu (509 990 Kč). Výbava pak ale obsahuje v podstatě vše. Pokud se obejdete bez navigace a asistenčních systémů, nemáte za co připlácet. Naše auto ovšem dostalo paket Ultimate (+90 tisíc) zahrnující veškeré dostupné vymoženosti od bezdrátového dobíjení telefonů přes navigaci až po adaptivní tempomat.
K tomu přidejme ještě 50 tisíc za automat a 17 tisíc za příplatkovou modrou, a dostáváme se na necelých 670 tisíc. Pro představu, za 610 900 Kč lze pořídit Octavii 1.4 TSI (110 kW/150 k) se sedmistupňovým automatem a výbavou Style. S dalšími příplatky ale snadno překonáte 700 tisíc korun. Jinak řečeno, Fastback je přece jen levnější, přestože Octavii dostanete už za 417 900 Kč, ovšem s horší výbavou.
Hyundai i30 Fastback opravdu není nová přímá konkurence Škody Octavia. Daleko více sází na vnější vzhled, čemuž byla obětována praktická stránka věci. V tomhle je Octavia naprostým opakem. Více než o nového soupeře tak jde o zajímavou alternativu. Nejen pro mladoboleslavský bestseller, ale pro hatchbacky nižší střední třídy obecně. Pokud se necháte zlákat, dostanete vzhledově povedené auto nabízející mix sportovních dovedností, slušný cestovní komfort a bohatou výbavu. Abych byl upřímný, rozhodně jsem nečekal, že si Fastback získá tolik mých sympatií. Jenže to auto je vážně dobré.
Cena testovaného vozu: 509 990 Kč
Celková cena s příplatky: 666 890 Kč
Technické údaje | Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný zážehový čtyřválec Hyundai Kappa, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1353 |
Vrtání x zdvih (mm): | 71,6 x 84,0 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 103 / 6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 242 / 1500 - 3200 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 203 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,4/5,1/5,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4455 |
Šířka (mm): | 1795 |
Výška (mm): | 1425 |
Rozvor náprav (mm): | 2650 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1555 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1563 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1362 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1860 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 450/1351 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotouče s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | plné kotouče |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 225/45 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 225/45 R18 |
Foto: Lukáš Dittrich
[su_hello-bank-calculator]