Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 S&S: Jezdí příjemně a za málo

2 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Promyšlený interiér, nabízející absolutní praktičnost
  • Jízdní komfort
  • Nízká spotřeba i provozní náklady

-

  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Odtažité řízení
  • U některých odkládacích prostor se šetřilo materiálem

Prostor, odkládací přihrádky, dobrý výhled, nízká spotřeba... V těchto zásadních požadavcích na rodinné auto stále vládnou vozy kategorie MPV. Nové Berlingo ukazuje, jak má vypadat lék na epidemii SUV. A nejen to, přihazuje do hry i řadu chytrých nápadů.

Berlingo (28) Už při letmém pohledu je Berlingo dokonalý archetyp rodinného vozu

Dávno pryč jsou doby, kdy MPV spřízněná s užitkovými modely představovala kompromisní řešení při potřebě velké přepravní kapacity pro rodinu. Berlingo se během tří generací dokázalo stát legendou, na kterou rodiče ani děti nedají dopustit. Není divu, stačilo vnitřní prostor polidštit, opepřit praktickými vychytávkami a recept byl kompletní. Nová generace se veze na vlně aktuálního designového jazyka Cit­roënu, zezadu Berlingo díky vysoké stavbě a vertikálně uloženým světlům poznáte ihned, zepředu nyní připomíná modely, které vzešly ze stylu průlomového modelu Cactus.

Berlingo (5) Futuristická příď drží linii nastavenou modelem Cactus. LED denní světla dostanete k výbavám Feel a Shine, u základní Live stojí 5000 korun
Berlingo (31) Zezadu je Berlingo jasně rozpoznatelné, designové finesy se omezily na výrazněji tvarované blatníky a prolis s oplastováním na dveřích

Úzká diodová světla a oplastování spodní části nárazníku vysoké přídi sluší, další plasty najdete na bocích. Zde však na rozdíl od původního konceptu ochranných gumových bublin, plněných vzduchem, plní čistě estetickou roli. Což ani tak nevadí, u zadních posuvných dveří prakticky nehrozí, že si je poškodíte o vedle stojící zeď či jiné auto. O užitečnosti „šoupaček“ se majitel Berlinga bude ujišťovat každý den, po jejich vysunutí do zadní polohy vznikne příjemně velký otvor, který velmi usnadňuje instalaci dětských sedaček nebo samotných ratolestí do druhé řady.

Berlingo (3) Menší kola a pneumatiky než v rozměru 205/60 R16 na Berlingo nedáte. Plnohodnotnou rezervu dostanete za 3000 korun nebo k systému Grip Control
Berlingo (29) Rozměrné čelní sklo poskytuje skvělý výhled, za skromný příplatek 2500 korun k němu dostanete vyhřívání a ušetříte si práci se škrabáním

A v podobném duchu je koncipován i inte­riér, jeho nijak neskrývaným cílem je co nejvíce sloužit rodině a jejím potřebám. Máme zde například konzolu o objemu 14 litrů, která se táhne pod celým střešním oknem. Do ní je možné odkládat drobné předměty a díky průhlednému dnu mít přehled, kde co je. Nad zavazadlovým prostorem se nachází 60l uzavíratelná schránka, přístupná jak ze zadních sedadel, tak z kufru. Ten je díky svým pravidelným tvarům a nízko položenému dnu z uživatelského hlediska velmi příjemný, rezerva mu objem neubírá, ta je umístěna pod autem ze­spodu. Plato zavazadelníku můžete umístit do dvou poloh a kufr si tak rozčlenit dle svých potřeb. Páté dveře jsou po otevření v dostatečné výšce pro 98 procent populace, pokud parkujete zádí blízko překážky, nakládat můžete skrze jejich výklopné sklo.

Berlingo (7) Dobrý přístup do kufru jistí výklopné sklo. I kratší Berlingo může mít vzadu třetí řadu sedaček
Berlingo (12) Stropní schránka má sice objem solidních 60 litrů, ale nosnost jen 10 kilogramů

V druhé řadě sedadel najdou zejména malí pasažéři vše, co jim pomůže přečkat cestu v pohodlí. Sedačky jsou individuálně sklopné a posuvné (bez příplatku v prostřední výbavě Feel a nejvyšší Shine, v nejnižší Live za 5000 Kč), manipulace s nimi je relativně snadná. Sklopné stolky a schránky skryté v podlaze jsou součástí paketu Komfort, který by Berlingu určitě neměl chybět – obsahuje totiž také sklopné sedadlo spolujezdce, díky kterému můžete přepravovat předměty o délce až 2,7 metru.

Dlouhodobý test Citroenu Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6: Rodinný typ
Přečtěte si také:

Dlouhodobý test Citroenu Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6: Rodinný typ

Střední a nejvyšší výbava mají tento paket automaticky, u základního provedení Live je k sehnání za rozumný příplatek 11 000 Kč. A když už se bavíme o doplňkové výbavě, hodí se i paket Rodina za 3000 Kč, který přidává roletky integrované do oken zadních dveří a doplňkové zpětné zrcátko pro dohled nad děním v druhé řadě sedaček.

Berlingo (11) Pro nohy je v druhé řadě spousta místa. Sedačky jsou uloženy dostatečně vysoko, aby pasažér našel oporu pro stehna
Berlingo (10) Schránky pod podlahou sice mají poněkud fórové kryty, ale hodí se k řadě účelů. Třeba jako záložní zásobárna čistých plenek

Za volantem se pohodlně usadíte, ať už jste drobné, nebo hřmotnější konstituce, i když rozměrnějším jedincům může vadit široká středová konzola, která zasahuje do prostoru pro koleno. Sedačky jsou příjemně měkké, sice nemají valné boční vedení, ale Berlingo není žádný okruhový speciál, takže vám chybět nebude. Řadicí páka je hezky po ruce a nejpoužívanější ovládací prvky také, ať už jde o otočný volič hlasitosti, nebo ovládání klimatizace, které je díky bohu řešeno klasickými přepínači a ne skrze dotykovou obrazovku jako u některých sesterských modelů francouzských značek.

Berlingo (20) Systém Grip Control je k dispozici za 15 000 korun. Jeho režimy upravují fungování elektronických pomocníků v různých typech terénu. Automaticky k němu dostáváte hill descent i kryt pod motorem
Berlingo (21) Chod řadIcí páky občas není úplně hladký. Ale do ruky padne opravdu dobře

V pohybu vládne na palubě klid a mír, naftový motor 1.5 BlueHDi je dobře odhlučněný a jeho projev zůstává celkem distingovaný i ve vyšších otáčkách. Není třeba ho příliš vytáčet, v naprosté většině situací nemusíte překračovat hranici 2500 otáček. Příjemně překvapuje malým rozptylem spotřeby, s nenaloženým autem a trochou snahy není problém přiblížit se k spotřebě čtyř litrů na sto kilometrů. Ve městě si pak řekne o pět litrů a nějaké drobné, což je také více než akceptovatelné. Verze se 130 koni a 300 Nm nemá problém plně naložené a obsazené Berlingo utáhnout. Zajímavé je, že má jako jediná z různě naladěných výkonových provedení systém stop-start.

Berlingo (23) Sedadlo spolujezdce je možné sklopit. Pokud nezvolíte základní výbavu Life, získáváte ho automaticky
Berlingo (13) Střešní okno dodává vnitřku Berlinga vzdušnost. Průhledná odkládací lišta má objem 14 litrů a je dělená třemi přepážkami

V zatáčkách se Berlingo pochopitelně naklání, ale svou náturou nikdy nevybízí ke zkoumání limitů adheze a bočního přetížení, takže při pohodovém jízdním stylu zůstává stabilní a konejšivě houpavé. Ale zároveň ne tak, aby z něj posádka dostala mořskou nemoc. Řízení postrádá zpětnou vazbu, ale také není nervózní okolo středové polohy. Převodovka je příjemně odstupňovaná, občas se s ní však musíte trochu prát, pokud si to chcete ušetřit, musíte připlatit 50 000 korun za osmistupňový automat Aisin.

Berlingo (17) Klasické budíky jsou dobře čitelné, stejně jako digitální displej mezi nimi. Méně příjemné je ovládání tempomatu, které se skrývá na sloupku volantu vlevo dole. Není dobře vidět, musíte s ním pracovat po paměti. Obrazovka nepřekáží ve výhledu, zároveň je na ni pohodlný výhled. Mohla by však rychleji reagovat na dotyk

Může se zdát, že nekonfliktnost Berlinga znamená obyčejnost a nudu. Ale tak tomu úplně není. Exceluje v tom, co nejvíce oceníte při jízdě s rodinou, v každodenních maličkostech, které zpříjemní každou cestu, a proto jsou důležité. Je plné užitečných nápadů, získalo větší styl a po stránce praktičnosti mu lze stěží něco vytknout. K tomu si přidejte solidní základní výbavu, velkou svobodu v konfiguraci příplatkových prvků a máme tu rodinný ideál. A že nemá vnitřek vykládaný slonovinou a perletí? To mu rádi odpustíte.

Konkurenti se srovnatelnou výbavou a motorem style=soft box_color=#000000
Dacia_Dokker_Stepway_1.5d_2017_VN (22) Dacia Dokker 1.5 Blue dCi (95 k/220 Nm) 339 900 Kč (Arctica)
150202_Fiat_Nuovo-Doblo_18 Fiat Doblò 1.6 MultiJet (120 k/320 Nm)       487 900 Kč (Lounge)
2017FordTourneoConnect_02 Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBlue (120 k/270 Nm) 632 419 Kč (Trend)
4O4A2209 Volkswagen Caddy 2.0 TDI (102 k/250 Nm) 588 047 Kč (Trendline)

Rodinné auto pochopitelně volá po co nejvýhodnějším provozu a v tomto ohledu Berlingo nezklame. Servis po prvním roce vyjde na 6198 korun, po druhém na 9528 korun, v letech následujících se pak tyto částky opět střídají. Doplnění AdBlue i výměny filtrů jsou i s prací stokorunové záležitosti, rozumně naceněné jsou i náhradní díly, snad až na zadní blatník, který stojí téměř 18 000 korun. Před nehodami a s opravou spojenými náklady vás chrání standardně dodávaný paket Bezpečnost s automatickým brzděním, varováním před srážkou a aktivním systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Nezanedbatelným faktorem, který bude majiteli dělat radost při každé jízdě, je nízká spotřeba, o kterou se nemusí bůhvíjak snažit. S osmistupňovým automatem má mít naftové Berlingo stejnou spotřebu jako s manuálem, jde tedy čistě o volbu většího komfortu, která vás vyjde na desítky tisíc korun.

Verdikt

Drobné pokroky v těch nejdůležitějších ohledech pro každodenní provoz zajistily Berlingu opět status ideálního rodinného vozu. Jezdí příjemně a za málo, jeho provoz vás nezruinuje, potěší vstřícnou politikou při konfiguraci. Škoda slabších materiálů uvnitř.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 S&S
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ naftový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč, turbo
Zdvihový objem 1499 cm3
Největší výkon 130 k (96 kW)
při 3750/min
Točivý moment 300 Nm při
1750/min
Převodovka šestistupňová manuální
pohon předních kol
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 4403/1848/1844 mm
Rozvor 2785 mm
Objem kufru 597/2126 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1430/615 kg
Objem nádrže 50 l
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Zrychlení
0–100 km/h
10,5 s
Nejvyšší rychlost 186 km/h
Spotřeba udávaná 4,4 l/100 km
Spotřeba naměřená 4,6 l/100 km
CENY & VÝBAVY
Cena modelu od 379 900 Kč
Cena testovaného modelu 611 900 Kč
Výbava doporučená redakcí Feel
(469 900 Kč)
PROVOZNÍ NÁKLADY
Záruka auto/lak/rez 2+3/3/12 let
Servisní interval 30 000 km/1 rok
Průměrná sazba servisní práce 835 Kč/h
Sada zimních pneu
(rozměr)
8464 Kč
(205/60 R16)
Zákonná a havarijní pojistka na rok 19 688 Kč
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km 6198 Kč

Foto: Martin Mičánek


Josef (neregistrovaný)
Rád bych se zeptal autora článku jestli jste tu spotřebu skutečně naměřil a v jakých podmínkách. Mě se se stejným motorem 1.5 BLUE HDI (130) nedaří srazit spotřebu pod 6 litrů. Dálniční tempo (120-130 km/h) přes 7 litrů. Díky.
Asdfghjkl (neregistrovaný)
znamy nedavno poridil prave pro rozumnou cenu / vybavu takovy nebo hodne podobny Citroen a chrochta blahem, konkurence VW Caddy vychazela ve stejne vybave o 150 klacku vic. I me se jejich HDI motory libi a celkem dost... Jen tak dal frantíci.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?