Vyrobilo se jich přes dvacet tisíc a jezdil s ní dokonce kubánský vůdce Fidel Castro. Dostala se i do Spojených států nebo Kanady, budila senzaci na EXPU 1958 v Bruselu a „západní“ delegace se nestačily divit, čím že to jezdí československá výprava na zimních olympijských hrách v Cortině d'Ampezzo.
Řeč je o Tatře 603, která je právem označována za senzaci československého strojírenství a je veliká škoda, že společenské zřízení postavené na centrálním plánování hospodářství, stranickém protekcionismu a likvidaci svobodného podnikání neumožnilo automobilce Tatra pokračovat v nadějném směřování vývoje.
Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Hranatý nástupce jménem Tatra 613 už nebyl tak pokrokový jako právě model 603. Vlastně byl poměrně zastaralý a po roce 1989 se nedokázal ve volné soutěži prosadit.
Vývoj probíhal v tajnosti
První plány na zcela nový reprezentativní automobil vznikaly už počátkem 50. let v tajnosti, bez „nařízení shora“. Designéři a konstruktéři Tatry si zkrátka hráli s myšlenkou, že jednou stejně bude politické vedení chtít náhradu za dosluhující Tatry T87 a pozdější modely T600 Tatraplan. Výrobu a vývoj nicméně musela odsouhlasit Strana.
Po lehkém společenském uvolnění po Stalinově a především Gottwaldově smrti netrvalo dlouho a do Tatry přišel příkaz k vývoji nového reprezentativního automobilu moderních tvarů a specifikace. Požadavek byl, aby odvezl pohodlně čtyři stranické představitele a dosahoval nejvyšší rychlosti 160 km/h.
Doporučujeme: Galerie 10 pozoruhodných Tatrovek, o kterých jste možná nikdy neslyšeli
Už v roce 1955 vznikl první prototyp Tatry 603, který díky „tajnému“ vývoji poměrně rychle prošel všemi zkouškami a byl s drobnými úpravami schválen do výroby. Ta se začala postupně rozjíždět v roce 1956, i když v prvních letech vznikalo každý rok jen několik desítek kusů. Všechny vozy se vyráběly víceméně ručně, s velmi malým podílem automatizace.
Poprvé vůz upoutal pozornost během zimních olympijských her roku 1956 v italské Cortině d'Ampezzo, kde předsériové Tatry 603 vozily československou olympijskou výpravu a politickou delegaci. O dva roky později se Tatra 603 představila v již sériovém provedení na autosalonu, který se konal v rámci strojírenské výstavy EXPO 1958 v Bruselu.
Osmiválec měl na svou dobu standardní parametry
Pro pohon vozu byl zvolen vzduchem chlazený vidlicový osmiválec 2,5 l, který sestrojil Ing. Julius Mackerle. Výkon motoru se pohyboval od 70 kW (95 k) v prvních modelech až po 77 kW (105 k) v posledních kusech. Maximálního výkonu dosahoval osmiválec v 4000 min-1. Točivý moment začínal u 162 Nm v 3000 min-1, ale poslední typy měly točivý moment 165 Nm v 3500 min-1 s lepším průběhem výkonové křivky v celém otáčkovém spektru. Z dnešního pohledu se to mohou zdát jako směšné hodnoty, ale ve své době to byly naprosto standardní výkony v této objemové třídě.
Doporučujeme: Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice
První Tatry 603 byly charakteristické trojicí světlometů. Ten prostřední se měl původně natáčet spolu s přední nápravou. Ovšem od tohoto řešení se později upustilo. Kvůli změně vyhlášky pak byla Tatra nucela nové modely upravit a klasickou použít čtveřici světel.
Díky proudnicové karoserii s poměrně nízkým koeficientem odporu vzdudchu cd=0,35 dosahovala Tatra 603 nejvyšší rychlosti přes 170 km/h, což překračovalo původní technické zadání. Normovaná spotřeba se udávala 13 litrů na 100 km.
Nejprve měly Tatry 603 bubnové brzdy, ale automobilka později získala licenci od společnosti Dunlop a mohla vyrábět kola a kotoučové brzdy podle jejího patentu a návrhu. Zatímco účinnost brzd byla na svou dobu standardní, šoféři zpočátku bojovali s poměrně výraznou přetáčivou charakteristikou a citlivostí na kvalitu vozovky a boční vítr.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár
Tatra později upravila geometrii podvozku a převod řízení a také začala dopředu montovat zesílený příčný stabilizátor. Spolu s novou generací radiálních pneumatik prodávaných pod obchodní značkou Barum (znárodněné Baťovy závody se nyní jmenovaly Rudý Říjen) se jízdní vlastnosti Tatry 603 významně zlepšily.
Nejpočetnější a dnes nejvyhledávanější
Tatra v letech 1956 až 1975 vyrobila celkem 20 422 modelů 603, což z něj dělá nejpočetnější osobní Tatrovku historie. Dodnes budí nezvyklý proudnicový vůz s podivnou koncepcí „vše vzadu“ buřlivý ohlas, kdekoli se objeví. Na rozdíl od pozdější „papalášské“ Tatry 613 se některé „šestsetrojky“ dostaly i do soukromých rukou.
Na počátku 90. let se někteří Tatrovek zbavovali za relativně směšné peníze. Benzín byl drahý a peněz moc nebylo. I s náhradními díly a servisem to byla slabota. Nyní se zrestaurované kusy prodávají za vskutku sběratelské sumy. Tedy pokud se vůbec objeví v inzerci. V době přípravy článku jsme v České republice nenašli aktuální inzerát na kompletní Tatru 603 ani jeden. Za dříve nabízené kusy v dobrém stavu ale prodávající běžně požadovali sumy v řádu milionů korun.