Vzácný prototyp Tatry 603 je na prodej. Levný nebude

30.12.2016
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Na prodej je jediný prototyp sedanu Tatry 603 A

  • Vyroben byl v roce 1961, v roce 2015 byla dokončena pětiletá renovace

  • Je to mimořádná příležitost, jak dobře investovat

Klasickou „šestsettrojku“, tedy Tatru 603, snad připomínat nemusíme. Tento luxusní automobil se vyráběl v letech 1956 až 1975 a přestože byl ještě k dostání i pro soukromé osoby (nástupce Tatru 613 už pouze fasovali státní a straničtí úředníci), běžný smrtelník se k němu jako k novému vozu dostal jen velmi obtížně.

Automobilka Tatra zvažovala na počátku 60. let modernizaci modelu 603 a sestrojila několik prototypů. Prototyp Tatra 603 A z roku 1961 je zajímavý především modernější karoserií s novým designem světlometů a úplně jinak provedenou zádí. Vypadá více jako konvenční vůz, přesto má stále vzduchem chlazený osmiválec vzadu. A teď je tento prototyp opět na prodej. Upozornili na to kolegové z Auto.cz.

Motor má objem 2,5 l, výkon 85 kW (115 k) a točivý moment 175 Nm. Prototyp používal čtyřstupňovou mechanickou převodovku, ale zvažovalo se i třístupňové samočinné řazení. Sériové výroby se ale modernizace 603 A nedočkala. Vedení automobilky projekt zamítlo jako málo pokrokový. Nástupce v podobě modelu 613 se začal projektovat na konci 60. let.

Doporučujeme: Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice

Prototyp Tatry 603 A se už v roce 1963 po dokončení jízdních zkoušek dostal do soukromého vlastnictví a majitel ho běžně používal. Každodenní provoz a nedostatek dílů (vše bylo na prototyp unikátní) se promítlo do stavu, takže od 80. let bylo auto nepojízdné, chátralo a měnilo majitele.

Nakonec se ale na jediný dochovaný prototyp sedanu Tatry 603 A (druhý prototyp je sanita v tatrováckém muzeu) usmálo štěstí. Dostal se k člověku, který do něj během asi pěti let investoval více než 4500 hodin práce. Vůz prošel kompletní renovací u firmy Eccora (ačkoli velká část původní technické dokumentace ani neexistuje) a vlastně i dokončením, protože prototyp neobsahoval všechny prvky obvyklé u sériových vozů.

Jedná se tedy o opravdový historický unikát. Jak prodejce uvádí v inzerátu, cenu sdělí na požádání jen vážným zájemcům. Pro představu: zrestaurované Tatry 603 se prodávají i za dva až tři miliony. A to jsou „běžná“, sériově vyráběná auta.

Fotografie publikovány se svolením majitele vozu

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?