-
Škoda Motorsport se loučí se seriálem mistrovství světa (WRC 2 Pro). Letos tovární speciál Fabia R5 evo vyhrál, co mohl
-
Z týmu také odchází devatenáctiletý talentovaný jezdec Kalle Rovanperä. Od nadcházející sezony bude jezdit WRC s Toyotou
-
Právě Kalle nás nedávno svezl v závodní Fabii. Zkušenost to byla krátká, ale vskutku intenzivní
Tovární tým Škoda Motorsport oficiálně uzavřel sezonu 2019, která byla mimořádně úspěšná. Škoda se svým továrním speciálem Fabia R5 evo vyhrála, co mohla. Sezona 2019 ale zároveň byla na nějakou dobu poslední, kdy jsme viděli tovární tým na tratích mistrovství světa. Škodu také opustil mladý jezdec Kalle Rovanperä. Odchází do WRC, kde bude jezdit s Toyotou. Možná tak trochu na rozloučenou připravila mladoboleslavská automobilka ještě jednu akci, kde vybrané novináře svezl jak Jan Kopecký, tak právě finský talent.
Je mu sice 19, ale řídit sakra umí
Protože jsem už podobné svezení před lety ještě se starší variantou Fabie R5 absolvoval s Janem Kopeckým (a bylo to také výživné), tentokrát jsem využil možnosti a usedl vedle Kalleho. Popravdě, kdybyste tohoto mladíka potkali někde v samoobsluze, jak si skládá na pás alkohol, asi byste se nedivili, kdyby po něm pokladní chtěla občanku. Jenže mladistvému vzhledu navzdory je to aktuální mistr světa kategorie WRC 2 Pro. A současně člověk, kterému je předpovídána velká budoucnost i ve třídě plnokrevných WRC. A také to je klasický Fin.
A tak když se vedle něj nasoukám, nevypadá, že by si vůbec všiml, že si někdo vedle něj sedl. Když pak pronese do interkomu „Hello“, tváří se, jako by to byla ta největší otrava, co takhle ráno člověk může dělat. Následuje obvyklá konverzace na téma, zda už jsem v závodním speciálu někdy jel. Ujišťuji ho, že ano, že se rozhodně nemusí stydět a klidně mi může ukázat, jak taková Fabia R5 jede v závodním tempu. Zabralo to, dokonce se usmál.
Škoda pro tuhle příležitost připravila krátkou trať v lesích za Dobříší. Část vedla po úzkém pruhu rozbitého asfaltu, část byla lesní cesta. Kalle se dal do práce (nebo spíš „práce“) s vervou mistra světa. Prudká akcelerace, ostrá vracečka. Na kluzkém povrchu si poslal auto suverénně bokem a na následující rovinku vyjíždíme pěkně svižně, jak se na podobného jezdce sluší a patří. Akcelerace samotná není úplně drtivá, ale rozhodně vás dostane skutečnost, že se ve světě rally jaksi ignoruje přítomnost blízkých stromů a v momentě, kdy by normální člověk radši plyn ubral, se zrychluje dál. V takových chvílích pak jedete po lese hodně přes 100 km/h.
Soutěžní speciál Škoda Fabia R5 získal v aktuálním provedení evo homologaci začátkem dubna. Oproti původní verzi R5 vůz dostal například účinnější chlazení, jiné olejové čerpadlo, elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla, pozměněnou převodovku, větší zdvihy kol nebo robustněji uloženou palivovou nádrž. Základem stále zůstává sériová Fabia 3. generace. Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1620 cm3 (212 kW/288 k, 425 Nm), spojený s pětistupňovou sekvenční převodovkou a s pohonem všech kol. V závodním tempu si vůz řekne o zhruba 60 l/100 km.
Jenže povrch je v lesích za Dobříší vážně kluzký. Při brzdění do zatáčky za další rovinkou sebou Fabia začne trochu nervózně házet ze strany na stranu. Chvíli se divám z bočního okna na silnici směrem vpřed, chvíli do příkopu. Až by si člověk řekl, že to Kalle trochu přehnal. Ale to asi ví jen on sám. Možná netrefil nájezd do zatáčky úplně podle představ, nicméně s ledovým klidem auto zkrotil a vzal to svižně na delší rovnější úsek s menším skokem, což u Fabie R5 evo znamená chvilkový klid, protože odletující nepořádek od kol přestane bušit do podvozku, a dokonale měkoučké dosednutí zpět.
Asfaltová část se odehrává v podobném duchu jako ta na lesní cestě, jen v trochu větší rychlosti. Řádně zvednutá Fabia se v zatáčkách i při brzdění docela naklání. Poslední vracečka opět bokem, a suverénní představení mladého Fina je minulostí. Byl to zážitek doprovázený jadrným zvukem benzinové šestnáctistovky, mechanickým cvakáním převodovky a neobvykle rozmazanými kulisami okolního lesa. Pokud vás auta baví, přesně tohle chcete zažít.
Poděkoval jsem, vysoukal se z auta zase ven a tak nějak mimoděk mi hlavou probleskly vzpomínky, jak jsem v devatenácti „krotil“ auta já. Třeba Zastavu 101... Tenhle kluk zkrátka řídit vážně umí a já mu upřímně přeji, aby to dotáhl ve WRC co nejdál.
Škoda z rally nezmizí
Kalle sice z týmu Škoda Motorsport odešel do WRC k Toyotě a Škoda samotná si v seriálu mistrovství světa v kategorii WRC 2 Pro dá minimálně na rok pauzu, ale závodní Fabie budeme vídat na tratích stále. Škoda totiž dodala různým soukromníkům už přes 320 exemplářů, pokud budeme počítat R5 a R5 evo dohromady. A další objednávky přicházejí.
Právě poměrně velký počet aut, která potřebují technickou podporu a konstantní přísun náhradních dílů, je údajně jedním z důvodů, proč Škoda seriál mistrovství světa na čas opustí. Automobilka ale bude podporovat některé jezdce. V českém mistrovství pak tovární Fabii R5 evo přece jen uvidíme. Za volantem nebude sedět nikdo jiný než Jan Kopecký, který má za úkol získat další český titul.
Kalle Rovanperä se pak posadí do závodní Toyoty Yaris v týmu, který pro něj bude jistě velmi zajímavý. Jeho kolegou bude Elfyn Evans, ale hlavně mnohonásobný mistr světa Sébastien Ogier a cenné rady jistě poskytne i šéf Tommy Mäkinen. Držíme palce.
Foto: Lukáš Dittrich