S veškerou úctou k moderním benzinovým motorům, pokud toho hodně najezdíte, pořádný diesel stále nemá konkurenci. Dnes se sešly opravdu pořádné strojovny, jejichž točivé momenty byly ještě před pár lety z říše snů. Oba třílitry mají výkon přes 250 kW, jejich pružné zrychlení udělá z běžných hot hatchů statisty, a přitom při normálním tempu ujedou přes 700 kilometrů. Wow!
Obě testovaná SUV mají takřka ideální rozměry: Jsou stále ještě dost malá pro pohodlné parkování ve městech, a přitom dostatečně prostorná na to být plnohodnotným rodinným autem. Tak proč nespojit příjemné s užitečným a nemít jak služebák pro dlouhé cesty, tak praktického pracanta, co dojede až k chatě, či dokonce auto, co vás bude o víkendech bavit?
Alpina: frajer, co se nezdá
Znám jednoho izraelského chlapíka, co vypadá jako klasický fajnový soused: Usměvavý, menší, žádná hora svalů. V hospodě byste ho ale neměli moc provokovat, protože je šéfinstruktor krav magy a srovná vás dřív, než vám dojde, co se děje. Podobné je to s XD3: Kromě fešných kol a čtveřice výfuků (ta jediná „sleepera“ z Buchloe prozrazuje) by málokdo čekal, že do 4000/min má tohle SUV vyšší výkon i točivý moment než BMW X3 M.
Z výfuků se sice neline drsňácký soundtrack, spíše jen podmanivé hučení, řadový šestiválec má však dostatečně zajímavý zvuk sám o sobě. Turbodíra díky čtveřici (!!!) turbodmychadel prakticky neexistuje, v nejostřejším režimu Sport+ se XD3 žene dopředu bezprostředně po každém sešlápnutí plynu. Motor se rád šplhá do otáček, pozadu nezůstává ani osmistupňový automat od ZF, který sportování (nabízí i launch control) zvládá stejně dobře jako plavnou jízdu. Pokud nespěcháte, odmění se vám spotřebou pod osm litrů. A to se ani nemusíte moc snažit, celkově jezdilo XD3 v testu za deset. V autě, co má 388 koní, 770 Nm a nebojí se je použít? Respekt.
Seznam úprav na šasi a pohonném řetězci proti běžné vznětové X3 je dlouhý, mezi ostatním však vyniká podvozek. Jiné naladění tlumičů, kratší a tužší pružiny, demontáž run-flatů a hlavně ostřejší geometrie náprav ve spojení se speciálně vyvinutými 22" pneu od Pirelli dělají z XD3 v zatáčkách úplně jiné auto. I přes poměrně vysokou hmotnost se nehrne ven, sedí jako přibité a téměř se nenaklání. Má prostě „zabijácký instinkt“. Až je škoda, že sedadla zůstala spíše komfortní. Když totiž v zatáčce přidáte plyn, aktivní zadní diferenciál zafunguje a výjezdy jsou až nepochopitelně rychlé. Brzdy jsou k neutahání (což byste možná kvůli diskům bez drážek či vrtání nehádali) a výborně se dávkují. Snad jen řízení by mohlo dávat víc informací.
Základní cena je sice o dost vyšší než v případě Audi SQ5, na druhou stranu ceny příplatků jsou obecně o něco nižší a sériová výbava o něco solidnější, takže ceny vybavených testovacích aut jsou prakticky stejné. Neměl jsem pocit, že by mi v Alpině něco chybělo, spíš naopak: Všelijakých pomocníků a systémů už je dnes i v mnohem levnějších autech celá armáda.
Audi: milovník pozornosti
Zatímco minulá generace SQ5 měla benzinový šestiválec, všechna současná Audi „S“ v Evropě přesedlala na naftu. U SQ5 to dává perfektní smysl, navíc zejména díky 700 Nm je vznětová verze rychlejší. Na Alpinu jí chybí nejen širší využitelné spektrum, ale i výbušnost v druhé polovině otáčkoměru; zátah 3.0 TDI vás uspokojí, ale neohromí. Někdy si také na přísun síly musíte chviličku počkat, a to navzdory elektrickému kompresoru, jde však spíše o nastavení komunikace mezi řídicí jednotkou, motorem a měničovou osmistupňovou převodovkou. Ta pracuje svižně, zejména když používáte pádla, podřazování o víc stupňů jí však trvá o zlomky sekundy déle než v XD3. Podobné je to s podvozkem, kde velmi dobře naladěné pneumatické odpružení není při ostré jízdě tak bezprostřední jako ocelová klasika u XD3.
I Audi si zaslouží pochvalu za dobře fungující systém pohonu všech kol, špičkový sportovní diferenciál (38 600 Kč) a také za velmi nadprůměrný komfort při klidné jízdě. V zatáčkách si vede výborně, těžiště drží nízko a šetří pohyby karoserie. Řízení je ostřejší, velmi přesné a snaží se o zpětnou vazbu, sportovněji působí i sedadla s o něco jistější oporou. Co mi osobně vadí, je generování umělého sportovně-hučivého zvuku, které se nám nepodařilo vypnout.
Kompaktnější SQ5 se na úzkých okreskách cítí o něco lépe, právě tam (zejména v dynamickém režimu) totiž vynikne jeho mrštnost. Brzdy sice nemají takový výkon jako u Alpiny, dávkovatelnost i účinek je však bez připomínek. Spotřeba je podobně příznivá jako u XD3, oba šestiválcové stroje se po společné jízdě lišily jen v desetinkách.
Hendikep v menší délce vyrovnává SQ5 posuvnou a polohovatelnou zadní lavicí, která se při rodinném provozu hodí stejně jako dělení opěradel 40:20:40. Pocitově je Audi také o kousek lépe utlumené, což může souviset s užšími koly a menší čelní plochou.
Oba konkurenti si zaslouží velké uznání, jde totiž o jedny z nejvšestrannějších aut na trhu. Umí skoro všechno a skoro všechno zvládají na jedničku. Vítěz je však jasný: Alpina vychází z výborného základu a není proto překvapením, že jízdně působí jistějším a komplexnějším dojmem.
Verdikt
1. BMW Alpina XD3 AWD
Drtivě rychlá, překvapivě komfortní, skvělá v zatáčkách. Na pohonné soustavě Alpiny, které
vévodí brilantně vyladěný šestiválec, se chyby hledají velmi těžko. Připočtěte dobrou prostornost a máme vítěze.
Základní cena: 2 152 936 Kč
Cena testovaného vozu: 2 585 952 Kč
2. Audi SQ5 TDI
Tradičně špičkový interiér ani jeho vyšší variabilita dnes nejsou tím správným receptem na
výhru: Chtělo to spíš kapku sportovnější motor a preciznější podvozek. Jak ale potvrzuje tabulka, SQ5 nemá větších slabin.
Základní cena: 1 879 900 Kč
Cena testovaného vozu: 2 595 100 Kč
Foto: Petr Bača