S veškerou úctou k moderním benzinovým motorům, pokud toho hodně najezdíte, pořádný diesel stále nemá konkurenci. Dnes se sešly opravdu pořádné strojovny, jejichž točivé momenty byly ještě před pár lety z říše snů. Oba třílitry mají výkon přes 250 kW, jejich pružné zrychlení udělá z běžných hot hatchů statisty, a přitom při normálním tempu ujedou přes 700 kilometrů. Wow!
Obě testovaná SUV mají takřka ideální rozměry: Jsou stále ještě dost malá pro pohodlné parkování ve městech, a přitom dostatečně prostorná na to být plnohodnotným rodinným autem. Tak proč nespojit příjemné s užitečným a nemít jak služebák pro dlouhé cesty, tak praktického pracanta, co dojede až k chatě, či dokonce auto, co vás bude o víkendech bavit?
Alpina: frajer, co se nezdá
Znám jednoho izraelského chlapíka, co vypadá jako klasický fajnový soused: Usměvavý, menší, žádná hora svalů. V hospodě byste ho ale neměli moc provokovat, protože je šéfinstruktor krav magy a srovná vás dřív, než vám dojde, co se děje. Podobné je to s XD3: Kromě fešných kol a čtveřice výfuků (ta jediná „sleepera“ z Buchloe prozrazuje) by málokdo čekal, že do 4000/min má tohle SUV vyšší výkon i točivý moment než BMW X3 M.
Stesk po klasických bleděmodrých analogových budících netrval dlouho: I nové digitální provedení vypadá moc hezky
Klíčky obou aut vypadají lépe než u většiny produkce, ten od Audi však působí ještě o něco hodnotnějším dojmemZ výfuků se sice neline drsňácký soundtrack, spíše jen podmanivé hučení, řadový šestiválec má však dostatečně zajímavý zvuk sám o sobě. Turbodíra díky čtveřici (!!!) turbodmychadel prakticky neexistuje, v nejostřejším režimu Sport+ se XD3 žene dopředu bezprostředně po každém sešlápnutí plynu. Motor se rád šplhá do otáček, pozadu nezůstává ani osmistupňový automat od ZF, který sportování (nabízí i launch control) zvládá stejně dobře jako plavnou jízdu. Pokud nespěcháte, odmění se vám spotřebou pod osm litrů. A to se ani nemusíte moc snažit, celkově jezdilo XD3 v testu za deset. V autě, co má 388 koní, 770 Nm a nebojí se je použít? Respekt.
Upravený volant, nové rohože, lepší čalounění nebo očíslovaná plaketa: Uvnitř XD3 nejsou změny zdaleka tak rozsáhlé jako pod kapotou, ostatně není k tomu důvod. Pozice za volantem je výborná, sedadla mají slušné boční vedení a středový tunel nabízí dostatek odkládacích prostorSeznam úprav na šasi a pohonném řetězci proti běžné vznětové X3 je dlouhý, mezi ostatním však vyniká podvozek. Jiné naladění tlumičů, kratší a tužší pružiny, demontáž run-flatů a hlavně ostřejší geometrie náprav ve spojení se speciálně vyvinutými 22" pneu od Pirelli dělají z XD3 v zatáčkách úplně jiné auto. I přes poměrně vysokou hmotnost se nehrne ven, sedí jako přibité a téměř se nenaklání. Má prostě „zabijácký instinkt“. Až je škoda, že sedadla zůstala spíše komfortní. Když totiž v zatáčce přidáte plyn, aktivní zadní diferenciál zafunguje a výjezdy jsou až nepochopitelně rychlé. Brzdy jsou k neutahání (což byste možná kvůli diskům bez drážek či vrtání nehádali) a výborně se dávkují. Snad jen řízení by mohlo dávat víc informací.
Základní cena je sice o dost vyšší než v případě Audi SQ5, na druhou stranu ceny příplatků jsou obecně o něco nižší a sériová výbava o něco solidnější, takže ceny vybavených testovacích aut jsou prakticky stejné. Neměl jsem pocit, že by mi v Alpině něco chybělo, spíš naopak: Všelijakých pomocníků a systémů už je dnes i v mnohem levnějších autech celá armáda.
Audi: milovník pozornosti
Zatímco minulá generace SQ5 měla benzinový šestiválec, všechna současná Audi „S“ v Evropě přesedlala na naftu. U SQ5 to dává perfektní smysl, navíc zejména díky 700 Nm je vznětová verze rychlejší. Na Alpinu jí chybí nejen širší využitelné spektrum, ale i výbušnost v druhé polovině otáčkoměru; zátah 3.0 TDI vás uspokojí, ale neohromí. Někdy si také na přísun síly musíte chviličku počkat, a to navzdory elektrickému kompresoru, jde však spíše o nastavení komunikace mezi řídicí jednotkou, motorem a měničovou osmistupňovou převodovkou. Ta pracuje svižně, zejména když používáte pádla, podřazování o víc stupňů jí však trvá o zlomky sekundy déle než v XD3. Podobné je to s podvozkem, kde velmi dobře naladěné pneumatické odpružení není při ostré jízdě tak bezprostřední jako ocelová klasika u XD3.
Výborně čitelným digitálním přístrojům v dynamickém (či individuálním) režimu dominuje otáčkoměr, stav nádrže ukazuje osm diod
Otvory v zadním nárazníku jsou jen pro efekt, výfuk končí dvojitou, do země namířenou koncovkou ještě před nimiI Audi si zaslouží pochvalu za dobře fungující systém pohonu všech kol, špičkový sportovní diferenciál (38 600 Kč) a také za velmi nadprůměrný komfort při klidné jízdě. V zatáčkách si vede výborně, těžiště drží nízko a šetří pohyby karoserie. Řízení je ostřejší, velmi přesné a snaží se o zpětnou vazbu, sportovněji působí i sedadla s o něco jistější oporou. Co mi osobně vadí, je generování umělého sportovně-hučivého zvuku, které se nám nepodařilo vypnout.
Kompaktnější SQ5 se na úzkých okreskách cítí o něco lépe, právě tam (zejména v dynamickém režimu) totiž vynikne jeho mrštnost. Brzdy sice nemají takový výkon jako u Alpiny, dávkovatelnost i účinek je však bez připomínek. Spotřeba je podobně příznivá jako u XD3, oba šestiválcové stroje se po společné jízdě lišily jen v desetinkách.
Audi nabízí pocitově kvalitnější materiály, proti Alpině mají cestující o kousek méně velkorysý prostor a není zde tak intuitivní ovládání infotainmentuHendikep v menší délce vyrovnává SQ5 posuvnou a polohovatelnou zadní lavicí, která se při rodinném provozu hodí stejně jako dělení opěradel 40:20:40. Pocitově je Audi také o kousek lépe utlumené, což může souviset s užšími koly a menší čelní plochou.
Oba konkurenti si zaslouží velké uznání, jde totiž o jedny z nejvšestrannějších aut na trhu. Umí skoro všechno a skoro všechno zvládají na jedničku. Vítěz je však jasný: Alpina vychází z výborného základu a není proto překvapením, že jízdně působí jistějším a komplexnějším dojmem.
Verdikt
1. BMW Alpina XD3 AWD
Drtivě rychlá, překvapivě komfortní, skvělá v zatáčkách. Na pohonné soustavě Alpiny, které
vévodí brilantně vyladěný šestiválec, se chyby hledají velmi těžko. Připočtěte dobrou prostornost a máme vítěze.
Základní cena: 2 152 936 Kč
Cena testovaného vozu: 2 585 952 Kč
2. Audi SQ5 TDI
Tradičně špičkový interiér ani jeho vyšší variabilita dnes nejsou tím správným receptem na
výhru: Chtělo to spíš kapku sportovnější motor a preciznější podvozek. Jak ale potvrzuje tabulka, SQ5 nemá větších slabin.
Základní cena: 1 879 900 Kč
Cena testovaného vozu: 2 595 100 Kč
Foto: Petr Bača

