Soumrak autosalonů pokračuje. Značky se stahují už i ze Ženevy

přidejte názor
Autor: Archiv MF
  • Na ženevském autosalonu bude chybět i Jaguar a Land Rover

  • Účast se britské automobilce s indickým vlastníkem prý nevyplatí

  • Už dříve oznámily absenci v Ženevě značky Volvo a Ford

  • Expozice na velkém autosalonu může se vším všudy vyjít až na půl miliardy

Autosalony. Kdysi velkolepá slavnost celého autoprůmyslu, příležitost k setkávání a pro zákazníky jediná příležitost, jak si prohlédnout auta, o která mají zájem. Dnes jsou ale velké autosalony pro automobilky spíš přítěží. Spirálu obřích nákladů roztáčejí velké poplatky za výstavní plochu, honosné expozice i všelijaké doprovodné akce, které v souvislosti s autosalony už zdaleka nepořádá jen skupina Volkswagen. Premiéry přitom zanikají v záplavě dalších novinek. Proto výrobci už rutinně zveřejňují podobu nových modelů v předstihu nebo je rovnou odhalují na samostatných akcích. A pak samozřejmě účast na autosalonu pozbývá smyslu.

Začalo to Volvo. V Paříži se potom přidal třeba Ford. A lavina se pomalu nabaluje. V Ženevě 2019 budou chybět minimálně tři velké značky. Vlastně čtyři. Kromě zmíněného Volva a Fordu vynechá tradiční výstavu na neutrálním území také dvojautomobilka Jaguar Land Rover. (Je asi ne významnou, ale rozhodně zajímavou historickou okolností, že všechny tyto značky byly v minulé dekádě součástí Fordovy Premier Automotive Group.)

Jeep Gladiator, nová Kia Soul, největší Hyundai a další novinky autosalonu v Los Angeles
Přečtěte si také:

Jeep Gladiator, nová Kia Soul, největší Hyundai a další novinky autosalonu v Los Angeles

Jaguar Land Rover dospěl k závěru, že výdaje za účast na autosalonu by neměly přímou návratnost, informuje indický Autocar. Proto firma raději investuje do vlastních eventů. Můžeme očekávat, že další značky se ještě přidají, i když absentérů asi nebude tolik jako letos na podzim v Paříži. Tam chyběl mimo jiné Volkswagen, Nissan Opel, Mazda, Subaru nebo Fiat. Náklady na několikadenní autosalon totiž u velkých automobilek dosahují astronomické výše až dvaceti milionů eur (v přepočtu přibližně půl miliardy korun).

Autosalony už nejsou tak nenahraditelné jako v minulosti ani pro motoristickou veřejnost. Koncentrace showroomů je vyšší a mobilita lidí lepší, takže zájemce si vyhlédnuté modely snadno objede a porovná. A internetové vizualizace, animace a konfigurátory zprostředkují detailnější představu o designu a výbavě než tištěné katalogy.

Autosalony možná nikdy nezaniknou zcela. Téměř jisté ale je, že s úbytkem vystavovatelů přijde i úbytek návštěvníků a z gigantických výstav se postupně stanou události regionálního významu. Celý proces může však trvat ještě řadu let.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?