Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

17.11.2020
123 nových názorů
Autor: Redakce

Socialismus s komunismem přinesly světu úpadek, strádání a utrpení milionů lidí. V konkurenci se svobodným tržním hospodářstvím společenské zřízení založené na centrálním plánování absolutně selhalo vždy a všude, kde bylo vyzkoušeno.

Obyvatelé socialistického bloku vnímali vlastní bídu nejvýrazněji tehdy, když měli možnost porovnat svoji životní úroveň se standardem běžným „na Západě“, jak se tehdy říkalo. Dobře to bylo vidět na produktech spotřebního charakteru, jako jsou právě auta. Následující přehled proto berte od začátku s rezervou. Najít skutečně kvalitní socialistické auto, které by válcovalo srovnatelný produkt „západního“ tržního hospodářství, snad ani nejde. Už jen proto, že požadavky zákazníků na obou stranách „ideologické barikády“ byly diametrálně odlišné.

Přesto socialismus východního bloku, ohraničený érou od konce 40. do konce 80. let dvacátého století, přinesl několik zajímavých a poměrně konkurenceschopných modelů. Snažili jsme se dát dohromady aspoň některá socialistická auta, která přinesla i v době obecného zaostávání zajímavá technologická řešení, byla úspěšná u zákazníků (kteří ovšem neměli příliš na výběr) nebo se jednoduše líbila.

Lada 2101

Projekt sovětského auta nižší střední třídy se začal rýsovat už na počátku 60. let. Sovětské automobilce VAZ se podařilo získat v roce 1966 licenci na Fiat 124, vyráběný v letech 1966 až 1974. Italové dokonce slíbili postavit ve městě Toljatti (sověti v roce 1964 na počest předsedy italské komunistické strany Palmiro Togliattiho přejmenovali město Stavropol na Volze) moderní automatizovanou továrnu.

Lada 2101 (1) Licenční Fiat 124 prodávaný pod názvem VAZ 2101 (na exportních trzích jako Lada) byl takové „Audi východního bloku“
Lada 2101 (2) Oproti Fiatu měla Lada robustnější podvozek a upravené brzdy. Vůz se hodil do náročných podmínek, Fiat měl raději mírné klima

Na konci 60. let byl závod v Toljatti nejmodernější automobilkou na světě. A výsledný produkt patřil v sovětském bloku k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Bylo to takové Audi A4 tehdejší doby, samozřejmě uzpůsobené pro provoz v náročných podmínkách. Licenční Fiat 124 se mimo SSSR prodával pod názvem Lada a byl úspěšný i na západních trzích, kde se směl v rámci licenční dohody prodávat až od roku 1974. Tedy po ukončení výroby originálního Fiatu.

http://autobible.euro.cz/pohnute-osudy-automobilek-vychodniho-bloku-prezilo-jich-jen-par/

Osvědčil se především v náročných podmínkách. Sovětské auto mělo díky vyztužené konstrukci a silnějším plechům paradoxně lepší výsledky pasivní bezpečnosti než dárcovský Fiat. Minimální investice do závodu a vývoje ale způsobily, že vůz v průběhu 70. let technologicky zastaral a na „Západě“ o něj přestal být zájem. Přesto bylo možné Ladu-VAZ 2101 považovat, aspoň v době vzniku, za auto zcela srovnatelné se západními standardy.

Lada Niva

Kdyby byla v polovině 70. let v Evropě a ve světě stejná móda jako dnes, bylo by kompaktní SUV Lada Niva naprostý trhák. Tenhle kompaktní teréňák byl ve své době unikátní. Právem bývá považován za zakladatele kompaktních SUV, která jdou nyní v Evropě na dračku a vytlačují z pozic nejprodávanějších aut klasické zástupce segmentu C.

Lada Niva (2) Dnes by se u Lady s takovým autem netrhly dveře. Vždyť model Niva je právem považován za zakladatele kategorie kompaktních SUV
Lada Niva (1) O Nivu byl zájem i na „Západě“, protože srovnatelné auto na trhu vlastně nebylo, případně stálo výrazně víc

Niva byla poměrně úspěšná i na západních trzích. Už jen proto, že srovnatelný produkt vlastně neexistoval. Ovšem, proč také... Zatímco v SSSR byla většina cest nezpevněná a neudržovaná, v Západním Německu se mohli imperialističtí vykořisťovatelé utlačovaného pracujícího lidu prohánět v osmiválcových Mercedesech neomezenou rychlostí po Autobahnu. A kdo potřeboval jezdit do terénu, ten si koupil osmiválcový Range Rover.

Škoda 1000 MB

První moderní škodovka přišla s novou platformou a především novou koncepcí vše vzadu. Tehdy to bylo moderní, i když na konci 70. let svět přešel spíše na koncepci vše vpředu a auta s motory vzadu byla až na výjimky velmi vzácná. Ale klasické embéčko mělo i jiné zvláštnosti, především co se týče použitých výrobních technologií.

Skoda 1000 MB (1) „Tisícovka“ byla nejen pohledná, ale také dobře promyšlená. Využívala novátorské technologické postupy při výrobě
Skoda 1000 MB (2) Tlakové lití hliníkových bloků motoru a převodovky bylo světovým unikátem. Od škodovky se učili i technologové ze „Západu“. Vážně.

Škoda totiž začala jako první používat technologií tlakového lití hliníkových bloků, což o několik dekád předběhlo dobu a ani v západních zemích to nemělo ve velkosériové výrobě osobních aut konkurenci. Tlakově lité hliníkové bloky spolu s převodovkou zrychlovaly výrobu a snižovaly náklady a hmotnost. Technologii později koupil Renault a právě zkušenosti Škody s tlakovým litím hliníku byly jedním z důvodů, proč o ni po revoluci jevil tak velký zájem Volkswagen.

Škoda 130 RS

Závodní verze Škody 110 R byla velmi úspěšná, především v rallye. Ale prosadila se i na okruzích. Škoda s okruhovým „erkem“ dokonce vyhrála v celkovém hodnocení značek evropský šampionát cestovních aut (ETCC) v roce 1981.

Skoda 130 RS (2) Legendární „ereso“ byl velmi úspěšný závodní stroj. Prosadil se i na mezinárodních soutěžích a v prestižních okruhových závodech
Skoda 130 RS (1) V roce 1981 vyhrál model 130 RS mistrovství Evropy cestovních vozů ETCC a všemožné trofeje sbíral také v rallye

Pravda, vítězství to bylo poněkud kontroverzní. Vždyť závodní erko mělo se sériovou verzí společný maximálně emblém na kapotě... Pravidla přitom vyžadovala sériovou výrobu homologačních kusů, ale k té vlastně nikdy nedošlo. Nicméně statisticky už škodovce tohle vítězství nikdo nesebere a konkurence v podobě BMW a Fordů ten rok, i díky podivně nastavenému bodovacímu systému, ostrouhala.

Škoda Favorit

Favorit patří mezi vysmívané a opovrhované produkty, ale ve skutečnosti to bylo auto srovnatelné se západními standardy pro levné rodinné vozy. Jeho hlavním problémem bylo, že přišel na trh asi o tři roky později, než se původně plánovalo. A to už se technologie a především požadavky na bezpečnost zase posunuly dál. Ale ani tak nebyl Favorit špatný a na mnoha západních trzích to bylo nejlevnější plnohodnotné auto.

Skoda Favorit (2) Favorit byl naprosto standardní hatchback, kterých se na „Západě“ vyráběly mraky. V zahraničí zaujal především cenou
Skoda Favorit (1) Původně se měl Favorit dostat na trh už v roce 1985, ale vývoj se protáhl o tři roky. Vůz tak velmi rychle technologicky zastaral

Koncepce „vše vpředu“ se ve škodovce intenzivně vyvíjela už od roku 1981. I původní návrh designu od Bertoneho byl docela zajímavý (i když z konceptu toho do sériové výroby moc nevydrželo). Na podvozku a motoru pracovalo Porsche a specialisté z Velké Británie. Když se první Favority dostaly na západní trhy, překvapily právě slušným nastavením podvozku.

http://autobible.euro.cz/zajimave-nadejne-prototypy-ceskych-aut-ktere-nikdy-nevyjely-na-silnice/

Vzhledem k ekonomickým a společenským okolnostem v Československu 80. let je až s podivem, že tehdy mohlo vzniknout tak solidní auto.

Tatra 603

Tatra byla na konci padesátých let natolik jiná, že vlastně neměla ve světě konkurenci. Poprvé se v zahraničí objevila v roce 1956 v Itálii, kde několik prototypů vozilo československou olympijskou delegaci. Asi nikoho nepřekvapí, že nezvyklý proudnicový automobil se vzduchem chlazeným motorem vzadu budil rozruch a velký zájem.

Tatra 603 (2) Tatra 603 neměla na automobilovém trhu obdoby. Kde se objevila, tam vyvolávala senzaci
Tatra 603 (1) Ve své době vynikala Tatra 603 promyšlenými komfortními a bezpečnostními prvky

Kvality Tatry 603 vycházely především z dřívějších úspěchů a znalostí kopřivnické automobilky. A bylo to také úspěšné závodní auto. Ve vytrvalostním závodě Marathon de la Route, který se jezdil na Nürburgringu a trval více než 80 hodin, dokázala Tatra 603 v roce 1966 vybojovat první tři místa ve své třídě a čtvrté místo celkově. Porazila i taková jména jako Lotus, Opel, Ferrari nebo Alfu Romeo.

https://autobible.euro.cz/tatra-603-budila-pred-sedesati-lety-ve-svete-uzas-budi-i-dnes/

Tatra 815

Patrně nejúspěšnějším produktem v zahraničí byla ale nákladní Tatra řady T815. V době největší slávy vyráběla Tatra kolem 15 000 aut ročně a model T815, ačkoli byl primárně určen pro země RVHP, se dostal i do „znepřátelených“ států kapitalistického bloku. Obrovskou předností Tatry byl mimořádně univerzální podvozek s páteřovým rámem.

Tatra 815 (2) Tatra 815 patřila mezi velmi důležité exportní artikly československého hospodářství. Dostala se i do zemí „na druhé straně“
Tatra 815 (1) Tatra 815 se prosadila díky univerzálnímu podvozku s až neuvěřitelnou průchodností terénem. Sloužila i v železnorudných dolech až v Austrálii

Tatra 815 byla oblíbená především v důlních a stavebních společnostech, které nemusely překládat vytěžený materiál na silniční vozy, případně nebylo nutné stavět zpevněné cesty pro odvoz materiálu. Tatra projela všude a ještě k tomu přidala minimální nároky na údržbu. Model 815 sloužil také jako základ mnoha vojenských speciálů a v roce 1988 vyhrál Karel Loprais s upraveným vozem legendární závod Paříž-Dakar.

Wartburg 313 Sport

Tenhle Wartburg bylo ve své době moderní a pohledné auto. Líbil se  natolik, že v roce 1957 získal na autosalonu v New Yorku cenu za eleganci a bylo prohlášen nejhezčím evropským autem roku. Celá výrobní řada Wartburgů 311/312 a 313 si našla skoro pětinu zákazníků v západních státech. A několik se jich dostalo i do USA.

Wartburg 313 (2) Wartburg 313 vznikl i ve formě elegantního kabrioletu. Pohledné auto získalo v roce 1957 na autosalonu v New Yorku ocenění za nejhezčí vůz
Wartburg 313 (1) O Wartburg 313 byl zájem i na západních trzích. Vyvezla se tam skoro pětina produkce celé modelové řady 311/312/313

Wartburg řady 313 Sport byl poměrně úspěšný i při automobilových soutěžích. Na pozitivní odezvu, kvalitní zpracování a elegantní design však značka Wartburg s nástupcem řady 353 nenavázala. Model 313 Sport je tak zřejmě jediným produktem východoněmeckého automobilového inženýrství, který se dokázal prosadit i na západních trzích.

Hello World! https://helloworld.com?hs=7e2632e076a548487c33b14a82fb8170& (neregistrovaný)
v4etmc
Otec Fura (neregistrovaný)
Dobrý den, co se týče jídla, nepoužívala se chemie ani zdaleka tolik, jako dnes, v tom smyslu bylo výrazně kvalitnější, ne stoprocentně zdravé kusy dobytka šly do nuceného výseku, dnes by to byla ekonomická ztráta, tak čuníka se zánětem sníme, aniž bychom to věděli. Na druhou stranu byly veliké problémy s DDT, kterým se hubili škůdci, a jelikož je toto těžce odbouratelné, baštili jsme je ve všem. Zažil jsem konec komunistické éry, o začátcích po válce jsem slyšel od rodičů a prarodičů. Naši byli malí kulaci, tedy žádní privilegovaní jedinci. Byl to tvrdý nátlak. Na druhou stranu dříve se někteří sedláci chovali k domkářům jako hovada. Po válce se tedy jednalo ve velké míře o vyrovnání účtů. Co se týče bydlení, za komárů nebyl problém, když člověk makal, společnost mu vycházela vstříc. Ke konci již bylo jedno, kdo pocházel z jaké společenské třídy. Úplatky byly samozřejmostí, dnes se aplikují protislužby. V tomto se nic nezmění nikdy. Pravda je, že když jste si koupil boty, vydržely Vám několik let, dnešní produkce sotva jednu sezónu. Dříve bylo vše svaté, co přišlo ze SSSR, dnes je vše svaté, co přijde ze západu. Musíme uvěřit i hovadinám, o kterých víme, že jsou nesmysl. V tomto se nic nezměnilo. Dnes máme nepochybně vetší možnost výběru věcí, než dříve, ale kvalita hovoří pro minulý režim. Dříve člověk odmakal směnu, potom měl volno a mohl se věnovat rodině, byla velká podpora dětí ve sportu. Dnes na kroužky nejsou peníze, nebo nemáte kdy děti do kroužku odvést, neboť jste v práci. Podle toho taky vypadá většina mládeže - fyzické trosky. Dříve ve výrobním podniku vytvářelo hodnoty 85 procent zaměstnanců a zbytek byl v administrativě, dnes je to tak 50 na 50. Proto jsou lidé ve výrobě přetěžováni, aby utáhli administrativce. O tom, že je z naší republiky vyvážen obrovský kapitál ve formě dividend apod. bylo hovořeno výše. V principu se toho zase tak moc nezměnilo, jsme kolonií západu, dříve jsme byli kolonií východu. Nic víc, nic míň. To, jak se hovoří v mediích o době minulé, je stejná prašivá propaganda, jako když hovořili komunisté o západu. Minulý režim měl mnoho nedostatků, ale ten dnešní na tom není o mnoho lépe. Co mají oba režimy společné, je to, že šikovní lidé se prosadí. Myslím si, že za komárů to měli jednodušší. Dnešní úřednická zátěž je podstatně vyšší, než ta za dob komoušů. Co bylo jednoznačně lepší, byla bezpečnost lidí v běžném životě. To co je zde dnes a k čemu směřujeme mě děsí. Neúčinnost a neefektivnost dnešního způsobu aplikace zákonů v bezpečnostní problematice je k zamyšlení. Zmetek působí škodu několik let a pořád to není dost na to, aby byl zavřen. A když už konečně zavřen je, tak má komfort, stravu, jakou Vám v závodní jídelně nikdo nedá a náklady jsou mu po propuštění odpuštěny. Ve vězení samozřejmě makat nemusí. Některé věci jsou dnes absolutně mimo logiku.
Luďa (neregistrovaný)
Torm 03/04/2017 at 12:38 Jen málo věcí potěší tak, jako ublížené kvičení komunistického dobytka, že se mu dneska nevede dobře. Na můj vkus se jim vede příliš dobře, výrazně lepší by bylo, kdyby poslední z nich o chlebu a vodě odpracovávali své zrůdné přesvědčení těžkou prací v kamenolomech, bohužel Havel se jim výměnou za post rozhodl zahránit nejen jejich špinavé životy, ale i majetky. Odpověď S tou osobou to tu začlo, vše se rozkradlo a z bohatého Československa je chudá a zbídačená Česká Republika plná kapitalistických montoven ve které pracují čeští otroci !!!!!!!!!!
Luďa (neregistrovaný)
Šestáková Luděa 06/01/2017 at 13:40 Chtěla bych nazpět tu bídu. Prosím! Náš traktor(Moskvič),vyjel kopec v Jeseníkách jak nic. Náš Nissan by si neškrtnul. A bída? Pod mostem nikdo nespal, nikdo nekradl z hladu, jižní ovoce bylo sice jen někdy a stály se fronty, zato bylo kvalitní, což se dnes nedá říci vlastně o žádném zboží. Pravda, bytů byl nedostatek,(jako dnes)Někdo měl nízkou mzdu,(jako dnes).A ty ostatní věci šly jaksi s dobou. Lepší auta, lepší prášky na praní atd. Ale práce byla přímo povinná, zdravotní péče dostupná,(nechtějte mně oblbovat úplatnými lékaři!) Jsou i dnes. Prostě více peněz, znamená dosáhnout na to lepší! Dnes, jako tehdy! A komunismus? To byla a je, jen utopie. Takový režim nikdy nebyl! Trochu se to dá srovnat snad jen s prvobytně pospolnou společností. Takže, každá doba má své! Tato doba myslím, také není to pravé ořechové. Odpověď Toto je přesně napsaný, paní ví o čem píše a ne jak většina z vás.. 100% pravda
Veselský Václav (neregistrovaný)
Místo porovnání technického stavu tehdejších západních a aůvýchodních" aut jsme se dočkali jen bohapusté ideologické demence autorů příspěvků do diskuse, a co je horší i autoraa příspěvku.
v (neregistrovaný)
komunismus je metla lidstva stejně jako chlast.zatím..ale bez nej to v budoucnu nepujde ,protože kapitalismus krachne .
Torm (neregistrovaný)
Jen málo věcí potěší tak, jako ublížené kvičení komunistického dobytka, že se mu dneska nevede dobře. Na můj vkus se jim vede příliš dobře, výrazně lepší by bylo, kdyby poslední z nich o chlebu a vodě odpracovávali své zrůdné přesvědčení těžkou prací v kamenolomech, bohužel Havel se jim výměnou za post rozhodl zahránit nejen jejich špinavé životy, ale i majetky.
Jirka (neregistrovaný)
Autor článku se mýlí v celé řadě reálií. Hned první po oslavné triádě na západní poměry a povinné kritice socialismu je úsměvná neznalost technologie. První tlakové lití velkých bloků motorů bylo použito v SSSR za 2. světové války. Tímto převratným způsobem byl vyráběn blok motoru pro tank T-34/76. Zdar J.
Martin (neregistrovaný)
To vše tady je jen nostalgie a minulost.Pro někoho krásná,budovatelská,plná jistot a pozitiv.Pro druhého spíš peklo na zemi,nesvoboda,útlak,propadnutí majetku,vězení.Důchod žádný a nebo jen symbolický.Třeba můj děd to odnesl,ale nikdy si nestěžoval tak jako někteří zde diskutující...a to se mají stokrát líp.
Petr (neregistrovaný)
Pan Dalibor Žák míchá fakta s dojmy s nezapomíná vyzdvyhovat "skvělý západ" a potápět minulý režim, za kterého byla třebas taková sociální jistota ze strany státu, jaká dnes není, přestože si můžeme z každé výplaty koupit TV. Je pravdou, že nynější společnost je spotřební a hodně povrchní. Je sice moc hezké, že si z výplaty můžete koupit tunu hovadin co ani nepotřebujete, že cena jídla je přijatelná, ale to nejdůležitější, tj. bydlení, je extrémně drahé pro běžného občana. Dříve rodina splatila z průměrného platu půjčku na dům (opět průměrný) za cca 6-8 let. Ukážete mi dneska průměrný pár co zaplatí průměrný dům za 6-8 let? Jedině, že by si chodili po večerech přivydělávat na opuštěné benzinky :-) Výše cen nemovitostí určuje míru zkorumpovanosti dané země. A následná diskuze je žumpa. Jinak dobré.
frantisek Kriz (neregistrovaný)
Diskuze o legendárních vozech se změnila v odpadkový koš. Dobrou chuť.
Jarda (neregistrovaný)
Dobrý den, je mi smutno z toho,když lidé od aut zamíří k politice a začnou se urážet. Za ,,hlubokého" míru bylo mnoho našich přímých i vzdálených příbuzných či známých ve straně a většina z nich žila v domnění, že činí dobro. A v mnoha případech to nebyli špatní lidé a naopak. Tak jako dnes. Buďme LIDMI bez ohledu na režim a budeme se mít určitě lépe. Pokud jde o auta srovnávejme doopravdy srovnatelné. Tedy hlavně roky a třídu. Osobně si myslím,že v oněch dobách jsme vzhledem k možnostem nevyráběli až tak špatné vozy. Ono jízda broukem či golfem 1,5D měla také svá pozitiva i negativa. On ani mercedes s atmosferickým dieselem nebyl žádný sporťák. A že by západní vozy v té době nekorodovali? Vzpomeňme na Felicii, jedno z nejhezčích kabrio uznávaných v Evropě, na Tatru všeobecně, na Jawu či ČZ. Zajděme občas do muzea a prožijme nostalgii oné doby. Ať již v dobrém či ve zlém, bylo to české.
Jan (neregistrovaný)
Lada 2104 - Spolehlivé auto, rozvody řetězem, velký problém s korozí, nedostatek nd. Dnes se auta modernizují více, či méně každé dva roky. Lada to vydržela 13 let :). Lada Niva - Hezké terénní auto, s velkým průchodem. Velmi velké problémy s korozí. Normálně nesehnatelné. Nedostatek nd. Velkou reklamu autu udělal seriál Návštěvníci a frnacouzský importér Poch, ten auta poslal na Paříž-Dakar. Tuším, že si vedly velmi dobře. Škoda 1000MB - přezdívané 1000 malých bolestí, proč? Možná pro nepochopitelnou kombinaci hliníkového bloku a praskající litinové hlavy. Nevýkonný motor bylo nutné po ujetí cca 100t km generálkovat. Úniky oleje, špatné brzdy, špatně topící, problémy s korozí.. Pokud si pamatuji, do prvních modelů teklo. Nedostatek nd. V časopisech vycházely návody, jak si auta opravovat svépomocí. Paradoxem doby bylo to, že po 5 letech provozu, mělo již částečně zkorodované auto stejnou prodejní hodnotu, jako auto nové. Škoda 130 RS - Ano, toto auto bylo ve své kategorii vynikající. Správně uvedeno, že nemá co dělat ze sériovou produkcí. Ničím. Favorit - Po stovkách, stopětkách, stodvacítkách ... "pořádné" auto v ČSSR. 5'převodovka, v té době né zcela běžná. Motor OHV, 3x uložená klika, 46kW..? Budiž. První modely poruchové a stály kolem 60t. Průměrná hrubá mzda vr. 1985 2920.- Automobilka se Favoritem velmi zadlužila. Prodej VW považuji za správný. Tatra - Ano, tatra, jak osobní, tak nákladní byly ve své době něco nevídaného. Proč osobní nejezdí dnes? Poslední modely T613 absolutně konkurenceschopné. Nezachránil je ani Miloš Zeman objednávkou "long" pro premiéra. Wartburg - Luxusnější vůz pro občany NDR. Dvoutaktní technologie se dnes v autech hledá špatně. Naopak tříválcová opět ožívá :). Pokud se komukoli stýská po socialistické zemi, je možné se svobodně odstěhovat např. do Albánie, na Kubu, nebo do KLDR. Myslím, že dokonce bez doložky. Je tu někdo, kdo by to chtěl?
ARI (neregistrovaný)
Pepe nastuduj si historický vývoj kapitalismu a s hrůzou pro tebe zjistíš, že socialismus se od nich (tedy těch kapitalistů) s velkou bídou učil co se týče perzekuce a vraždění obyčejných a nepohodlných lidí. A hned při tom si srovnej výsledky komunistického hospodářství, myslím že komunistického. Poté se myšlenkově pokud se tady oháníš inteligencí dostaneš do prostoru kam patříš pro tvou reinkarnaci - do prdele.
Pepe (neregistrovaný)
kdyby nebyly paneláky tak lidi nemaj kde bydlet a když je to jak říkal soudruh Havel nedůstojné k žití a byli postaveny na dobu myslím 30 let tak proc tato vláda nepostavila lidem zdarma nové??? a proč ty králíkárny stojí milion dva tři pět???
Libor Pabl (neregistrovaný)
Pan petetom , neví co píše,zaprvé strýček z e západu koupil škoda auto že strategických důvodu ,víte oni neuměli lit bloky hliníku za studena a první komu to ČSSR prodala byla firma Renault,Němci se bály že o to přijdou víte ,ale ví víte vše,podle toho co píšete.dale Lada Niva je považována ve světě za prababičku dnešních SUV ,když byla tak špatná tak proč ji šlo tolik kusů na západ?Myslím že nevíte o čem mluvíte a pokud chcete něco hodnotit tak objektivně prosím!!!!! Ale to by přeci víte .A co se týká politiky ,nikdo do ní nevydel tahdy a ani dnes!!!!!! Pokud tedy zrovna vy nejste ten bůh ,který ví o všem ,hezký večer přeji.
petetom (neregistrovaný)
PLETEŠ SE VŠE SE ZMĚNILO ZA 20 LET CO KOMUNISTÉ 40 LET NIČILY NEBO SE TI SNAD LÍBÍ PANELÁKY , LÍBÍ SE TI JAK BYLI ZDEVASTOVANÉ NÁMĚSTÍ , JAK NEBYLI DÁLNICE ATD A POKUD SE JEDNÁkomunisty centrálně řízené socialistické zřízení v Číně DOPORUČUJI POSLECHNOUT CO ŘELK JEJICH PŘEZIDENT NA SJEZDU ...NIC O KOMUNIZMU , ČÍNA UŽ DÁVNO NENÍ KOM ZEMÍ , jen pro zajímavost to co jsi tady napsal by jsi tam nemohl je tam cenzura to tady není a výš proč je demokracie a to je rozhodně víc než totalita , nebo by se chtěl chodit klanět někomu jako dříve vrahovi stalinovi atd..
Leader Maximo (neregistrovaný)
Napadáte tady minulé zřízení, tak mi řekněte co v této zemi od roku 1989 vybudovalo to současné. Mimochodem není země světa, která by za posledních 20 let prosperovala a zvyšovala životní úroveň obyvatel lépe než komunisty centrálně řízené socialistické zřízení v Číně.
Zouk (neregistrovaný)
Abych řekl svůj názor tak imperialismus je jedna velká tyranie pro spodní vrstvu lidí. Bohatí jenom kradou a obyčejný člověk pracuje jak mezek v továrně a má mnohem menší plat než za totality. Pamatuji si jak jsme vlastnili Favorita po dobu deseti let. vydržel tvrdé zacházení, dlouhé jízdní vzdálenosti a ještě k tomu měl měkké sedačky, takže jsme nebyli unavení z bolesti zad a pocit jízdy byl dobrý. a dnešní auta? ty nevydrží ani 5 let a ještě horší když je to nacpané zbytečnou elektronikou a sedačky jsou jak z prkna.
VyZouk (neregistrovaný)
Tak táhni do KLDR debile. Tahleta "tyranie" zajistila třeba, že každej idiot má dneska internet doma a může na něj vyblít obsah svého chorého mozku.
Jakub K (neregistrovaný)
Až se docela divím a vlastně i děsím, kolik je tady v diskuzi zasranejch komoušů. Proberte se vy nuly. Takové lidi jako jsou diskutující obhajující tu dobu a brečící jak je dnes vše zlé (protože jste neschopní kreténi), takovým by mělo být sebráno volební právo - vážně.
Michal Š. (neregistrovaný)
Nula jste vy! Takhle se vyjadřuje akorát primitiv, co umí jenom chodit a buzerovat lidi pod sebou. Taky jsem kdysi takové lidi musel poslouchat, což už je naštěstí pryč.
Dzadzawa (neregistrovaný)
Neobhajuji dobu, pouze připomínám, že srovnávat Octavii z let 60tých a dnešní pasat je trochu mimo mísu. Bohužel to tady dělají všichni kdo tvrdí, jak bylo špatně, hladově a bez bydlení. Stejně mohu tvrdit, že Ford typ T (nebo Tatra president) byl hrozný šrot, vždyť to nemělo ani stahovací okna. A Škodovka 120 měla už i vzadu bezpečnostní pásy a Tatra nezávislé topení. To co obhajuji jsou výrobky. Nebyl takový výběr jako je dnes. Bylo spousta zboží "podpultovky". Sehnat světlo nebo blatník to chtělo známosti. Ale kdo mohl, tak měl doma "nasysleno" půl auta náhradních dílů. Kdyby zůstaly v obchodě a bral by jen to co potřebuje bylo by jich tam dost. Dnes hodně mladých křičí, jak tehdy bylo špatně.
petr (neregistrovaný)
Pan Jakub K., bohužel svým příspěvkem jste se zařadil na úroveň jedinců na které máte pivku, ne-li ještě nižší. Je smutné, že diskuze o autech potažmo výrobcích se zvrátí v politický marasmus, osočování, urážení jiných diskutujících. Hnus. Mějte se všichni, víc mě tato diskuze nezajímá.
Renda (neregistrovaný)
A proto v 85, když jsme byli v lednu v Kytlicích na dovolený a bylo -30st nastartoval jen náš Žigul a Moskvič od souseda.... Západní vozítka a Škodovky ani prd.... Tak mizerný ty ruský auta byly....
Dzadzawa (neregistrovaný)
Docela jsem se zasmál, hlavně Petoton mě baví. Ale když se na to podíváte jinak, já začínal jezdit se škodou 110L a co si v té době mohl koupit srovnatelný němec? Jedničku golfa, dvojku escorta, kadeta. Tady mnoho z vás srovnává žigulíka s pasatem což je chyba, musíte srovnávat srovnatelné. Z normálního platu jsme postavili dům. Normální pracující skopčák na to měl, když po někom zdědil. Jídlo bylo hrozné když jsme opékali špekáčky kapalo z toho tolik tuku, že se divím, že jsme se neotrávili dnes z toho kape voda. Tehdy tam byl špek a maso, dnes voda a strouhanka. Práci měl každý (já to tedy beru šéfe) Sousedi si pomáhali. Byl omezený výjezd za hranice. Nebyl výběr ze 150ti druhů jednoho zboží. Nařizovaly se různé věci, zakazovaly se různé věci, ale dnes je to stejné. Proč nesmím se starým autem do centra některých měst? Prostě každá doba má svoje pro i proti. Každý ať si vybere. Mimochodem, nikdo z mé rodiny nebyl ve straně.
petetom (neregistrovaný)
Práci měl každý ZNÁŠ SPORTOVNÍ LEGENDU EMILA ZÁTOPKA ? CO Z NĚJ UDĚLALI KOMUNISTÉ ? JEN PROTOŽ E NESOUHLASIL S VSTUPEM AGRESORŮ Z RUSKA MUSEL SKONČIT V ARMÁDĚ A DĚŮAL V RECH SLUŽBÁCH ,,,BYL JSI PROFESOR NA VŠ , NESOUHLASIL ,ŠEL SI DO KOTELNY , NECHCEŠ VSTOUPIT DO STRANY NEBUDŠ ZPÍVAT (NECKÁŘ) TO BY JSI OPĚT CHTĚL...Proč nesmím se starým autem do centra některých měst?POKUD JE TO VETERÁN MŮŽEŠ , ...Prostě každá doba má svoje pro i proti. Každý ať si vybere. NE TOTALITE JE JEN JEDNA NACIZMUS A KOMUNIZMUS JAKÝ JE V TOM ROZDÍL...
Talk (neregistrovaný)
Pekna bitva kapitalistu s bolsevikama jen co je pravda akorat je to uplne jedno kazdy rezim , kazda doba , pokud bude chtit te semele a rozdrti na prach.Muj nazor je , ze kdyz clovek vi jak na to a umi v tom chodit muze se mit supr v kazdy dobe a souhlasim s kazdym kdo tvrdi , mas moznost tak nebrec jak slecna a delej neco.Zil jsem v totalite 15 let a hral si na pionyra a dnes mi to prijde k smichu a jak pisu jak si usteles tak si lehnes a je jedno kdo je u koryta. Dnes mam passata pred revoluci mel muj tata zigula a uprimne ja mam auto on mel pojizdnou rakev!!!!
Svoboda (neregistrovaný)
...takže jsi ho v tě rakvi i pochoval, že? Proč srovnaváš auto dnešní doby s autem před 40 lety? Je to nesrovnatelné...
Lanza08 (neregistrovaný)
Pro "Petetom" ...Pokud počítám dobře, tak jestli je Vám cca 50, tak Vám v roce 2000, kdy jste se zbavil Favorita, bylo přibližně 33. Pokud jste se vyučil a byl 2 roky na vojně, tak jste si za cca 13 let vydělal na 4 auta. To jste musel být hodně šikovný. To se tehdy každému nepovedlo.
Michal Š. (neregistrovaný)
Náhodou za komunistů bylo dobře. Stačí se podívat, kolik lidí si v té době postavilo barák a kolik lidí díky tomu dnes bydlí ve svém. Třeba v Německu bydlí většina lidí v drahém podnájmu a maká na hrstku bohatých. Kapitalismus je jen pro bohaté. Pro mě je lepší Škoda 105, než ty popelnice, co dělá automobilka dnes. Tehdy si člověk opravil auto sám, kdežto dnes bez počítače nevymění ani rozbité světlo. Auta nabitá elektronikou jsou konstruována tak, aby je člověk nemohl levně servisovat a líp rozhodně nebude.
bezpečák (neregistrovaný)
Pro pana "inteligentního" petetoma, jak o sobě sám uváděl: Nevím, kolik Vám pane je, ale já jsem zažil dost dlouho oba režimy - jak socialismus, tak kapitalismus, tudíž mohu porovnávat dostatečně vzhledem ke svému věku. Co jsem si ale při letmém pohledu na nekonečnou a pro mě ubíjející diskuzi všiml je to, že neumíte česky, za což se dnes při pohledu na internet stydím denně. Ve vašem případě jde o zapšklost, kterou jste nabral nevím kde. Zkuste si nastudovat historii z různých zdrojů, pak možná přestanete s těmi plochými argumenty a nebudete si plést pojmy s dojmy. Urážení druhých Vám jde ale dobře.
nakobyl (neregistrovaný)
socialismus s komunismem přinesly světu úpadek, strádání a utrpení milionů lidí - mohl by mi autor sdělit,kde byl onen komunismus? Pokud to neví,tak by ho mohl zastoupit univerzál petetom
petetom (neregistrovaný)
michal cituji- jestli mi chceš říct tak si najdi něco lepšího tak se na mně nezlob si obyč ubožák a víš o tom prdlačku, možná , že vím možná , že nevím , věř tomu ,že i já jsem měl dobrou možná až moc vydělával dost peníze pak podnik skončil, když byla krize , a já byl nezaměstnaný , ale já se nevzdal a hledal a vzdělával se a opět se mám dobře a každý mi ted říká že já blbec neudělal to samé , atd takže co ti brání , možná budu obyčejný ubožák ale co ti brání odejít , do jiného podniku jiného města jiného státu , začít podnikat , dělat šéfa sám sebe a přestat se litovat a nadávat na šéfa ... v dnešní době je taková spousta práce a málo zaměstnanců , že určitě něco najdeš ....
Fofon (neregistrovaný)
Proč používáte slovo diametrálně? .... Vždyť význam toho slova je úplně jiný. Ve větě - Už jen proto, že požadavky zákazníků na obou stranách „ideologické barikády“ byly diametrálně odlišné. Je trapné se pokoušet být zajímavý vyjadřováním a nevědět co vlastně říkám, nebo píši.
Michal (neregistrovaný)
Zřejmě máš asi dost dobrou mzdu jinak by jsi nebyl tak jistej, jsou lidi ,který makaji a ty co jím to patří si myslej že je přeplácej, a už jim je jedno že je nějaká rodina a taky chtěj trochu žít, no ale nezlob se na mně ty si to asi ani neumíš představit jak to udělat ,aby si ze vším vyšel a je jedno že se snažíš seš tam 18 let bez škraloupu, a jestli mi chceš říct tak si najdi něco lepšího tak se na mně nezlob si obyč ubožák a víš o tom prdlačku , no ale nebudu řešit to stejně nemá cenu.Nezlob se na mne,ale PEPE má asi pravdu a to si myslím že nejsem žádnej chudák a pokrytec no ale je demokracie tak si to mysli .....PS když mám pravdu, tak co bych chtěl mám práci :slova našeho gen.ředitele
petetom (neregistrovaný)
ne ne ne ty si myslíš , že celý svět koukal co někde nějaký čecháček vymyslí? asi na , ale máš pravdu kdyby nebyli komunisté byli by jsme asi jinde , na západě se fakt od nás neučili , ty se učili od amíku , takový mercedes byl je a bude jinde než škodovka vždyt škodovka měla na konci 80 let 5 stupnovou převodovku a klimatizaci jen když otevřela okno....co týče bydlení ..nemáš pravdu ale hypotéky byli už za první republiky a díky tomu , že komunisté ukradli co mohli tak mohli stavět a dávat byty ale jen pod podmínkou , že se upíšeš v podniku bez možnosti odejít , Bral by jsi to ? raději budu platit hypoteku , ale nemusíš hypaotéku , můžeš bydlet v podnájmu ...i dnes máš podniky kde ti dají byt , opět záleží jen na tebe je demokracie ...
Pepe (neregistrovaný)
Ten PETETOM je ubožák který má nějaký mindrák a tak si to vybijí takhle že píše lži.
Michal (neregistrovaný)
Zřejmě si neposřehl jednu věc nikomu nepřitákám odbočil sem v možnostech bydlení a za tím si stojím. A kdyby podotýkám kdyby sme se nemuseli někomu podřizovat tak ty naše auta byly jinde a jinde tehdy na západě se od nás mohli učit co třeba Japonci co spopčili a né jenom oni. Mám jen pocit že sme se tenkrát nemohli prostě rozjet a dnes ? škodovka díky WV.........je jinde ,ale teď jsou mauchec a koukají co umíme a díky nám mají o dost větší zisky.
Michal (neregistrovaný)
Jinak p. Babiš nás stoho dostane přeci nebude lidi proti sobě štvát ,aby na sebe donášeli.......,,,,,,???????super úředník shodou okolností ministr, no,ale to je v lidech.
petetom (neregistrovaný)
Michal bohužel byla slušná , ale pro východní blok na západě nedosahovala ani zdaleka ,jak po technické stránce tak bezpečnostní, ani výbavouvou ani zpracováním , stačí si porovnat výbavu výkon aut té doby ,nebo chce snad někdo říct , že škoda 1000 MB byla lepší než volvo , saab opel , mercedes , bmw , atd...
Michal (neregistrovaný)
No s někým bych souhlasil a s někým ne. Jen trochu odbočím, bytů taky není dnes zrovna moc a když ano, kdo na něj má?Mrkněte na nabýtky realitek a kdo si dnes co dělá poctivě a hlavně rukama může ten byt dovolit, ano hypotéka ,půjčka, ale tose upíšete na dost dlouho nedej bože, aby se sváma něco stalo. A naše auta na tu dobu si myslím byla slušná, škoda že sme nemohli kvůli hlavnímu vůdci RVHP SSSR plně dokázat a hlavně prodat to co sme uměli.
petetom (neregistrovaný)
??? fanatizovaný kapitalista??? to je argumentace , ty jsi velice chytrý a bystrý člověk !!! a co znamenají ty dvě slova , můžeš mi je vysvětlit? pokud to zvládneš budu potěšen , jak můžu být s fanatizovaný kapitalista, když jsem se narodil v ČSSR , ale opět raději kapitalista než rudý komunista který byl a měl rád zločineckou organizaci KSČM
petetom (neregistrovaný)
zatoužil se do té doby vrátit..ne natrvalo..na chvíli !!!!!PŘESNĚ TO JE PRÁVĚ ONO KAPITALISTICKÝ MAJETEK A PODÍVAT SE DO SOCIALIZMU - ALE TO NEJDE buď jedno nebo druhé , to mohli dělat lidé ze západu když náhodou zavítali do ČSSR.... US Army neosvobodila ANI METR ČS ÚZEMÍ…Takže taky žádná hitparáda JEN SE ZEPTÁM BYL JSTE NĚKDY V PLZNI? zeptejte se plzenáků kdo je osvobodil , opět je třeba znát historii , dále proč nepokračovali usarmy dál k Praze , protože si to diktátor a největší zločinec století Stalin nepřál ...JINAK PROSTUDUJTE SI KDO ZAČAL II. SVĚTOVOU VÁLKU - HITLER SE STALINEM SPOLEČNÝM NAPADENÍM POLSKA . každé tři roky kupukí novou a zanikl jmenovaný obor…to samé se dělo s auty ..mnozí si uměli vyměnit i motor..dno právě dříve se dělalia prodávali šmejdy a vždy se něco rozbilo , dnes se taky rozbije netvrdím, že ne ale když si koupím kvalitu tak vydrží nebo je v záruce popř. přijede firma výrobek vymění...A že jsme montovna opět , kdyby nebylo komoušů nebyli by jsme tam kde jsme , bohužel díky centrálnímu plánování jsme tam kde jsme , stačí se podívat kde je rakousko a nemecko a kde jsme my slovensko polsko , kde bylo KOMUNIZMUS TAM JE ZLE
cyklista (neregistrovaný)
Tady je to ještě horší než na novinkách. No, sice jsme se propadli za vlády komunistů o padesát míst v žebříčku životní úrovně, komunisti stříleli lidi na hranicích, protože se emigrovalo ve velkém na západ, kdežto na východ prchali jen prozrazení špioni a Dean Read :-), ale to vymytým rudým mozkům viditelně vysvětlit nejde. Pokud bolševikům vyhovuje, když nějaká domovnice, jejíž jedinou kvalifikací je rudá knížka, předepisuje, jak má být ostříhaný, jak chodit oblečený, co má poslouchat za hudbu, co má číst, že nemůže na školu, protože rodiče,..., tak ať si založí nějakou rudou vzorovou komunu, sestěhují se tam a neprudí ostatní.
Mira (neregistrovaný)
Pane autore, když už Vás za to platí, alespoň si věci lépe vygooglujte! Togliatti, ne Toliatti!
Vlabert (neregistrovaný)
Vlabert Přečetl jsem názory lidí ,snad i jejich pravdy,ale je potřeba se zamyslet nad tím co nám která doba přinesla.Nebyl jsem nikdy komunista,ale doba měla své klady a zápory.Dnešní doba je má též.Každý si musí zhodnotit jak se měl a co si koupil za minulého režimu a jak se má a co si koupí dnes. Co bylo a jak byly vybavené nemocnice kdysi a dnes.Vždyť vývoj jde dopředu dobou a ne jen kapitalizmem a socializmem.Zdokonalily se technologie a to nejde jen o režim ale o pokrok a životní úroveň.Za to ,že nebyl mobil nemůže bolševik,ale doba a vývoj. Lidi by měli být rozumní.Vždyˇse v celku máme dobře jsou na tom lidé hůře.Přeji Všem aby se měli v ovém roce fajn aobklopili se tolerancí jeden k druhému a respektovali se.
Jirka (neregistrovaný)
Jen kroutím hlavou co za různá témata zapříčiní trošku historie o autech a jejich výhodách apod. Jsem ročník 85 nepamatuji si tu dobu před 90 rokem, ale zjistil jsem jednu věc lidi jsou stále stejný, jsou lidi dobrý a jsou lidi špatný, pokud shlédnu jakýkoliv dokument, tak chudí lidi pomůžou jinde v zemích každému nic za to nechtějí jsou přívětivý a lidi co mají majetky mají vlastně dá se říci vše z hmotných statků relativně, tak jsou uzavřený skrývají asi své statky, aby nikdo neviděl, že něco vlastní. To bylo i za komunistů je to i teď. Relativně máme vše co chceme, jídla přebytek i když jen trošku více otráveného jídla, ale nemusíme na to čekat fronty, ale dá se koupit i kvalitně někteří na to nemají, tak kupují levné a často nekvalitní věci. Úplatky a korupce byla a bude do té doby než lidi neotevřou oči a nebudou myslet jen na sebe, ale i trošku na ostatní lidi a i zvířata a hlavně budou myslet za sebe a nebudou ovce společnosti. Nemá cenu řešit za jaké ideologie, vlády se člověk měl nejlépe, každý by měl žít sám pro sebe a pro ostatní, jak nejlépe dokáže v dobrém smyslu. Ostatní svádění na vládu apod jsou jen výmluvy na svoji lenost. Každý má to co si svým životem zapříčinil, jak dobré tak i to zlé, nikdo za to nemůže, jen každý sám si za vše může svým životem a postojem k němu.
Jara (neregistrovaný)
To bude asi nějaký článek na zakázku. Ano milý zlatý, za komunismu se skutečně měli lidé v kapitalistických zemích lépe, ale bylo to jen proto, že se vládnoucí vrstva bála, aby nepřišel komunismus i k nim a proto tolik nekradli. Asi byste se měl někdy zeptat starších lidí z bývalých kapitalistických zemí, jak se mají dobře nyní. Dále mi ukažte kdo se u nás měl tak strašně špatně a nedejbože umíral hlady? každý hlupáček si může přečíst například ve statistikách spotřebu masa na hlavu. Nyní jsme v tomto pouze břídilové, díky všemožným náhražkám, aby se stlačila cena a mohl si to každý žijící v tomto kapitalistickém blahobytu dovolit. Samozřejmě to nebylo ideální, hlavně díky tomu, že všechny komunistické státy před rokem 1989 táhlo jen několik ekonomicky vyspělých států, jako ČSR, východní německo, část ruska... Prostě jsme se museli dělit se státy, kde nic nebylo a kde by jinak umřeli hlady, například s Polskem. Vzhledem k tomu že tu byl komunismus tolik let, nevím kde berete tu drzost tady tvrdit, že komunismus všude selhal. Pokud by spolu nebyly státy s tak extrémním hospodářským nepoměrem (na tom mimochodem padne i EU) a neprobíhaly by neustálé protikomunistické propagandy a sabotáže, dovedu si docela živě představit že u nás komunismus stále vládne a Vy byste místo tohoto článku psal zase článek zaměřený proti kapitalismu
Franta (neregistrovaný)
Dobrý den, toto není diskuze, toto je přesvědčovací kampaň rádoby znalce historie p. petetoma. ON a jedině on má pravdu, ale v čem ? To co si někde přečetl? Tak čti chlapče dál a nechej se oblbovat. S pozravem Franta.
petetom (neregistrovaný)
já právě naopak kritiziji dobu za socializmu komunizmu , je to to nejhorší co je ani nacizmus nebyl takový ,komunizmus zavraždil více lidí než nacizmus, a právě jsem rád že žijeme ted a už ne jak před rokem 1989 a věř tomu , že mí rodiče nebyli komunisté ,
Mirda (neregistrovaný)
Nejsem znalec dřívější doby a nechtěl bych ji vrátit zpět. Jen reaguji na Petetoma, který někomu napsal, že se měl lépe učit a používat více hlavu a nemusel skončit u lopaty. Tímto mu chci vzkázat, že když je takový znalec dřívější doby, že by si měl uvědomit kolik x desítek lidí takovou možnost neměli přesto třeba studovat chtěli, ale režim jim to nedovolil. Teď je na pořadu dne zda náš milý Petetom nevystudoval v socialistické době proto, že jeho rodiče byly komunisté.
Krokus (neregistrovaný)
Pane Čado,vždyť na jménu Petetoma nezáleží - je to jen provokatér - a dle textu si buďto "píchnul" nějakou rádoby dobrůtku,nebo řádně zahulil...- ten Vás snad nemůže rozhodit!
petetom (neregistrovaný)
pokud je provokatér ten kdo píše pravdu a realitu tak ano jsem ,ale oproti vám jsem si vážně nic nepichnul ani nezahulil a víte proč , oproti vám mám dobré myšlení a jsem vzdělaný , takže ano nemůžete mě ani nikoho kdo přemýšli rozhodit a to doporučuji i vám , učit se vzdělávat a používat rozum , as vidíte nikoho neurážím , píšu komentář a ty co nic neví , nebo nechtějí vědět na mně útočí pomouvají a nemají vůbec inteligentní argumenty , jenom hosposké kecy - co kde kdy slyšeli , ale podívejte se do minulosti v širších souvislostech se všemi její následky adůsledky , pak možná poochopíte co to bl socializmus a komunizmus , JINAK TAKOVÁ MALÁ OTÁZKA JAKÝ JE ROZDÍL MEZI KOMUNIZMEM SOCIALIZMEM NACIZMEM A ISLAMSKÝM STÁTEM? ZKUSTE SI ODPOVĚDĚT ,DĚKUJI
Čada Jan (neregistrovaný)
Ještě jednu drobnost, chybí my vlastně podpis, nebo jméno pravdomluvného pana petetoma. Č
míra (neregistrovaný)
Možná se vám to bude zdát divný, ale škodovku (AZNP) zachránil právě favorit, byl to takový skok kupředu a němcům se líbil, věděli moc dobře do čeho jít a vyplatilo se to!!!
petetom (neregistrovaný)
věřte tomu , že favorit byl starrý už když vijel z linky takže ho určitě nekupovali , proto že byl hezký a , že se jim líbil, nebo chcete snad říci , že byl lepší a hezčí než golf?
petetom (neregistrovaný)
VZHLEDEM K TOMU , ŽE O MNĚ NIC NEVÍTE ,NIKDY JSME SE NEVIDĚLI ALE HNED PÍŠETE CO A KDE JSEM VYSTUDOVAL ATD . MLUVÍ O VAŠÍ INTELIGENCI A POKUD VÁŠ děda říkal, že nejhorší není srážka není s autem ale s blb…A ŘÍKAL VÁM TO , KOHO ASI TAK POTKAL ....JINAK Ale odpovědně mohu říci že takové zlodějny, hrůzy, tragédie, zákeřnosti, nečestnosti, zkorumpovanosti, novodobého otrokářtví ve fabrikách možná né ve všech, prolhanosti novinářů i politiků, devastace společnosti, nevymahatelnosti a nedodržovanosti práva, kulturnosti, vzdělanosti a tak dále, přesně tohle začali komunisti jako příklad dávám , to že za komunistů bylo rozkrádání v soc majetku větším trestním činem , než ublížení na zdravý .... a ano nemám rád komunizmus a nestydím se zato protože těžko můžu mít rád něco a někoho kdo vraždí , loupí , krade znásilnuje , lže špehuje a oslavuje takové zločince jako byl stalin lenin gotvald , caučescu , brežněv atd ...
Čada Jan (neregistrovaný)
Omlouvám se nerad píši, ale takovéto s prominutím kraviny od pana petetona a těch jeho pochlebovačů není možné slušnému hnedle 80 letému člověku přehlédnout. Opravdu jak píše se dobře učil aby nemusel k lopatě a k tomu jeden skromný dotaz. Že by se vzdělával na právech v Plzni (ale to ještě nebyla Plzeň tak profláknutá jak v této vychvalované době), dle toho co píše to tak jistě bylo a pokud nééé ,tak potom studoval zadarmo za komunistů a asi mu to nějak nevadilo a nevadí (že by to vzdělání zpětně doplatil pan spravedlivý??). Podle věku mohu soudit, že opravdu mluví ze své zkušenosti, která se mi jeví jako přímo nenávistná a budí zdání, že hledá pochlebováním nějaké dobré koryto, aby nemusel do důchodu vytvářet nějakou opavdovou hodnotu pro tu nekomunistickou současnou svobodnou společnost (svobody se zatím jak říkal můj dědoušek nikdo nenaž....l.) A k těm autům jenom tolik, že nikdy nebylo nutné auto pro to abych ukazoval, že na něj mám, ale proto aby mně dopravilo do práce, nebo někam. A ještě děda říkal, že nejhorší není srážka není s autem ale s blb... Mohu říci, že jistě nebylo všechno tak, jak bych si přál (podle vás to jak tady čtu ty vaše póvly dneska učitě je, možná pro vás). Ale odpovědně mohu říci že takové zlodějny, hrůzy, tragédie, zákeřnosti, nečestnosti, zkorumpovanosti, novodobého otrokářtví ve fabrikách možná né ve všech, prolhanosti novinářů i politiků, devastace společnosti, nevymahatelnosti a nedodržovanosti práva, kulturnosti, vzdělanosti a tak dále. Nemíním vás pne přesvědčovat, ale vámi cloumá obrovská nenávist,neznalost neobjektivnost a přebývá vám jenom zahleděnost do pravdy, ale jenom do té vaší, pochroumané. Doufám, že takovýchto všeznalců máme v našich různých vládních i jiných orgánech nemáme moc i když po tomto vašem extenpóre o tom začínám docela pochybovat...
Krokus (neregistrovaný)
Všichni,kdo se považujete za znalce a inteligenty (Petetom),si to po sobě přečtěte - krom urážek tam je tolik hrubek,že to někdy nedává smysl. A veškerá srovnávání a vytahování přídělových lístků či počtu mamografů na obyvatelstvo je totožné i v tehdejší západní Evropě - měli po válce prd jako my. Tady v tom to není. Pravda je taková,že jmenované výrobky v článku dostihly a leckdy předstihly srovnatelnou ostatní evropskou třídu.
petetom (neregistrovaný)
napsal jsi to správně měli stejně jako my prd , jenže na rozdíl od nás oni jsou 20 až 30 let před námi jsou bohatý a my máme pořád prd , a jmenované výrobky nepředběhli dobu stačí se podívat na vybavenost a kvalitu ostatních vozidle viz mercedes , volvo ferari , bmw , jaguár atd nebo chceš říci že favorit byl zrovantelný s bmw m5 ? asi ne a to nepíšu o americe tam byli ještě dál jen pro zajímavost , elektrické stahování oken vyhřívání sedaček automat měli už v 80 letech my to začínáme mít v posledních 5 letech a to nepočítám fabii ta to ještě nemá , myslím automat takže , neplést pojmy z dojmy
petetom (neregistrovaný)
proč by ne. komouši , je to stejné jako silice když se stavěli silnice , postavili se a nikdo se o ně nestaral viz D1 a jestliže se o vodovody teplárny nikdo 50 40 let nestaral tak se musí modernizovat , a to něco stojí , za další stát dotoval energie a tím pádem peníze chyběli jinde , a taky se tím chlubil že se stát stará , protože když v obchodech nic nebylo a ještě by byli drahé služby tak by to lidé nevzali a stávkovali , by dříve
loopan (neregistrovaný)
Nevím Niva je Niva, ano je to skákavá mrcha, ale je to dan za něco. Prožen te Nivu teréne, a stejným terénem jiné dnes moderní SUV otázkou zuszává jak dopadnou, Spotřeba nevím, ale vetme si kolem 8-10L ano není to málo, ale opět je to dam za něco. Motor pohání 2 převody a 2x diferenciál = stálá 4x4. Jakou spotřebu mají obbdoné? to jen k té prožanosti co tu někdo psal. A jen na okraj, tehdy se smělo vyrávět to co dovolil " velký soudruh" co se vyrábí dnes? opět jen to co dovolí prozměnu " hodný strejsa v Německu". Tak že v tom jsme na ton úpně stejně.
petetom (neregistrovaný)
já jen že kdyby ten “ hodný strejda v Německu“.nekoupil zadluženou škodovku tak , škodovka už není ....
Petr (neregistrovaný)
Petetome.Tebe bych rád poznal.Neni přece možný,že něco tak pitomýho jako jsi ty,se může narodit.Zřejmě si nějakým způsobem postiženej.Je mi tě líto a soucítím s tebou.
petetom (neregistrovaný)
věř tomu , že já tebe potkat nechci protože tak "chytrého bystrého " bych nepochopil a nepobral , líto mi tě není a nemám s tebou soucit protože jsi inteligentní , přesně u tebe platí INTELIGENCE NĚKTERÝCH LIDÍ NEZNÁ MEZÍ....
stillburn (neregistrovaný)
Kdyby jsme byli všichni tak chytří a schopní jako Klaus, tak by jsme pochcípali hlady
míra (neregistrovaný)
I socialismus procházel nějakým vývojem, v té době opravdu asi zaostával za západním světem, jenže problém je v tom, že z pohledu dneška už to neplatí. Např. připadá vám normální, aby ceny některých energií 25 let po převratu se vyšplhaly na stonásobky nebo tisícinásobky původních cen??? tady něco není v pořádku...
petetom (neregistrovaný)
přece to že jsem nezažil 68 ještě neznamená . že nebyl já jsem nepsal že jsem ho zažil ,,,a ano byl to šok když jsem ve 20 letech zjistil co jsou komouši a rusové zač , protže jsem to začal studovat , ale taky jem nezažil jak se stavěli pyramidy, a vím že jsou , nazažil jsem první OH a vím že jsou takže pokud to vítě i vy tak jste asi , tak vám taky říkají všeználek , gratuluji , jimak ,měl jsem 105, 120,1000 MB,favorita myslím do roku 1990 takže vím o čem mluvím a jak jsem psal vzpomente si jak v zimě se strtovalo plynna plný koule , sititč , vše zmzlé topení a teplo po 20 kilometrech
Michal Bronec (neregistrovaný)
No, diskuze o autech vyvrcholila v politickou hospodu. No lidé rádi zapomínají, ale než zapomenou úplně, je potřeba připomínat fakta. Technicky vzato jsme za "bolševika" byli pro východ těžký západ, dalo se u nás sehnat relativně dost zboží, mohli jsme nakupovat západní zboží v Tuzexu a v ESU a určité části populace se podařilo dokonce získat výjezdní doložku a mohli se tak podívat na západ. Tohle všechno ale bylo zase ve srovnání se západem velice málo. Co se však týče pragmatických dat, tak musíme srovnávat životní úroveň. Ta se ovšem skládá z více věcí, než jen z výše mzdy (svoboda slova, volnost v cestování a ve studování, možnost seberalizace, apod). Nicméně srovnání ekonomických dat v diskuzi převládlo, tedy z logiky věci nás musí zajímat tzv. "nákupní košík", tedy kolik jsme si tehdy mohli koupit za výplatu a kolik si koupíme dnes za současnou výplatu. Příměrem je např litr benzínu, nebo máslo, mléko, nájem, cena auta, televize apod. Podle toho kolik kdo měl za socialismu, si dokáže udělat obrázek jak se má dnes. Průměrovat výplaty se tu nebude úplně hodit, spíše ten medián. Koho to více zajímá, tak jsou pěkně porovnané ceny tehdy a dnes na stránkách www.zakomunistu.cz Co se týče trhu práce, tak většina lidí argumentuje, že dříve pracovali všichni. Tomu se říká tzv. umělá zaměstnanost, která naopak křiví pracovní trh. Vždy bude existovat část populace, co nechce a nikdy nebude pracovat. V dnešní době patří k zaměstnanosti samozřejmě vzdělání, specializace na konkrétní odvětví, zvyšování kvalifikace a samozřejmě motivace pracovníka. Pokud někdo čeká, že se zašije v dílně a bude tam popíjet vodku, no tak v tom byla stará doba určitě lepší. Na závěr se vždycky u takových debat zeptám sám sebe, zda-li je opravdu tak zle, když má tolik lidí nové auto, když každý rok jezdíme do Chorvatska, když jsme o víkendech v Olympiích a utrácíme desítky tisíc za zbytečnosti jako smartphony a tablety... hmm?
petetom (neregistrovaný)
není problém co třeba podívat se do komunistické vyspělé země jako je Severné korea , popř. se tam vystěhovat
klacmek (neregistrovaný)
Penetom píše jen nesmyslné bláboly!!!!! Měl jsem a mám práci, ale nemůžu si dovolit koupit úplně nové auto a ani nemůžu někam vycestovat, kdy se mi zachce!!!!!! Nepocituji a ani nevidím na své rodině, že bychom se měli dobře!!!!! Jsme na tom stejně, jako v létech minulých!!!! Vidím jen, že mezi lidma je velká závist, nevraživost, chamtivost, nepřátelství, opovrženost atd!!!!! Měli jsme v republice družstva, továrny, byli jsme soběstační!!!!???? Co máme dnes???? Jen hloupé a nesmyslné příkazy z EU a přihlouplé rozhodnutí politiků, kteří rozkradli naši republiku!!!!! (OF, ODS, TOP09, KDU-ČSL....)
petetom (neregistrovaný)
Měli jsme v republice družstva, továrny, byli jsme soběstační!!!!???? Co máme dnes???? Jen hloupé a nesmyslné příkazy z EU a přihlouplé rozhodnutí politiků, kteří rozkradli naši republiku!!!!! (OF, ODS, TOP09, KDU-ČSL….)MYSLÍŠ TO VŠE CO UKRADLI V 50 LETECH KOMUNISTI JEJICH MAJITELŮM ? A POZOR NEJEN ŽE JIM TO UKRADLI JEŠTĚ JE ZAVŘELI A NĚKTERÉ VE VYKONSRUOVANÝCH PROCESECH POVĚSILI? Vidím jen, že mezi lidma je velká závist, nevraživost, chamtivost, nepřátelství, opovrženost atd!!!!! přesně tohle zavedli komunisté když kradli a znárodnovali , vzpomínaš na měnovou reformu v roce 1953 pro tebe a ostatní bolševiky . je TO BANKROT !!!!! že tvá rodina ani ty necestuješ kdy se ti zachce , já taky ne ale o tom tom to přece není , demokracie je o tom , že MŮŽEŠ a nemusíš se nikoho ptát kam , prostě si zaplatíš a jedeě , dříve si musel požádat a povolená a když ti to nějaký komouš schválil tak si jel ale jenom do spřátelených zemí.....
Mirek (neregistrovaný)
Nejblíže pravdě je Petr, Ale k Jerrymu,jsem konstruktér,tak vím, že mnoho zajímavých nápadů i řešení bylo zavrženo pro závist,hloupost,neznalost,neinformovanost,ale to platí i dnes a navíc se do toho promítají tzv.vyšší zájmy-korupce.
Jerry.Gunman (neregistrovaný)
2 Mirek: Souhlasím. Tehdy hlupáci kovaní tou správnou ideologií mnohdy (a leckdy i VELMI často) rozhodovali o věcech, o jejichž technické podstatě neměli nejmenšího ponětí - zatímco dnes... Dnes je tomu mnohdy zrovna tak. Podle mne nejlépe rozdíl mezi dobou "tehdy" a "nyní" popsal Jiří Suchý: "Kapitalismus je lepší než socialismus, ale není tak dobrej, jak jsem čekal" Ale smím-li doporučit, držme se aut a politiku nechme stranou.
rrren9 (neregistrovaný)
socialismus byla tvrdě konzumní doba, kdy nebylo co konzumovat. Každý chtěl nějaké to západní auto, jenže než se takové dpstalo od vexláků a pinglů mezi prostý lid byl z něho vrak. Úpadek automobilek je patrný ze ztráty trhů, nejen západních, ale i orientálních. V Eisenachu byla původně výroba luxusních šestiválců 328 BMW/EMW, pak Wartburg. 311 byl ještě slušný vývozní artikl, v době vzniku. Později ztrácel a 353 už se vyvážet nedal. Trabant měl konkurenci v Gogomobilech a jíných vozících, tak se tomu tehdy říkalo, microcarech, chcete-li. Později se tento segment ze západních trhů vytratil. Oblíbené Minory byly prodávány v celé Evropě, úspěch v Le Mans přinesl prodejní efekt. Jenže byl "reorganizován" a později zrušen. Ani ta licence do SAABu prodána nebyla. Škoda od tudora do Š1000MB exportovala dobře, ale export stále klesal. Problém nebyl v konstrukcích, ale hlavně u Š1000MB to byl servis a dodávky dílů. Š 100/110 už raději vzniknout neměla. Osobní vozy Tatra znamenaly exotiku, hlavně svojí kusovou příp. maloseriovou výrobou. Navíc nebyla snaha tyto vozy vůbe vyvážet. Nákladní Tatry doplatily na orientaci na trh v SSSR podobně jako motocykly Jawa. Unikátní jízdní vlastnosti v terénu a spolehlivý vzduchem chlazený motor byly na Sibiři nepřekonatelné. A na jiné trhy se nedostaly, ale svět šel dál a vlastnosti Tater nepotřeboval. Rozhodně ne v zajímavém množství.
Jan Vávra (neregistrovaný)
Koukám,že rudoši (Tlustý,Karel 305.,balů,Karel,Honza námořník,Jiří Homa,Simon atd.) neunesou pravdu,jako ostatně každý komouš.
Zdeněk (neregistrovaný)
Těm kdo tady obhajuje tehdejší dobu bych rád něco vzkázal. "Prodejte své vily, passaty a Q5-ky, odstehujte se do 2+1 s umakartovym jádrem, kupte si žigula nebo Moskviče , přestaňte žrát banány a jiné tropické ovoce a hlavně DEJTE Pokoj.
Jerry.Gunman (neregistrovaný)
Ono by se jistě našlo i pár dalších aut, která ve své době byla buďto srovnatelná, nebo i lepší nežli to, co (tehdy) jezdilo na "západě - bohužel, všechna tato auta již jsou VELMI dávnou historií: JAWA/Aero Minor - tehdy (tj. na přelomu 40./50. let XX. století) plně konkurenceschopný lidový vůz, jehož výrobu soudruzi zastavili Tatra 87 -Zmikund s Hanzelkou jí po světě udělali reklamu a propagaci, nad níž není (matně si vybavuji citaci z Afriky snů a skutečností, kde se tuším Haile Selassie nechal slyšet, že 87 je auto, na které Afrika čeká), z cesty posílali objednávky a "doma" je házeli do koše, protože soudruzti rozhodli, že imperialistům auta dodávat nebudeme. Jen pro ilustraci, Tater 87 se za celých 14 let (1936-1950) vyrobilo nějakých 3.000 kusů a Z+H jen z první části africké cesty poslali domů snad až 1.000 objednávek... Tatra 600/Tatraplán - vůz tehdejší (1947-52) střední třídy, menší bráška navazující na 87. V letech 47-51 vyráběn v Tatře (ca 4.200 ks), následně ho "soudruzi" převedli do Škody, (1951-52 cca 2.100 kusů), kde šla kvalita dolů natolik dramaticky, že výroba vozu byla zastavena Škoda 440/Spartak/Octavia - v 50. letech plně konkurenceschopný maly vůz, který se úspěšně prodával i na západních trzích Dokonce i projekt Škody 1.300 / 1.500 / 1.800 s motorem vpředu, pohonem zadní nápravy a převodovkou vzadu, připravovaný koncem 60. let, byl ve své době plně srovnatelný s takovým BMW... Bohužel, soudruzi posíleni "bratrskou pomocí" stihli zaťápnout i toto - a proto jsme na tom dnes tak, jak jsme
petetom (neregistrovaný)
souhlas byli to projekty , které bolševik když ukradl továrny nechal ledem , protože jsme museli lézt do zadnice agresorům z ruska a vše co bylo ruské bylo dobře , jo kde je bolševik tam je zle
petr (neregistrovaný)
Dobrý den, zajímavý článek tedy předmět zamyšlení se nad socialistickými vozidly. Autorovi trošku zazlívám větu "Obyvatelé socialistického bloku vnímali vlastní bídu nejvýrazněji tehdy, když měli možnost porovnat svoji životní úroveň se standardem běžným „na Západě“... " . Myslím, že to měl trošku více upřesnit. Ano pokud jde o spotřební zboží tak u nás v Československu ( prožil jsem v socialistickém zřízení ČSSR 20 let ) byl trh značně chudý. Nemám ale pocit, že by zde někdo trpěl bídou ve smyslu základních životních potřeb. Ono idea výroby spotřebního zboží na "východě" byla zcela odlišná od "západní". Východ = kvalitní výrobek (rozuměj dlouhá funkčnost pro daný účel) s určenou minimální životností např. lednice tuším 20 let, pračka tuším 15 let atd. (roky nejsou přesné už si to moc nepamatuji ale důležitý je rozdíl v cílech). Socialistický blok nezvládal naplňovat potřeby obyvatelstva v oblasti spotřebního zboží a hlavně měl za cíl šetřit suroviny, zdroje potřebné k výrobě spotř. zboží (zejména složky nutné zakoupit u "imperialistů" za devizy) . Primárním cílem zde dle mého nebylo generování zisku ve vlastní zemi, krom možnosti získání devíz při prodeji tohoto zboží na západě. Další věc byla nemožnost vyrábět v jednotlivých zemích to co chtěli a zvládali. Hold soudruzi se SSSR měli patent na rozum a moc vše řídit. Západ = moderní, designově, technologicky vyspělý výrobek avšak s omezenou životností. Idea kapitálu - spotřeba, teda potřeba produkovat a prodávat pořád dokola pokud možno v co nejkratších intervalech (toto je patrné zejména v posledních desetiletích, ale tato idea má své počátky v první polovině 20. století, nejznámější je asi dohoda výrobců žárovek o postupném snižování jejich životnosti až na dnešní úroveň, nepotřebovali aby lidem žárovka sloužila 50 let bez potřeby koupi nové) obměny tovaru. Výroba převážně v soukromém vlastnictví nesrovnatelně vyšší pružnost reakce na potřeby trhu, žádné centrální řízení atd. Já osobně zastávám názor, že pokud jde o produkci spotřebního zboží nelze srovnávat socialistické zřízení s kapitalistickým. Mají odlišné cíle které se snaží naplňovat. (V žádném případě neporovnávám zřízení jako takové !)
Chorinski (neregistrovaný)
Doba minulá stála za ho.no. To snad ví každý rozumný člověk. Auta bohužel taky. Ale třeba Praha V3S. Tatra 805. Velmi dobrá auta.
milan (neregistrovaný)
Myslím že byla opomenuta Tatra 148 s3 jezdím sní dodnes a v terénu mě ještě žadné moderní auto neosolilo.
Waki (neregistrovaný)
Je tu dost málo aut, autor není znalec -asi tu dobu nezažil. Co autobusy, trolejbusy, lokomotivy, letadla a lodě ? Je mi 58 let a z dnešní situace u nás je mi na ....
petetom (neregistrovaný)
tak on napíše pravdu a vy mu nadávate , jak typické pro lidi který jse jen stěžují ale nic nevědí ...
Karel 305 (neregistrovaný)
Tedy to je blábol, už po přečtení prvních dvou vět, "Jak jsme trpěli bídou a selhalo vše...." jsem měl chuť přestat číst, ale zvědavost mi nedala. Zase někdo, kdo zná vše jen z vyprávění!
Karel (neregistrovaný)
Ten výběr aut sedí, skutečně se jedná o výjimečné vozy, zvláště Lada Niva a nákladní Tatry (nejen zde uvedená 815), těm se jiná auta nevyrovnají dodnes. Ale rozesmál mě ten dnes už povinný politicko-propagandistický úvod, za ten vás cenzurní úřad pochválí, možná bude i nějaká medaile ministra propagandy :) Hlavně že kapitalismus neznamená strádání a utrpení pro milióny lidí, ten má totiž na svědomí o řád víc obětí než jiné režimy všechny dohromady, ale to by se cenzura zlobila, tak to se nesmí říkat.
Miloš (neregistrovaný)
Mudrlanti ,mě koupila tchyně v 73 roce vrtačku obrousil jsem s ní obklady na celou chatu a předn 2 lety jsem vyněnil jen uhlíky a funguje stále...dále nekomentuji
Ferda Mravenec (neregistrovaný)
Dobrý den, co se týče mne rozhodně totalitní pohrobek nejsem, ale musím dát za pravdu těm, které tady takto označujete. Myslím, že dnes je velmi pokroucen význam slova demokracie, tedy stav, kdy mají všichni stejná práva a povinnosti. Dnes múžete dřít jako magor za zlámanou grešli a furt to bude málo a jiní synáčkové a kamarádi těch "správných" mohou kousek od vás v práci brouzdat po internetu, dělat prd a brát velké prachy a využívat benefitů. Ke mi z dnešní doby zle, jen image a faleš- z venku huj, uvnitř fuj.
Diskobolos (neregistrovaný)
Spousta z vás se do autora naváží, ale že byste napsali nějaký argument, to ne. A zadruhé - překvapuje mě, kolik je tady totalitních pohrobků.
Honza námořník (neregistrovaný)
Kapitalistický blahobyt vidím dnes na každém rohu,pod mosty,v parcích.Jsem důchodce,ale nepamatuji bídu a hlad.Je třeba brát i v úvahu,kolik peněz jsme v době útlaku rozpůjčovali státům ve světě,miliardy.Právě tato honorace nebyla schopna tyto půjčky ani vybrat.Mohu říci,že jako malý stát jsme vyráběli vše od špendlíku,po špičková nákladní auta,tryskové stavy,mikroskopy aj.Co vyrábí naše montovna dnes?Pan komentátor je silně špatně informován.
petetom (neregistrovaný)
no vydrží určité déle nebo chceš říct , že koupíš auto a musíš ho doma dodělávat jako u škodovek , vzpomente si jak to na sídlištích vypadalo v zimě , každé druhé se muselo roztahovat na laně škodovka sitič , proto se škoda 1000 mb jmenavala 1000 malývh bolůstek protože se muselo pořád něco opravovat , ještě ted se v anglii směji kdo má škodovku...
Jiří Homa (neregistrovaný)
Autor tohoto článku je evidentně mlíčňák, který o minulé době ví pouze to co mu někdo nakukal. Za starých časů by byl jistě horlivým svazákem. Třeba se mu v budoucnu podaří používat hlavu. Já mu to tak přeju !
jménoano (neregistrovaný)
To jste nám těch západních konkurenčních vozů, kterým nešlo konkurovat, nepředstavili.
jiři (neregistrovaný)
lada niva -ruská sračka.žralo to jako tank,na vyjetí ze záveje musely sedět 4 benga na kapotě,aby se auto hnulo.koza co skákala do zatáček,nepomohlo ani ji dát disky z volhy a kola z tatry 613,což znamena rošřířeni nápravy.tady se to minulo učinkem.přidavné hologeny svitily tak max 5 minut.pak to auto uplně odepsalo.
Kubyc (neregistrovaný)
Petetom: Když vše z východu je špatné tak proč si kupujete věci z Číny?? Přotože čína má u nás největší podíl vyrobků na trhu...
Gaius Julius Caesar (neregistrovaný)
petetom, už dlouho tě sleduju a musím říct, že jei naprostý idiot. Tehdy bylo jídlo právě kvalitní, protože byla ČSN, československá státní norma, která se musela striktně dodržovat a bylo ho dost, my měli VAZ 2106 (Ladu 1600), skvělý auto, po něm Formana, bezdomovci nebyli, ven jsem mohl jít třeba i o půlnoci beze strachu, že mě někdo přepadne, zkrátka vůbec jsem si nestěžoval. Teď je tu svrab a neštovice, což sem přitáhlo ze západu. A pozor, nejsem komunista a nikdy jsem nebyl. Akorát popisuju to co jsem zažil. Jediná věc, která byla v dřívějším režimu špatná, že člověk musel držet hubu. Ovšem dneska si jí taky moc otvírat nemůže, stačí když vidím tu cenzuru diskusí na našich serverech.
Simon (neregistrovaný)
Autor článku jest zřejmně velice dobře placený telátko který napíše vše co mu jeho vrchnost přikáže, jako třeba že obyvatelé východního bloku trpěli bídou, ubožáku , jen kdybych takovou bídu dneska měl
člověk (neregistrovaný)
Vždy je to pro někoho lepší. Dnes je to NESROVNATELNĚ lepší pro několik desítek až stovek tisíců schopných(~20%), všehoschopných(~70%) a privilegovaných. Tenkrát to bylo O DOST lepší pro několik milionů obyčejných lidí, kteří netoužili po bohatství a moci, ale chtěli prostě jen slušně a v bezpečí žít, a nemuset k zabezpečení tohoto obětovat veškerý čas vymezený jim pro život.
Jakub Panák (neregistrovaný)
Človeče, nemáš pravdu. V současné době se má drtivá většina obyvatel ČR podstatně lépe, než za sociku
  • Našli jste v článku chybu?