Smrtelná nehoda autonomního Uberu: Dostupné podrobnosti naznačují selhání stroje

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Autonomní vůz společnosti Uber se stal účastníkem smrtelné nehody

  • Uber testování svých aut pozastavil 

  • Vůz údajně ženu neviděl, stejně jako operátor, který seděl za volantem 

  • Nehoda připomněla, že zajistit stoprocentní funkci autonomního řízení nebude úplně snadné

Média zaplavila svět zprávami o střetu člověka s autonomním vozem společnosti Uber, který bohužel skončil smrtí. Co přesně se stalo, to zatím s jistotou ví pouze policie, některé podrobnosti už ale k dispozici jsou. A z toho, co víme, bychom se odvážili tvrdit, že fungující autonomní vůz by takovému střetu měl dokázat zabránit.

Jaká jsou fakta? K nehodě došlo v americké Arizoně. Konkrétně ve městě Tempe v těsném sousedství Phoenixu. Stalo se tak v noci z neděle na pondělí místního času, kdy autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ženu ve věku 49 let. Automobil jel rychlostí 63 km/h a v době střetu pohyboval v autonomním režimu. Za volantem seděl také operátor. Bohužel ani autonomní Volvo, ani operátor nehodě nezabránili. Údajně se vše seběhlo velmi rychle. Obrázek o místě nehody vám dá video, které je ke shlédnutí na stránkách San Francisco Chronicle. 

Doporučujeme: Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu — Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče

Nehoda přitáhla značnou pozornost, protože jde o první takový případ. Společnost Uber v reakci pozastavila testy všech svých aut ve Phoenixu, Pittsburghu, San Franciscu a v Torontu, což také na náš přímý dotaz potvrdila Ilona Grzywinska, vedoucí komunikace.

Policie města Tempe poskytla následující vyjádření: „Rádi bychom poskytli doplňující informace k dopravní nehodě Uberu, která se stala v noci na Mill Avenue jižně od Curry Road. Účastníkem nehody bylo jedno ze samořízených vozidel Uberu. V době nehody bylo auto v autonomním módu s operátorem vozu za volantem. Vozidlo srazilo ženu, když jelo na sever jižně od Curry Road. Žena přecházela silnici mimo přechod pro chodce ze západu na východ. Po srážce byla převezena do místní nemocnice, kde zraněním bohužel podlehla. Uber nám s vyšetřováním pomáhá a vyšetřování stále probíhá.“

Mill Avenue Takto vypadá místo, kde došlo k tragické nehodě. Žena podle policie města Tempe přecházela silnici zleva. Vůz se s ní střetl na straně spolujezdce, tedy vpravo

Na celé události je několik zvláštních skutečností. Předně se nehoda stala na velmi široké silnici. Konkrétně v ulici Mill Avenue kousek před křížením s Curry Road. V místě, kde k nehodě došlo, jsou oba směry od sebe oddělené velkým dělicím pásem. Právě z něj chodkyně do vozovky vstoupila. Pro úplnost dodejme, že přecházela mimo přechod, který je necelých sto metrů od tohoto místa na křižovatce s Curry Road.

Podle dostupného videa se vůz střetl s chodkyní na straně spolujezdce, což staví teorii o nenadálém vběhnutí ženy do vozovky do trochu zvláštního světla. Znamenalo by to totiž, že žena přeběhla před téměř celým automobilem, dost možná před tím přešla i jeden jízdní pruh. To by znamenalo, že čas na reakci byl. Tím spíš na tu strojovou. Vůz ovšem nezačal brzdit a jak píše San Francisco Chronicle, operátor sedící za volantem si ženy všiml až ve chvíli, kdy do ní automobil narazil.

Doporučujeme: Autonomní vozy společnosti Uber potřebují lidský zásah téměř na každém kilometru

Autonomní XC90 měla kromě řady jiných senzorů také dvě kamery. Jedna snímala prostor před autem, druhá operátora sedícího za volantem. Policie záznamy dostala a už je také viděla, zatím je ale nezveřejnila. Z videí je údajně zřejmé, že bylo velmi obtížné střetu zabránit, ať už z pohledu automobilu, nebo z pohledu operátora, neboť žena vstoupila do vozovky ze stínu.

Uvidíme, co přinese vyšetřování. I kdyby ovšem opravdu šlo o chybu oběti, tento případ pořád ukazuje, jak moc složité je vyvinout stoprocentně fungující systém autonomního řízení. Nehoda se stala za minimálního provozu, v relativně nízké rychlosti a na přehledném úseku. Přestože byla tma (pouliční osvětlení ovšem na Mill Avenue je), pořád by člověk předpokládal, že si autonomní systémy s takovými celkem běžnými podmínkami poradí.

S podobnou situací by si totiž měl umět poradit i běžný přednárazový asistenční systém vybavený detekcí chodců, tím spíš automobil opatření řadou dalších senzorů včetně těch laserových (LiDAR). Když nic jiného, alespoň začít brzdit by stihnout mohl. Upravené Volvo ale neudělalo vůbec nic. Systém ženu tlačící kolo vůbec neviděl. Proto si myslíme, že nedokonalá technika testovacího vozu svůj díl viny na této nehodě pravděpodobně mít bude. Do jaké míry nehoda ovlivní legislativu a vůbec vstřícnost celé společnosti vůči testování autonomních prototypů v běžném provozu, ukážou až následující týdny a měsíce. Můžeme se ale vsadit, že bez dopadů tato smutná událost nezůstane.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?