-
Trekka je v podstatě první „SUV“ značky Škoda
-
Na rozdíl od nového Kodiaqu se Trekka v ČR nikdy nevyráběla
-
Technický základ ze staré Škody Octavia se dovážel na Nový Zéland, kde byl smontován a osazen originální karoserií
-
V Evropě existuje jen několik málo exemplářů novozélandské Škody
-
Kromě Škody Trekka vznikl ještě jeden podobný vůz. Jmenoval se Skopak a byl určen pro Pákistán
Když byl představen nový Kodiaq, hovořilo se o něm jako o historicky vůbec prvním více než pětimístném SUV značky Škoda. Ona to sice pravda v podstatě je, přesto měl Kodiaq svého předchůdce, který ovšem není v našich končinách příliš známý. Šlo o Škodu Trekka, převlečenou Octavii ze šedesátých let opatřenou originální karoserií připomínající staré Land Rovery. Během zápůjčky nového Kodiaqu jsme se rozhodli, že s touto novinkou dávného předchůdce navštívíme. Jenže ono se to lehko řekne...
Doporučujeme: Stará Škoda Rapid je údajně nejhorší sportovní auto na světě. Souhlasíte?
Škoda Trekka se totiž v ČR nikdy nevyráběla, montovala se na Novém Zélandu. Právě proto existuje v Evropě jen několik málo dovezených exemplářů. Mohlo by se zdát téměř nereálné chtít fotit Kodiaq dohromady s modelem, který nemá ani mladoboleslavské muzeum, ale povedlo se. Jeden exemplář jsme díky novozélandskému klubu nečekaně našli kousek za Prahou.
Je neuvěřitelně roztomilá
Počátky Škody Trekka sahají přibližně do poloviny šedesátých let, kdy česká automobilka začínala vyvážet model 1000 MB na Nový Zéland. Tehdejší novozélandské předpisy ale téměř neumožňovaly dovážet hotová auta, takže se sem posílaly díly, které nějaká místní firma musela dávat dohromady. Tou společností byla Motor Industries a její majitel chtěl současně nabízet farmářům také technicky jednoduchý pracovní automobil, schopný jízdy lehčím terénem. Ve Škodě se tohoto plánu chytli, následoval projekt a první prototyp. Škoda Trekka byla na světě. Výroba se oficiálně rozjela v prosinci 1966, což mimo jiné znamená, že Trekka nedávno slavila padesáté narozeniny.
Když si Trekku prohlédnete na fotografiích samostatně, vypadá jako takový klasický starý Land Rover. Až v kontextu nového Kodiaqu naplno vynikne, o co vlastně jde. Zatímco Kodiaq je dílem dlouhého vývoje a musí splňovat řadu bezpečnostních podmínek, u Trekky se věc měla trochu jinak. Úkolem bylo postavit na daný základ jinou karoserii tak, aby to bylo pokud možno co nejjednodušší. Shodou okolností tahle stejná podmínka stála za vznikem prvních Land Roverů. Právě proto jim je Trekka tak podobná.
Škoda Trekka | Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW | |
---|---|---|
Délka (mm) | 3590 | 4697 |
Šířka (mm) | 1600 | 1882 |
Výška (mm) | 1785-2040 | 1655 |
Rozvor náprav (mm) | 2165 | 2791 |
Objem motoru (cm3) | 1221 | 1968 |
Maximální výkon (kW) | 34 | 140 |
Průměrná spotřeba (l/100 km) | 8,5 | 5,7 |
Převodovka | 4stupňová manuální | 7stupňová automatická |
Ve srovnání s moderním Kodiaqem je Trekka kratší, užší, má výrazně menší rozvor náprav, ale je podstatně vyšší. V dnešní době jsou tyto proporce hodně nezvyklé, ale dříve tomu bylo jinak. Kromě našeho provedení se třemi bočními okny a vzadu do boku otevíranými dveřmi existovala také pracovnější verze se stejnou laminátovou střechou (na boku ale byla pouze dvě okna a vzadu jiné dveře) nebo klasický pick-up. Některé varianty používaly pouze plátěnou střechu.
V interiéru nenajdete nic
V šedesátých letech byli zákazníci méně nároční. Tím spíš, když šlo o novozélandské farmáře, kteří si kupovali Trekku jako levné pracovní auto. V interiéru nenajdete jedním slovem nic. Je zde pouze volant a pár nejzákladnějších ukazatelů. Mimochodem, vidíte ty obrácené stěrače? Řidič asi neměl za deště příliš ideální výhled. O věcech typu automatických stěračů, dotykových obrazovek a všemožných asistentů se tehdejším majitelům téměř jistě ani nezdálo...
Bohužel, na projížďku tentokrát nedošlo. Tahle Trekka ještě na svou renovaci čeká, přestože je relativně zachovalá. Pod kapotou se ukrývá čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3, který vyprodukuje přesně 34 kW (47 k). Čtyřstupňová manuální převodovka se ve své době chlubila synchronizací a za příplatek jste mohli na zadní hnanou nápravu dostat samosvorný diferenciál. Jeho přítomnost značí štítek BT (Balanced Traction) a jak jste si možná v galerii všimli, vyfocená Trekka ho má. Jen pro srovnání, Kodiaq přijel ve své vrcholné motorizaci, což znamená dvoulitrové TDI naladěné na 140 kW (190 k), dvoustupňový automat a pohon všech kol.
Vznikly necelé tři tisíce
Škoda Trekka se vyráběla docela pomalu. Od konce roku 1966 do roku 1972 vznikly necelé tři tisíce exemplářů. Během své nedlouhé historie se Trekka podívala do Austrálie, Indonésie nebo do Vietnamu, kde sloužilo pět exemplářů jako vozy záchranné služby. Začátkem sedmdesátých let novozélandské úřady uvolnily přísné podmínky dovozu automobilů, což byl pro Trekku v podstatě konec. Na tamním trhu se začala objevovat auta z Japonska a o tento roztomilý vůz přestal být zájem. Trekka rychle upadla v zapomnění.
Doporučujeme: Galerie - Škoda Octavia 2017 není první. Prohlédněte si všechny čtyřoké Škodovky
Dnes jde o velkou raritu. Pokud chcete svou Trekku do garáže, čeká vás opravdu nelehký úkol. Jak nám řekl majitel béžového exempláře, v současnosti je obrovský problém vůbec nějaký kus najít a nyní už i vyvézt z Nového Zélandu. A jestliže byste si chtěli Trekku alespoň prohlédnout, časem se objeví coby vzácný exponát v Muzeu užitkové techniky v Mníšku pod Brdy (děkujeme za možnost auto vyfotit).
Kromě Škody Trekka má Kodiaq ještě jednoho předchůdce, který byl novozélandskému lehkému terénnímu automobilu podobný. Šlo o pákistánskou Škodu Skopak.