Losí test - jedna z nejobávanějších disciplín automobilového světa má další oběť. Stala se jí Škoda Superb iV, tedy plug-in hybridní model mladoboleslavské automobilky. Švédský magazín Teknikens Värld, který je průkopníkem tohoto testování (v roce 1997 proslul tím, že při něm převrátil Mercedes-Benz A), auto podrobil několika pokusům a dokonce u něj vyměnil i řidiče. Nic nepomohlo.
Testeři po vozech vyžadují, aby ostrý manévr, který simuluje náhlé vyhnutí se nebezpečné překážce (většinou zvěři), zvládla moderní auta v rychlosti minimálně 72 km/h. Během první jízdy jel Superb iV rychlostí 68 km/h a prošel. Druhý pokus při 70 km/h znamenal větší rozhození vozu a dva sražené kužely po obou stranách simulované vozovky. Třetí pokus: 70 km/h, auto se vešlo na milimetry. Na kýženou rychlost ale zkoušející ještě nedosáhli.
Pak se to ale povedlo. Ve čtvrtém pokusu jela Škoda Superb iV rychlostí 72 km/h. Smyšlený los nečekaně vběhl před kola, řidič zareagoval prudkým strhnutím volantu, auto shodilo dva ze tří kuželů na levé straně vozovky a pravou se pak odporoučelo ze záběru. V reálném provozu by skončilo mimo silnici.
Při opakování s jiným řidičem už výsledek nebyl tak drsný, auto ale stále uspokojivě neprošlo. Podobně dopadl i koncernový sourozenec Volkswagen Passat GTE, který sice nejvyjel ze záběrů, ale s přehledem porazil řadu kuželů. Teknikens Värld video se Superbem pro srovnání doplnil ještě záběry Peugeot 508 v rychlosti 78 km/h a Mercedesu-Benz C kombi v rychlosti 74 km/h. Obě auta manévr ustála.
Projít losím testem není nic lehkého. Dokládá to i řada neúspěšných modelů. Do problémů se dostala Dacia Sandero Stepway nebo Toyota Hilux. Neprošel jím dokonce ani koncernový sourozenec Superbu Volkswagen Passat Variant. Přitom třeba Škoda Scala obstála na výbornou a porazila Mazdu 3 i Kiu Ceed.
"Bezpečnost je pro nás vždy hlavní prioritou, proto bereme test publikovaný v Teknikens Värld velmi vážně. Nicméně dokud nebudeme znát více detailů, nejsme s to výsledky testu komentovat. Proto nyní pečlivě analyzujeme okolnosti testu, jeho výsledek a potenciální dopad. Očekáváme, že budeme brzy schopni poskytnout k tomuto tématu více informací," řekl Autobibli mluvčí Škody Pavel Jína.