Nová Škoda Scala se začátkem tohoto týdne poprvé v praxi představila mnoha desítkám českých novinářů v okolí chorvatského Splitu. Místo mezinárodní prezentace rozhodně stojí za pozornost. I když to zajisté nebyl záměr, s nadsázkou se dá říci, že se „Scala vrátila domů.“ Jak možná víte (nebo jste o tom četli samostatný článek), právě v Jugoslávii svého času automobilka Zastava vyráběla modely Skala. Ale to jen tak na okraj.
O Škodě Scala toho bylo také na našem webu napsáno opravdu hodně. Kromě prvního představení vozu a podrobného rozboru ceníku této novinky vám už před pár měsíci nabídl Jiří první jízdní dojmy, když měl možnost svézt se s prototypy. V jeho článku zaznělo kromě jiného také mnoho technických podrobností. Pokud vás zajímají, následujte odkaz níže:
Škoda Scala stojí na platformě MQB A0, tedy na nejmenší verzi koncernové techniky, známé z modelů Seat Ibiza nebo Volkswagen Polo. Jak je u Škody tradicí, po stránce velikosti z daného základu vytěžila maximum, takže jde o vůz výrazně větší než zmínění sourozenci. V rámci strategie „vždy kus auta navíc“ Škoda natáhla svého nepřímého nástupce modelu Rapid do velikosti, která z něj fakticky dělá zástupce kompaktních hatchbacků. A i v této kategorii Scala některé soupeře přerůstá. Aby také ne, když dostala zhruba o pět centimetrů delší rozvor než Rapid Spaceback.
Vnější rozměry | Škoda Scala | Škoda Rapid Spaceback | Škoda Octavia liftback | Volkswagen Golf |
---|---|---|---|---|
Délka (mm): | 4362 | 4304 | 4670 | 4258 |
Šířka (mm): | 1793 | 1706 | 1814 | 1799 |
Výška (mm): | 1471 | 1459 | 1461 | 1492 |
Rozvor náprav (mm): | 2649 | 2602 | 2686 | 2620 |
Protože je použitá technika převzatá z koncernové skládačky zvané MQB, po stránce motorů Škoda Scala nijak nepřekvapí. Totéž platí o podvozku. Vpředu jsou klasické vzpěry McPharson, vzadu najdeme vlečenou nápravu.
Přítomnost nejmenší verze technického základu má ale i svá omezení. Scala napříkald nemá víceprvkovou zadní nápravu, pohon všech kol nebo elektromechanickou parkovací brzdu. Ale o tom všem už jsme psali dříve.
V okolí Splitu jsme ovšem měli první možnost zjistit, jaká je mladoboleslavská novinka v praxi a jak se podařilo známé technické prvky naladit. Takže?
Vnitřní prostor na jedničku
Dalo se to tušit už z dřívějších informací a chorvatské setkání to jen potvrdilo. Škoda Scala je uvnitř opravdu prostorná. Problém dokonce nemám ani já se svými necelými 190 cm, což rozhodně není u hatchbacků nižší střední třídy pravidlem. Scala nabízí dost místa pro kolena i pro hlavu. A to i v případě, že má panoramatickou střechu. U aut je obvyklé, že se krycí roletka stahuje od předu dozadu, takže nad hlavami zadních cestujících musí být prostor, kam se roletka namotá. U Scaly se ale stahuje odzadu dopředu. Chytré.
Více o prostornosti interiéru prozradí naše tradiční tabulka, kde najdete také srovnání s některými modely konkurenčních značek:
Prostor pro cestující (cm) | Škoda Scala | Kia Ceed | Škoda Octavia Combi | Ford Focus Kombi | Peugeot 308 SW |
---|---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 146 | 150 | 148 | 147 | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 143 | 147 | 146 | 143 | 143 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 95/104 | 95/101 | 87/97 | 93/101 | 91/100 |
Prostor pro hlavu vzadu | 96 | 97 | 94 | 99 | 95 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 17 | 11 | 14 | 18 | 12 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 41 | 37 | 39 | 43 | 37 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 23 | 18 | 22 | 21 | --- |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 | 26 | 25 | 21 | 25 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 9 | 6 | 10 | 8 | 9 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 49 | 50 | 48 | 54 |
Délka sedáku vzadu | 49 | 47 | 49 | 48 | 49 |
Délka opěradla vpředu | 64 | 62 | 66 | 62 | 66 |
Délka opěradla vzadu | 66 | 66 | 68 | 64 | 65 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 20 | 25 | 24 | 28 | 23 |
Protože se na našem trhu v kategorii nižší střední třídy lépe vede kombíkům, do redakčních testů se dostávají častěji a v našem archivu tudíž máme více údajů týkajících se těchto verzí. Právě proto v tabulce figuruje Peugeot 308 SW a Ford Focus Kombi. Pro srovnání s modelem Scala ovšem lze použít všechny rozměry kromě výšky pro hlavu zadních cestujících, která bývá u kombi trochu lepší.
Z tabulky vnitřních rozměrů jsou dobře vidět nejsilnější stránky Scaly, a sice velkorysý podélný prostor ve druhé řadě a více než dostatečný prostor pro hlavu v obou řadách. A to i přesto, že bych subjektivně označil posaz za vyšší. Naopak vnitřní šířka je menší, což je zřejmě daň za malou verzi platformy MQB.
Pokud jde o zavazadelník, také ten bude nepochybně silnou zbraní nové Škody. Nejen kvůli základnímu objemu 467 litrů, což je nejvíce u hatchbacků nižší střední třídy, ale také co se týká reálných rozměrů. Je totiž velmi široký, hluboký a rovněž poměrně dlouhý. Na kombíky samozřejmě nestačí, nicméně s délkou 85 cm se Scala téměř vyrovná Hyundai i30 Fastback, což je v podstatě liftback s protaženou zádí. Více opět prozradí přiložená tabulka:
Prostor pro zavazadla (cm) | Škoda Scala | Kia Ceed | Hyundai i30 Fastback | Ford Focus Kombi | Peugeot 308 SW |
---|---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 109 | 98/105 | 105 | 115 | 105 |
Výška po roletu | 54 | 41/49 | 53 | 44-53 | 50 |
Délka ložné plochy | 85 | 76/77 | 86 | 100 | 107 |
Výška nakládací hrany | 68 | 66 | 75 | 92 | 63 |
Šířka vstupního otvoru | 106 | 111 | 100 | 109 | 110 |
Výška vstupního otvoru | 88 | 80 | 92 | 85 | 73 |
Max. délka nákladu | 184 | 187 | 202 | 218 | 208 |
Výška otevření pátých dveří | 188 | 187 | --- | 186 | 189 |
Kromě vnitřního prostoru interiér žádné velké překvapení nenabízí. Přesto jsou dojmy pozitivní. Je to zkrátka další koncernový model na platformě MQB se vším, co k tomu patří. Takže nechybí rozměrné displeje včetně toho na přístrojovém štítu, kvalitní materiály a velmi solidní zpracování. Rozhodně potěší (zejména na delších cestách) vynikající sedadla s dlouhými sedáky i opěradly a moc příjemným tvarováním.
Trochu zamrzí detail týkající se ovládání klimatizace. Tlačítko pro manuální nastavení intenzity ventilace totiž zmizelo ze středového panelu. Abyste si mohli intenzitu ventilace manuálně nastavit, musíte stisknout na středovém panelu tlačítku „Menu“, následně sáhnout na tlačítko „Auto“, z nabídky vybrat možnost manuálního ovládání a pak na vpravo umístěné liště konečně můžete nastavit požadovanou intenzitu. Chápu, že se u automatické klimatizace předpokládá menší využití manuálního režimu, ale tohle řešení je velmi zdlouhavé. Jinak je ergonomie v naprostém pořádku.
Jak rychlá je nejrychlejší Škoda Scala?
V aktuální nabídce motorizací Škody Scala najdete zážehový tříválec 1.0 TSI (85 kW/115 k), čtyřválec 1.5 TSI (110 kW/150 k) a diesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Nejrychlejší je samozřejmě patnáctistovka, standardně dodávaná s automatickou převodovkou DSG. Měla by zvládnout sprint z nuly na 100 km/h za 8,2 s a nejvyšší rychlost 219 km/h.
Jak je na tom s reálnou dynamikou, to prozradí další tabulka:
Akcelerace | Škoda Scala 1.5 TSI DSG | Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT | Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 3,85 | 3,55 | 3,56 |
0-100 km/h (s) | 9,36 | 9,23 | 9,31 |
0-120 km/h (s) | 13,07 | 12,68 | 13,03 |
30-50 km/h (s) | 1,63 | 1,54 | 1,61 |
50-70 km/h (s) | 1,9 | 1,79 | 1,74 |
80-120 km/h (s) | 6,13 | 6,03 | 6,43 |
V reálu vrcholná Scala tak zajímavou dynamiku nepředvedla. Výsledný průměr sprintu na 100 km/h je zhruba o sekundu horší než udávaná hodnota. Čas vůz ztratil hned na začátku, protože se nám nepodařilo najít způsob, jak donutit převodovku k alespoň trochu ostrému rozjezdu. Navíc v menu nastavení vozu z nějakého důvodu nešlo přepnout ESP do režimu Sport (systém hlásil „funkci aktuálně nedostupnou“). Ve výsledku se tak Scala rozjížděla z nějakých 1500 ot./min, což má samozřejmě na výsledek velký vliv.
Ani v praxi bych ale výkon 110 kW (150 k) asi nehádal, což je ovšem věc, na kterou jsem si stěžoval třeba také u Seatu Arona FR 1.5 TSI. Tenhle motor sice jede hezky, ale postrádá sportovní razanci. Otázkou je, jestli vůbec vadí. Scala totiž nechce být sportovní hatchback, byť třeba v té zelené barvě Rallye vypadá celkem slibně.
Hlavně komfort
Vnější rozměry si vybraly menší daň na jízdních vlastnostech. Zatímco třeba Seat Ibiza nebo Audi A1 jsou lehkonohé a v zatáčkách mrštné hatchbacky, Scala tuhle lehkost trochu postrádá. To ovšem ještě neznamená, že si s rychle projížděnými zatáčkami neporadí. Poradí, jen je logicky trochu těžkopádnější než kompaktnější sourozenci.
Scala se nabízí se základními a nastavitelnými tlumiči. Auto postavené na běžném podvozku na prezentaci nebylo ani jedno, přestože do Splitu Škoda přivezla mnoho desítek vozů. Nastavitelné tlumiče se skrývají pod položkou Sport Chassis Control, který obsahuje také o 15 mm nižší světlou výšku. Jiří při jízdách v prototypech upozorňoval na tvrdší naladění této varianty podvozku, já jsem si ale ničeho takového nevšiml. Naopak bych řekl, že i v režimu Sport byla Scala poměrně měkká. V režimu Normal se pak karoserie docela hodně pohupuje. S nerovnostmi zřejmě Scala velké problémy mít nebude. Pro úplnost, k dispozici je ještě třetí verze podvozku, a sice s paketem pro špatné cesty. Ta má světlou výšku naopak o 12 mm zvýšenou.
Scala vás za volantem nijak nevybízí k rychlé nebo dokonce sportovní jízdě. Hrubší zacházení zvládne, ale řidiči to nepřináší žádné velké potěšení. Jednoduše jde o auto určené pro každodenní provoz, kde vás bude těšit solidním komfortem, výborným odhlučněním a možností využít řadu asistenčních systémů.
Tenhle charakter Škody Scala je důvodem, proč mi byl nakonec velmi sympatický také základní motor 1.0 TSI 85 kW. Tříválec je mnohem tišší než ve Fabii a neprodukuje skoro žádné vibrace. Jistě, zejména při předjíždění menší počet koní pod kapotou poznáte, ale i tříválec umí být svižný a nakonec pro každodenní provoz bohatě postačí. Časem dorazí ještě slabší provedení litrového tříválce a také varianta G-Tec.
Povedené normální auto
Škoda sice model Scala označuje za vůz, který „nově definuje kompaktní třídu“, praxe ale neukázala nic, čím by byl tento hatchback vyloženě revoluční. Jednoduše je to normální auto, které možná nechytne za srdce, ale jinak prostě funguje tak, jak má. Oproti klasickým hatchbackům nižší střední třídy přidá zejména více prostoru vzadu a větší zavazadelník. A samozřejmě také nejrůznější praktické detaily v podobě různých přihrádek (mají objem celkem 26 l), deštníků ve dveřích, trychtýře na dolévání vody do ostřikovačů atd.
Základní cena Škody Scala je 394 900 Kč. Výbavy jsou k dispozici pouze dvě, Ambition a Style. Relativně vysoká „cena od“ je daná prozatímní absencí slabší verze motoru 1.0 TSI 70 kW (ta bude stát 369 900 Kč a dorazí během druhého čtvrtletí), ale také bohatou základní výbavou. Každá Scala nabídne tempomat, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná zrcátka, Lane Assist, Front Assist, diodové světlomety nebo bezdrátové dobíjení telefonů a vzdálený přístup do vozu. Právě konektivita je další věc, na které Scala staví. Plně vybavená auta mohou mít také Wi-Fi, digitální přístrojový štít nebo přístup k aktuálním informacím (například o dopravě nebo počasí) přes internet.
Zájemci si mohou novou Škodu Scala už objednat, výroba byla zahájena začátkem února. Kompletní ceník této novinky si můžete stáhnout zde:
Škoda Scala 2019 Kompletní CZ ceník ke stažení
Technické údaje | 1.0 TSI | 1.5 TSI DSG | 1.6 TDI (DSG) |
---|---|---|---|
MOTOR | |||
Konstrukce: | řadový tříválec, uložený vpředu napříč | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 | 1498 | 1598 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 76,4 | 74,5 x 85,9 | 79,5 x 80,5 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 | 10,5 : 1 | 16,2 : 1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 85 / 5000-5500 | 110 / 5000-6000 | 85 / 3250-4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 200 / 2000-3500 | 250 / 1500-3500 | 250 / 1500-3250 |
Převodovka: | 6stupňová manuální | sedmistupňová dvouspojková | 6stupňová manuální (sedmistupňová dvouspojková) |
Poháněná kola: | přední | přední | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,8 | 8,2 | 10,1 (10,3) |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 201 | 219 | 201 (200) |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 6,4/5,2/5,0 | 6,4/4,2/5,0 | 5,1/3,6/4,2 (4,9/3,7/4,1) |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |||
Délka (mm): | 4362 | 4362 | 4362 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1793 | 1793 | 1793 |
Výška (mm): | 1471 | 1471 | 1471 |
Rozvor náprav (mm): | 2649 | 2649 | 2649 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1531 | 1531 | 1531 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1516 | 1516 | 1516 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1165 | 1190 | 1190 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1668 | 1718 | 1249/1760 (1264/1774) |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 467/1410 | 467/1410 | 467/1410 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 | 50 |