Po světové premiéře, která proběhla už v květnu, jsme se mohli poprvé svézt s nástupcem u nás tolik oblíbené Škody Yeti. Pokud čekáte nějaké senzační zprávy a velká překvapení, musíme vás zklamat. Karoq je další z celé řady aut postavených na platformě MQB a používá mnoho věcí, které známe z jiných koncernových modelů, takže vlastně ani ničím příliš překvapit nemohl. Neznámou zůstávalo spíše jen celkové naladění vozu. Jaký tedy nový Karoq je?
Komfortem zaujme
Na Sicílii jsme krátce vyzkoušeli motorizace 1.0 TSI, 1.5 TSI a vznětový dvoulitr o výkonu 110 a 140 kW. Bez ohledu na konkrétní motor zaujal především podvozek. Karoq je jedno z těch aut na trhu, které nechtějí být vyloženě sportovní, ale nepřehání to ani s příliš houpavým charakterem. Ve výsledku jde o zdařilý kompromis, který zvládá ostřejší jízdu zatáčkami a zároveň rozbité silnice.
Škoda Karoq | Škoda Kodiaq | Škoda Yeti | Seat Ateca | VW Tiguan | |
---|---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4382 | 4697 | 4222 | 4363 | 4486 |
Šířka (mm) | 1841 | 1882 | 1806 | 1841 | 1839 |
Výška (mm) | 1605 | 1655 | 1645 | 1611 | 1673 |
Rozvor (mm) | 2630 | 2791 | 2578 | 2630 | 2677 |
Je potřeba říci, že těch najdete na Sicílii vážně dost, takže jsme si mohli dosytosti vyzkoušet, jak dobře Karoq nerovnosti filtruje (dokonce i na 18" kolech). K tomu navíc ani nepotřeboval adaptivní tlumiče. Ty Škoda zařadí do nabídky později, v současnosti si je pořídit k modelu Karoq nemůžete. Mrzet vás to ale nemusí, protože nejsou potřeba.
Doporučujeme: Škoda Karoq vs. 7 dalších kompaktních SUV: Srovnání klíčových vlastností
Testované motorizace měly ještě jednu společnou věc – velmi dobré odhlučnění. V autě při jízdě na hrubším povrchu sice slyšíte odvalování pneumatik, motor ovšem téměř vůbec. Zřejmě nejvíce tahle vlastnost vynikne v kombinaci se základním litrovým tříválcem. Jeho zvuk proniká do interiéru až ve vysokých otáčkách, při běžné jízdě o něm nevíte. Vibrace typické pro tříválcové jednotky se podařilo naprosto eliminovat, a to dokonce navzdory absenci vyvažovacího hřídele. Je to díky přidaným nevývažkům a převedení kmitů do podélné roviny, kde je vůz podstatně tužší a kde člověk vibrace tolik nevnímá.
Obecně základní tříválec působil velice sympaticky. Samozřejmě nejde o motor, který by trhal dlažební kostky na požádání, ale dynamiku nabízí více než solidní. Nízká hmotnost nad přední nápravou se také hodí. Jak tak nad tím přemýšlím, nemohu si pomoci. Tříválcový Karoq se mi nakonec snad líbil i více než vůz osazený novou zážehovou patnáctistovkou. Ta totiž subjektivně nevykazovala o moc lepší dynamiku a její zvuk ve vysokých otáčkách byl spíše zklamáním. Je ale potřeba dodat, že motor 1.5 TSI jsme zkoušeli v kombinaci se sedmistupňovým automatem. Ten není naladěn příliš sportovně. Mimochodem, systém Launch Control Karoq vybavený převodovkou DSG nemá, což je zajímavé, protože třeba takový Kodiaq 1.4 TSI s automatem toto nabízel.
Níže v tabulce najdete základní technická data všech motorizací. Všechny údaje platí pro verzi s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou s výjimkou nejsilnějšího 2.0 TDI. Ten se totiž standardně dodává s pohonem 4×4 a sedmistupňovým automatem DSG, stejně jako ve větším Kodiaqu.
1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | |
---|---|---|---|---|---|
Nejvyšší výkon (kW/k) | 85/115 | 110/150 | 85/115 | 110/150 | 140/190 |
Nejvyšší točivý moment (Nm) | 200 | 250 | 250 | 340 | 400 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 187 | 204 | 188 | 207 | 211 |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 10,6 | 8,4 | 10,7 | 8,9 | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,3 | 5,1 | 4,5 | 4,4 | 5,3 |
Hodnocení spotřeby si necháme až na plnohodnotný redakční test. Jen pro představu, zážehové jednotky jezdily v sicilském provozu zhruba za osm litrů. Jak to ale na podobných prezentacích bývá, nešlo zrovna o jízdu zaměřenou na spotřebu. Patnáctistovka nabízí ještě navíc systém vypínání dvou válců. Pokud by vám dvouválcový režim neprozradila hláška na přístrojovém štítu, určitě byste si toho nevšimli.
Vznětové motory rovněž zaujmou odhlučněním a kultivovaným chodem, naopak postrádají říz známý ze starších dieselů, který vyměnily za nižší produkci emisí. Ale to už víme z dřívějších testů jiných koncernových modelů. Aktivace režimu Sport na tom nic moc nezmění. Pokud si ale na tuto vlastnost zvyknete, pravděpodobně budete spokojeni. Vrcholný Karoq osazený čtyřválcem 2.0 TDI 140 kW dokáže být velmi svižný, nicméně ani ten nepůsobí kdo ví jak sportovně. Dieselové jednotky během prvních pár desítek kilometrů vykazovaly spotřebu lehce přes sedm litrů.
Do terénu s režimem Offroad
Zatímco předokolky využívají zadní jednoduchou nápravu, čtyřkolky mají nápravu víceprvkovou. Subjektivně se verze s pohonem přední nápravy zdály být trochu hlučnější, po stránce jízdních vlastností ale není na co si stěžovat ani u technicky jednodušší varianty.
Doporučujeme: Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
Spolu s pohonem všech kol pak souvisí také jízdní režimy Snow a Offroad. Mění se obvyklé věci typu nastavení převodovky nebo odezvy na plynový pedál. Offroad vám navíc aktivuje pomocníka pro sjíždění prudkých svahů. V terénu Karoq zvládne docela hodně, přičemž ho nezastaví ani křížení náprav, kdy se dvě kola dostanou do vzduchu. Ale ani to není příliš velké překvapení vzhledem k tomu, co před pár měsíci předváděla na rakouské prezentaci omlazená Škoda Octavia Scout.
Samozřejmě nechybí řada asistenčních systémů jako třeba aktivní vedení v pruzích nebo adaptivní tempomat. Vše funguje tak, jak to známe od jiných koncernových aut, což přeloženo znamená, že to funguje na výbornou. Na dálnici jsme zkoušeli Karoq 2.0 TDI 4x4 110 kW s manuální převodovkou. Ten logicky sám nezastaví, jako to dělají jiné Škodovky s automatem, ale než se systém vedení v pruzích definitivně deaktivuje, trvá to velmi dlouho. Přirozeně před tím přichází vizuální a akustické upozornění, v poslední fázi vám pak vůz „klepne“ do brzd.
V interiéru není slabého místa
Kabina jako taková nabízí věci známé třeba z Kodiaqu. Ergonomie je téměř perfektní. Škoda obligátních slabin, jakou je například absence jakéhokoliv pevného ovladače u centrálního dotykového displeje nebo nutnost nastavovat intenzitu podsvětlení přístrojů právě přes středový displej. Novinkou v rámci automobilky Škoda je digitální přístrojový štít, který ale ze čtyř testovaných aut nemělo ani jedno, takže jsme si ho v praxi nevyzkoušeli. Samozřejmostí je řada „simply clever“ drobností od držáků na menší láhve umožňujících jejich otevření jednou rukou až po roletku v zavazadelníku, která se zvedá spolu s pátými dveřmi přesně tak, jak tomu je třeba u Mazdy6.
Doporučujeme: Galerie — Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
S prostorem problémy rozhodně nečekejte. Vzadu je místa dost i pro urostlejší cestující. Pocitově uvnitř nové mladoboleslavské SUV působí ve srovnání s Atecou jako větší vůz. Jedinou menší překážkou je tunel na podlaze uprostřed, i když ani ten není příliš rozměrný. Jak už asi víte, Karoq nabízí dvě verze zadních sedadel. Klasická lavice sice nejde vyjmout, nicméně pro sezení je pohodlnější. Sedadla VarioFlex za příplatek 9000 Kč (8600 Kč u výbavy Style) nabídnou mnohem více variability, ale jsou užší a mají kratší opěradlo.
Krajní místa lze posouvat v podélném směru, můžete nastavovat sklon opěradel, sedadla lze také celá překlopit dopředu nebo je rovnou vyndat. VarioFlex umožňuje rovněž čtyřmístné uspořádání, kdy dáte pryč prostřední sedadlo a ta krajní přesadíte o pár centimetrů blíže ke středu. Manipulace se sedadly je jednoduchá a sedadla jako taková nejsou příliš těžká. Pozor ovšem musíte dávat při vracení prostředního sedadla na původní místo. Každé sedadlo je totiž vybaveno konektorem kvůli upozornění na nezapnutý pás a vyhřívání. Pod prostředním sedadlem je tento konektor vybaven plastovým krytem, pokud ten nevyklopíte před tím, než sedadlo zaklapnete do podlahy, konektor na spodní straně sedáku si rozbijete.
Na nový vůz budete čekat
Škoda Karoq je další z řady koncernových automobilů, kde se emotivního svezení sice nedočkáte, ale kde vše funguje tak, jak to fungovat má. Najít nějaké nevýhody je docela složité. Během prvních kilometrů zamrzely snad jen kompletně plastové vnitřní výplně dveří, které zejména v kontextu lépe vybavených exemplářů opravdu nevypadají moc hezky.
Karoq se už vyrábí i prodává a zájem o něj je obrovský, což se dalo dopředu čekat. Pro zákazníky to znamená, že svůj exemplář objednaný do výroby dostanou za více než půl roku. Pro připomenutí, nástupce modelu Yeti se zatím prodává ve výbavách Ambition a Style, přičemž základní benzinový tříválec pořídíte za 529 900 Kč. Za plně vybavený Karoq s motorem 2.0 TDI o výkonu 140 kW zaplatíte téměř milion.