Škoda Enyaq i Volkswagen ID.4 přijely na český trh v září. I když ani jedno z aut ještě v showroomech fyzicky není, už je zle objednávat. Zatím jen v lépe vybavených verzích s vyšším výkonem a delším dojezdem. Oba elektromobily jsou koncernovými sourozenci a i proto si zaslouží podrobné porovnání.
Enyaq i ID.4 stojí na společné koncernové platformě pro elektromobily MEB. Proto nepřekvapí velmi podobné rozměry, i když domácí vůz do zásuvky je ve všech směrech větší. Za tím stojí i design karoserie, která je na rozdíl od německého sourozence ostřeji řezaná. Enyaq je nicméně o celých 65 mm delší, o 27 mm širší a o čtyři milimetry vyšší. Rozvor má však o milimetr kratší.
Hlavně delší a širší karoserie pro Škodu Enyaq znamená větší kapacitu zavazadlového prostoru. Její kufr je o 42 litrů objemnější než u Volkswagenu ID.4. Mladá Boleslav tak dostála své pověsti praktické značky a to i díky tomu, že jako obvykle na palubě přidává sadu Simply Clever prvků. Velikosti obou aut můžete porovnat v následující tabulce.
Škoda Enyaq iV vs. Volkswagen ID.4: Srovnání rozměrů
Škoda Enyaq | Volkswagen ID.4 | |
---|---|---|
Délka (mm) | 4649 | 4584 |
Šířka (mm) | 1879 | 1852 |
Výška (mm) | 1616 | 1612 |
Rozvor (mm) | 2765 | 2766 |
Objem kutru (l) | 585 | 543 |
Z hlediska technických parametrů jsou si obě auta velmi podobná. Opět je ale potřeba zdůraznit, že srovnáváme zatím dostupné verze, tedy s vyšším výkonem, kapacitou baterií a dojezdem. Obě značky totiž vsadily na to, že na trh ze začátku raději pošlou dražší, ale výkonnější vůz.
Enyaq i ID.4 tak pohání elektromotor o výkonu 150 kW a točivém momentu 310 Nm. Obě auta zvládají akceleraci z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a mají maximální rychlost omezenou na 160 km/h. Zajímavostí je, že i když má ID.4 stejnou kapacitu akumulátoru, vyšel mu v měření WLTP o něco delší dojezd. Jde ale o tabulkovou hodnotu. Troufáme si tvrdit, že v reálném provozu to bude jedno.
Škoda Enyaq vs. Volkswagen ID.4: Srovnání parametrů
Parametry | Škoda Enyaq iV 80 Loft | Volkswagen ID.4 1st |
---|---|---|
Kapacita max./využitelná (kWh) | 82/77 | 82/77 |
Max. výkon (kW) | 150 | 150 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 310 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 160 |
Dojezd WLTP (km) | 510 | 520 |
Pojďme na cenu, protože tam už je rozdíl mezi oběma sourozenci větší. Volkswagen ID.4 1st stojí o 35 tisíc korun víc než Škoda Enyaq iV 80 Loft. Proto nás zajímalo, zda dáte tuto částku navíc jen za jiné logo na karoserii. ID.4 je už v základu vybaven tepelným čerpadlem (snižuje spotřebu energie z trakční baterie při vyhřívání nebo chlazení interiéru), LED světlomety, adaptivním tempomatem nebo navigací Discover Pro s 10palcovou obrazovkou. Nechybí ani automatická klimatizace, vyhřívaná přední sedadla i volant nebo systém Lane Assist a parkovací kamera.
Škoda má sice větší 13palcový displej zábavního systému, ale za navigaci musíte v základní verzi připlatit 20 tisíc. Tepelné čerpadlo stojí samostatně 30 tisíc korun. Stejně tak adaptivní tempomat je součástí příplatku paketu Asistovaná jízda 1.0 za 21 tisíc korun, nebo za 28 tisíc korun včetně asistentu pro jízdu v pruzích, který také v základu chybí. LED světlomety, automatická klimatizace nebo parkovací kamera tu jsou a totéž platí i pro vyhřívaná sedadla a volant. Nicméně, pokud byste chtěli mít Enyaq vybavený stejně jako ID.4, museli byste přidat 78 tisíc a Škoda by tak vyšla dráž.
Škoda Enyaq iV vs. Volkswagen ID.4: Srovnání cen
Model | Cena |
---|---|
Škoda Enyaq iV 80 Loft | 1 189 900 Kč |
Volkswagen ID.4 1st | 1 224 900 Kč |
Škoda Enyaq iV 80 Founders Edition | 1 379 900 Kč |
Volkswagen ID.4 1st Max | 1 473 900 Kč |
Ve vyšší výbavě 1st Max stojí Volkswagen ID.4 1 473 900 korun. To je ještě výraznější rozdíl oproti Enyaqu Founders Edition, za který zaplatíte o 94 tisíc korun méně. Německý elektromobil za to nabídne třeba inteligentní LED světlomety Matrix, třízónovou klimatizaci, větší navigaci Discover Pro 12“, kamery kolem celého auta, head-up displej s rozšířenou realitou nebo lepší přední sedadla ergoActive.
Škoda ve verzi Founders Editon dostala zase obří 21palcová kola, která jsou o palec větší než u Volkswagenu. Má LED Matrix, ale třízónová klimatizace je spolu s vyhříváním sedadel vpředu a vzadu, elektrickými sedadly a panoramatickou střechou k mání v paketu Komfort za 110 tisíc korun. I ve verzi Founders Edition chybí adaptivní tempomat, který si je nutné dokoupit za 80 tisíc korun v paketu s asistenčními systémy a panoramatickým kamerovým systémem. Dalších 89 tisíc korun dáte za navigaci a head-up displej s rozšířenou realitou v balíčku Tech Paket.
Bavíme se vždy o paketech, protože jednotlivě tyto položky pořídit nelze. V závěru by tedy byla Škoda Eynaq opět dražší než ID.4, protože byste k její ceně museli připočíst 279 tisíc korun. Zajímavé ale bude sledovat, jak si povede Enyaq proti ID.4, až se na trhu objeví i základní varianty.