Škoda Enyaq je jedním z nejdůležitějších modelů mladoboleslavské automobilky v její novodobé historii. První plně elektrické auto na platformě MEB přijíždí s nápadným designem, u Škody dosud nevídanou výbavou a také sebevědomou cenou – ani v jedné verzi ho pod milion nekoupíte. Srovnali jsme ho proto nejen s cenově podobnými vozy, ale i luxusními SUV do zásuvky, kterým tak trochu leze do zelí.
Škoda Enyaq začíná v Česku na ceně 1 059 900 korun. Má to ale háček – i když tuto částku Škoda zdůrazňovala při představení vozu, aktuálně není možné Enyaq za tyto peníze objednávat. Platí totiž pro základní provedení Enyaq 60 iV se slabším 132kW motorem a menší 62kWh baterií. Vůz nabízí podle měřícího cyklu WLTP dojezd 390 kilometrů.
Tuto variantu jsme srovnali s konkurenčními modely, které se prodávají za obdobnou cenu. K srovnání jsme přizvali i technologicky spřízněný Volkswagen ID.3, jakkoliv jde o hatchback a SUV model ID.4, jenž má s Enyaqem mnohem více společného, ještě na svou premiéru čeká. Hyundai Kona a Kia e-Soul se prodávají ve dvou provedeních podle výkonu a kapacity baterie. V případě Kony jsme kvůli podobné ceně sáhli po vyšší verzi Power, v případě modelu e-Soul naopak po slabší 100kW variantě.
Srovnání: Škoda Enyaq 60 iV vs. cenově podobné elektromobily
Parametry | Škoda Enyaq 60 iV | Hyundai Kona Power | Kia e-Soul (100 kW) | Volkswagen ID.3 |
---|---|---|---|---|
Kapacita akumulátoru (kWh) | 62 | 64 | 39,2 | 58 |
Max. výkon (kW) | 132 | 150 | 100 | 150 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 395 | 395 | 310 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,7 | 7,9 | 9,9 | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 167 | 157 | 160 |
Dojezd WLTP (km) | 390 | 484 | 276 | 423 |
Základní cena (Kč) | 1 059 900 | 1 049 990 | 1 099 980 | 1 014 900 |
Z tabulky vyplývá, že mezi konkurenty má Enyaq průměrnou cenu, dojezd a lehce podprůměrnou akceleraci, ačkoliv má spolu s Volkswagenem nejnižší točivý moment. Průměrný je i v maximální rychlosti. Je ale nutné podotknout, že z vybraných vozů je s přehledem největší. S délkou 4649 mm o třídu přerůstá Hyundai Kona (4180 mm) i Kiu e-Soul (4195 mm). Totéž platí i pro kufr. Škoda má základní kapacitu 585 litrů, Hyundai 332 a Kia dokonce jen 315 litrů.
Dobrý i proti luxusním SUV
Škodu Enyaq iV sice zatím není možné koupit v základním provedení, ale Mladá Boleslav už přijímá objednávky na lepší model, konkrétně Enyaq iV 80. Ten nabízí vyšší výkon 150 proti 132 kW a také vyšší kapacitu baterie. Výsledkem je tak propagovaný dojezd až 510 kilometrů na jedno nabití. O dvě desetiny se zlepšuje i akcelerace z nuly na 100 km/h. Enyaq iV 80 začíná na ceně 1 189 900 korun. V plánu jsou pak ještě varianta s pohonem všech kol a nejrychlejší verze RS. Ani pro tyto dvě ale ještě nejsou ceny k dispozici. Jednotlivé modely můžete porovnat v následující tabulce.
Škoda Enyaq iV: Technické údaje a ceny pro český trh
Enyaq iV | 60 | 80 | 80X (4x4) | RS (4x4) |
---|---|---|---|---|
Kapacita max./využitelná (kWh) | 62/58 | 82/77 | 82/77 | 82/77 |
Max. výkon (kW) | 132 | 150 | 195 | 225 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 310 | 425 | 460 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,7 | 8,5 | 6,9 | 6,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 160 | 160 | 180 |
Dojezd WLTP (km) | 390 | 510 | 460 | 460 |
Základní cena (Kč) | 1 059 900 | 1 189 900 | nezveřejněna | nezveřejněna |
Enyaq 80 iV má už poměrně bohatou základní výbavu. Jmenuje se Loft a obsahuje například 19“ litá kola, LED světlomety, paletu elektronických asistentů, zábavní systém s 13palcovou obrazovkou nebo parkovací senzory včetně kamery. Nechybí ani automatická klimatizace, bezklíčové zamykání a startování nebo vyhřívaný volant.
Nejvíce propagovanou verzí je ale vyšší výbava Founders Edition. Ta vznikne v limitované edici čítající 1895 kusů, což značí rok založení automobilky. Za 1 379 900 korun chce Škoda nabídnout auto v podstatě v „plné palbě“. V ceně jsou třeba svítící maska chladiče Crystal Face, obří 21palcová kola Aquarius či kožené čalounění.
Na druhou stranu i v této nejdražší verzi je ještě prostor na příplatky. Třeba 60 tisíc navíc se platí za paket asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, na nemalých 89 tisíc korun vyjde balíček navigace, head-up displeje s rozšířenou realitou spolu s elektrickým otevírání pátých dveří. Za komfortní paket se platí 110 tisíc korun – obsahuje lepší klimatizaci, kůži a tepelné čerpadlo, které sníží odběr elektřiny při vytápění nebo chlazení.
Rozhodli jsme se proto vzít vyšší výbavu Founders Edition a vzhledem k možné vysoké ceně ji srovnat s luxusními SUV. Mezi ně jsme zařadili Ford Mustang Mach-E, jenž teprve míří na český trh a cena u něj je uváděná jako doporučená (*), Teslu Model Y, která na uvedení také ještě čeká a má tak jen německou cenu – přepočítali jsme aktuálním kurzem na koruny (**). Nechybí ani známá trojka Audi e-tron v nižším provedení 50 quattro a Jaguar I-Pace s Mercedesem-Benz EQC.
Srovnání: Škoda Enyaq iV vs. luxusní elektrická SUV
Parametry | Škoda Enyaq 80 iV Founders Edition | Ford Mustang Mach-E | Tesla Model Y | Audi e-tron 50 quattro | Jaguar I-Pace | Mercedes-Benz EQC |
---|---|---|---|---|---|---|
Kapacita max./využitelná (kWh) | 82 | 75 | 75 | 71 | 90 | 85 |
Max. výkon (kW) | 150 | 190 | 285 | 230 | 294 | 300 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 415 | 527 | 540 | 696 | 760 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8 | 5,1 | 6,8 | 4,8 | 5,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 180 | 217 | 190 | 200 | 180 |
Dojezd WLTP (km) | 510 | 450 | 505 | 300 | 470 | 417 |
Základní cena (Kč) | 1 379 900 | 1 481 200 * | 1 542 292 ** | 1 884 900 | 2 113 628 | 1 972 300 |
Svým výkonem 150 kW nestačí Škoda Enyaq 80 iV ani na jedno luxusní SUV. To se ale ještě příchodem verze RS s 225 kW síly změní – přeskočí základní Ford Mustang Mach-E. Modely jsou proto rychlejší jak v maximu, tak v akceleraci. Možná právě proto Škoda Enyaq vyhrává dojezdem. K jejím 510 km na jedno nabití se přibližuje Tesla Model Y na pět kilometrů, naopak zaostává slabší Audi e-tron s pouhými 300 kilometry.
V případě luxusních SUV se ale už smazávají velikostní rozdíly. Enyaq s 4649 mm je sice menším vozem než Audi e-tron (4901 mm), ale prakticky odpovídá Jaguaru I-Pace (4682 mm). Ostatní modely jsou větší, ale jen v řádu zhruba deseti centimetrů. Ford Mustang Mach-E je dlouhý 4712 mm, Tesla Model Y měří 4750 mm a Mercedes-Benz EQC 4761 mm.
Výsledek? Ve srovnání s konkurencí nabízí Škoda Eynaq s přehledem nejlepší dojezd. Ztrácí z hlediska výkonu a tím i dynamiky, to se ale se silnějšími variantami ještě změní. Prostorově patří mezi větší modely. Nabízí proto dobrý poměr ceny a užitné hodnoty, jak je ostatně pro značku Škoda příznačné.