Facelift nejmenší a nejlevnější škodovky opravdu není z těch rozsáhlých. V zásadě se jen lehce změnila příď, minimálně se modernizoval interiér. Podvozek zůstává prakticky stejný a pod kapotou se také nic zásadního nemění.
Segment A, tedy nejmenší vozy, je poslední dobou na ústupu. V krizovém období se mu dařilo dobře, ale jak se ekonomika probrala, lidé začali nakupovat větší auta, nejčastěji kompaktní SUV. A Volkswagen se poměrně přepočítal. Původně měla totiž bratislavská továrna montující Upy, Citiga a Seaty Mii vyrábět půl milionu aut ročně, nyní je ráda, že udá 200 000 vozů za rok.
To by jinak nebylo špatné číslo, ale koncern je s vývojem prodejů tak nespokojený, že tahle trojice levných a jednoduchých aut nedostane nástupce. Pokud máte stejně jako já z nějakého důvodu rádi malá a jednoduchá auta, asi vás to také bude mrzet. Ve své třídě totiž tahle trojice patří k tomu nejlepšímu.
Nejlevnější automat na trhu
Škoda Citigo je nejlevnější nové auto na českém trhu (od 210 900 korun), které koupíte se samočinným řazením. To obstarává robotizovaná pětistupňová převodovka. Přesně tu mělo i naše testovací auto se silnějším provedením atmosférického litrového tříválce.
Asi není žádným překvapením, že Škoda opět k novinářským jízdám přistavila vozy doslova napěchované výbavou. Ty příliš neodpovídají tomu, co si lidé za své vlastní peníze obvykle kupují. Ale aspoň jsme mohli vyzkoušet některé nové funkce. Například modernizovaný panel rádia a automatické klimatizace vypadá (a také funguje) o poznání lépe.
Doporučujeme: Neradi řadíte? Tyto vozy s automatem jsou na našem trhu nejlevnější
Z palubní desky ale zmizel displej zobrazující jízdní informace. Místo něj vám automobilka prodá držák na „chytrý“ telefon, který lze propojit se systémem vozidla a funguje vlastně stejně. Zobrazuje třeba mapu a jízdní data přes škodováckou aplikaci. Ke kvalitě a obsluze držáku lze mít výhrady, především pak rozměrný telefon brání proudu vzduchu z jednoho centrálního výdechu klimatizace.
Robotizovaný automat se samozřejmě svou funkcí nemůže rovnat moderním měničovým automatům nebo dvouspojkám, ale domnívám se, že je to pro takhle malé a levné auto mnohem lepší řešení než obvyklé CVT. Na charakteristiku „robota“ si člověk rychle zvykne a kdo chce, může mu pomoci krátkým pokynem do voliče převodovky. Sice bych si asi Citigo koupil raději s manuálem, ale pro lidi, kteří se necítí se spojkou zcela komfortně nebo ze zdravotních důvodů řadit nemohou, je tohle naprosté vysvobození a záruka mobility. Automat můžete mít k oběma benzinovým verzím, dokonce i v základní výbavě. K CNG ale v nabídce bohužel není.
Jednodušší motor už být nemůže
Pod kapotou Škody Citigo zůstává litrový tříválec s nepřímým vstřikováním a atmosférickým sáním. Přeplňovaná jednotka 1.0 TSI, kterou dostal Volkswagen Up!, je škodovce zapovězena. Ale malý litr na tohle kompaktní auto stačí a ve městě s ním člověk zdržovat nebude. Jen je potřeba počítat s tím, že třeba připojování na dálnici není zrovna blesková záležitost. V levém pruhu si Citigo respekt nezíská, ale to od něj nikdo ani nečeká.
Slabší a silnější provedení tříválce se liší pouze naladěním řídící jednotky (mají i totožné odstupňování převodovky). Do nějakých 4000 otáček mají shodný průběh výkonové a momentové křivky. Ta vrcholí hnodnotou 95 Nm v 3000 min-1. Na občasné dálniční přesuny přeci jen bude vhodnější silnější provedení o výkonu 75 koní, které nemá s výletem k červenému poli otáčkoměru takový problém. Slabší šedesátikoňová verze je skutečně jen do města. Za 5000 otáčkami uvadne, zatímco silnější odevzdává nejvyšší výkon v 6200 min-1.
Na diesel v takhle malém autě zapoměňte. Pro šetřílky je tu verze G-TEC na CNG, jejíž litrový tříválec je laděný na výkon 50 kW (68 k). Škoda u něj slibuje spotřebu jen 3,6 kg na 100 km, ovšem ta je vykoupena akcelerací na 100 km/h za dlouhých 16,3 s. Nejsilnější benzinové Citigo pak akceleruje na stovku za 13,5 s, slabší benzinové za 14,4 s.
Doporučujeme: Aut na CNG je na našem trhu málo. Tato jsou nejlevnější, ale kdy se vyplatí?
Drobnou nevýhodou plynového Citigo je menší kufr (213 proti 251 l), větší pak jen desetilitrová dojezdová nádrž na benzín. Nádrž na plyn pojme jen 11 kg CNG, což neslibuje příliš velký akční rádius. A na benzín pak ujedete reálně jen nějakých 150 km, než bude nutné stavět. Na CNG by mělo Citigo podle normované spotřeby ujet 354 km.
Nové auto pod 200 000
Základní cena Škody Citigo je i po faceliftu pořád pod magickou hranicí dvou set tisíc korun. Za 197 900 Kč ale dostanete vlastně jen motor, volant a čtyři kola. Klimatizace nebo dálkově ovládané centrální zamykání jsou položky za tučný příplatek. Klimatizaci nemá v ceně ani prostřední výbava, takže pokud chcete mít v autě i nějaké „hračky“ a v létě chládek, bude lepší vybrat rovnou výbavu Style za 235 900 korun. Za silnější provedení tříválce se připlácí rovných deset tisíc.
Rozhodně bychom zvážili i příplatek 10 000 korun za pětidveřové provedení. Už kvůli pohodlnějšímu nastupování v úzkých mezerách a také kvůli jednoduššímu dalšímu prodeji. Třídveřové verze si na trhu ojetin na kupce chvíli počkají.
Stačí pak přihodit pár akčních paketů a jste zhruba na 275 000 korunách. Nicméně pak už má Citigo snad všechno včetně automatické klimatizace, solidního rádia s funkcemi konektivity, parkovacího asistentu, tempomatu a podobně.