Aut na CNG je na našem trhu málo. Tato jsou nejlevnější, ale kdy se vyplatí?

17.05.2017
1 nový názor
Autor: Redakce

  • Pohonu na CNG se na našem trhu věnují vlastně jen koncern Volkswagen, Fiat a Opel

  • Spalování CNG je z konvenčních pohonů nejekologičtější s nejmenším množstvím vypouštěných škodlivých látek

  • Při využívání CNG lze kilometrové náklady stlačit pod náklady dieselu

  • Malá nabídka vozů a stanic využívání CNG omezuje

  • Věděli jste, že si můžete auto na CNG naplnit doma?

Pokud vynecháme exotické výjimky, naprostá většina motoristů chce jezdit úsporně. Nebo chce aspoň provozní náklady minimalizovat, jak to jen jde. Jednou z cest, jak kilometrové náklady srazit na minimum, je využívání paliva CNG, tedy stlačeného zemního plynu (compressed natural gas).

Doporučujeme: Škoda Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnější než Tesla Model S, spočítal ADAC

Rozmach paliva CNG na českém trhu brzdí nejen stále poměrně řídká síť plnících stanic, ale také povážlivě omezená nabídka aut. Větší paletu vozů na CNG nabízejí jen koncern Volkswagen, Fiat a Opel. A to je vše, pokud nepočítáme různé nezávislé přestavby.

V přiložené galerii uvádíme vybrané nejdostupnější CNG vozy, které lze na našem trhu pořídit. Zároveň v tabulce uvádíme přibližnou očekávanou návratnost investice. Vycházíme z oficiálních hodnot kombinované spotřeby a nezohledňujeme skutečnost, že i auto na CNG občas jede na benzín. Proto berte kalkulaci návratnosti s velikou rezervou. Pro výpočet jsme použili aktuální průměrnou cenu benzinu 30,50 Kč/l a průměrnou cenu CNG 25 Kč/kg. S rostoucím rozdílem cen benzinu a CNG se samozřejmě návratnost zrychluje.

Model Motorizace Spotřeba na 100 km Cena v Kč Návratnost km
Škoda Citigo 3dv 1.0 MPI 44 kW 4,4 l 197 900,- -
1.0 MPI CNG 50 kW 3,2 kg 274 900,- 142 066
Fiat Panda 1.2 69 k 5,2 l 225 000,- -
0.9 T CNG 3,1 kg 335 000,- 135 635
Fiat Punto 1.4 77 k 5,7 l 245 900,- -
1.4 CNG 70 k 4,2 kg 309 900,- 92 955
Fiat 500L Living 0.9 T 105 k 4,8 l 372 000,- -
0.9 T CNG 80 k 3,9 kg 453 000,- 165 644
Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW 4,8 l 407 900,- -
1.4 G-TEC 81 kW 4,1 kg 460 900,- 120 728
Seat Leon ST 1.0 TSI 85 kW 4,4 l 459 900,- -
1.4 TSI CNG 81 kW 3,9 kg 471 900,- 32 697
Opel Zafira 1.4 Turbo 103 kW 6,4 l 474 900,- -
1.6 Turbo CNG 110 kW 4,7 kg 504 900,- 38 610
Audi A3 Sportback 1.0 TFSI 85 kW 4,6 l 613 900,- -
1.4 G-Tron 81 kW 3,5 kg 696 900,- 157 196
Mercedes-Benz B200 156 k 5,6 l 660 660,- -
B200 c 156 k 4,3 kg 719 500,- 92 954
Jiří Kuchta (neregistrovaný)
A co se vlastně porovnávalo ? Uvažovala se taky silniční daň ? Eventuelně nulové dálniční poplatky v Německu (prý, kdesi jsem to četl)) Řídká síť čerpaček je laciná formulace, ve srovnání s některými okolními zeměmi si nemáme na co naříkat.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?