Elektromobily jsou jednoduší a nevyžadují tak náročný servis jako konvenčně poháněné automobily. Z pohledu zákazníka jde o jednu z jejich hlavních předností. Automobilkám i dealerům však menší nároky na servis elektrických aut dělají těžkou hlavu. Britskému Autocaru to řekla Helen Lees, vedoucí elektrifikace a konektivity ve skupině PSA. Dokládá to na příkladu nového elektrického Peugeotu e-208. Jeho náklady na servis jsou ve srovnání se spalovací 208 údajně o třetinu nižší.
Elektromobily nevyžadují pravidelnou výměnu oleje, mají menší počet pohyblivých součástí a díky rekuperačnímu brzdění mnohdy ani tolik nezatěžují třecí brzdy na kolech. Nepotřebují ani měnit rozvody, seřizovat ventilové vůle atd. Vysokonapěťový akumulátor je sice enormně drahý, ale jeho výměna je relevantní až při velkých nájezdech, kdy už vyžadují nákladné opravy i konvenční auta. To máte turbo, vstřiky, dvouhmotu… Navíc akumulátory bude u některých elektromobilů možné měnit i po částech:
Automobilky tak musí hledat nové cesty, jak tyto „ztráty“ nahradit. Jednou z možností může být sdílená mobilita, kdy by elektromobily měly výrazně větší roční nájezdy než ve vlastnictví například jedné rodiny. Dalším způsobem může být zpoplatnění některých základních funkcí, jako je například navigace nebo zábava ve voze.
Tento přístup už razí například BMW. V Americe účtuje zákazníkům za službu Apple CarPlay 80 dolarů ročně. Doživotní aktivace zákazníky mnichovské automobilky vyjde na 300 dolarů, přitom jiní výrobci nabízejí stejnou funkci zdarma, popřípadě v rámci vyšších verzí infotainmentu. Zatím.
Podobně to má také Volkswagen s novým Passatem. Dosud to bylo tak, že zákazník si nějakou funkci nebo prvek výbavy objednal a v autě ho měl už navždy. Německý výrobce plánuje změnu současné strategie, kdy automobil vybaví de facto všemi funkcemi už z výroby, ovšem zákazník bude moci používat pouze to, za co si zaplatí. Aktivace bude probíhat vzdáleně přes internetový účet.
V budoucnu by to tedy mohlo fungovat tak, že auto sice bude umět navigovat, ale pokud si ji nepřiplatíte nebo nezaplatíte pravidelný měsíční paušál, tlačítko navigace na displeji prostě neuvidíte. Jednotlivé služby bude možno zaplatit i na určité časové období, takže byste si mohli třeba zaplatit za navigaci pouze tehdy, pokud pojedete na dovolenou.