Německý automobilový magazín Automobilwoche získal interní komunikaci mezi šéfem Volkswagenu Herbertem Diessem a jeho nejbližšími kolegy. V uniklých e-mailových zprávách Diess bez okolků přiznává, že Tesla má výrazný náskok, pokud jde o software a jeho použití při vývoji autonomní jízdy.
Tesla je jedním z hlavních průkopníků bezdrátových aktualizací (over-the-air), které jsou významným prostředkem na cestě k plně autonomnímu řízení. Volkswagen to dobře ví a jeho generálního ředitele pokrok kalifornské automobilky poměrně znepokojuje. Diess v e-mailech dokonce píše, že „z toho nemůže spát.“
Herbert Diess připustil, že zákazníci hlubokou integraci softwaru Tesly a jeho funkce milují. Ovšem největší obavu má ze stále se zdokonalujícího systému autonomního řízení - programu Autopilot. Půl milionu doposud vyrobených Tesel funguje jako neuronová síť, která nepřetržitě shromažďuje data a každých 14 dní se aktualizuje. To žádný jiný výrobce automobilů dnes nabídnout nedokáže. Firma miliardáře Elona Muska tak má nyní k dispozici data ze zhruba tří miliard ujetých kilometrů.
Volkswagen majitelům nového elektromobilu ID.3 nabídne velké množství funkcí jakými disponují i modely Tesly. Německá automobilka má ale aktuálně s vývojem softwaru svého elektromobilu problémy. V uniklé elektronické komunikaci Diess přiznává, že než Volkswagen dožene Teslu, čeká ho ještě „hodně dlouhá cesta.“