Počátkem května vstoupila nová generace hatchbacku Seat Leon na český trh. Auto, které je technicky spřízněné s Volkswagenem Golf, ale i s domácí Škodou Octavia, nabízí z celé trojice asi nenápadnější design. Může za to jeho španělská nátura. A i když bude zřejmě patřit k méně žádným z trojice, může být velmi zajímavou alternativou. S novým Leonem jsme se krátce svezli na českých silnicích.
Seat Leon 2020 je o něco málo delší než Golf (4368 proti 4284 mm) a má také delší rozvor náprav. Kdybyste ale obě auta vedle sebe nepostavili, rozdíl zřejmě nepoznáte. Leon je zkrátka hatchback, stylově ale velmi povedený. Zkoušený vůz v modrém laku na silnici přímo zářil a zaznamenali jsme i pár otáčejících se lidí. Výraz vozu dávají full-LED světlomety, které jsou součástí základní výbavy. Tomu, co vše v ceníku nový Leon nabízí a jak si stojí proti sourozencům i konkurenci, jsme se podrobně věnovali v tomto článku:
Že Leon sází na design naznačují i další detaily. Po otevření dveří se vám na zem rozsvítí své logo. Záď je protnutá diodovým pruhem, který je zapnutý při potkávacích světlech. Pod vyklápěcím logem značky, které stejně jako u Golfu slouží k otevření kufru, najdete hezky rozevlátým psacím písmem napsáno Leon. Celkově tak auto dělá dobrý dojem.
Je to Golf, není to Golf?
Ten uvnitř pokračuje. Jasně, kdo už seděl v kabině Golfu nebo Octavie, okamžitě pozná, že jsou si tito sourozenci opravdu blízko. Leon se přesto snaží být svůj, ať už je to specifickým volantem, který byl v testovaném provedení pěkně obšit kontrastní nití, nebo látkovými sedadly, jenž svým typem potahu vytváří domáckou atmosféru.
Barevný displej, který nahrazuje v přístrojovém štítu klasické budíky, je standardní od testované výbavy Xcellence. Kdo zná displeje z jiných vozů koncernu, nebude překvapen. Nabídkou se listuje pomocí tlačítek na levém rameni volantu, v základním nastavení se ovládají informace uprostřed mezi budíky, horním tlačítkem se pak přesunete do levého nebo pravého budíku. Informací je víc než dost.
Zábavní systém je trochu méně přehledný. Má sice domácí obrazovku, ale je těžší se zorientovat v tom, co jednotlivá menu nabízejí. Zatímco Golf a Octavia mají k dispozici plochu s tlačítky pro hlavní záložky v menu, v Leonu je už nutné kompletně vše řešit přes obrazovku. Což o to, její reakce jsou rychlé, ale štelovat za jízdy klimatizaci přes displej není zkrátka vůbec pohodlné. Alternativa neexistuje, už v základní verzi má auto displej. Jedinou výjimkou jsou dotykové plochy na nastavení teploty a hlasitosti pod obrazovkou.
Absence tlačítek ale zase dělá z kabiny pěkné místo k bytí, hladký design je v módě a dá se hádat, že bude stárnout jen velmi pomalu. Hlavní je, že řidič má vše při ruce. Auto jsme vzhledem k omezenému času na projížďku neměřili, nicméně na zadních sedadlech je pocitově stejně místa jako v Golfu, tedy průměrně. Kufr nabízí kapacitu 380 litrů v základu. Sedadla se sklopí do šikmé plochy a je potřeba je položit pomocí pák usazených v jejich opěradlech. Kufr je vybaven spoře.
Čtyřválec, ale někdy dvouválec
Seat Leon nabízí poměrně bohatou paletu motorů, od benzinových tříválců 1.0 TSI, po naftový čtyřválec 2.0 TDI nebo mild-hybridní zážehový motor 1.5 eTSI. My jsme na zhruba 150 km dlouhou testovací jízdu vyrazili s relativně zajetým (měl přes 1200 km na počítadle) motorem 1.5 TSI bez mild-hybridního systému. Seat nabízí dvě verze, buď s výkonem 81 kW (110 k) nebo 110 (150 k), která je k dispozici od verze Xcellence. Právě s druhou z nich jsme jeli.
Na definitivní závěry bylo kilometrů opravdu málo. Je ale dobré podotknout, že jednotka je velmi tichá v nízkých otáčkách a ve vysokých neruší. Pořádně zatahuje už od 1500 otáček, kdy se dostává na maximální točivý moment 250 Nm. Nečekejte výbušnou sílu, spíš svěžest a chuť do rychlosti. Při 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru 2600 otáček, při 90 km/h je to 1800.
Krátká trasa, při které jsme zkoušeli i dynamiku vozu, není dostatečná ani na měření spotřeby. Auto jsme vraceli se 6,8 litry benzinu na 100 km, což není špatné. Motor zvládá vypínat polovinu válců, pokud není pod zátěží (informuje o tom na displeji), při klidné jízdě se tak dá určitě dosáhnout i zajímavějšího výsledku.
Pochvala musí směřovat k řazení, které je přesné a rychlé. Podněcuje chuť ke svižnější jízdě. Posilovač řízení je ale typický pro koncernové vozy, při sportovním jízdním režimu ztuhne. A ztuhnou i tlumiče, pokud si připlatíte za jejich adaptivní provedení DCC (v testovaném voze bylo součástí paketu Dynamic. Rozdíl mezi komfortem a sportem je velmi cítit, v prvním zmiňovaném režimu auto ladně pluje, ve druhé přitvrdí, ale ne tak, aby vám pochroumalo v záda. Pokud si ho necháte i do zatáček, budete mít pocitově za volantem více jistoty, protože se auto bude i méně naklánět.
Kolik stojí?
Je pravda, že i přes svůj styl a velmi dobré jízdní vlastnost Seat Leon 2020 ztratil něco ze svého dávného „auto emoción“. Koncern velí víc k uniformitě, což je pochopitelné. I tak se ale Leonu daří ještě držet si španělskou tvář a zbytky osobnosti. To je dobrá zpráva pro ty, kteří hledají německou jistotu, ale jižanský temperament jim je přece jen bližší.
Je ale dobré připravit se na to, že ceny nových vozů koncernu už nejsou to, co bývaly. Je fakt, že Leon začíná pod půl milionem, konkrétně na 484 900 korunách, ale s motorem 1.0 TSI (81 kW) a v základní výbavě Reference. Pokud chcete vůz na obrázku, budete potřebovat 619 900 korun za daný motor a výbavu plus další příplatky. Součet: 758 500 korun. To není málo...