- Atraktivní vzhled nejen v provedení FR
- „Německá“ ergonomie
- Překvapivý prostor pro nohy za průměrně vzrostlým řidičem i docela objemný zavazadelník
- Častá, ale nepostřehnutelná jízda na dva válce
- Chuť do zatáček
- Elektroničtí pomocníci, kteří opravdu pomáhají
- Oproti Golfu bohatá standardní výbava
–
- Pocitově ponurý interiér, zejména vzadu
- Krátké zadní sedáky
- Nemožnost objednat infotainment s 10palcovým displejem
- LED světlomety oceníte spíš za jasné noci než v pošmourném počasí
Půl roku uteklo jako voda a červený Seat Leon FR se vrátil do flotily tuzemského importéra značky Seat, odkud vzápětí putoval k novému majiteli. Dlouhodobá uživatelská zkušenost potvrdila, co jsme si v posledních letech ověřili opakovaně: že Leon nabízí techniku Volkswagenu Golf za přívětivou cenu s určitým nádechem sportovního espritu jako bonusem navíc. Ale popořádku.
Po vynikající zkušenosti s Leonem Cupra v předchozí redakci jsme tentokrát požádali divizi Seat importérské společnosti Porsche Česká republika o model, který se více blíží běžně prodávaným specifikacím. Motor 1.4 TSI ACT spadá přibližně doprostřed palety pohonných jednotek, kterou zespodu ohraničuje tříválec 1.0 TSI a nahoře (když necháme stranou extrémní Cupru) známý diesel 2.0 TDI. Zkratka za označením motorizace informuje o přítomnosti technologie vypínání válců při částečném zatížení.
Pro zběhlejšího čtenáře nebude překvapením, že Seat Leon využívá stejný technický základ jako de facto standard kompaktního segmentu a zároveň nejprodávanější automobil v Evropě, Volkswagen Golf. Motory, díly podvozku, infotainment, palubní přístroje i řada ovládacích prvků tak budou povědomé i tomu, kdo v Leonu nikdy neseděl. Seat Leon třetí generace se prodává už od roku 2012 a pro španělskou značku je tahounem prodejních výsledků. Od začátku loňského roku je Leon na trhu v aktualizované verzi s lehkým faceliftem a modernějšími asistenčními systémy.
Doporučujeme: Test Seatu Ibiza 1.0 TSI – Velký prostor v malém balení
Vzhled auta se v rámci modernizace změnil jen nepatrně. Drobných modifikací tvarů světel, přední masky a nárazníků si sotva všimnete, výsledek ale rozhodně patří k těm atraktivnějším hatchbackům v kompaktním segmentu. Výrazné šípovité prolisy na bocích, hřbet uprostřed kapoty motorového prostoru a klesající linie střechy v kombinaci s ostře řezanými detaily dávají Leonu jižanský šmrnc. V případě našeho auta byl ještě zvýrazněný atraktivní červenou metalízou Desire. Vizuální přitažlivost auta zvyšují i 18palcová kola Performance II a výrazný světelný podpis předních i zadních LED světel.
Interiéry obecně nejsou v rámci skupiny Volkswagen nejsilnější parketou Seatu a také Leon působí na první dojem jaksi chudě, hlavně v nižších specifikacích. Výbava FR s částečně koženými sedadly, sportovním volantem, červenými švy a chromovanými ozdobnými lištami na ventilačních otvorech, volantu i středové konzole posune celkový dojem o notný kus výš. Kdyby konstrukce palubní desky umožňovala zástavbu 10palcového „skleněného“ infotainmentu jako ve škodovkách a volkswagenech, bylo by to ještě lepší, ale Leon zase navozuje sportovnější atmosféru než Octavia či Golf nízko položeným sedadlem, výrazným natočením středového panelu k řidiči a přístroji, které mají po italsku nulu v poloze „6 hodin“. Zvenku i uvnitř je Seat něco jako koncernová Alfa, jestli nám rozumíte.
Náš Leon FR má sportovně tvarovaný multifunkční volant, sedadla čalouněná Alcantarou a kontrastní červené prošívání kožených dílů. Ani po modernizaci ale Seat nenabízí infotainment s 9,2" skleněným panelem, jaký lze za příplatek pořídit do nejnovějších škodovek a volkswagenů na platformě MQB.
Po ergonomické stránce Leon však naplno těží z příslušnosti ke skupině Volkswagen a podobně jako u příbuzných modelů je jeho velkou předností, že nevyžaduje žádné přivykání a nerozčiluje vás obtížností často prováděných úkonů. Adaptivní tempomat má stále ovládání samostatnou páčkou vlevo pod volantem, což je podle našeho názoru příjemnější a ergonomicky přívětivější než sestěhování všech funkcí na volant, jako to vidíme jinde. Na volantu alespoň zbylo místo pro otočné knoflíky ovládání hlasitosti a pohybu v menu palubního počítače. A otočný ovladač hlasitosti zůstal, světe div se, i na infotainmentu. Možná jsme ze staré školy, ale podle nás je rychlé otočení knoflíkem intuitivnější než klikání na kolébkové tlačítko nebo nedejbože šoupání prstem po displeji. Ten mimochodem nepatří k silným argumentům ve prospěch Leonu. Jeho rozlišení, kontrast i odezva jsou na takové té úrovni, kdy sice nebrání praktické použitelnosti, ale jakmile si vedle zacvaknete do držáku moderní chytrý telefon a chvíli na něm pracujete, přijde vám potom palubní infotainment jako návrat o hezkých pár let zpátky. Systém podporuje protokoly Apple CarPlay i Android Auto, ale upřímně řečeno, jednodušší je cvaknout telefon do držáku a obsluhovat aplikace přímo na něm.
Grafické rozhraní je však navržené dobře. Nikdy se nám nestalo, že bychom museli dlouze dumat nebo pátrat, jak použít nějakou funkci. Bezproblémová je také lokalizace do češtiny. Nesrozumitelné zkracování slov nebo úsměvné nelogičnosti v překladech, na které narazíte i ve velmi drahých autech prémiových značek, se tu nekonají.
V menu palubního systému si můžete dokonce i vybrat barvu podsvícení lišt ve dveřích. Je to zajímavé, ale k červenobílému podsvícení palubní desky a ovladačů se nakonec nejlépe hodí zase jen červené nebo bílé světlo.
Po stránce vnitřního prostoru je Seat Leon typickým představitelem nižší střední třídy. Za řidičem průměrného vzrůstu zůstává překvapivých 23 centimetrů místa pro nohy, ale zaplatíte za ně krátkými, nízko položenými zadními sedáky. Dospělým budou vzadu vadit příliš pokrčená kolena a menším dětem zase to, že nevidí dobře ven. Vy naopak oceníte znamenitý přístup k držákům ISOFIX, které jsou schované za plastovými krytkami. Kompletní rozměry prostoru pro cestující najdete v naší tradiční tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Seat Leon FR 2017 |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 |
Délka sedáku vpředu | 48 |
Výška opěradla vpředu | 65 |
Délka sedáku vzadu | 43 |
Výška opěradla vzadu | 68 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 25 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 11 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 37 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 23 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 16 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 26 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 5 |
Příjemně nás naopak překvapila velikost zavazadelníku. Šířkou mezi podběhy 104 cm překonává mnohé kompaktní kombíky a bez falešné podlahy (naše auto ji nemělo) je hluboký přes půl metru. Teoretický kvádr délka x výška x šířka tak vychází větší než třeba v Hyundai i30 kombi. Limitujícím faktorem při přepravě velkých předmětů je hlavně vyšší nakládací hrana v kombinaci s malou šířkou vstupního otvoru ve spodní části. (Nejširší místo je zhruba na úrovni zadních svítilen.) Zbytek opět prozradí tabulka:
Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Leon FR |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 104 |
Výška po roletu | 51 |
Délka ložné plochy | 98 |
Výška nakládací hrany | 69 |
Šířka vstupního otvoru | 110 |
Výška vstupního otvoru | 48 |
Max. délka nákladu | 207 |
Teoretický minimální kvádr (dm3) | 520 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 0,53 |
Motorem a dynamikou redakčního Seatu Leon FR 1.4 TSI ACT jsme se zabývali v samostatných článcích, ale to nejdůležitější si zopakujeme i tady. Seat slibuje nominální nejvyšší výkon 110 kW (150 koní) v 5000-6000 ot.min-1. Maximum točivého momentu by mělo podle technických údajů činit 250 Nm a mělo by být dostupné od 1500 až do 3500 ot.min-1. Nečekali jsme, že Seat vykáže na brzdě horší než udávané parametry, protože to se u aut z koncernu Volkswagen stává jen zcela výjimečně (na rozdíl od některých jiných značek). A Leon nezklamal.
Křivka výkonu má prudký nárůst už od začátku a pak stoupá víceméně lineárně od 1800 až do nějakých pěti tisíc otáček, kde se motor už dostává do pásma nejvyššího výkonu. Nominálního maxima čtyřválec dosáhl už ve 4300 ot.min-1 a vydrželo mu to ještě dalších dva tisíce otáček. Nejvyšší naměřený výkon po korekci dle normy byl 121,9 kW v 6025 otáčkách za minutu. Točivý moment strmě stoupá už od volnoběhu a maxima 281 Nm dosahuje v 1840 ot.min-1. Působivý je rovněž průběh. Z grafu lze vyčíst, že Seatem slibovaných 250 Nm je na klice přibližně od 1550 až do 4400 otáček. Jinými slovy v celém běžně využívaném rozsahu otáček. Podrobnosti a grafy najdete ve dříve zveřejněném článku:
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: Jak je na tom s výkonem?
Při měření reálné dynamiky jsme se potýkali s omezením v podobně nevypínatelného systému ESC a nemožnosti vytočit motor na místě nad 4000 otáček. Ani jeden z mnoha pokusů proto nevyšel tak, jak bychom si představovali. A naměřená akcelerace z místa tomu odpovídá. Průměrných 9,5 s z nuly na 100 km/h zaostává za optimistickým údajem o celé půldruhé sekundy. Neměli bychom však zapomínat, že v autě sedíme vždy dva a není nás úplně málo. Akcelerace z ustálené rychlosti už vypráví jiný příběh. Z osmdesáti na sto dvacet za šest sekund a kousek, to není na čtrnáctistovku vůbec špatné. V tomto intervalu zrychluje Leon lépe než třeba roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5:
Akcelerace z místa | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,41 |
0-100 km/h (s) | 9,51 |
0-130 km/h (s) | 14,77 |
0-150 km/h (s) | 20,02 |
30-50 km/h (s) | 1,38 |
50-70 km/h (s) | 2,14 |
80-120 km/h (s) | 6,21 |
130-150 km/h (s) | 5,26 |
Pružná akcelerace | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
80-120 km/h na 3. rychlostní stupeň | 6,18 |
80-140 km/h na 4. rychlostní stupeň | 11,96 |
Odchylka rychloměru | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
Zobrazovaná rychlost | Skutečná rychlost |
50 km/h | 48,5 |
90 km/h | 98,8 |
130 km/h | 127,9 |
Podrobnější postřehy o našem měření dynamiky najdete opět v samostatném článku:
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: jede pěkně, ale Cupra to věru není
Co do charakteru je hnací jednotka typickým TSI. Nesrší sportovní dravostí, ale běží kultivovaně a má zcela lineární charakteristiku. Táhne prakticky od volnoběhu, spokojeně se nechá vláčet městskými kolonami na pětku a na dálnici nevyžaduje podřazování ani v prudkých stoupáních. Na druhou stranu ve druhé polovině otáčkoměru nečeká žádná „odměna“, která by vás inspirovala ke sportovnímu stylu jízdy.
Je to možná i dobře, protože při klidném stylu přijde ke slovu specialita této motorizace, tedy funkce ACT. Jakmile odlehčíte pravou nohu, na displeji palubního počítače v přístrojovém štítu se objeví „2-válcový režim“. Změna není provázena žádnou citelnou změnou frekvence vibrací nebo zvukového projevu, natož nějakým škubáním. Když vypnete rádio a velmi se soustředíte, v nízké rychlosti lze po přidání plynu pocítit zvláštní prodlevu následovanou jemným mechanickým cuknutím, takže potom můžete dělat dojem na čtenáře i na sebe svojí vnímavostí. Při běžném používání a běžné pozornosti jsou však přechody mezi dvouválcovým a čtyřválcovým režimem zcela neznatelné.
Po celou dobu soužití s Leonem nás nepřestávalo udivovat, jak často přichází funkce ACT ke slovu. Informace o aktivaci dvouválcového režimu svítí na displeji nejen při jízdě setrvačností nebo z kopce, ale mnohdy dokonce i na dálnici, když třeba jedete z mírného klesání a/nebo s větrem v zádech na částečný plyn. Praktický přínos této funkce ke snížení spotřeby samozřejmě nemůžeme vyčíslit, pokud bychom souběžně neprovozovali zcela identickým způsobem zcela identický Leon bez ACT. Naše průměrná spotřeba za šest měsíců byla 7,3 litru, přičemž auto strávilo většinu života v Praze nebo na dálnici, navíc s nijak šetřivým řidičem. Více možná prozradí konkrétní trasa, kterou si dokáže představit většina z vás. Na cestě do Brna a zpět s maximálním využíváním adaptivního tempomatu nastaveného na tachometrových 140 km/h v běžný pracovní den (což znamená, že jsme nikdy nejeli víc než těch 140 km/h a často mnohem pomaleji, ale pořád po dálnici) dosáhl náš Leon průměrné spotřeby 6,6 l/100 km. To je myslím na stopadesátikoňový benzinový hatchback dost slušná hodnota.
Řazení? Pokud jste někdy jeli s Octavií, víte přesně, co čekat. Bez mechanické odezvy, která by tomu dodávala řidičskou šťávu, ale lehké, přesné a bezproblémové. Jen při snaze o velmi rychlé řazení zůstává spojka po rychlém uvolnění na chviličku „viset“, aby se srovnaly momenty na hřídelích, jako to známe ze všech koncernových aut s příčně uloženými motory. A u těch nesportovních to ani nijak nevadí.
I běžné modely Seatu však mají v rámci koncernu za úkol působit sportovněji než ekvivalentní škodovky nebo Volkswageny. U Leonu ve výbavě FR se to projevuje mimo jiné sériově dodávaným nižším sportovním podvozkem s tužším odpružením a tlumením. V kombinaci s vlečenou zadní nápravou a 18“ koly je výsledkem pocitově tužší jízda než třeba v Octavii po posledním faceliftu. A v dálničním tempu proniká do kabiny od zadních kol valivý hluk v míře, která neobtěžuje, ale všimnete si jí. Leon zkrátka nechce být autem pro lidi, kteří nad všechno ostatní staví plavný komfort. Víc se odmění řidičům, kteří mají rádi zatáčky a jezdí svižně.
Civilní provedení Leonu včetně varianty FR se nestáčí okolo svislé osy tak agresivně jako Cupra, základní vyvážení v zatáčce je progresivně nedotáčivé. Podvozek ale generuje slušný grip a nevzdoruje prudkým změnám směru, takže dálniční sjezdy i úzké zatáčky na klikatých okreskách mají v podání Leonu znatelnou příchuť ostrého hatchbacku. Volant vás pochopitelně nezásobuje proudem informací jako ve starém Porsche, ale elektromechanické řízení je přesné a nesnaží se simulovat zpětnou vazbu matoucími umělými momenty. Když to vezmete z práce horší a klikatější cestou, abyste se trochu svezli, rozhodně si na něj nebudete stěžovat. Ani na cokoliv dalšího. Leon je skutečně „španělský Golf“ – konstrukčně, ergonomicky i jízdně dotažené auto, jehož nejvýraznější předností je absence výrazných nedostatků. Ale za lepší cenu než německý příbuzný.
Doporučujeme: Srovnávací test Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra
Seat patří ke značkám, které na českém trhu uplatňují politiku stálých akčních cen, takže teoretické standardní ceny vynecháme a budeme se bavit jen o těch akčních. Pětidveřový Leon pořídíte nejlevněji s motorem 1.2 TSI a výbavou Reference za 343 900 Kč. „Naše“ motorizace 1.4 TSI ACT 110 kW se ale nabízí jen ve dvou nejvyšších výbavách, Xcellence a FR. Obě stojí shodných 499 900 korun. Výbava FR obsahuje řadu prvků, za které si Volkswagen nechá připlácet extra i ve vyšších stupních výbavy. Seat Leon FR nabízí ve standardu kromě jiného přepínatelné jízdní režimy (zde pod obchodním názvem Seat Drive Profile), nepřímé osvětlení interiéru s nastavitelným barevným odstínem, infotainment Colour s 5“ dotykovou obrazovkou a osmi reproduktory nebo elektricky ovládaná zrcátka se samočinným sklopením při zařazení zpátečky. A protože FR plní v nabídce Seatu i roli jakéhosi mezistupně mezi běžnými modely a ostrou Cuprou, dostanete v ceně řadu sportovních detailů: částečně kožená sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou, sportovní volant, černé provedení interiéru, prahové lišty FR, dvojitou koncovku výfuku nebo zmiňovaný sportovní podvozek. To je za rovného půl milionu nemálo muziky.
Kdybyste ale chtěli auto vybavené stejně jako to naše, museli byste si v rodinném či firemním rozpočtu vyčlenit ještě vyšší částku. Červená metalíza Desire stojí nemalých 22 100 korun. Příplatková jsou i 18“ kola Performance II za 17 500 Kč a řada dalších položek. Testovaný Leon měl diodové světlomety, zadní kameru, adaptivní tempomat a systém vedení v pruzích, parkovací senzory, vyhřívaná sedadla, paket odkládacích schránek a řadu dalších položek. Dohromady to navýšilo cenu na 646 900 korun.
K vybraným konkrétním položkám příplatkové výbavy ještě pár slov. LED světlomety vypadají mimořádně efektně a jejich bílé světlo promění jasnou noc v den. Jasnou, to zdůrazňujeme. V deštivém počasí se ztrácí v odlescích vody na vozovce snad ještě víc než světlo xenonových výbojek a chvílemi se vám opravdu zasteskne po nažloutlém svitu klasických halogenů. Naproti tomu bezvýhradně doporučujeme odevzdat se do péče asistenčních systémů. Opakovaně píšeme, že skupina Volkswagen je má vyladěné přinejmenším stejně tak dobře (ale spíš lépe) než drahé prémiové značky. A Leon to znovu potvrdil. Adaptivní tempomat v kombinaci s manuální převodovkou pochopitelně není tak užitečný jako s DSG, protože nemůže brzdit až do zastavení. Elektronika ovšem dělá všechno proto, aby ho udržela zapnutý co nejdéle. Při nepravidelném popojíždění se Leon snažil řídit odstup tak, aby rychlost jízdy neklesla pod hraničních cca 20 km/h, kdy se už adaptivní tempomat musí vypnout a upozornit řidiče, že má brzdit sám. Adaptivní vedení v pruhu pak funguje v rychlostech od 60 km/h, takže ho ve městě příliš neuplatníte. Kombinace obou systémů je ale jako stvořená pro hustý ranní a odpolední provoz na pražském okruhu a přilehlých dálnicích, kdy jsou všechny pruhy zaplněné auty a rychlost neustále kolísá v intervalu nějakých 80 až 120 km/h. Pak se Leon spokojí s tím, když nějak přidržujete volant, a odveze vás skoro na autopilota.
TIP: Podrobné informace o modernizovaném Leonu včetně výčtu všech motorizací a popisu fungování asistenčních systémů najdete v obsáhlé tiskové zprávě Seatu:
Pokud se vám zdá, že adaptivní tempomat je přehnaně defenzivní, možná jste ho jen správně nenastavili. Když ve volbě jízdních profilů zvolíte režim Individual a klepnete na tlačítko Nastavení profilu, můžete na další obrazovce zvolit mimo jiné míru „asertivity“ adaptivního tempomatu. My jsme byli naprosto spokojení s volbou Sport, ve které systém nepokoušel trpělivost nás samotných ani okolních řidičů přehnanou opatrností. Možná se vám pořád zdá, že tyhle systémy jsou zbytečné a zkušenému řidiči nic nepřinášejí, ale věřte nám. Řídit po několika týdnech ježdění se Seatem auto, které adaptivní tempomat a vedení v pruhu nemá, je najednou vyloženě otravné. Kolegové z redakce by snad potvrdili, že i ve svém pokročilém věku umím vzít ve správném autě na správné silnici za volant s elánem a snad i trochu kompetentně, ale vím úplně jistě, že svoje příští soukromé auto bych už bez těchto dvou elektronických pomocníků nechtěl.
A jakkoliv nový rodinný vůz zatím není na pořadu dne, vůbec bych se nezlobil, kdyby vypadal, fungoval a jezdil jako tenhle červený Leon. Auto, které za dobrou cenu nabídne pružný, tichý a úsporný motor, dostatečný prostor pro běžnou každodenní potřebu, bezpracné cestování po přeplněných dálnicích i solidní schopnosti, když ve vás chytnou saze na okresce plné zatáček. Doba přeje hlavně všelijakým SUV a crossoverům, ale Seat Leon nám znovu připomněl, že stejně výhodný poměr vnějších rozměrů, vnitřního prostoru, užitných a jízdních vlastností a ceny jako u dobrého kompaktního hatchbacku v jiné třídě jen tak nenajdete.
Cena testovaného vozu: 499 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 646 900 Kč
Technické údaje | Seat Leon 1.4 TSI ACT |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1395 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/5000-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250/1500-3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 215 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 4,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4281 |
Šířka (mm): | 1816 |
Výška (mm): | 1444 |
Rozvor náprav (mm): | 2634 |
Poloměr otáčení (m): | 5,15 |
Provozní hmotnost (kg): | 1241 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1770 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 380 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování |
Podvozek vzadu: | vlečená ramena, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování |
Brzdy vpředu: | chlazené kotouče 288 x 25 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče 272 x 10 mm |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 225/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]