- Vynikající podvozek
- Chytrý adaptivní tempomat
- Upozornění na rozjíždějící se kolonu je velmi užitečné
- Bezstupňová převodovka se snaží chovat jako běžný automat
–
- Vyšší spotřeba přeplňované šestnáctistovky
- Podvozku by velmi slušel silnější motor
- Za 900 tisíc koupíte také Leon Cupra ST 4Drive s výkonem 300 koní
Příběh Subaru Levorg je celkem zajímavý. Japonská automobilka stvořila před lety kombi, které má nemálo společného s WRX STI. Jenže jak už to u této opatrné značky (která netouží po masové produkci) funguje, do Evropy se Levorg původně vůbec dostat neměl. Poptávka ovšem byla značná, takže jsme se nakonec dodatečně dočkali. A sympatický kombík vzbudil mnoho pozitivních reakcí jak u zákazníků, tak u novinářů. Důvodem byl především skvělý podvozek.
Doporučujeme: Subaru BRZ a WRX STi v ledové aréně — Dva způsoby zábavy
Aktuálně figuruje na trhu provedení modelového roku 2017, které má za sebou decentní facelift. Velkých změn není mnoho, zato bylo upraveno mnoho drobností. Ale hlavně, a to je vůbec nejdůležitější, podvozek zůstal stejně dobrý jako dříve.
Co se tedy změnilo?
Na pohled nic. Levorg pořád vypadá jako STI s karoserií kombi, což není úplná náhoda. Třeba hliníková kapota s velkým nasávacím otvorem je jedním z dílů, které jsou společné pro oba modely. Pár změn ale najdeme uvnitř. Nebudeme zabíhat do detailů typu zvukového upozornění v případech, kdy zapomenete zařadit P. Největší viditelnou novinkou je systém Subaru Starlink se sedmipalcovým dotykovým displejem, dostupný pro výbavy Trend a Comfort.
Podstatnější je vylepšení odhlučnění, čehož technici dosáhli instalací další izolace a silnějších zadních bočních skel. Ovšem tím ze všeho nejdůležitějším, co přinesl modelový rok 2017, je systém EyeSight, který už známe z modelu Outback.
Levorg používá nejnovější verzi EyeSight 3.0. Základem je stejně jako dříve dvojice kamer umístěná u vnitřního zpětného zrcátka. Mimochodem, pouze tato skutečnost si vyžádala další vyloženě drobné a možná i trochu nečekané změny. Protože kamery potřebují co nejčistší sklo, došlo spolu s nástupem systému EyeSight k úpravě stěračů. Ten levý ještě navíc dostal přímo na své ramínko trysku ostřikovačů.
Příchod systému EyeSight znamená pro řidiče možnost spolehnout se na několik nových asistentů. Jmenovitě jde o adaptivní tempomat, upozornění na rozjezd vozidla vpředu (při stání v koloně), aktivní asistent jízdy v pruzích nebo sledování bdělosti řidiče. Součástí je samozřejmě i přednárazový asistent nebo systém zabraňující rozjezdu vozidla proti překážce. Novinkou je takzvaný EyeSight Assist Monitor. Jedná se o diody promítající oranžové, zelené nebo červené světlo do čelního skla.
EyeSight je jednoduchý, ale funguje
Z testů Subaru Outback současné generace dobře víme, že systém EyeSight funguje velmi dobře, přestože jde o relativně jednoduchou záležitost. Minimálně v porovnání s jinými podobnými systémy, kde s kamerou spolupracují ještě další senzory. Navíc Subaru přidalo i některé chytré drobnosti. Například adaptivní tempomat přestane brzdit při dojíždění pomalejšího vozu ve chvíli, kdy dáte levý blinkr. Systém tak ví, že vůz vidíte a že se ho chystáte předjet. Běžná řešení adaptivního tempomatu ve stejnou chvíli zpomalí na rychlost vozu jedoucího vpředu a zrychlí až v momentě, kdy jste kompletně v levém pruhu. To je dost otravné.
Doporučujeme: Rychlý test Subaru Forester 2.0i Lineartronic — Po faceliftu opravdu sympatický
Šikovné je i varování proti rozejdu do pevné překážky. EyeSight vidí, že před autem něco stojí. Tím pádem je také zřejmé, že by měl řidič začít couvat. Pokud si v tento moment spletete režim R s režimem D, systém vás upozorní, případně omezí výkon motoru, abyste neposkočili do zdi před vámi.
EyeSight Monitor promítá na čelní sklo zelený, žlutý a červený pruh. Červený se týká funkce přednárazového systému, kdy se zjednodušeně řečeno před vozem něco objevilo a hrozí riziko srážky. Žluté varování znamená zásah do řízení nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu. Zelená barva signalizuje fakt, že adaptivní tempomat je v činnosti a vidí pomalejší vůz vpředu.
Jednoduchost systému EyeSight má také své nevýhody. Subaru pracuje pouze s kamerami a ty jsou přímo závislé na tom, co vidí. Jejich funkce je často přirovnávána k lidským očím. To je velmi výstižné, ale znamená to kromě jiného třeba skutečnost, že EyeSight špatně rozpozná objekty v přímém slunci, mlze, nebo pokud jde o atypické překážky. Přehlédnout může třeba hodně nízký sportovní vůz, případně návěs pro auta nebo menší zvířata. Subaru ale neprezentuje EyeSight jako náhradu autonomního řízení. Systém má sloužit pouze coby podpora řidiče.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 — Souboj ostrých čtyřkolek
Pokud dojde na nejhorší, vůz spustí několik fází přednárazového systému. Řidič je nejprve upozorněn akusticky a vizuálně, pak menším brzděním. Nakonec následuje plná decelerace. V případě nouzového brzdění a zásahu řidiče do řízení pomáhá systém Subaru také přibrzděním vnitřních kol, čímž se zlepší manévrovatelnost a zvýší šance na úspěšný vyhýbací manévr. A kdyby snad došlo na nehodu, mohou se hodit přidané výztuhy v předních dveřích coby další z menších novinek velkého významu.
Typický příklad „podvozku rychlejšího než motor“
Od mého prvního setkání se Subaru Levorg už uplynula delší doba, takže jsem si velmi rád znovu připomněl, jak hezky tohle kombi jezdí. Technici nasadili tuhou karoserii, pečlivě vyladili podvozek, nechybí pohon všech kol a skvělý výhled ven. Levorg se v zatáčkách nenaklání, řízení je přesné a stabilizace ochotně toleruje i menší nepřístojnosti například při jízdě na sněhu.
Jestliže vás řízení alespoň trochu baví, Levorg se vám téměř jistě bude během několika málo zatáček zdát jako povedený automobil. I když zdaleka nejede tak rychle, jak vypadá. A bezstupňová převodovka, která sice při ostré jízdě řadí přednastavené rychlostní stupně, nemůže z principu své konstrukce nikdy konkurovat podstatně rychlejším dvouspojkám.
Doporučujeme: Euro NCAP — Další kolo testů prověřilo Renault Scenic, Subaru Levorg, Kiu Niro a Toyotu Hilux
Jízdní přitažlivost Subaru Levorg v kontextu (nechť mi všichni „subaristé“ prominou) průměrné dynamiky mi vrtala během testu hlavou. Jedním důvodem bude nepochybně možnost objednat třísetkoňové provedení. Musíte tak ale učinit na japonském trhu, protože u nás nic jiného než přeplňovanou šestnáctistovku nekoupíte ani po nedávném faceliftu. Nelze se proto divit tomu, že na Levorg tak přesně sedí fráze o podvozku rychlejším než motor.
Důvodem řidičského potěšení ale bude i samotná pozice za volantem. V dnešní době se mnoho automobilek honí za co největší praktičností a co největším prostorem pro zavazadla. To je pro českého zákazníka lákavé, ale má to jako všechno na světě své nevýhody. Třeba posaz řidiče posunutý blíže k přední nápravě. Když se ale podíváte na Levorg z profilu, zjistíte, že tady řidič sedí téměř ideálně uprostřed. Pohyby karoserie díky tomu vnímáte velmi přesně, což dojem z řízení významně vylepší.
Šestnáctistovka stačí, ale hodně „žere“
Na motoru a převodovce facelift nic nezměnil. Pořád máte k dispozici přeplňovaný boxer o objemu 1,6 litru s parametry 125 kW (170 k) a 250 Nm. Není to málo. Levorg zvládne podle oficiálních údajů akceleraci z nuly na 100 km/h za 8,9 s a nejvíce se rozjede na 210 km/h. Dá se říci, že jde o povedenou motorizaci, ale je tu jeden problém. Spotřeba.
Doporučujeme: Mazda6 Wagon G 192 AT v ročním testu: Na německé dálnici
Levorg má zkrátka poněkud větší apetit. Tohle platilo už v momentě, kdy Subaru své menší kombi poprvé představilo, a platí to i po modernizaci. Jistě, můžete jezdit za méně než deset litrů, ale k tomu bude zapotřebí jistá dávka předvídavosti a lehká noha. Při takové té bezstarostné jízdě „jak to vyjde“ a občasném předjíždění se velice snadno stane, že na palubním počítači uvidíte dvanáct litrů a víc.
Je to příjemné kombi, nechcete ale Cupru?
Levorg je celkově příjemné auto, které se soustředí na řidiče. Ergonomie je dokonale jednoduchá, výhled ven skvělý, podvozek jistý a řízení zábavné. Naprosto chápu, proč někteří zákazníci považují tohle kombi za svůj ideál, který teď ještě navíc má co nabídnout také na poli asistenčních systémů. Zájemci budou potřebovat na svůj vysněný Levrog minimálně 724 000 Kč, testovaná varianta Sport s kompletní výbavou stojí 909 000 Kč.
Přestože se i mně Levorg velmi líbí, asi bych nakonec trochu váhal. Problémy totiž dělá konkurence. Chcete příklad? Třeba modernizovaný Seat Leon Cupra ST, který stojí minimálně 887 900 Kč. Subaru lépe zvládá rozbité cesty, ale nová Cupra ST má 300 koní, je nesrovnatelně rychlejší, nabídne lepší převodovku a nově dostanete i pohon všech kol. Hmmm... To by bylo velké dilema.
Cena testovaného vozu: 909 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 909 000 Kč
Technické údaje | Subaru Levorg 1.6GT-S |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | horizontálně uložený zážehový čtyřválec typu boxer, přímý vstřik paliva |
Plnění: | turbodmychadlo |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1600 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 78,8 x 82,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 125/4800-5600 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250/1800-4800 |
Kompresní poměr: | 11,0:1 |
Převodovka: | bezstupňová automatická |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 210 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/6,3/7,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4690 |
Šířka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1490 |
Rozvor náprav (mm): | 2650 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1530/1540 |
Poloměr otáčení (m): | 5,4 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1560 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2020 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 522/1446 |
Objem palivové nádrže (l): | 60 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | McPherson |
Zavěšení vzadu: | dvojité lichoběžníkové |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 245/45 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 245/45 R18 |
[su_hello-bank-calculator]