Když v emailu přistála pozvánka na okruhovou akci s Fordem v Mostě, nešlo odmítnout. Mám mostecký okruh rád a za poslední roky jsem na něm nechal několik sad pneumatik a brzd. Jeho profil se mi líbí, i s obyčejným osobním autem si Autodrom Most člověk náležitě užije.
Pro zastoupení automobilky Ford na našem trhu to byla dobrá příležitost představit všechny své sportovní modely pohromadě, což se moc často neděje. Většinou se jako novináři účastníme prezentací jednotlivých nových modelů při uvádění na trh, ale podobné akce, jakou nyní připravil český Ford, jsou spíše vzácností.
Základním sportovním Fordem jsou nyní modely ST, konkrétně Fiesta ST a Focus ST. Fiesta ST s tříválcem laděným na 200 koní ale ještě nedorazila, takže jsme mohli vyzkoušet Fiestu se šestnáctistovkou laděnou na 182 koní, která už se nějaký ten pátek prodává. Druhým v pořadí je Focus ST, který se prodává jak v provedení hatchback, tak také jako kombi. A dokonce nechybí v nabídce ani dvoulitrový turbodiesel, i když ten jsme na okruhu nezkoušeli.
Focus RS je nesmírně účinný řidičský nástroj
Na řadu přišel samozřejmě i Ford Focus RS, který sice v redakci velmi dobře známe, ale možnost svezení s tímto ostrým hatchbackem přece nemůžeme jen tak odmítnout. Ford přivezl také Focus RS v provedení RS Edition, které se liší především mechanickým samosvorem na přední nápravě.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Jenže nabídka Fordu pro tuzemský trh nekončí jen u vozidel s motorem vpředu napříč a pohonem předních, případně všech kol. Ford totiž u nás prodává také ikonický model Mustang. Říkáte si, že to přeci není žádný sporťák? Ale už jste se Mustangem také pořádně svezli? Na okruhu?
Zatímco obvykle se oficiální novinářské akce nesou v duchu sáhodlouhých powerpointových prezentací, tady nám prostě Ford rozdal klíčky a nechal nás bez řečí jezdit. Hned na zahřátí si beru Ford Focus ST v klasickém provedení hatchback. Asi víte, že má pod kapotou přeplňovaný dvoulitr o výkonu 250 koní a klasickou manuální převodovku.
Ačkoli je Focus ST spíše „okreskové“ auto, na okruhu se rozhodně neztratí. Výkonu má dost, podvozek a řízení jsou krásně čitelné a i když při výjezdu z pomalejších zatáček protáčí silný přeplňovaný dvoulitr nadlehčené vnitřní kolo, rozhodně je s ním na okruhu zábava. Řídí se snadno, pouze vyžaduje od řidiče trochu trpělivosti s plynovým pedálem. Všímám si ale postupného poklesu účinku brzd, i když žádné vyloženě silniční auto nemá takové brzdy, aby vydržely mnohahodinové okruhové dovádění. Na běžné okresce jsem s brzdami Focusu ST problém nikdy neměl, ani při ostřejší jízdě.
Je Focus RS Edition lepší? Jak se to vezme
Přímé přesednutí do Focusu RS je proti tomu obrovský rozdíl. Ačkoli po několika jízdách už ani tady nejsou brzdy v nejlepší kondici, trakce má Focus RS o poznání víc a při výjezdu z pomalých zatáček je zkrátka brutálnější. Zadní náprava hodně pomáhá a tohle auto si nechá líbit opravdu hodně. Výkon 350 koní z přeplňovaného čtyřválce 2,3 l odpovídá tomu, co ještě nedávno nabízelo Porsche v modelu 911 Carrera. Focus RS je zkrátka velmi rychlý. Čas jsem si v Mostě neměřil, ale věřím, že by nebyl problém zajíždět s Focusem RS kola hluboko pod dvě minuty.
Doporučujeme: Ford Focus RS vs. Ford Mustang V8 GT: Otázka za milion
Srovnání s Focusem RS Edition s mechanickým samosvorem je obtížné, ale drobné rozdíly tu přeci jen cítit jsou. Model se samosvorem je výbušnější a řídič s ním má více práce. Zdá se ale, že nyní se o slovo tolik nehlásí elektronika a auto působí mechaničtěji. Ze zatáček jako by se ochotněji snažilo následovat přední nápravu, ale zároveň nepůsobí tak hravě a při úmyslně agresivní jízdě rozevlátě jako RS bez samosvoru, který mi přišel trochu ochotnější v pohazování zadkem při výjezdu ze zatáčky. Přesto to podle dosahovaných rychlostí a okamžiků řazení vypadalo, že je Focus RS Edition preciznější okruhový nástroj. Ovšem definitivní verdikt bych si raději schoval na přímé srovnání proti stopkám. Spíše to řeknu takhle: na zajíždění lepších časů bych chtěl RS Edition, na dovádění v Sosnové standardní model.
Přišel ale čas na Ford Mustang. Je to poprvé, co mám možnost vyzkoušet nového Mustanga s osmiválcem 5,0 l (310 kW/421 k) a klasickou mechanickou převodovkou. A rovnou na okruhu? Inu, je to řehole! Pracovní povinnosti velí vypnout ihned všechny elektronické asistenty a dát se do díla. Co mne překvapuje, jsou brzdy. Zatímco Focusy se na brzdách trochu trápily, Mustang má pedál o poznání tvrdší, ale brzdy jako by neznaly pojem „vadnutí“. I po několika ostrých kolech se na ně pořád mohu spolehnout. To je velmi příjemné překvapení. Podle Fordu mají zkoušená auta naprosto sériové brzdy bez žádný úprav.
Osmiválec má osobitý a nezaměnitelný charakter, výkon narůstá lineárně a motoru se líbí otáčky. Převodovka jde lehce a meziplyny se dávají snadno. Mustang se řídí vážně hladce a jednoduše, není to kousavá bestie jako starší verze s tuhou nápravou vzadu. I když může někdo kritizovat poněkud měkčí a houpavější charakter podvozku, mně to přijde naopak jako velký přínos. Jsou krásně cítit přesuny váhy mezi nápravami a zleva doprava. Brzděte do zatáčky a Mustang se trochu ponoří na přední nápravu. Povolte, a auto se uklidní, aby mohlo při zatáčení postupně přenést váhu na vnější kola. A jak přidáváte ve výjezdu ze zatáčky, váha se přesouvá dozadu a zadní náprava auto odhodlaně vystřelí ven ze zatáčky.
Mustang připomíná staré bavoráky
Stačí být ale trochu hrubější na plyn a Mustang ihned poslušně přejde do čitelné a velice snadno kontrolovatelné přetáčivosti. Celé mi to připomíná starší velké bavoráky, třeba řadu 5 E34. Trochu se to kymácí ze strany na stranu, ale auto je velice čitelné a přesně víte, co udělá. Dává vám hodně dopředu vědět, co se na vás chystá. To třeba Focus RS je výrazně kousavější a občas umí nepříjemně překvapit.
Doporučujeme: Také evropská verze Fordu Mustang si ponechává osmiválec a nebude budit sousedy
Zkoušel jsem i model Mustang v provedení Cabrio s automatem a rovněž s osmiválcem (přeplňovaný čtyřválec 2,3 l laděný na 317 koní Ford v Mustangu do Mostu nepřivezl). Ani ten ze své čitelnosti kombinované s trochou té roztomilé neohrabanosti nic neztratil. Možná to není tak vyhraněný sporťák jako BMW M3 nebo Porsche 911, ale Ford Mustang má rozhodně své kouzlo, je zábavný a dostatečně rychlý. A jak už jsme napsal v úvodu, osmiválcovou zadokolku s manuální převodovkou vám dnes nikdo jiný oficiálně na našem trhu neprodá.
Na zavěr jsem se ještě dostal za volant Fiesty ST, která po přímém přesednutí z Mustanga Cabrio s automatem působí jako kapesní hračka, jako angličák. Stáčí se mnohem ochotněji kolem svislé osy a není problém ji uprostřed zatáčky prudkým odstavením plynu přinutit k přetáčivosti. Je to pořád hravé a zábavné auto a já doufám, že s příchodem tříválce nic za své hravosti neztratí. Na to si ale ještě počkejme.
Nabídka sportovních modelů Fordu je na našem trhu opravdu hodně pestrá. Kdybych si z ní musel vybrat jedno auto, byl by to právě Ford Mustang s osmiválcem a manuálem. Za ty peníze je to neuvěřitelně zajímavá nabídka a kdo z vás má 1 190 000 korun na nové auto, asi by měl zvážit, jestli by nebylo vhodné si prostě ten osmiválec jednou koupit třeba místo nějaké naftové čtyřválcové rádoby prémiovky. Tím spíš, že nejspíš není daleko doba, kdy podobná auta už na trhu jako nová nebudou. Ani u Fordu.