Déle než měsíc od zahájení celonárodní karantény kvůli pandemii koronaviru se znovu otevírají prodejny nových aut i autobazary. Lidé v nich ale nebudou nakupovat tak, jak dřív byli zvyklí. Na prodejně se stejně jako venku musí všichni pohybovat v rouškách, musí dodržovat dvoumetrový odstup a k dispozici je i velké množství dezinfekce.
Přes trvající karanténu hlásí showroomy hned první den zájem lidí. „Podle informací ze sítě byl během dnešního dopoledne zaznamenán zvýšený zájem o návštěvu showroomů. Zákazníci chtějí především fyzické prohlídky vozů, testovací jízdy, ale také zpracování konkrétních nabídek. Podobnou situaci očekáváme i v příštích dnech, protože osobní kontakt s prodejci a především reálné seznámení s vozem samotným je dosud pro většinu zákazníků nenahraditelné a na otevření showroomu čekali,“ řekl Autobibli mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta.
Podle Valenty samozřejmě provoz prodejen probíhá v souladu s vládním nařízením. „Konkrétně jde o povinnost udržovat odstup dva metry, personál je povinen používat ochranu horních cest dýchacích a ta je vyžadována i od zákazníků. Na showroomu je neustále k dispozici desinfekce a probíhá dezinfikování prostor i vozidel na denní bázi, personál je dále vybaven hygienickými rukavicemi a ty jsou také na vyžádání k dispozici i zákazníkům,“ vysvětlil mluvčí.
Škoda se zbavuje skladových aut
Otevření showroomů vítají i u Škody. „Znovuotevření dealerství je dobrá zpráva pro zákazníky, prodejce i výrobce. Vracíme se díky tomu k dennodenní tvůrčí a prozákaznicky orientované práci, což je dobře.,“ řekl v tiskovém prohlášení ředitel Škody Luboš Vlček.
Česká automobilka začala také nabízet rozšířené služby dezinfekce klimatizace aut. Buď pomocí dezinfekčního spreje, nebo hloubkovou dezinfekcí celého systému i interiéru vozu plynem nebo ozonem. Někteří prodejci také zavedli službu nazvanou Pick-up & delivery, což je vyzvednutí vozidla u zákazníka nebo jeho doručení k němu.
Škoda se navíc teď zřejmě potřebuje zbavit velkého množství skladových vozů, má jich okolo pěti tisíc. Proto je nabídne za výhodné ceny. To je dobrá alternativa vůči objednání nového auta z fabriky, obzvlášť proto, že mladoboleslavská automobilka před časem zvedla cena u drtivé většiny svých vozů.
V bazarech i dvě předváděcí jízdy
Zákazníci mohou od pondělí také do autobazarů, které by měly být stejně připravené jako showroomy s novými vozy. „Samozřejmě reflektujeme nařízení vlády a tak mají všichni zaměstnanci povinně roušku. Na prodejně je k dispozici dezinfekce a také jednorázové rukavice. Nechybí informační tabule vně i uvnitř budov a na zem jsme umístili nálepky, podle kterých lidé mohou udržovat dvoumetrový odstup,“ řekl Autobibli mluvčí Auto ESA Pavel Foltýn.
Podle něj se neruší ani předváděcí jízdy. „Je důležité, aby v autě byl jen zákazník a prodejce. Pokud si ale s sebou přivede třeba automechanika, což se občas stává, umožníme bez problémů i druhou předváděcí jízdu jemu. Chceme, aby měl zákazník co nejvíc informací o kupovaném voze,“ dodal Foltýn s tím, že každé auto se také před předváděcí jízdou a po ní dezinfikuje.
Bazar Auto ESA zkoušel během uzavření svých showroomů také on-line prodej. Podle Foltýna se prodalo zhruba deset aut za den, což je proti běžnému provozu autobazaru málo, ale pokud jde o samotný on-line, je to naopak dobrý výsledek. „Není možné předvídat, jestli teď bude na prodejnách zvýšený zájem oproti běžným dobám. Domnívám se ale, že bude postupně během prvních týdnů narůstat,“ dodal Foltýn.