Náklady do vývoje čistších naftových motorů, které by vyhověly chystaným normám měření spotřeby a emisí, dosahují astronomických hodnot. Automobilky dokonce začínají pochybovat, zda má smysl dál do vývoje dieselů investovat. Nyní se přidala i francouzská automobilka Renault. Podle ní se do roku 2020 naftové motory z menších neprémiových modelů zřejmě definitivně vytratí.
Ceny vozů se vznětovými motory by byly příliš vysoké a zákazníkům by se investice do nich nemusela vyplatit, případně ne v dohledné době. Naftové motory by tak zřejmě přežily jen ve větších autech, případně v prémiových produktech, u kterých je ochoten zákazník připlácet. Jak uvádí Reuters, Renault si dovede představit moderní diesel jen u nejdražších luxusních verzí modelu Mégane a ve větších modelech. V menších autech už ne.
Tip: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc
Přitom to byly právě francouzské automobilky, které se podílely na rozmachu dieselů v malých vozech. Celá řada modelů segmentů A a B vznikala s maloobjemovými diesely především kvůli výhodnějším daním. Nyní se ale zdá, že malé naftové motory budou z vytlačeny stále úspornějšími benzinovými přeplňovanými motory a také hybridy, jejichž cena by mohla postupně klesat na úroveň dieselů. Záleží také na tom, jestli budou v některých státech pokračovat daňové pobídky pro nákup hybridů a elektrických aut.
Moderní diesel se neobejde bez dodatečných systémů dočišťování zplodin, jako jsou filtry pevných částic a nově také vstřikování technické močoviny. Všechny tyto systémy jsou samozřejmě drahé na výrobu, stejně jako na údržbu. Zeptejte se majitelů ojetých dieselů, kolik je stály výměny a repase filtrů DPF... Ani klasické benzinové motory však nemají vyhráno. S příchodem přísnější emisní normy se brzy některé z nich také neobejdou bez částicových filtrů.