Po nedávném testu Elroqu musím říct, že laťka hodnocení elektroaut je nastavena hodně vysoko. Renault na to ale šel jinak a postavil stylové, fantasticky vypadající auto ze segmentu malých vozů. Na délku měří jen 392 cm, přesto nabízí 277 litrů zavazadlového prostoru a samozřejmě rozumný prostor pro posádku. Vůz je postaven na zcela nové platformě AmpR Small a zajímavostí je i to, že hmotnost základní verze je méně než 1,5 tuny. To slibuje nejen efektivní provoz.
Design a parametry
Design vozu je hravý, přátelský a zároveň elegantní – vyniká zejména sympatickým retro vzhledem, který zaujme na první pohled. Charakteristickým prvkem jsou „roztomilé oči“ na přídi, tedy hranatá přední světla inspirovaná původním modelem, doplněná o moderní LED technologii a sofistikované grafické zpracování světelného podpisu. V nabídce jsou krásné pastelové barvy a řada možností personalizace vzhledu.
Video z uvedení Renault 5
Mezi základní parametry patří dojezd až 410 km u verze Comfort Range s baterií o kapacitě 52 kWh. Menší Urban Range nabízí dojezd 312 km z baterie o kapacitě 40 kWh. To se možná nezdá na dnešní dobu mnoho, ale díky váze a velikosti vozu mají obě verze papírovou spotřebu kolem 14,5 kWh na 100 km a to jim zajišťuje dostatečný teoretický dojezd.
Na rychlém DC dobíjení nabijete z 15 % na 80 % za 30 minut. O pohon se stará synchronní elektromotor s vinutím na rotoru ve dvou výkonových variantách – 90 nebo 110 kW.
První jízdy a dojmy
Tak. Tentokrát tu teorii zkrátím na minimum – těch dojmů je opravdu dost, jdeme na to. Ten design mi přijde skutečně povedený. Jednoduchý, elegantní, živý. V kombinaci s pastelovými barvami jde o naprosto originální zjevení a na auto jsem se moc těšil. Více se mi líbí ta žlutá, i naše bílá s červenými doplňky je krásná. Při detailním zkoumání exteriéru i interiéru se mi líbí detaily a promyšlené prvky, které nejsou jen „aby tam byly“. A hlavně ty drobnosti doplňují skvělé auto, ne že jej nahrazují.
Zápůjčka začíná naložením rodiny cestou na ves. Miminko jede nalehko, tj. veze si zhruba těch 270 litrů věcí, které se tak tak vešly do kufru. Přestože R5 má kola v rozích karoserie, rozvor 2540 mm je typický pro menší auto. Dozadu si za sebe průměrný člověk sedne jen s lehkou rezervou, miminko se svým protisměrným trůnem se ale za řidiče neposadí.
První večer jsem se nemohl dočkat a jel se svézt. Pětka tím vzhledem hrozně evokuje, že s ní bude zábava a že takhle vypadající auto musí být téměř hot-hatch. Ale já se z té první vyjížďky vrátil trochu zklamaný. Nepotěšilo mě trochu tupé řízení, ten přední náhon je samozřejmě také omezující. Když se hodně tlačí na pilu, pětce se to moc nepozdává.
Zadní víceprvková náprava drží skvěle, vysoké pneumatiky 195/55 na přední nápravě jsou komfortní, ale otupí řízení a přední náprava nestíhá pružit, zatáčet a zrychlovat zároveň. Zvolil jsem trasu s hodně ostrými zatáčkami a tam i ten výkon trochu chybí. Přece jen těch 150 koní není zase tak moc. Pochválit musím brzdy – díky systému brake-by-wire není znatelný přechod mezi rekuperací a kolovými brzdami.
Druhý večer jsem zvolil jiný přístup. Jel jsem jinou trasu – širší silnice, rychlejší zatáčky, trochu uvolněnější tempo – a bavilo mě to o hodně víc. Najednou není takový deficit výkonu, protože rychlost se dá udržet vyšší, najednou je auto v zatáčkách hezky usazené a i problém s trakcí mizí.
Po návratu se mi vybavila legendární hláška z filmu Top Gun: „Tvoje ego si píše šeky, který tvoje tělo nemůže splatit.“ A to je přesně Renault 5! To auto vzbuzuje obrovská očekávání svým vzhledem, ale realita je, že je to „normální“, pohodlné, malé, komfortní a velmi úsporné auto.
Především úsporně
A co znamená „velmi úsporné“? Nebylo výjimkou vracet se z cest se spotřebou 13 kWh i v kopcovitém terénu Křivoklátska. Včetně dálnic jsme auto vraceli se spotřebou kolem 15 kWh na sto. Přestože pravá strana volantu vypadá jako chobotnice, ten velký počet páček je dobrý nápad, na který si lze snadno zvyknout. Řazení dvěma prsty pod volantem je skvělé a umožňuje častěji využívat režim B pro vyšší úroveň rekuperace.
Přestože je R5 z kategorie levnějších elektroaut, je skvěle vybavená. Od možnosti napájet spotřebiče přímo z baterie (V2L) přes možnost vracet část energie zpět do sítě (V2G, zatím nedostupná v České republice) až po komfortní a bezpečnostní výbavu. Samozřejmostí je automatická klimatizace, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, adaptivní tempomat atd.
Opět musím pochválit rozhraní OpenR Link s Google Automotive. Kéž by takové rozhraní bylo ve více vozech. Google Mapy jako vestavěná navigace jsou skvělé nejen v navigaci, ale i v odhadu zbývající energie, umožňují plánovat zastávky na nabíjení a samozřejmě obsahují aktuální údaje o místech.
Závěr a srovnání
Na to, že se vlastně jedná o elektromobil z levnějších sfér – vůz začíná na 625 tisících Kč – jde o perfektní auto. Nejsou na něm vidět snahy o úspory na každém místě. Víceprvková náprava a kvalitní interiér jsou toho příklady. To je mi velmi sympatické. Sympatická je i kvalita svezení a zpracování interiéru.
Srovnání s Elroqem může být ošemetné, protože vybavená verze R5 je cenově tam, kde Elroq začíná. Ale kolem těch 800 tisíc budou mít stejně velkou 50kWh baterii, takže to srovnání tak mimo není. Na Elroqu je velmi sympatický ten zadní náhon. R5 to válcuje fantastickým infotainmentem s integrovanými Google Mapami, které ukazují stav baterie po dosažení cíle a i to, jestli dojedu zpět, případně naplánuje zastávku. A to je v elektromobilu zásadní pro pohodlí. Na R5 je skvělý také ten vzhled, skvělá je i spotřeba.
Nová R5 má zkrátka opravdu našlápnuto k tomu, aby se stala ikonou své (elektrické) doby. Však se jeďte podívat do Francie. Tam těchto barevných autíček potkáte spoustu na každém rohu.
+ dobré jízdní vlastnosti, krásný retro design, dobrá spotřeba a dojezd, zajímavá cena, integrované Google Mapy s odhadem spotřeby |
---|
– tupější řízení, omezenější prostor vzadu (daný velikostí), přední pohon nemá tolik trakce |