Pro francouzské majitele elektromobilů je to tvrdá rána. Ještě na konci loňského roku je Izivia, která patří pod křídla jedné z největších elektrárenských společností EDF, lákala do své sítě rychlých nabíjecích stanic, které rozmístila na dálnicích napříč celým státem. Její karta Le Pas dokonce platila na stovkách dalších nabíječek v okolních zemích, byla tak dobrou konkurencí pro síť Tesly. Teď ale ve Francii končí.
Izivia zatím vypnula 189 z 217 svých nabíječek, posléze jen některé zprovozní. Dohromady si chce nechat asi 40 až 50 z nich, tedy méně než čtvrtinu. Informoval o tom server New Mobility. „Zaznamenali jsme poškození kovových krytů nabíjecích stanic, které způsobil elektrický zkrat,“ řekl jeden z manažerů společnosti. Na krytech se prý objevily černé fleky, které zkrat indikovaly.
Ačkoliv je ve Francii na devět tisíc nabíjecích stanic a vypnutí 189 míst se zdá jako relativně zanedbatelný počet, na elektrické cestování po zem galského kohouta to bude mít drtivý dopad. Podle serveru iDnes.cz totiž nestojí většina stanic na dálnicích, ale mimo ně. Často navíc nedosahují takového výkonu. Pokud se počítají jen místa na dálnici o síle vyšší než 70 kW, pak jich v současné době zbývá jen 60. Na 13 tisíc kilometrů dálnic!
Zaplatit hodně, nebo čekat?
Několik desítek z nich provozuje síť Ionity, která má své první nabíječky také v Česku. Ty jsou extra rychlé, ale zároveň i extra drahé, takže se u nich často řidič dostane na provozní náklady, které by zaplatil u auta se spalovacím motorem. Nebo je dokonce i překoná. Šetřivým řidičům tak nezbývá než stát ve frontě u několika zbývajících stanic, sjet z dálnice, nebo se spokojit s nízkou rychlostí dobíjení a místo pár desítek minut čekat hodiny.
Paradoxní je, že nabíječky Izivie byly součástí výstavní sítě nazvané Corri-Door, která propagovala elektromobilitu jako použitelnou i pro cestování na dlouhé vzdálenosti. I kvůli tomu si řada Francouzů elektrická auta pořizovala. Izivia sice podle svých statistik zaznamenala v průměru jen jedno celé dobití vozu na nabíječku za dva dny, ale počet elektrických aut v zemi narůstá. Jen od začátku letošního roku už přibylo přes 20 tisíc nových vozů.
Izivia viní z problémů dodavatele nabíječek EVBox a chce se s ním soudit, v provozu nyní nechala jen nabíječky od jiných společností. EVBox ale zase tvrdí, že k problémům došlo kvůli nedostatečné údržbě zařízení, což potvrzují některá francouzská média, jež nabíječky testovala. Opravy a nové spuštění sítě by si vyžádalo velké finanční náklady a ty už se Izivii nevyplatí. Za dva roky jí totiž podle iDnes.cz vyprší koncese na provoz sítě na dálnici, takže by šlo o nejistou investici.
Případ z francouzských dálnic ukazuje, jak křehká je infrastruktura pro elektromobily. Vzhledem k jejich ceně i velikosti je velmi snadné je vypnout a zrušit. Majitelé aut do zásuvky se pak ocitnou v potížích. Ostatně to se stalo i ve Francii, kde se propagovaná dálniční síť dostala na úroveň kolem roku 2014, kdy se teprve začínala budovat.