Průzkum: Proč zákazníci nechtějí kupovat elektromobily? Problémem je pořád cena, dojezd i dobíjení

15 nových názorů
Zdroj: Redakce
  • Zákazníci nechtějí kupovat elektromobily, protože jsou příliš drahé, mají nízký dojezd a není je kde dobíjet 

  • Většina dotázaných v americkém průzkumu uvedla, že by jejich postoj mohly změnit různé slevy a jiné pobídky 

  • Podle respondentů by pak měl být správný dojezd u elektromobilu s cenou přes 1,6 milionu korun alespoň 800 km

Přestože už na trhu najdeme tolik elektromobilů jako nikdy dříve a řada dalších bude představena třeba teď na frankfurtském autosalonu, zákazníci se pořád staví k nákupu elektricky poháněných vozů spíše skepticky. Proč? Odpovědi hledal průzkum, který uspořádal americký Autolist. Z něj vyplývá, že i když se toho v poslední době událo v kategorii elektromobilů opravdu hodně, minimálně v Americe zákazníci stále mluví v souvislosti s elektroauty o stejných problémech.

V průzkumu bylo v průběhu srpna osloveno 1567 zákazníků. Z jejich odpovědí vyplynulo, že nejčastějším důvodem, proč by si dotyční elektromobil nekoupili, je pořád dojezd na jedno nabití, cena ve srovnání s podobným autem vybaveným spalovacím motorem a současně nedostatek dobíjecích stanic v blízkém okolí konkrétních lidí. S větším odstupem pak následují důvody jako příliš dlouhé dobíjení, nedostatek informací nebo obavy z nízké životnosti drahých akumulátorů.

Zákazníci pořád vidí u elektromobilů stejné problémy. Na prvním místě mezi důvody, proč by si dotyční elektrické auto nekoupili, je nedostatečný dojezd. Následuje cena, nedostatečná dobíjecí infrastruktura nebo dlouhé doby dobíjení

Autolist zároveň zjišťoval, jaký by měl být podle respondentů správný dojezd u elektromobilů s cenou 35 tisíc dolarů (zhruba 800 tisíc korun) a u vozů s cenou 70 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). Nejčastější odpovědí bylo v prvním případě 400 až 480 km, což lze chápat pozitivně, neboť na trhu už jsou elektromobily, které se těmto kritériím alespoň blíží. Jako třeba Hyundai Kona Electric. Ve druhém případě ale zákazníci očekávají dojezd 800 km. Takový elektromobil na trhu zatím nenajdeme. Každopádně 55 % dotázaných také uvedlo, že pokud by si dotyční někdy elektrický vůz pořídili, pak by ho používali jako první auto v rodině.

Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět
Přečtěte si také:

Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět

Z Evropy známe trhy, kde elektrifikovaná auta už v prodejních statistikách převládají. Důvodem jsou různé pobídky (a vysoké daně při nákupu aut se spalovacími motory). Že lidé tento přístup nakonec vlastně akceptují, to dokazuje i tento průzkum. Plných 69 % dotázaných totiž uvedlo, že různé formy pobídek na nákup elektromobilů podporují, zatímco pouze 16 % bylo proti.

Mimochodem, v kontextu amerického trhu, kde je značka Tesla velmi známá, je docela zajímavá ještě jedna věc. Autolist se respondentů také ptal na to, zda si myslí, že je možné v síti dobíjecích stanic Tesla Supercharger nabíjet i jiné elektromobily. Plných 74 % odpovědělo, že to neví jistě, 12 % dotázaných uvedlo, že ano, a pouze 14 % znalo správnou odpověď, tedy že to možné není.

Vstoupit do diskuse (15 názorů)
  • Našli jste v článku chybu?