Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA zveřejnilo výsledky prodejů na evropském trhu za prvních šest měsíců letošního roku. Na první pohled z nich vyplývá, že alternativní pohony zažívají obrovský boom, což v kontextu propadu prodejů vozů vybavených vznětovými motory vypadá z pohledu fanoušků „udržitelné mobility“ velmi slibně. Bližší pohled však odhalí, že tak růžová (respektive zelená) evropská realita není.
Za prvních šest měsíců bylo v Evropě prodáno dohromady 4 828 576 aut vybavených zážehovými motory (meziroční nárůst o 16,9 %). U dieselů evidují statistiky za stejné období 3 177 998 vozů (-16,4 %) a na ostatní alternativní pohony zahrnující elektromobily nebo hybridy, ale také vozy na LPG a CNG připadá zbývajících 621 513 aut.
Doporučujeme: Český trh v srpnu 2018 zaznamenal rekord. Proč? Kvůli emisním normám
Právě ve skupině zahrnující alternativní pohony vypadají dílčí procentuální nárůsty krásně. Třeba u elektromobilů došlo i v České republice k nárůstu o 65,6 %, pokud srovnáme výsledek za prvních šest měsíců letošního a loňského roku. V Dánsku to bylo dokonce 258,9 % a v Rumunsku přes tisíc procent. Jenže absolutní čísla jsou velmi nízká. Ukazují, že zákazníci elektromobily prostě nechtějí. Nejvíce se jich za prvních šest měsíců prodalo v Norsku, kde panují výrazné pobídky (20 145). Relativně silný trh s elektromobily má také Německo (17 297) a Francie (14 404). U nás se podle těchto statistik prodal za první polovinu roku 318 elektromobilů.
Pokles dieselů tedy není kompenzován alternativními pohony. Zákazníci jednoduše přesedli do benzinových aut. Zážehové motory vykazují na všech trzích meziroční nárůst. Výjimkou je pouze Norsko (-7,2 %) a Dánsko (-0,2 %). Celkově bylo prodáno na evropském trhu během prvních šesti měsíců zhruba o 700 tisíc zážehových aut více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Vznětové motory zaznamenaly stejně velký meziroční pokles (3 177 998 vs. 3 801 620).
Podrobné statistiky si můžete prohlédnout v přiložených tabulkách: