Proč někomu autobaterie vydrží věky a jinému rok? Třeba si ji zbytečně ničíte a ani o tom nevíte

11 nových názorů
Autor: Archiv MF
  • Akumulátorům nedělají dobře příliš vysoké ani nízké teploty

  • Pokud s autem nejezdíte, baterii je třeba dobíjet, jinak hrozí nenávratné poškození

  • Správnou péčí můžete zněkolikanásobit výdrž

U vůbec prvních aut neměl jejich majitel žádné starosti s baterií. Svítila svíčkami nebo karbidkou, troubila houkačkou, startovala se klikou. Vše se začalo měnit počátkem 20. let s příchodem elektrických startérů. Do přibližně 50. let minulého století byly ve vozech standardem 6V systémy, poté nastoupily 12V, které využíváme dodnes. Moderní auto se bez správně fungující baterie neobejde, proto připomínáme chyby, kterými majitelé často nevědomky omezují funkčnost a snižují životnost svých akumulátorů:

Startujete se zapnutými světly

K roztočení motoru potřebuje startér velké množství energie. Pokud vaše baterie není ve stoprocentní kondici, odběrem elektřiny do světel nebo dalších palubních systémů, rádia, ventilace a tak dále jí práci značně ztěžujete. Může tak postupně dojít ke zkrácení její živostnosti.

Zloději se zaměřují na hybridy. Lákají je drahé baterie a katalyzátory
Přečtěte si také:

Zloději se zaměřují na hybridy. Lákají je drahé baterie a katalyzátory

Nekontrolujete uchycení

I pokud nejezdíte v terénu, kde sebou auto hodně hází, se vyplatí čas od času zkontrolovat, zda je baterie pevně uchycena v motorovém prostoru. Pokud ne, může poškodit své okolí a co je horší, u většiny běžných typů dojde k degradaci vnitřních součástí baterie. Při kontrole uchycení je také vhodné dotáhnout samotné kontakty a případně zjistit, zda jsou čisté.

Neparkujete ve stínu a chládku

Baterii škodí nejen zima, ale také příliš vysoké teploty. Při nich hrozí takzvaná sulfatace, tedy ztvrdnutí síranu olovnatého na elektrodách, což má za následek poškození článků, resp. znemožnění či zhoršení vodivosti článků akumulátoru.

Jezdíte jen krátké trasy

Jak už jsme si řekli výše, start motoru odebere z baterie velké množství energie, kterou je poté třeba skrze alternátor doplnit. Častá jízda na velmi krátké trasy způsobuje, že se baterie postupně vybije. Proto je lepší se občas pořádně a déle projet, což se mimo jiné hodí, i pokud máte naftový vůz s filtrem pevných částic, který potřebuje vyšší zatížení pro spuštění regenerace.

Průzkum: Elektroauta ztrácí v průběhu let dojezd spíše pomalu, rychlonabíjením ale baterie zničíte
Přečtěte si také:

Průzkum: Elektroauta ztrácí v průběhu let dojezd spíše pomalu, rychlonabíjením ale baterie zničíte

Když jezdíte málo, nedobíjíte

Pokud své auto využíváte sporadicky nebo vůbec, doporučuje se baterii nabíjet alespoň jednou měsíčně. K tomu je zapotřebí nabíječka autobaterií, mnohem pohodlnějším řešením je pak udržovací nabíječka, připojená k baterii po dlouhý čas. Pokud necháte napětí v baterii klesnout příliš, může dojít k hlubokému vybití, tedy poklesu napětí v jednotlivých článcích. To opět způsobuje sulfataci. Vůz dobíjejte zamčený, takzvaný klidový odběr bývá nižší než u odemčeného vozu.

Frantisek (neregistrovaný)
Já teda měl s autobaterií opravdový problém až letos v zimě. Myslím si, že "do kytek" ji poslalo právě chladné počasí. A možná také stáří. Jednoho dne jsem chtěl nastartovat a nic. Zkusil jsem ji tedy dobít přes nabíječku, kterou jsem měl doma a taky to nijak zvlášť nepomohlo. Nakonec jsem ji tedy vyměnil za novou. Ještě štěstí, že existuje výkup autobaterií v Plzni, viz https://www.kovosrot-suda.cz/likvidace-autobaterii-plzen Díky tomu jsem měl alespoň jistotu, že ta stará autobaterie bude ekologicky zlikvidovaná.
Martin (neregistrovaný)
Vše je o údržbě a znalosti, jakou autobaterii auto požaduje. Poslední výstřelky autoprůmyslu nabíjí v takových režimech, že se v nich klasická Ca/Ca baterie podělá do roka (nízké nabíjecí napětí = dlouhodobě podbíjení autobaterie). Samozřejmě, pokud člověk jezdí krátké kilometry a po městě, ideální je tak jednou za 3 měsíce vytáhnout multimetr a změřit napětí baterie "v klidu"..optimálně by mělo být nad 12,4V, pod 12,2V je kritická hodnota pro dobití. Samozřejmě, jak se chová baterie v zátěží se takto nezjistí a na to je dobré změřit napětí baterie při startování..pokud klesne pod 9V je potřeba ji dobít nebo pokud je nabitá, tak vyměnit. Další věcí, jak prodloužit výdrž baterie je kupovat do auta max. kapacitu baterie, která se vejde do držáku. Baterie nedostává takový záhul startem a tím pádem se méně vybíje. Já např. mám benzínové Mondeo, kde výrobce doporučuje 60Ah, ale kupoval jsem max. tj. 72Ah (limitem je výška baterie, musím mít 175mm), autobaterii jsem měnil po 9 letech a to jenom kvůli tomu, že měla tolik let.
Venca (neregistrovaný)
Mám už autobaterii skoro 6 roků. Letos, v zimě mě už několikrát vynechala. Tak jsem si koupil novou. Jenom že, ta stará se zbláznila a startuje , jak o život .Tak nevím, co si mám počít s tou novou . Od novoty jsem ji ještě nepřipojil . Doufám, že se mi jako rezerva nezničí? Autobaterie je uzavřená s magickým okem. Děkuji za každou radu.
Isabela (neregistrovaný)
Takže nyní si dám větší pozor! Musím kupovat novou baterii a pokusím se řídit radami z článku. Zajímalo by mě, zda máte zkušenosti s nákupem na těchto stránkách: https://www.pneu-kvalitne.cz/autobaterie/ ? Děkuji!
Mira (neregistrovaný)
Jarda ty jsi fakt Jarda.Rozpojovat ten konektor pro měření baterie je taky dobrá kravina. Situaci to rozhodně neřeší. Měří totiž napětí. V případě, že ho rozpojíš, tak se stane ještě horší věc. Baterie bude třeba plně nabitá a pustí se do ní nabíjení při brždění. Co to asi udělá, když dáš na plně nabitou baterii 16V a budeš do ní valit xxx Ampér. Poškodíš ji také. Na zimu budeš kupovat druhou.
Petr (neregistrovaný)
naprostý souhlas, premyslim,zda-li to bude fungovat i u Peugeotu...zkusim.
Jarda (neregistrovaný)
Autor článku vůbec neví, o čem píše. Základní problém je u moderních aut nabíjení akumulátoru na max. 80% tzv. "inteligentním nabíjením", které ničí akumulátor. Je potřeba ho vypnout a přepnout na "konvenční nabíjení", kdy se akumulátor nabíjí na 100%. U Škodovek lze snadno zajistit rozpojením malého konektoru na konci "-" kabelu u baterie, jde o sondu proudu. Současně se vypne Start/Stop ;-).
Miroslav (neregistrovaný)
Jedno riešenie ako predĺžiť životnosť batérie je priať k nej ultrakapacitne kondenzatory.
K.ik (neregistrovaný)
Jezdím krátké trasy a občas dlouhou na dobití baterky. U nového auta s inteligentním dobíjením můžete po dlouhé trase přijet s míň nabitou baterkou, než jste vyjeli. Do paneláku si baterku na nabíječku nosit nebudu a tak zůstanu u starého auta, kde vydrží minimálně 6 let.
  • Našli jste v článku chybu?