U vůbec prvních aut neměl jejich majitel žádné starosti s baterií. Svítila svíčkami nebo karbidkou, troubila houkačkou, startovala se klikou. Vše se začalo měnit počátkem 20. let s příchodem elektrických startérů. Do přibližně 50. let minulého století byly ve vozech standardem 6V systémy, poté nastoupily 12V, které využíváme dodnes. Moderní auto se bez správně fungující baterie neobejde, proto připomínáme chyby, kterými majitelé často nevědomky omezují funkčnost a snižují životnost svých akumulátorů:
Startujete se zapnutými světly
K roztočení motoru potřebuje startér velké množství energie. Pokud vaše baterie není ve stoprocentní kondici, odběrem elektřiny do světel nebo dalších palubních systémů, rádia, ventilace a tak dále jí práci značně ztěžujete. Může tak postupně dojít ke zkrácení její živostnosti.
Nekontrolujete uchycení
I pokud nejezdíte v terénu, kde sebou auto hodně hází, se vyplatí čas od času zkontrolovat, zda je baterie pevně uchycena v motorovém prostoru. Pokud ne, může poškodit své okolí a co je horší, u většiny běžných typů dojde k degradaci vnitřních součástí baterie. Při kontrole uchycení je také vhodné dotáhnout samotné kontakty a případně zjistit, zda jsou čisté.
Neparkujete ve stínu a chládku
Baterii škodí nejen zima, ale také příliš vysoké teploty. Při nich hrozí takzvaná sulfatace, tedy ztvrdnutí síranu olovnatého na elektrodách, což má za následek poškození článků, resp. znemožnění či zhoršení vodivosti článků akumulátoru.
Jezdíte jen krátké trasy
Jak už jsme si řekli výše, start motoru odebere z baterie velké množství energie, kterou je poté třeba skrze alternátor doplnit. Častá jízda na velmi krátké trasy způsobuje, že se baterie postupně vybije. Proto je lepší se občas pořádně a déle projet, což se mimo jiné hodí, i pokud máte naftový vůz s filtrem pevných částic, který potřebuje vyšší zatížení pro spuštění regenerace.
Když jezdíte málo, nedobíjíte
Pokud své auto využíváte sporadicky nebo vůbec, doporučuje se baterii nabíjet alespoň jednou měsíčně. K tomu je zapotřebí nabíječka autobaterií, mnohem pohodlnějším řešením je pak udržovací nabíječka, připojená k baterii po dlouhý čas. Pokud necháte napětí v baterii klesnout příliš, může dojít k hlubokému vybití, tedy poklesu napětí v jednotlivých článcích. To opět způsobuje sulfataci. Vůz dobíjejte zamčený, takzvaný klidový odběr bývá nižší než u odemčeného vozu.