Říká se, že kola dělají auto a někteří i v této oblasti k tomu přidávají pořekadlo „čím větší, tím lepší“. Pravda, i tak obyčejný vůz, jakým je například Škoda Fabia, postavený na obrovských kolech opravdu vypadá výrazně lépe, než když stojí na patnáctipalcových „plecháčích“. Než se ale pustíte do objednávání přehnaně velkých disků a co nejnižších pneumatik, ještě chvíli počkejte. On to totiž nemusí být úplně dobrý nápad. Proč? To dobře ukazuje právě zmíněná Fabia.
Škoda Fabia prošla modernizací, to už asi víte. Ta přinesla některé dílčí (a všeobecně ne příliš výrazné) změny. Jednou z těch zdánlivě drobných novinek je rozšíření nabídky disků kol, kdy si lze pořídit až osmnáctipalcová kola. Jestli si teď říkáte, že na tom není vůbec nic zajímavého, že Škoda prostě dala do katalogu jednu položku navíc, pak se dost pletete. Jestliže se toho obecně na autě zas až tolik nezměnilo, tak právě jednu z těch největších technických novinek si vyžádaly tyhle velké disky.
Přesně řečeno může mít Fabia pneumatiky o velikosti 215/35 ZR18, tedy opravdu nízké a tvrdé pláště. Jak zaznělo na dnešní prezentaci, přítomnost takhle nízkých pneumatik znamená až o 70 % větší rázy do karoserie oproti běžným rozměrům, což kromě horšího komfortu přináší také větší namáhání některých částí automobilu. Škoda proto u všech variant Fabie zesílila karoserii v oblasti zadní nápravy a auta postavená na osmnáctipalcových kolech navíc dostanou masivnější uložení zadní nápravy, jiná ložiska a vpředu novou spojovací tyč řízení. Vše s ohledem na zachování životnosti.
Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI — Jaký byl půlrok ve společnosti benzinového tříválce?
Navíc osmnáctipalcové disky lze u Fabie pořídit pouze k hatchbacku, nikoliv ke kombi. Důvod je v zásadě stejný. Kombi je o zhruba 20 kg těžší a má větší užitečnou hmotnost, takže by rázy od příliš velkých kol byly ještě větší. Simulace údajně odhalily, že by z dlouhodobého hlediska mohla v některých místech dokonce prasknout karoserie. Jinak řečeno, kombi postavené na osmnáctkách by si žádalo ještě výraznější úpravy než hatchback, takže se Škoda rozhodla tato kola pro kombík nenabízet.
Proto až si pořídíte Fabii Combi na „plecháčích“, není úplně ideální následně pořizovat osmnáctky z hatchbacku. A obecně to platí pro všechna auta. Kola mají naprosto zásadní vliv na chování vozu, takže se vám může snadno stát, že váš vůz sice bude poutat pozornost kamarádů, ale jinak bude jezdit mnohem hůř než na méně atraktivních kolech, na která ale bylo auto od výrobce naladěno.