Nové emisní normy, které poslaly do důchodu plno zajímavých aut a z dieselů udělaly „drahou legraci“, přejí alternativním palivům. Přechod na elektromobilitu ale nebude tak rychlý, protože potřebná síť stanic není vybudovaná a z logistického hlediska nedává elektromobil smysl pro toho, kdo potřebuje pořád jezdit. Třeba taxikář si nemůže dovolit během směny čekat čtyři hodiny u nabíjecí stanice. A to raději ani neřešíme celkový ekologický dopad výroby, provozu a recyklace elektromobilu.
Doporučujeme: Volkswagen představuje motor 1.0 TSI na CNG a plán budování plnících stanic
Do hry se tak znovu dostávají alternativní paliva a především pak CNG, tedy stlačený zemní plyn. Jak ukazují prodeje v Evropě, začíná zájem o CNG zase růst:
Země | Registrace Q1 2018 | Registrace Q1 2017 | Změna |
---|---|---|---|
1. Itálie | 12 029 | 9238 | + 30,21 % |
2. Německo | 2740 | 514 | + 433 % |
3. Belgie | 1069 | 464 | + 130 % |
4. Španělsko | 1060 | 107 | + 891 % |
5. Švédsko | 859 | 792 | + 8,46 % |
6. Česko | 653 | 726 | - 10,06 % |
7. Nizozemsko | 385 | 114 | + 238 % |
8. Finsko | 295 | 44 | + 570 % |
9. Řecko | 271 | 66 | + 311 % |
10. Slovensko | 44 | 27 | + 62,96 % |
Zájmu o CNG pomáhá vedle již zmíněných vysokých cen naftových aut a jejich očekávaným omezením také dražší benzín. S drahou ropou a cenami benzínu okolo 35 korun za litr už je ten rozdíl proti CNG značný. S dražší naftou pak i provoz auta na CNG vychází levněji. Pro lidi s velkým nájedem tak dává CNG ekonomicky nejvíce smyslu.
Auta na CNG mají ale také další výhodu. Jsou čistá. Stlačený zemní plyn je totiž vlastně jen metan (CH4) s jedním atomem uhlíku, který se v chemické reakci naváže na kyslík a vznikne CO2. Kyslík tak nezreaguje s dusíkem a nevzniká tolik sledovaných a škodlivých oxidů dusíku. V porovnání s dieselem jsou emise NOx nižší až 12x.
Doporučujeme: Škodovky dostanou nové motory. Přichází čtyřválec 1.5 TSI na CNG a 48V mild-hybrid
Toxického oxidu uhelnatého vzniká výrazně méně než u benzinu (o 60 až 80 %), nižší jsou emise CO2 (což je zas důležité kvůli daním) a prakticky se netvoří pevné částice. Pokud by zážehový motor spaloval výhradně CNG (a ne záložní benzín), vlastně by ani nepotřeboval katalyzátor.
Prodeje nyní trochu brzdí omezená nabídka vozidel na CNG (například nejprodávanější Octavia u nás nyní ve verzi na CNG ani není v ceníku). Koncern Volkswagen se chce polepšit a i další výrobci zvažují návrat k tomuto alternativnímu palivu. Přesto je v celkových prodejích CNG až za plug-in hybridy a hlavně za LPG.
Rostoucí nabídka nových modelů a především lepší pokrytí plnícími stanicemi může CNG dále pomoci. Nebízejí ho i premioví výrobci, zejména pak Audi. Mercedes se kupodivu z trhu s CNG verzemi stáhnul. A věděli jste také, že pokud máte domů zavedený plyn, můžete si auto na CNG „natankovat“ doma? Jen k tomu potřebujete speciální plnící zařízení, podobně jako nabíječku na elektromobil.