Jméno Mountiaq vzbudilo před časem pozornost, když se objevila zpráva o tom, že si ho Škoda zaregistrovala, což vyvolalo spekulace o příchodu nového modelu s tímto označením. Ten skutečně dorazí, ale půjde o studentský koncept, který rozhodně do sériové výroby nezamíří. Když nahlédnete do databáze Úřadu EU pro duševní vlastnictví (EUIPO), zjistíte, že podobně zvláštní jména nejsou ničím výjimečným. Automobilky si pro jistotu registrují všechno možné.
Pokud zůstaneme u Škody, zjistíme, že tuzemská automobilka drží jména jako například Scintilla, Carlo Monte, Carla Monte, Kompaktor, Amiq, Ferat, Skala a v roce 2005 si zaregistrovala označení Atlas. To, jak už určitě víte, dnes používá Volkswagen. Zajímavé je, že třeba jméno Skala si Škoda registrovala už v březnu minulého roku – několik měsíců před tím, než si nechala zaregistrovat nakonec finální označení Scala. Jméno Skala dříve používala značka Zastava, zatímco Scalu využíval Renault. Škoda drží v Evropě práva také třeba na jméno Klement, Laurin nebo Kosmiq.
Mnozí se podivují nad značením modelů Škoda s písmenem Q. Jenže Škoda nebyla první, kdo něco takového vymyslel. Stačí se podívat do zmíněného evropského registru na to, co zde má zapsané Seat. Španělská značka evidentně měla také podobné „kvéčkové“ období, když zde najdeme kromě obvyklých značek typu Copa nebo Cupra také třeba Seat Iqron, Eroqa, Teqta, Conqera, Teroqa nebo Iqona. Hezké by zajisté bylo na nějakém sériovém modelu rovněž jméno Seat Bluzonic nebo Seat Barna.
Podobně bychom mohli pokračovat také u jiných automobilek. Volkswagen drží kromě jiného jméno Roccan, Renault si nedávno zaregistroval označení Bridger, Audi vlastní jméno Allroader nebo označení R7 (registrované loni na podzim) a třeba Jaguar Land Rover získal letos v květnu registraci na označení Road Rover. Mimochodem, v polovině května britská automobilka opět zažádala o práva na označení XK. Že by se chystalo něco jako nové elektrické kupé?
Automobilky si tímto způsobem zajišťují práva na označení týkající se úplně všeho, ať už jde o jména modelů samotných, nebo o koncepty, výbavy, audiosystémy, případně o kola. Současně to funguje jako ochrana před možnými padělky. Proto třeba Škoda vlastní práva také na Carlo Monte, stejně jako Jaguar Land Rover vlastní práva na označení Rover.