Statistiky prodaných aut na českém, evropském nebo světovém trhu jsou všeobecně dobře známé. Podobně se ale samozřejmě sledují také jiné segmenty. Z evropského pohledu by do budoucna měl být například čím dál zajímavější segment výrobců automobilových baterií. Nedávno byla zveřejněna čísla prodejů, respektive tržní podíly, jednotlivých společností za prvních deset měsíců letošního roku. Jestli nesledujete elektromobily a hybridy podrobněji, budou to patrně pro vás většinou nová jména.
Desítku největších producentů automobilových akumulátorů zveřejnily Automotive News. Pořadí je následující:
Pořadí | Společnost | Tržní podíl (%) |
---|---|---|
1. | CATL | 26,6 |
2. | Panasonic | 23,9 |
3. | LG Chem | 11,3 |
4. | BYD | 10,6 |
5. | Samsung SDI | 3,7 |
6. | AESC | 3,6 |
7. | Guoxuan | 2,6 |
8. | PEVE | 2,1 |
9. | SK Innovation | 1,9 |
10. | Lishen | 1,4 |
Výrobci baterií v současnosti zažívají propad prodejů, protože globální trh s elektrifikovanými automobily táhne dolů Čína. Jak píší Automotive News, tamní vláda totiž na elektromobily snížila dotace.
Výsledkem je už pět měsíců trvající pokles. I proto třeba společnost BYD poklesla ze třetí příčky na čtvrtou. Ze stejného důvodu spadly prodeje leadera trhu, společnosti CATL, o sedmnáct procent.
Co jsou vlastně zač?
Běžného zákazníka obvykle zajímá značka vozu, pod kterou si představí nějakou úroveň kvality výroby a od níž se v nemalé míře odvíjí cena. Za symbolem na masce chladiče se ale skrývá spousta dalších společností dodávajících různé díly včetně baterií. Takže, co jsou ti největší výrobci akumulátorů zač?
- CATL
Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL) je světově největším výrobcem baterií do aut. Akumulátory dodává automobilkám jako BMW, VW, Daimler, Volvo nebo Toyota. Zatím vyrábí baterie v Číně, letos na podzim ale začala stavět továrnu v Německu. - Panasonic
Na rozdíl od společnosti CATL představuje Panasonic dobře známé jméno i u nás. Je to ostatně společnost s podstatě delší historií než CATL. Panasonic dodává akumulátory Tesle, ale také například Fordu. - LG Chem
Jihokorejská společnost stála na počátku rozvoje moderních elektromobilů, když v roce 2008 získala kontrakt na dodávání baterií pro Chevrolet Volt. Mezi další její zákazníky patří Ford, Renault, Hyundai, Tesla, VW nebo Volvo. - BYD
Společnost BYD je další původem z Číny, jenže na rozdíl od ostatních své baterie vyrábí primárně pro své vlastní elektrické automobily nebo elektrické autobusy. - Samsung
Další velký výrobce, který má na seznamu zákazníků větší množství známých automobilek jako BMW, Volvo nebo Volkswagen. Kromě domácí továrny v Jižní Korei produkuje Samsung akumulátory také v Číně nebo v Maďarsku. Právě maďarská továrna by se měla dočkat rozšíření. - AESC
Název je zkratkou pro Automotive Energy Supply Corporation. Jedná se o společnost založenou v roce 2007. U jejího zrodu stála automobilka Nissan. - Guoxuan
Další čínská společnost, i když její tržní podíl už není příliš velký. S výrobou baterií také začala už v roce 2007. - PEVE
Primearth EV Energy je výrobce akumulátorů typu NiMH pro automobily Toyota. Společnost vznikla ze spolupráce této japonské automobilky a společnosti Panasonic. - SK Innovation
Produkuje baterie v Jižní Korei a chce postavit tři další závody v Americe, Číně a v Maďarsku. Baterie dodává automobilkám Jaguar Land Rover, Kia nebo VW. - Lishen
Poslední na žebříčku deseti největších výrobců baterií je také původem z Číny. Založena byla v roce 1997.